Konusunu Oylayın.: Şeytanın kötülükleri ile ilgili ayet

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 4 kişi
Şeytanın kötülükleri ile ilgili ayet
  1. 30.Ekim.2012, 00:50
    1
    Misafir

    Şeytanın kötülükleri ile ilgili ayet






    Şeytanın kötülükleri ile ilgili ayet Mumsema “Şeytan, içki ve kumar yoluyla ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak; sizi,
    Allah’ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık ( bunlardan) vazgeçtiniz
    değil mi?”
    Mâide suresi, 91. ayet.
    Yukarıdaki ayette şeytanın hangi kötülüklerinden söz edilmiştir? Belirtiniz.


  2. 30.Ekim.2012, 00:50
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    “Şeytan, içki ve kumar yoluyla ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak; sizi,
    Allah’ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık ( bunlardan) vazgeçtiniz
    değil mi?”
    Mâide suresi, 91. ayet.
    Yukarıdaki ayette şeytanın hangi kötülüklerinden söz edilmiştir? Belirtiniz.


    Benzer Konular

    - Şems suresi 8. ayet:Sonra da ona iyilik ve kötülükleri ilham edene yemin ederim ki,

    - Nur suresi 21. ayet: Ey iman edenler! Şeytanın adımlarını takip etmeyin. Kim şeytanın adımlarını tak

    - Hud suresi 114. ayet: Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler köt

    - Araf suresi 33. ayet: De ki: Rabbim ancak açık ve gizli kötülükleri, günahı ve haksız yere sınırı aş

    - Nisa suresi 18. ayet: Yoksa kötülükleri yapıp yapıp da içlerinden birine ölüm gelip çatınca «Ben şim

  3. 04.Kasım.2012, 00:41
    2
    Galus
    Özel Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 13
    Mesaj Sayısı: 4,820
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 51
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Şeytanın kötülükleri ile ilgili ayet




    91- Şüphesiz ki şeytan, kumar ve içki ile aranıza düşmanlık ve kin sokmayı, sizi Allah'ın zikrinden ve namazdan men etmeyi ister. Artık bun-İardan vaz geçmez misiniz?

    Ey iman edenler, Allah sizleri islam kardeşliği ile birleştirdiği halde şey-tan, kumar ve içki vasıtasıyla sizin aranıza ancak düşmanlık sokmayı, kin to*humlan ekmeyi, böylece sizi birbirinize düşürmeyi, Allah'ı anmaktan ve namaz*dan alıkoymayı ister. Artık Allah'ın size haram kıldığı şeylerden vaz geçin. Müfessirler bu âyet-i kerimenin nüzul sebebi hakkında çeşitli görüşler zikretmişlerdir:

    a- Bazılarına göre bu âyet-i kerimenin nüzul sebebi, Hz.Ömer'in, içkinin haram kılınmasına dair Allah tealaya dua etmesidir. Bu hususta Ebu Meysere diyor ki:

    "Ömer b.el-Hattab Allah'a şöyle dua etti: "Ey Allahım sen içki hakkında bizi şifaya kavuşturan bir açıklama yap." Bunun üzerine Bakara suresinin "Ey Muhammet!, sana içki ve kumardan soruyorlar de ki: "Onlarda büyük günah vardır. İnsanlar için faydalan da vardır. [232]' âyet-i nezil oldu. Ömer çağırıldı ve bu âyet ona okundu. Yine Ömer: "Ey Allahım sen içki hakkında bizi şifaya kavuşturan bir açıklama yap." diye dua etti. Bunun üzerine Nisa suresinin: "Ey iman edenler sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar namaza yaklaşmayın. [233]Qyeti nazil oldu. Yine Ömer çağırıldı ve bu âyet kendisine okundu, sonra Ömer tekrar: "Ey Allahım sen içki hakkında bizi şifaya kavuşturan bir açıklama yap[234]diye dua etti. Bu sefer Maide suresinin: "Şüphesiz ki şeytan, kumar ve iç*ki ile aranıza düşmanlık ve kin sokmayı, sizi Allah'ın zikrinden ve namazdan men etmeyi ister. Artık bunlardan vaz geçmez misiniz?" âyeti nazil oldu. Yine

    ömer çağırıldı ve ona bu âyet okundu. Ömer de dedi ki: "Vaz geçtik, vaz geçtik.

