Konusunu Oylayın.: Moses Ibn Meymun müslüman mı ?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Moses Ibn Meymun müslüman mı ?
  1. 09.Temmuz.2012, 23:02
    1
    Misafir

    Moses Ibn Meymun müslüman mı ?

  2. 10.Temmuz.2012, 00:39
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Moses Ibn Meymun müslüman mı ?




    İBN MEYMUN

    Arapça "Ebu İmran Musa Bin Meymun Bin Ubeydullah" olan adı İbranice "Moşe Ben Maymon", Latince "Moses Maimonides Rambam" (30 Mart 1135 Kurtuba - 13 Aralık1204 Mısır) Endülüslü Yahudi filozof, hukukçu ve hekimdir.İbn Meymun Kurtubalı seçkin bir Yahudi ailesinin oğludur.

    Emevilerin Endülüs'te yaşayan herkese tanıdığı dini hürriyet ortamında yetişti. Ancak 1148'te Berberi Muvahhidlerin Kurtuba'yı ele geçirmesinden sonra şehirdeki her Yahudi ailesi gibi Meymun ailesi de
    evlerinde gizlice Yahudi ibadet ve ritüelleri sürdürürken, dışarıda, halk arasında
    olabildiğince Müslüman olarak gözüktü ve yaşadı.
    İbn Meymun ailesi ile 1159 yılında Fas'ın Fez şehrine göç edinceye kadar din, hukuk ve tıp eğitimi gördü. Fez'de haham metinleri ve Yunan felsefesi üzerine bilgisini daha da derinleştirdi.

    Tıp eğitimini geliştirdi.
    İbn Meymun'un hocası Rabbi Yehuda bin Şoşan, gizlice Yahudi inanç ritüellerini sürdürdüğü için 1165'te idam edildi. Bunun üzerine Meymun ailesi önce Filistin'e sonra Mısır'a, Kahire yakınlarındaki Fustat'a göç etti. Burada Yahudiler istediği gibi ibadet edebiliyordu. Ancak Müslüman olmuş bir Yahudi'nin tekrar Yahudiliğe dönmesinin cezası ölümdü. İbn Meymun hiçbir zaman gerçekten Müslüman olmadığını ispat ederek cezadankurtuldu.Mısır'da babası ve varlıklı mücevher tüccarı olan kardeşi Davud bir deniz kazasında öldü. Bu kazada ailenin bütün serveti yok olmuştu. İbn Meymun o dönemde hahamlara ücret ödenmediği için doktorluğa başladı. Selahaddin Eyyubi ile oğlu El Efdal'ın saray hâkimi oldu. Yahudi cemaatinin lideri konumuna geldi.Oldukça geç yaşta evlenen İbn Meymun'un oğlu Abraham da Yahudi bilginleri arasında önemli bir yer edindi.

    İbn Meymun'un eserleri arasında 16 yaşından önce yazdığı Arapça eseri "Makale fi Sinaati'l - Mantık (Millot ha - Higgayon - Mantık Terminolojisi Üzerine İnceleme) mantık ve metafizikte kullanılan muhtelif teknik terimleri konu almakta.
    İbn Meymun 23 yaşında Arapça yazmaya başladığı ve 33 yaşında tamamladığı "Mişna" yani Yahudi sözlü şeriat derlemesinin yorumu / tefsiri "Kitabü's - Sirac" ile ilk büyük eserini ortaya koydu. Bu kitapta arkeoloji, ilahiyat ve fen bilimlerine sık sık atıfta bulunarak tek tek kelime ve cümleleri açıkladı. Böylece Mişna'daki genel felsefi meselelerle ilgili bir dizi oluşturdu. Bunlardan biri de Yahudiliğin öğretileri "13 İman Maddesi" adlı "Yahudiliğin Amentüsü"dür.İbn Meymun'un 10 yılda İbranice kaleme aldığı "Mişna Tora" (Tevrat'a Yeniden Bakış) O'nun başeseridir. Bu eserinde bütün Yahudi şeriatını duru bir İbranice ile sistemleştirmişti.İbn Meymun Yahudi şeriatı üzerine iki dar kapsamlı kitap daha yazdı: a)Sefer ha-mitsvot (Kurallar Kitabı). Ortalama düzeyde bilgiye sahip Yahudiler için yazılan bu eser Yahudi şeriatını özetler. Bu kitap Arapça kaleme alınmıştır. b)İbranice yazdığı Hilhot ha-Yeruşalmi (Kudüs Kanunları) kitabı ise Filistin Talmud'undaki kanunları özetler

    .
    İbn Meymun (1176 - 1191) tarihleri arasında 15 yılda tamamladığı Latince Doctor Perplexorum (Şaşırmışların Kılavuzu) adlı ve sonradan İbranice More Nevuhim başlığı ile tanınan "Delaletü'l - Hairin" adlı eseri ile Yahudi inancına daha akılcı bir felsefe kazandırma gayesi taşıyordu.Bu eser, BİLİM-FELSEFE-DİN arasındaki yakınlaşmaya büyük katkıda bulunuyordu. Arapça yazdığı bu kitabı öğrencisi Yehosef İbn Aknin'e gönderdi.

