Konusunu Oylayın.: Şevval ayının fazileti nedir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Şevval ayının fazileti nedir?
  1. 04.Ağustos.2012, 01:33
    1
    Misafir

    Şevval ayının fazileti nedir?

  2. 04.Ağustos.2012, 01:54
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: şevval ayının fazileti nedir?




    Ebu Eyyub el-Ensari’den rivayet edilen bir hadiste Resul-i Ekrem (s.a.v),

    “Kim Ramazan ayında oruç tutar sonra da Şevval ayından altı gün oruç tutarsa bütün seneyi oruçlu geçirmiş gibi olur”
    [1] buyurmuştur.

    Âlimlerin geneli şevval ayında altı gün oruç tutmayı müstehap görmüşlerdir.
    Bu ayda altı gün orucun ne şekilde tutulacağına dair üç görüş vardır

    1-Altı gün orucu şevval ayının başında ve peşpeşe tutmak müstehaptır. İmam-ı Şafii ve İbnu Mübarek bu görüşü savunmuşlar ve görüşlerine şu hadis-i şerifi delil olarak getirmişlerdir:
    “Kim bayramın birinci gününden hemen sonra peşpeşe altı gün oruç tutarsa, senenin tamamını oruçlu geçirmiş gibi olur.”
    [2]

    2-Bu ayda tutulan altı gün orucun peşpeşe veya ayrı ayrı tutulmasının bir farkı yoktur. Bu, Vekı’ ve İmam-ı Ahmed b. Hanbel’in görüşüdür.

    3-Bayramın hemen peşinden tutulmaz. Çünkü o günler yeme ve içme günleridir. Üç gün eyyam-ı bi’den önce üç gün de eyyam-ı bi’den sonra tutulur. Ma’mer ve Abdurrezzak da bu görüşü savunmuşlardır. Ata’dan (rah), “Kaza orucu olan kimselerin bu orucu tutmaları mekruhtur” görüşü rivayet edilmiştir.
    Âlimlerin genelinin görüşü ise bayramın ikinci günü oruç tutmanın mekruh olmadığıdır.
    Ashabdan ve tabiinden bir grup, Ramazan bayramının birinci günü ve Kurban bayramı günleri hariç oruç tutmaya devam etmişlerdir.

    Ümmü Seleme’nin (r.anha), ailesine şöyle söylediği rivayet edilmektedir:

    “Kim Ramazan ayında oruç tuttuysa, bayramın ikinci günü de oruç tutsun! O gün oruç tutan senenin tamamında oruç tutmuş gibi sayılır.”

    Şa’bi (rah) şöyle derdi: “Ramazandan sonra bir gün oruç tutmam, bana senenin tamamında oruç tutmaktan daha sevimli geliyor.”

    ŞEVVAL AYININ TAMAMINI ORUÇLU GEÇİRMEK
    Bu konuda Resul-i Ekrem (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
    “Kim Ramazan ve Şevval ayını oruçlu geçirir ve pazartesi, perşembe günleri de oruç tutarsa Cennet’e girer.”
    [3]

    Resul-i Ekrem'e (s.a.v) bütün zamanı oruçlu geçirme ile ilgili sorulduğunda, şöyle buyurmuştur:
    “Muhakkak ki ailenin senin üzerinde hakları vardır. Ramazanı, onun peşinden gelen ayı, pazartesi ve perşembe günlerini oruçlu geçir! Böyle yaparsan bütün zamanı oruçlu geçirmiş, aynı zamanda iftar da etmiş olursun.”
    [4]

    Usame b. Zeyd (r.a) haram ayları oruçlu geçiriyordu. Resul-i Ekrem (s.a.v), ona: “Şevval ayını oruçlu geçir!” buyurdu. O da, haram aylarda oruç tutmayı bıraktı ve ölene kadar Şevval ayını oruçlu geçirdi.
    Ramazan ayını ve şevval ayından altı günü oruçlu geçirmenin, bütün zamanı oruçlu geçirmek gibi sayılmasının hikmeti nedir, diye sorarsan, cevabı şudur:

    Yüce Allah katında iyilikler on ile çarpılır. Buna göre Şevval ayında oruç tutmak, iki ay oruç tutmaya denk düşer. Bu konuda Resul-i Ekrem (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
    “Ramazan ayında oruç tutmak, on ayın orucuna denktir. Şevval ayında altı gün oruç tutmak da iki aya denktir. Bunları toplamı ise seneyi tamamlar.”
    [5]

    Ramazan ayının on aya denk olması için yirmi dokuz veya otuz gün olmasının bir farkı yoktur.




    [1]
    Müslim, Sıyam, Nr. 1164; Tirmizi, Savm, Nr. 759; Ebu Davud, Savm, Nr. 2434.

    [2] Heysemi, Mecma’uz-Zevaid, 3/183; Münziri, et-Terhıb, 2/111.

    [3] Ahmed, Müsned, 3/416, 4/78; Heysemi, Mecma’uz-Zevaid, 3/190.

    [4] Ebu Davud, Sıyam, Nr. 2432; Tirmizi, Savm, Nr. 748; Mürziri, Tergıb, 2/127.