    b- Muhammed b.Kays'a göre ise bu âyet-i kerime bir kısım Medineli ki*şiler hakkında nazil olmuştur. Resulullah Medine'ye gelince içki içen ve kumar oynayan bazı insanlar onun yanına gelmişler ve ona bunların hükmünün ne ol*duğunu solmuşlardır. Bunun üzerine Allah teala "Ey Muhammed, sana içki ve kumardan soruyorlar. De ki: "Onlarda büyük günah vardır. İnsanlar için fayda*lan da vardır. Ancak günahları faydalarından çok büyüktür. [235]âyetini indir*di. Bunun üzerine o insanlar dediler ki: "Bunlar, haklarında .ruhsat gelen şeyler*dir. Biz, kumardan kazandığımız malı yiyelim içkiyi de içelim. Allahtan da af*fedilmemizi dileyelim. "Nihayet bir adam akşam namazını kılarken Kâfirim su*resini şu şekilde okumaya başladı. "Ey Muhammed de ki: "Ey kâfirler, ben sizin taptıklarınıza ibadet ederim. Siz ise benim ibadet ettiğime tapacak değilsiniz." Bu kişi âyeti doğru okuyamadığı gibi ne okuduğunu da bilmiyordu. İşte bunun üzerine Allah teala, "Ey iman edenler, sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye ka*dar namaza yaklaşmayın. [236] âyetini indirdi. Bundan sonra insanlar yine içki içmeye devam ediyorlardı. Namaz vakti yaklaşınca ne okuduklarım bilmeleri için içki içmeyi bırakıyorlardı. Böylece devam ederlerken Allah teala, bunu ve bundan önceki âyeti indirdi. Ve "Artık bunlardan vaz geçmezmisiniz?" buyur*du. Onlar da "Vaz geçtik ey rabbimiz." dediler.

    c- Sa'd b.Ebi Vakkas da bu âyet-i kerimenin kendisi hakkında nazil oldu*ğunu söylemiştir. Sa'd b.Ebi Vakkas demiştir ki:

    "Ensarclan bir kişi yemek yaptı bizi davet etti. Biz, hafifçe sarhoş olunca*ya "kadar içki içtik. Ensardan olan insanlarla Kureyşliler birbirlerine karşı övün*meye başladılar. Ensar, "Biz sizden daha üstünüz." dediler. Kureyşliler de "Ha*yır biz sizden daha üstünüz." dediler (Sa'd b.Ebi Vakkas, Kureyştendir.)" Bunun üzerine Ensardan bir kişi Devenin çene kemiğini aldı ve onunla Sa'd b.Ebi Vak-kas'm bunuma vurdu ve burnunu yardı. Bundan sonra Sa'dın bumu yarık kaldı. İşte bunun üzerine: "Ey iman edenler, içki, kumar, dikili taşlar, putlar ve fal ok*ları sadece şeytanın işinden birer pisliktirler. Bu pislikten kaçının ki kurtuluşa eresiniz." "Şüphesiz ki şeytan, kumar ve içki ile aranıza düşmanlık ve kin sok*mayı, sizi Allah'ın zikrinden ve namazdan men etmeyi ister. Artık bunlardan vaz geçmez misiniz?" âyetleri nazil oldu. [237]

    d- Abdullah b.Abbas ise bu âyet-i kerimenin Ensardan iki kabile hakkın*da nazil okluğunu söylemiştir. Onlar içki içmişler, sarhoş olunca da birbirleriyle şakalaşmışlar ve dalaşmalardır. Ayılınca da yüzlerinde ve sakallarımla bulunan izleri görmüşler. Her biri kendi kendine şöyle demiştir: "Benim kardeşim bana bunu yaptı ha? Şayet o bana karşı şefkatli ve merhametli olsaydı bana bunu yapmazdı." Bu insanlar birbirlerine karşı kalplerinde kin taşımayan insanlar iken bu olaydan sonra birbirlerine karşı kin beslemeye başladılar. İşte bunun üzerine bu ve bundan önceki âyet nazil oldu.

    e- Katadeye göre ise bu âyet-i kerimenin nüzul sebebi, içki değil kumar*dır. Çünkü kin ve düşmanlık, kumar oynama sebebiyle insanların arasında orta*ya çıkmış, Allah teala da onlara hem kuman hem de içkiyi yasaklamıştır. Bu hususta Katade diyor ki: "Cahaliye devrinde kişi ailesini ve malını kumara ve*rirdi. Bundan sonra elinde bulunanları kaybettiği için mahrum bir şekilde oturur başkasının elinde bulunan mallara bakar dururdu. Bu da insanlar arasında düş*manlığı, kini doğururdu. Allah teala bu sebeple kuman ve çkiyi yasakladı.

    Taberi diyor ki: "Bize göre bu hususta doğru olan görüş şunu söylemek*tir: Allah Teala bu âyetlerde bazı şeylerin necis olduğunu zikretmiş ve onlardan kaçınmamızı emretmiştir.