    Eser İbn Meymun'un sağlığında İbranice'ye çevrildi. Daha sonra da Latince ve bazı Avrupa dillerine çevrildi.
    İbn Meymun daha pek çok küçük metinler kaleme aldı. Bunlardan biri "Maamar Kidduş ha Şem ya da İggeret ha - Şemad" (Dinden Dönme Üzerine Mektup) adlı kitabıdır.İbn Meymun halk sağlığı için yazdığı kılavuzunu Sultan el Efdal'a ithaf etti.İbn Meymun'un mezarı Filistin'de Taberiye'dedir. Günümüzde Yahudiler ve Evanjelist Hıristiyanlar için dini bir ziyaret merkezidir.Fransa'da aşırı muhafazakârlığı ile tanınan Montpellier hahamı Solomon İbn Meymun'un "Delaletü'l - Hairin" (Şaşırmışların Kılavuzu) adlı eserini yaktırmaya kalktıysa da muvaffak olamadı. Üstelik Yahudi filozofların en büyüğü olarak kabul edilmesinin yanında geleneksel Yahudi inancının temellerinden biri olarak "peygamber" muamelesi görmeye başladı. "On Üç İman Maddesi" geleneksel Yahudi ibadetinin temel metinleri arasına girdi.Latinceye çevrilen felsefe eseri Orta Çağ'ın büyük skolastik yazarlarını etkiledi. Spinoza ve Leibniz bazı görüşlerini İbn Meymun'un kitaplarından esinlenerek geliştirdiler.20. yüzyılda ise Alman Yahudisi - Amerikalı Siyaset felsefecisi Neo-conların temel dayanaklarından biri olan Leo Strauss (1899-1973) İbn Meymun'un görüşlerini DİN-FELSEFE-SİYASET temelinde Yahudi ırkının koruması ideolojisine dönüştürdü.

    alıntı...



  3. 10.Temmuz.2012, 00:39
    2
    Silent and lonely rains



    İBN MEYMUN

    Arapça "Ebu İmran Musa Bin Meymun Bin Ubeydullah" olan adı İbranice "Moşe Ben Maymon", Latince "Moses Maimonides Rambam" (30 Mart 1135 Kurtuba - 13 Aralık1204 Mısır) Endülüslü Yahudi filozof, hukukçu ve hekimdir.İbn Meymun Kurtubalı seçkin bir Yahudi ailesinin oğludur.

    Emevilerin Endülüs'te yaşayan herkese tanıdığı dini hürriyet ortamında yetişti. Ancak 1148'te Berberi Muvahhidlerin Kurtuba'yı ele geçirmesinden sonra şehirdeki her Yahudi ailesi gibi Meymun ailesi de
    evlerinde gizlice Yahudi ibadet ve ritüelleri sürdürürken, dışarıda, halk arasında
    olabildiğince Müslüman olarak gözüktü ve yaşadı.
    İbn Meymun ailesi ile 1159 yılında Fas'ın Fez şehrine göç edinceye kadar din, hukuk ve tıp eğitimi gördü. Fez'de haham metinleri ve Yunan felsefesi üzerine bilgisini daha da derinleştirdi.

    Tıp eğitimini geliştirdi.
    İbn Meymun'un hocası Rabbi Yehuda bin Şoşan, gizlice Yahudi inanç ritüellerini sürdürdüğü için 1165'te idam edildi. Bunun üzerine Meymun ailesi önce Filistin'e sonra Mısır'a, Kahire yakınlarındaki Fustat'a göç etti. Burada Yahudiler istediği gibi ibadet edebiliyordu. Ancak Müslüman olmuş bir Yahudi'nin tekrar Yahudiliğe dönmesinin cezası ölümdü. İbn Meymun hiçbir zaman gerçekten Müslüman olmadığını ispat ederek cezadankurtuldu.Mısır'da babası ve varlıklı mücevher tüccarı olan kardeşi Davud bir deniz kazasında öldü. Bu kazada ailenin bütün serveti yok olmuştu. İbn Meymun o dönemde hahamlara ücret ödenmediği için doktorluğa başladı. Selahaddin Eyyubi ile oğlu El Efdal'ın saray hâkimi oldu. Yahudi cemaatinin lideri konumuna geldi.Oldukça geç yaşta evlenen İbn Meymun'un oğlu Abraham da Yahudi bilginleri arasında önemli bir yer edindi.

