Konusunu Oylayın.: Üç İhlas Bir Fatiha! - MUSTAFA İSLAMOĞLU

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Üç İhlas Bir Fatiha! - MUSTAFA İSLAMOĞLU
  1. 10.Aralık.2012, 15:24
    1
    Misafir

    Üç İhlas Bir Fatiha! - MUSTAFA İSLAMOĞLU






    Üç İhlas Bir Fatiha! - MUSTAFA İSLAMOĞLU Mumsema Üç İhlas Bir Fatiha! - MUSTAFA İSLAMOĞLU


  2. 31.Aralık.2012, 17:06
    2
    rana
    Aciz Kul

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Temmuz.2007
    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 5,605
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 70
    Bulunduğu yer: Stuttgart/Istanbul/Ankara

    Cevap: Üç İhlas Bir Fatiha! - MUSTAFA İSLAMOĞLU




    Selamün aleyküm,
    Hocam, ölen kişinin arkasından üç İhlas bir Fatiha veya Yasin okumak ve sevabını ona göndermek caiz midir? Bu konuyla ilgili hadislere baktım ama herhangi bir hadis bulamadım. Fakat biz yıllardır ölünün arkasından Fatiha’lar Yasin’ler gönderiyoruz ne kadar doğrudur? Şimdiden teşekkür ediyorum. Rabb’im çalışmalarınızı bereketlendirsin bizleri de çalışmalarınızdan faydalananlardan eylesin. (Amin).


    Aziz talib-i ilim,
    Bu sualinizi birkaç açıdan değerlendirmek lazım:
    1. Kaynaklar Açısından:
    A. Kur'an'da: Müslümanın bir numaralı kaynağı vahiy, ölünün üzerine veya ölünün ardından Kur'an okumaya dair hiçbir şey söylemez. Kur'an ölmüş olan mü’min yakınlarımız, aile fertlerimiz ve iman kardeşlerimiz için dua âyetleri barındırır. Buradan onlara dua etmemiz gerektiğini çıkarırız. Bu kadar…
    B. Sünnette: Efendimiz’in ölünün üzerine veya ardına Kur'an okuduğuna dair hiçbir sahih ve dahi zayıf riyavet bulunmamaktadır. Aynı şey sahabe efendilerimiz için de geçerlidir.
    C. Hadiste: Tirmizi'nin tahriç ettiği garib bir hadis vardır: "İkrau'l-yâsîn 'alâ mevtâkum". Bu rivayet -in sahha'l-hadis- tüm otoriteler tarafından ölümün arkasından değil "ala" harf-i cerrinin de delalet ettiği gibi "ölmek üzere olan sekerat halindeki birinin yanında okumayı emreder." Efendimiz’in kastı budur, hadisin tüm şarihleri bunu söyler ve İslam tarihindeki selim uygulama da budur.
    Maksadı Yasin Sûresi’nin muhtevasında aranmalıdır. Yasin, ahireti kişinin gözünde canlandırır. Ölmek üzere olan insanı ahirete hazırlama amacı taşır. Aslında bu bir telkin olmaktan çok, mü'mince yaşanmış hayatın hafızasında kayıtlı olan, bilincinde mevcut bulunan, bilinçaltında saklı olan "ahirete iman" hakikatini tüm çıplaklığıyla tedavüle sürmek maksadını taşır.

    2. Örf Açısından:
    Mevcut 3 İhlas bir Fatiha ve Yasin sûrelerini okuma uygulaması örfîdir. Esasen avamın ahiretle zihnî bir bağ kurmak için geliştirdiği bir formüldür. Buna ses çıkarmayan ulema "ölüye faydalı olmasa dahi okuyanın kendine duygusal bir faydası olur" gerekçesiyle ses çıkarmamıştır.

    3. Modern Muhatap Açısından:
    Dinin şekillendirdiği "ma'ruf örf" (münker örf de var) şu veya bu gerekçeyle yok sayıldığında, yerini çok daha zararlı seküler hurafeler, icatlar, kutsallıklar almaktadır. Cenazelerden tekbiri kaldırınca yerini alkış saçmalığının alması gibi. Ölümüzün arkasına Kur'an okumayacağız da gazel mi okuyacağız" diyen de kendine göre haklıdır.

    Bu örfi uygulamanın mahzurları: İnsanı diriltmek ve hayat vermek için inmiş olan Kur'an'ı ölülere okumaya mahkûm ederek vahyi amacından saptırmak. Şişe içinde "okunmuş Yasin" satmak gibi sapkınlıklara yol açmak. Kur'an okuyuculuğu gibi paralı bir sektörün doğmasına yol açmak... İnsana delilsiz mesnetsiz sahte bir tatmin hissi vermek.

    Artıları: Cahil insanların ahiretle bağ kurmak için bir bahane olması. Avamın Kur'an ile irtibatının kopmaması için bir vesile olması. Halk dindarlığının daha kötüye yönelmemesi için oluşan psiko-sosyal açığın Kur'an tilavetiyle kapatılması. Hepsi elde edilemeyenin hepsini terk etmenin akıl kârı olmaması…

    Tavsiye: Üç İhlas okunmamalı. Zira Tevhid/İhlas Sûresi’nin muhtevasının olayla bir alâkası yoktur.
    Ölülere dua edilmesi Kur'an'ın talimidir. Fatiha hem sena hem duadır. Dolayısıyla ölülerimize (mü'min olanlara) Fatiha Sûresi dua kastı ve niyetiyle okunabilir. Hatta bu konudaki açık ve ihtiyaç göz önüne alındığında, işin törensel tarafı hatırlandığında, aksi durumun doğuracağı mahzurlar düşünüldüğünde rahatlıkla şunu söyleyebiliriz: Fatiha Okunmalıdır.
    Yasin'in okunması ise yukarıda yer almıştır.
    Vesselam.