    Müfessirler ise bu âyetlerin nüzul sebebi hakkında ihtilaf etmişlerdir. Bunların nüzul sebebi Hz. Ömer'in duası da olabilir Sa'd b.Ebi Vakasın içine düştüğü hadise de olabilir. Kumar oynama sebebiyle kişinin malını kaybetmesi de olabilir. Elimizde buna dair kesin bir delil yoktur. Ancak şurası bir gerçektir ki bu âyetlerin hükümleri bütün mükellefleri bağlamaktadır. Mükelleflerin bun*ların nüzul sebeplerini bilmemeleri onlar için bir özür sebebi sayılmaz. Binaena*leyh âyeti öğrenen her mükellefin içki, kumar, dikilen taşlar ve fal oklarından kaçınması farzdır.

    Bu âyet-i kerime nazil olunca sahabiler: Ey rabbimiz vaz geçtik. Artık yapmayacağız." dediler ve ellerinde bulunan içkileri döktüler. [238]


  4. 04.Kasım.2012, 00:41
    2
    Özel Üye



    91- Şüphesiz ki şeytan, kumar ve içki ile aranıza düşmanlık ve kin sokmayı, sizi Allah'ın zikrinden ve namazdan men etmeyi ister. Artık bun-İardan vaz geçmez misiniz?

    Ey iman edenler, Allah sizleri islam kardeşliği ile birleştirdiği halde şey-tan, kumar ve içki vasıtasıyla sizin aranıza ancak düşmanlık sokmayı, kin to*humlan ekmeyi, böylece sizi birbirinize düşürmeyi, Allah'ı anmaktan ve namaz*dan alıkoymayı ister. Artık Allah'ın size haram kıldığı şeylerden vaz geçin. Müfessirler bu âyet-i kerimenin nüzul sebebi hakkında çeşitli görüşler zikretmişlerdir:

    a- Bazılarına göre bu âyet-i kerimenin nüzul sebebi, Hz.Ömer'in, içkinin haram kılınmasına dair Allah tealaya dua etmesidir. Bu hususta Ebu Meysere diyor ki:

    "Ömer b.el-Hattab Allah'a şöyle dua etti: "Ey Allahım sen içki hakkında bizi şifaya kavuşturan bir açıklama yap." Bunun üzerine Bakara suresinin "Ey Muhammet!, sana içki ve kumardan soruyorlar de ki: "Onlarda büyük günah vardır. İnsanlar için faydalan da vardır. [232]' âyet-i nezil oldu. Ömer çağırıldı ve bu âyet ona okundu. Yine Ömer: "Ey Allahım sen içki hakkında bizi şifaya kavuşturan bir açıklama yap." diye dua etti. Bunun üzerine Nisa suresinin: "Ey iman edenler sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar namaza yaklaşmayın. [233]Qyeti nazil oldu. Yine Ömer çağırıldı ve bu âyet kendisine okundu, sonra Ömer tekrar: "Ey Allahım sen içki hakkında bizi şifaya kavuşturan bir açıklama yap[234]diye dua etti. Bu sefer Maide suresinin: "Şüphesiz ki şeytan, kumar ve iç*ki ile aranıza düşmanlık ve kin sokmayı, sizi Allah'ın zikrinden ve namazdan men etmeyi ister. Artık bunlardan vaz geçmez misiniz?" âyeti nazil oldu. Yine

    ömer çağırıldı ve ona bu âyet okundu. Ömer de dedi ki: "Vaz geçtik, vaz geçtik.

    b- Muhammed b.Kays'a göre ise bu âyet-i kerime bir kısım Medineli ki*şiler hakkında nazil olmuştur. Resulullah Medine'ye gelince içki içen ve kumar oynayan bazı insanlar onun yanına gelmişler ve ona bunların hükmünün ne ol*duğunu solmuşlardır. Bunun üzerine Allah teala "Ey Muhammed, sana içki ve kumardan soruyorlar. De ki: "Onlarda büyük günah vardır. İnsanlar için fayda*lan da vardır. Ancak günahları faydalarından çok büyüktür. [235]âyetini indir*di. Bunun üzerine o insanlar dediler ki: "Bunlar, haklarında .ruhsat gelen şeyler*dir. Biz, kumardan kazandığımız malı yiyelim içkiyi de içelim. Allahtan da af*fedilmemizi dileyelim. "Nihayet bir adam akşam namazını kılarken Kâfirim su*resini şu şekilde okumaya başladı. "Ey Muhammed de ki: "Ey kâfirler, ben sizin taptıklarınıza ibadet ederim. Siz ise benim ibadet ettiğime tapacak değilsiniz." Bu kişi âyeti doğru okuyamadığı gibi ne okuduğunu da bilmiyordu. İşte bunun üzerine Allah teala, "Ey iman edenler, sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye ka*dar namaza yaklaşmayın. [236] âyetini indirdi. Bundan sonra insanlar yine içki içmeye devam ediyorlardı. Namaz vakti yaklaşınca ne okuduklarım bilmeleri için içki içmeyi bırakıyorlardı. Böylece devam ederlerken Allah teala, bunu ve bundan önceki âyeti indirdi. Ve "Artık bunlardan vaz geçmezmisiniz?" buyur*du. Onlar da "Vaz geçtik ey rabbimiz." dediler.