    [5] Ahmed, Müsned, 5/280; İbn Hıbban, Sahih, Savm, 5/258, Nr. 3627; Münziri, Terğıb, 2/110, 111.


  3. 04.Ağustos.2012, 01:54
    2
    Silent and lonely rains



    Ebu Eyyub el-Ensari’den rivayet edilen bir hadiste Resul-i Ekrem (s.a.v),

    “Kim Ramazan ayında oruç tutar sonra da Şevval ayından altı gün oruç tutarsa bütün seneyi oruçlu geçirmiş gibi olur”
    [1] buyurmuştur.

    Âlimlerin geneli şevval ayında altı gün oruç tutmayı müstehap görmüşlerdir.
    Bu ayda altı gün orucun ne şekilde tutulacağına dair üç görüş vardır

    1-Altı gün orucu şevval ayının başında ve peşpeşe tutmak müstehaptır. İmam-ı Şafii ve İbnu Mübarek bu görüşü savunmuşlar ve görüşlerine şu hadis-i şerifi delil olarak getirmişlerdir:
    “Kim bayramın birinci gününden hemen sonra peşpeşe altı gün oruç tutarsa, senenin tamamını oruçlu geçirmiş gibi olur.”
    [2]

    2-Bu ayda tutulan altı gün orucun peşpeşe veya ayrı ayrı tutulmasının bir farkı yoktur. Bu, Vekı’ ve İmam-ı Ahmed b. Hanbel’in görüşüdür.

    3-Bayramın hemen peşinden tutulmaz. Çünkü o günler yeme ve içme günleridir. Üç gün eyyam-ı bi’den önce üç gün de eyyam-ı bi’den sonra tutulur. Ma’mer ve Abdurrezzak da bu görüşü savunmuşlardır. Ata’dan (rah), “Kaza orucu olan kimselerin bu orucu tutmaları mekruhtur” görüşü rivayet edilmiştir.
    Âlimlerin genelinin görüşü ise bayramın ikinci günü oruç tutmanın mekruh olmadığıdır.
    Ashabdan ve tabiinden bir grup, Ramazan bayramının birinci günü ve Kurban bayramı günleri hariç oruç tutmaya devam etmişlerdir.

    Ümmü Seleme’nin (r.anha), ailesine şöyle söylediği rivayet edilmektedir:

    “Kim Ramazan ayında oruç tuttuysa, bayramın ikinci günü de oruç tutsun! O gün oruç tutan senenin tamamında oruç tutmuş gibi sayılır.”

    Şa’bi (rah) şöyle derdi: “Ramazandan sonra bir gün oruç tutmam, bana senenin tamamında oruç tutmaktan daha sevimli geliyor.”

    ŞEVVAL AYININ TAMAMINI ORUÇLU GEÇİRMEK
    Bu konuda Resul-i Ekrem (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
    “Kim Ramazan ve Şevval ayını oruçlu geçirir ve pazartesi, perşembe günleri de oruç tutarsa Cennet’e girer.”
    [3]

    Resul-i Ekrem'e (s.a.v) bütün zamanı oruçlu geçirme ile ilgili sorulduğunda, şöyle buyurmuştur:
    “Muhakkak ki ailenin senin üzerinde hakları vardır. Ramazanı, onun peşinden gelen ayı, pazartesi ve perşembe günlerini oruçlu geçir! Böyle yaparsan bütün zamanı oruçlu geçirmiş, aynı zamanda iftar da etmiş olursun.”
    [4]

    Usame b. Zeyd (r.a) haram ayları oruçlu geçiriyordu. Resul-i Ekrem (s.a.v), ona: “Şevval ayını oruçlu geçir!” buyurdu. O da, haram aylarda oruç tutmayı bıraktı ve ölene kadar Şevval ayını oruçlu geçirdi.
    Ramazan ayını ve şevval ayından altı günü oruçlu geçirmenin, bütün zamanı oruçlu geçirmek gibi sayılmasının hikmeti nedir, diye sorarsan, cevabı şudur:

    Yüce Allah katında iyilikler on ile çarpılır. Buna göre Şevval ayında oruç tutmak, iki ay oruç tutmaya denk düşer. Bu konuda Resul-i Ekrem (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
    “Ramazan ayında oruç tutmak, on ayın orucuna denktir. Şevval ayında altı gün oruç tutmak da iki aya denktir. Bunları toplamı ise seneyi tamamlar.”
    [5]

    Ramazan ayının on aya denk olması için yirmi dokuz veya otuz gün olmasının bir farkı yoktur.




    [1]
    Müslim, Sıyam, Nr. 1164; Tirmizi, Savm, Nr. 759; Ebu Davud, Savm, Nr. 2434.

    [2] Heysemi, Mecma’uz-Zevaid, 3/183; Münziri, et-Terhıb, 2/111.

    [3] Ahmed, Müsned, 3/416, 4/78; Heysemi, Mecma’uz-Zevaid, 3/190.

    [4] Ebu Davud, Sıyam, Nr. 2432; Tirmizi, Savm, Nr. 748; Mürziri, Tergıb, 2/127.

    [5] Ahmed, Müsned, 5/280; İbn Hıbban, Sahih, Savm, 5/258, Nr. 3627; Münziri, Terğıb, 2/110, 111.





+ Yorum Gönder