    İbn Meymun'un eserleri arasında 16 yaşından önce yazdığı Arapça eseri "Makale fi Sinaati'l - Mantık (Millot ha - Higgayon - Mantık Terminolojisi Üzerine İnceleme) mantık ve metafizikte kullanılan muhtelif teknik terimleri konu almakta.
    İbn Meymun 23 yaşında Arapça yazmaya başladığı ve 33 yaşında tamamladığı "Mişna" yani Yahudi sözlü şeriat derlemesinin yorumu / tefsiri "Kitabü's - Sirac" ile ilk büyük eserini ortaya koydu. Bu kitapta arkeoloji, ilahiyat ve fen bilimlerine sık sık atıfta bulunarak tek tek kelime ve cümleleri açıkladı. Böylece Mişna'daki genel felsefi meselelerle ilgili bir dizi oluşturdu. Bunlardan biri de Yahudiliğin öğretileri "13 İman Maddesi" adlı "Yahudiliğin Amentüsü"dür.İbn Meymun'un 10 yılda İbranice kaleme aldığı "Mişna Tora" (Tevrat'a Yeniden Bakış) O'nun başeseridir. Bu eserinde bütün Yahudi şeriatını duru bir İbranice ile sistemleştirmişti.İbn Meymun Yahudi şeriatı üzerine iki dar kapsamlı kitap daha yazdı: a)Sefer ha-mitsvot (Kurallar Kitabı). Ortalama düzeyde bilgiye sahip Yahudiler için yazılan bu eser Yahudi şeriatını özetler. Bu kitap Arapça kaleme alınmıştır. b)İbranice yazdığı Hilhot ha-Yeruşalmi (Kudüs Kanunları) kitabı ise Filistin Talmud'undaki kanunları özetler

    .
    İbn Meymun (1176 - 1191) tarihleri arasında 15 yılda tamamladığı Latince Doctor Perplexorum (Şaşırmışların Kılavuzu) adlı ve sonradan İbranice More Nevuhim başlığı ile tanınan "Delaletü'l - Hairin" adlı eseri ile Yahudi inancına daha akılcı bir felsefe kazandırma gayesi taşıyordu.Bu eser, BİLİM-FELSEFE-DİN arasındaki yakınlaşmaya büyük katkıda bulunuyordu. Arapça yazdığı bu kitabı öğrencisi Yehosef İbn Aknin'e gönderdi.

    Eser İbn Meymun'un sağlığında İbranice'ye çevrildi. Daha sonra da Latince ve bazı Avrupa dillerine çevrildi.
    İbn Meymun daha pek çok küçük metinler kaleme aldı. Bunlardan biri "Maamar Kidduş ha Şem ya da İggeret ha - Şemad" (Dinden Dönme Üzerine Mektup) adlı kitabıdır.İbn Meymun halk sağlığı için yazdığı kılavuzunu Sultan el Efdal'a ithaf etti.İbn Meymun'un mezarı Filistin'de Taberiye'dedir. Günümüzde Yahudiler ve Evanjelist Hıristiyanlar için dini bir ziyaret merkezidir.Fransa'da aşırı muhafazakârlığı ile tanınan Montpellier hahamı Solomon İbn Meymun'un "Delaletü'l - Hairin" (Şaşırmışların Kılavuzu) adlı eserini yaktırmaya kalktıysa da muvaffak olamadı. Üstelik Yahudi filozofların en büyüğü olarak kabul edilmesinin yanında geleneksel Yahudi inancının temellerinden biri olarak "peygamber" muamelesi görmeye başladı. "On Üç İman Maddesi" geleneksel Yahudi ibadetinin temel metinleri arasına girdi.Latinceye çevrilen felsefe eseri Orta Çağ'ın büyük skolastik yazarlarını etkiledi. Spinoza ve Leibniz bazı görüşlerini İbn Meymun'un kitaplarından esinlenerek geliştirdiler.20. yüzyılda ise Alman Yahudisi - Amerikalı Siyaset felsefecisi Neo-conların temel dayanaklarından biri olan Leo Strauss (1899-1973) İbn Meymun'un görüşlerini DİN-FELSEFE-SİYASET temelinde Yahudi ırkının koruması ideolojisine dönüştürdü.

    alıntı...






+ Yorum Gönder