    c- Sa'd b.Ebi Vakkas da bu âyet-i kerimenin kendisi hakkında nazil oldu*ğunu söylemiştir. Sa'd b.Ebi Vakkas demiştir ki:

    "Ensarclan bir kişi yemek yaptı bizi davet etti. Biz, hafifçe sarhoş olunca*ya "kadar içki içtik. Ensardan olan insanlarla Kureyşliler birbirlerine karşı övün*meye başladılar. Ensar, "Biz sizden daha üstünüz." dediler. Kureyşliler de "Ha*yır biz sizden daha üstünüz." dediler (Sa'd b.Ebi Vakkas, Kureyştendir.)" Bunun üzerine Ensardan bir kişi Devenin çene kemiğini aldı ve onunla Sa'd b.Ebi Vak-kas'm bunuma vurdu ve burnunu yardı. Bundan sonra Sa'dın bumu yarık kaldı. İşte bunun üzerine: "Ey iman edenler, içki, kumar, dikili taşlar, putlar ve fal ok*ları sadece şeytanın işinden birer pisliktirler. Bu pislikten kaçının ki kurtuluşa eresiniz." "Şüphesiz ki şeytan, kumar ve içki ile aranıza düşmanlık ve kin sok*mayı, sizi Allah'ın zikrinden ve namazdan men etmeyi ister. Artık bunlardan vaz geçmez misiniz?" âyetleri nazil oldu. [237]

    d- Abdullah b.Abbas ise bu âyet-i kerimenin Ensardan iki kabile hakkın*da nazil okluğunu söylemiştir. Onlar içki içmişler, sarhoş olunca da birbirleriyle şakalaşmışlar ve dalaşmalardır. Ayılınca da yüzlerinde ve sakallarımla bulunan izleri görmüşler. Her biri kendi kendine şöyle demiştir: "Benim kardeşim bana bunu yaptı ha? Şayet o bana karşı şefkatli ve merhametli olsaydı bana bunu yapmazdı." Bu insanlar birbirlerine karşı kalplerinde kin taşımayan insanlar iken bu olaydan sonra birbirlerine karşı kin beslemeye başladılar. İşte bunun üzerine bu ve bundan önceki âyet nazil oldu.

    e- Katadeye göre ise bu âyet-i kerimenin nüzul sebebi, içki değil kumar*dır. Çünkü kin ve düşmanlık, kumar oynama sebebiyle insanların arasında orta*ya çıkmış, Allah teala da onlara hem kuman hem de içkiyi yasaklamıştır. Bu hususta Katade diyor ki: "Cahaliye devrinde kişi ailesini ve malını kumara ve*rirdi. Bundan sonra elinde bulunanları kaybettiği için mahrum bir şekilde oturur başkasının elinde bulunan mallara bakar dururdu. Bu da insanlar arasında düş*manlığı, kini doğururdu. Allah teala bu sebeple kuman ve çkiyi yasakladı.

    Taberi diyor ki: "Bize göre bu hususta doğru olan görüş şunu söylemek*tir: Allah Teala bu âyetlerde bazı şeylerin necis olduğunu zikretmiş ve onlardan kaçınmamızı emretmiştir.

    Müfessirler ise bu âyetlerin nüzul sebebi hakkında ihtilaf etmişlerdir. Bunların nüzul sebebi Hz. Ömer'in duası da olabilir Sa'd b.Ebi Vakasın içine düştüğü hadise de olabilir. Kumar oynama sebebiyle kişinin malını kaybetmesi de olabilir. Elimizde buna dair kesin bir delil yoktur. Ancak şurası bir gerçektir ki bu âyetlerin hükümleri bütün mükellefleri bağlamaktadır. Mükelleflerin bun*ların nüzul sebeplerini bilmemeleri onlar için bir özür sebebi sayılmaz. Binaena*leyh âyeti öğrenen her mükellefin içki, kumar, dikilen taşlar ve fal oklarından kaçınması farzdır.

    Bu âyet-i kerime nazil olunca sahabiler: Ey rabbimiz vaz geçtik. Artık yapmayacağız." dediler ve ellerinde bulunan içkileri döktüler. [238]





+ Yorum Gönder