Konusunu Oylayın.: Tütsü yakmanın hükmü nedir, caiz midir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Tütsü yakmanın hükmü nedir, caiz midir?
  1. 20.Ekim.2012, 02:12
    1
    Misafir

    Tütsü yakmanın hükmü nedir, caiz midir?






    Tütsü yakmanın hükmü nedir, caiz midir? Mumsema s.aleyküm arkadaşlar, tütsü yakmak sakıncalı değil dimi ?


  2. 20.Ekim.2012, 02:12
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 20.Ekim.2012, 03:32
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: tütsü yakmanın hükmü nedir, caiz midir?




    Bazı mulhidlerin tütsü ile kutsama yapmaları ve tütsü yakıldığında ulvi ruhların hazır bulunacaklarına itikad etmiş olmaları, cahiller muslumanlar (!) arasında da yayılmakta, büyücüler tarafından kullanılmaktadır. Oysa caiz olan tütsü kullanmakdaki amaç bunlar değil de, güzel koku edinmek veya ölünün cesedinin kokmamasını sağlamaktır. Konuyla ilgili rivayetleri aşağıya aktaralım:


    5045- Nafi (r.anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    Abdullah b. Ömer, tütsü yaptığı zaman kafûr ve başka bir koku karıştırmaksızın sadece öd ağacıyla tütsü yapardı. Bazen de kafûrla öd ağacını karıştırırdı ve "Rasûlullah (s.a.v)’de böyle tütsü yapardı derdi. "
    (Nesâi, Süslenme, Bab 38, Hadis no : 5045)


    Namaz bölümünde şunlar yazıyor:
    750) "... Vasile bin el-Eskâ , (Radıyallâhu anh) den rivayet edildiğine göre Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurdu, demiştir:
    «Çocuklarınızı, delilerinizi, satın almanızı, satışınızı, münakaşalarınızı, seslerinizi yükseltmeyi, had cezalarınızın infazını mescidlerinizden uzak tutun. Mescidlerinizin kapılarının yakınında abdest alma yerlerini ittihaz ediniz. Ve Cumua günlerinde mescidlerinizi buhurla tütsüleyiniz.»"
    (Nesâi, Namaz, 750)




    720- Enes b. Malik (r.anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    Rasûlullah (s.a.v) Mescidin kıble duvarında bir tükrük gördü ve o kadar gazablandı ki yüzü kıpkırmızı oldu. Ensardan bir kadın kalkarak tükrüğü kazıdı ve oraya güzel bir koku sürdü.
    Bunun üzerine Rasûlullah (s.a.v) de “Ne güzel oldu” buyurdu.
    (Nesai, Mesacid, Bab 35, hadis no : 720; Muslim, Mesacid, 13; İbn Mâce, Mesacid: 10)




    Rasulullah (s.a.v.)'in vasiyeti ise kendisine has olması ihtimal dahilindedir. O bunu tavsiye etmiş, fakat yasaklamamıştır. Naklettiğimiz hadiste de ummetine dair yasaklama kat'i değildir. İbn Teymiyye ve Zehebi (Allah onlara rahmet etsin) tütsüyü kafirlere benzeme olarak değerlendirmişlerdir fakat bu konuda gelen rivayetleri dikkate aldığımızda: şayet tütsü hakkında itikadi olarak da kafirler gibi inanılırsa bu kişiyi kufre sokar. Sadece güzel koku sağlamak için yapılırsa kafirlere benzemek olmaz. Çünkü bu sünnette de varid olmuştur.
    Bu konudaki farklı rivayetlere gelince:


    1- Cabir (r.anh)’den; Rasulullah (s.a.v.) buyurdu ki; “Ölülerinizi (kefenlerini) üç defa tütsüleyin”
    (Sahihtir. İbni Ebi Şeybe(2/467) Bezzar(813) İbni Hibban(5/15) Hakim(1/355) Beyhaki(3/405) Ahmed(3/331) Tarihu İbni Main(3/307) Deylemi(2569) Zeylai Nasbur Raye(2/264) Mecmauz Zevaid(3/26) İbni Hacer ed Diraye(1/232)


    2- Esma bintu Ebi Bekr (r.anha) kefeninin tütsülenmesini vasiyet etmiştir.
    (İbni Sad(8/254); İbni Ebi Şeybe(2/467) isnadı sahihtir)