  3. 31.Aralık.2012, 17:06
    2
    Aciz Kul



    Selamün aleyküm,
    Hocam, ölen kişinin arkasından üç İhlas bir Fatiha veya Yasin okumak ve sevabını ona göndermek caiz midir? Bu konuyla ilgili hadislere baktım ama herhangi bir hadis bulamadım. Fakat biz yıllardır ölünün arkasından Fatiha’lar Yasin’ler gönderiyoruz ne kadar doğrudur? Şimdiden teşekkür ediyorum. Rabb’im çalışmalarınızı bereketlendirsin bizleri de çalışmalarınızdan faydalananlardan eylesin. (Amin).


    Aziz talib-i ilim,
    Bu sualinizi birkaç açıdan değerlendirmek lazım:
    1. Kaynaklar Açısından:
    A. Kur'an'da: Müslümanın bir numaralı kaynağı vahiy, ölünün üzerine veya ölünün ardından Kur'an okumaya dair hiçbir şey söylemez. Kur'an ölmüş olan mü’min yakınlarımız, aile fertlerimiz ve iman kardeşlerimiz için dua âyetleri barındırır. Buradan onlara dua etmemiz gerektiğini çıkarırız. Bu kadar…
    B. Sünnette: Efendimiz’in ölünün üzerine veya ardına Kur'an okuduğuna dair hiçbir sahih ve dahi zayıf riyavet bulunmamaktadır. Aynı şey sahabe efendilerimiz için de geçerlidir.
    C. Hadiste: Tirmizi'nin tahriç ettiği garib bir hadis vardır: "İkrau'l-yâsîn 'alâ mevtâkum". Bu rivayet -in sahha'l-hadis- tüm otoriteler tarafından ölümün arkasından değil "ala" harf-i cerrinin de delalet ettiği gibi "ölmek üzere olan sekerat halindeki birinin yanında okumayı emreder." Efendimiz’in kastı budur, hadisin tüm şarihleri bunu söyler ve İslam tarihindeki selim uygulama da budur.
    Maksadı Yasin Sûresi’nin muhtevasında aranmalıdır. Yasin, ahireti kişinin gözünde canlandırır. Ölmek üzere olan insanı ahirete hazırlama amacı taşır. Aslında bu bir telkin olmaktan çok, mü'mince yaşanmış hayatın hafızasında kayıtlı olan, bilincinde mevcut bulunan, bilinçaltında saklı olan "ahirete iman" hakikatini tüm çıplaklığıyla tedavüle sürmek maksadını taşır.

    2. Örf Açısından:
    Mevcut 3 İhlas bir Fatiha ve Yasin sûrelerini okuma uygulaması örfîdir. Esasen avamın ahiretle zihnî bir bağ kurmak için geliştirdiği bir formüldür. Buna ses çıkarmayan ulema "ölüye faydalı olmasa dahi okuyanın kendine duygusal bir faydası olur" gerekçesiyle ses çıkarmamıştır.

    3. Modern Muhatap Açısından:
    Dinin şekillendirdiği "ma'ruf örf" (münker örf de var) şu veya bu gerekçeyle yok sayıldığında, yerini çok daha zararlı seküler hurafeler, icatlar, kutsallıklar almaktadır. Cenazelerden tekbiri kaldırınca yerini alkış saçmalığının alması gibi. Ölümüzün arkasına Kur'an okumayacağız da gazel mi okuyacağız" diyen de kendine göre haklıdır.

    Bu örfi uygulamanın mahzurları: İnsanı diriltmek ve hayat vermek için inmiş olan Kur'an'ı ölülere okumaya mahkûm ederek vahyi amacından saptırmak. Şişe içinde "okunmuş Yasin" satmak gibi sapkınlıklara yol açmak. Kur'an okuyuculuğu gibi paralı bir sektörün doğmasına yol açmak... İnsana delilsiz mesnetsiz sahte bir tatmin hissi vermek.

    Artıları: Cahil insanların ahiretle bağ kurmak için bir bahane olması. Avamın Kur'an ile irtibatının kopmaması için bir vesile olması. Halk dindarlığının daha kötüye yönelmemesi için oluşan psiko-sosyal açığın Kur'an tilavetiyle kapatılması. Hepsi elde edilemeyenin hepsini terk etmenin akıl kârı olmaması…

    Tavsiye: Üç İhlas okunmamalı. Zira Tevhid/İhlas Sûresi’nin muhtevasının olayla bir alâkası yoktur.
    Ölülere dua edilmesi Kur'an'ın talimidir. Fatiha hem sena hem duadır. Dolayısıyla ölülerimize (mü'min olanlara) Fatiha Sûresi dua kastı ve niyetiyle okunabilir. Hatta bu konudaki açık ve ihtiyaç göz önüne alındığında, işin törensel tarafı hatırlandığında, aksi durumun doğuracağı mahzurlar düşünüldüğünde rahatlıkla şunu söyleyebiliriz: Fatiha Okunmalıdır.
    Yasin'in okunması ise yukarıda yer almıştır.
    Vesselam.





+ Yorum Gönder