    3- İbni Ömer (r.anh) her Cuma elbisesini tütsülerdi.
    (İbni Ebi Şeybe (1/481)


    4- Ebu Hurayra, İbni Sirin, Hasen el Basri ve İbrahim en Nehaî; “kefen tütsülenir” dediler.
    (İbni Ebi Şeybe(2/467); İbni Kudame el Mugni(2/169)


    5- Nuaym el Mucmir (r.anh), Rasulullah (s.a.v.)’in mescidini tütsülediği için “el mucmir” lakabını almıştır.
    (Fethul Bari(2/7); Tehzibut Tehzib(10/414);Tehzibul Kemal(29/488); Taberani Sagir(2/32); Nevevi el Minhac(3/134); İbni Abdilberr et Temhid(16/177); Zukani Şerhul Muvatta(1/106); İsbehani Ricalu Muslim(2/295); Ebu Ya’la el Halili el İrşad(1/217); Kettani Teratib(1/170); el Mudevvene(1/107)


    6- Ömer (r.anh) her Cuma mescidi tütsületirdi.
    (İbni Abdilberr et Temhid(16/177); Ebu Yala(1/170); İbni Ebi Şeybe(2/141); Mecmauz Zevaid(2/11); Tefsiru İbni Kesir(3/394); Suyuti Tenvirul Havalik(1/42); Tuhfetul Ahfezi(3/160); İbni Kesir; hasen dedi)


    7- Ömer (r.anh) Medine'deki mescide üzeri insan figürüyle süslü Suriye işi bir gümüş buhurdanlık hediye etti.
    (İbni Rusteh el Âlâkun Nefise (s.66)


    8- İmam Malik Bin Enes (r.aleyh) hadis dersi verirken tütsü yaktırırdı.
    (Kadı Iyaz , Tertibul Medarik (1/154); Şifau Şerif (s.431)


    9- Selman (r.anh) evlendiği gün eşinin tütsü yaktığını görünce; “bu zararlıdır, yangına sebeb olabilir. Bunu memleketinden mi getirdin?” demiş, eşi; “düğün evinin süslenmesi adettir” deyince karşı çıkmamıştır.
    ( İbni Habib Gaye ve Nihaye(37); Ebu Nuaym Hilye (1/185)


    10- Vehb Bin Munebbih (r.anh) dedi ki; “Harun (a.s.) mabedleri tütsülerdi.”
    (İbni Ebi Şeybe (7/221)


  4. 20.Ekim.2012, 03:32
    2
    Silent and lonely rains



    Bazı mulhidlerin tütsü ile kutsama yapmaları ve tütsü yakıldığında ulvi ruhların hazır bulunacaklarına itikad etmiş olmaları, cahiller muslumanlar (!) arasında da yayılmakta, büyücüler tarafından kullanılmaktadır. Oysa caiz olan tütsü kullanmakdaki amaç bunlar değil de, güzel koku edinmek veya ölünün cesedinin kokmamasını sağlamaktır. Konuyla ilgili rivayetleri aşağıya aktaralım:


    5045- Nafi (r.anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    Abdullah b. Ömer, tütsü yaptığı zaman kafûr ve başka bir koku karıştırmaksızın sadece öd ağacıyla tütsü yapardı. Bazen de kafûrla öd ağacını karıştırırdı ve "Rasûlullah (s.a.v)’de böyle tütsü yapardı derdi. "
    (Nesâi, Süslenme, Bab 38, Hadis no : 5045)


    Namaz bölümünde şunlar yazıyor:
    750) "... Vasile bin el-Eskâ , (Radıyallâhu anh) den rivayet edildiğine göre Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurdu, demiştir:
    «Çocuklarınızı, delilerinizi, satın almanızı, satışınızı, münakaşalarınızı, seslerinizi yükseltmeyi, had cezalarınızın infazını mescidlerinizden uzak tutun. Mescidlerinizin kapılarının yakınında abdest alma yerlerini ittihaz ediniz. Ve Cumua günlerinde mescidlerinizi buhurla tütsüleyiniz.»"
    (Nesâi, Namaz, 750)




    720- Enes b. Malik (r.anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    Rasûlullah (s.a.v) Mescidin kıble duvarında bir tükrük gördü ve o kadar gazablandı ki yüzü kıpkırmızı oldu. Ensardan bir kadın kalkarak tükrüğü kazıdı ve oraya güzel bir koku sürdü.
    Bunun üzerine Rasûlullah (s.a.v) de “Ne güzel oldu” buyurdu.
    (Nesai, Mesacid, Bab 35, hadis no : 720; Muslim, Mesacid, 13; İbn Mâce, Mesacid: 10)




    Rasulullah (s.a.v.)'in vasiyeti ise kendisine has olması ihtimal dahilindedir. O bunu tavsiye etmiş, fakat yasaklamamıştır. Naklettiğimiz hadiste de ummetine dair yasaklama kat'i değildir. İbn Teymiyye ve Zehebi (Allah onlara rahmet etsin) tütsüyü kafirlere benzeme olarak değerlendirmişlerdir fakat bu konuda gelen rivayetleri dikkate aldığımızda: şayet tütsü hakkında itikadi olarak da kafirler gibi inanılırsa bu kişiyi kufre sokar. Sadece güzel koku sağlamak için yapılırsa kafirlere benzemek olmaz. Çünkü bu sünnette de varid olmuştur.
    Bu konudaki farklı rivayetlere gelince:


    1- Cabir (r.anh)’den; Rasulullah (s.a.v.) buyurdu ki; “Ölülerinizi (kefenlerini) üç defa tütsüleyin”
    (Sahihtir. İbni Ebi Şeybe(2/467) Bezzar(813) İbni Hibban(5/15) Hakim(1/355) Beyhaki(3/405) Ahmed(3/331) Tarihu İbni Main(3/307) Deylemi(2569) Zeylai Nasbur Raye(2/264) Mecmauz Zevaid(3/26) İbni Hacer ed Diraye(1/232)


    2- Esma bintu Ebi Bekr (r.anha) kefeninin tütsülenmesini vasiyet etmiştir.
    (İbni Sad(8/254); İbni Ebi Şeybe(2/467) isnadı sahihtir)


    3- İbni Ömer (r.anh) her Cuma elbisesini tütsülerdi.
    (İbni Ebi Şeybe (1/481)


    4- Ebu Hurayra, İbni Sirin, Hasen el Basri ve İbrahim en Nehaî; “kefen tütsülenir” dediler.
    (İbni Ebi Şeybe(2/467); İbni Kudame el Mugni(2/169)


    5- Nuaym el Mucmir (r.anh), Rasulullah (s.a.v.)’in mescidini tütsülediği için “el mucmir” lakabını almıştır.
    (Fethul Bari(2/7); Tehzibut Tehzib(10/414);Tehzibul Kemal(29/488); Taberani Sagir(2/32); Nevevi el Minhac(3/134); İbni Abdilberr et Temhid(16/177); Zukani Şerhul Muvatta(1/106); İsbehani Ricalu Muslim(2/295); Ebu Ya’la el Halili el İrşad(1/217); Kettani Teratib(1/170); el Mudevvene(1/107)


    6- Ömer (r.anh) her Cuma mescidi tütsületirdi.
    (İbni Abdilberr et Temhid(16/177); Ebu Yala(1/170); İbni Ebi Şeybe(2/141); Mecmauz Zevaid(2/11); Tefsiru İbni Kesir(3/394); Suyuti Tenvirul Havalik(1/42); Tuhfetul Ahfezi(3/160); İbni Kesir; hasen dedi)


    7- Ömer (r.anh) Medine'deki mescide üzeri insan figürüyle süslü Suriye işi bir gümüş buhurdanlık hediye etti.
    (İbni Rusteh el Âlâkun Nefise (s.66)


    8- İmam Malik Bin Enes (r.aleyh) hadis dersi verirken tütsü yaktırırdı.
    (Kadı Iyaz , Tertibul Medarik (1/154); Şifau Şerif (s.431)


    9- Selman (r.anh) evlendiği gün eşinin tütsü yaktığını görünce; “bu zararlıdır, yangına sebeb olabilir. Bunu memleketinden mi getirdin?” demiş, eşi; “düğün evinin süslenmesi adettir” deyince karşı çıkmamıştır.
    ( İbni Habib Gaye ve Nihaye(37); Ebu Nuaym Hilye (1/185)


    10- Vehb Bin Munebbih (r.anh) dedi ki; “Harun (a.s.) mabedleri tütsülerdi.”
    (İbni Ebi Şeybe (7/221)





+ Yorum Gönder