Konusunu Oylayın.: Kader Vicdani Bir Mesele Midir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Kader Vicdani Bir Mesele Midir?
  1. 19.Haziran.2012, 17:37
    1
    Misafir

    Kader Vicdani Bir Mesele Midir?

  2. 22.Haziran.2012, 17:26
    2
    m.deniz
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 30.Ocak.2011
    Üye No: 83734
    Mesaj Sayısı: 1,194
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 12
    Yaş: 27
    Bulunduğu yer: .......

    Cevap: Kader Vicdani Bir Mesele Midir?




    Kader meselesi cüz’î ihtiyari ile beraber mütalaa edilmesi gereken bir iman konusudur. Kaderin varlığa bakan yönünde Allah’ın ilmi, iradesi ve kudreti ile ilgisi olduğu gibi, insana bakan yönü ile insanın cüz’î ihtiyarı ve iradesi ile de ilgisi ve alakası vardır. Kâinatla alakalı yönünde zaten bir sıkıntı ve inkâr söz konusu olmadığı için bu yönde bir münakaşa da yoktur. Herkes bilir ki her şey Allah’ın ilminde vardır. Allah ne dilerse o olur. Varlıktaki her şey Allahın ilmi, iradesi ile belirlenir ve kudreti ile kaza edilir. Kaderi ilim nevindendir, kaza ise irade ve kudretin tecellisi iledir ve ilminde ne varsa irade ve kudreti onu yaratır. Her şey kader ile takdir edilmiştir. Bunda bir sıkıntı yok.
    m.ali kaya


    Kaderin insana ve insanın hür iradesine bakan yönünde ise akıl karışıklığı ve bilgi eksikliği ile anlayamamaktan kaynaklanan bir sıkıntı söz konusudur ve münakaşalar bu yönde cereyan etmektedir. Bu husus da Bediüzzaman’ın ifadesi ile “hâlî ve vicdânî bir meseledir.” Elmanın tadı ve çiçeğin kokusu gibidir ki bunu dil ve burun hisseder; ama elma ve çiçek gibi ispat edemez. Aynen bunun gibi insanın fiillerine merci olan irade ve ihtiyarı da böyledir. Bu ise yaşanan, hal ile ilgili bir durumdur ve bunu insanın vicdanı kabul eder ve insafla ve iyi niyetle meseleye bakan anlar. Ama kötü niyet, itiraz ve kabul etmemek için direnenin de bu meseleyi anlaması mümkün değildir. Bu nedenle gerek şeytan ve gerekse şeytandan ders alan ehl-i dalalet ve ilhad bu meseleyi çok medar-ı münakaşa ederek ehl-i imanın imanlarına şüphe vermek istiyorlar.
    Gelelim meselenin açıklamasına: Burada anlaşılması gereken “İrade ve ihtiyar, vicdan, hal” terimleridir. Çünkü mesele bu terimler üzerinde cereyan etmektedir. Her üç terim de ilmî ve nazarî değildir. Yani somut kavramlar değil, akıl ve vicdan ile anlaşılabilen ve kabul edilecek olan soyut kavramlardır. Bundan dolayı nazarî/görünen değil, vicdânî, yani vicdanla kabul edilecek olan meselelerdir.

    İrade ve ihtiyar: İrade ve ihtiyar ve bundan kaynaklanan hürriyet ve zorlamanın olmaması vicdanen kabul edilen bir meseledir. Yaşanan bir durum olduğu için de halî bir meseledir. Hiç kimse iradeyi ispat edemediği gibi inkâr da edemez. Yani niyet ve kasdın sonucu olan bir fiilin kendisine zorla yaptırıldığını iddia edemez ve bir başkasını bu konuda suçlayamaz. İnsanın fiillerinde zorlama olmadığı için kaderi suçlayamaz, niyeti ve kasdı ile yaptığı için de bu benim fiilim değildir diyemez. Vicdan bunu kabul eder. Ancak kötü niyet ve inkârdan kaynaklanan itirazlar olabilir, insaf ve vicdan ise bunu kabul etmez. Zira insan kaderini bilmediği için "Benim kaderimde bu vardı" diyemez. Bu nedenle insan "teklif" denen yapması gereken emirleri yapmakla mükelleftir ve yapmadığı zaman ve ihlal ettiğinde sorumlu olur.



  3. 22.Haziran.2012, 17:26
    2
    Devamlı Üye



    Kader meselesi cüz’î ihtiyari ile beraber mütalaa edilmesi gereken bir iman konusudur. Kaderin varlığa bakan yönünde Allah’ın ilmi, iradesi ve kudreti ile ilgisi olduğu gibi, insana bakan yönü ile insanın cüz’î ihtiyarı ve iradesi ile de ilgisi ve alakası vardır. Kâinatla alakalı yönünde zaten bir sıkıntı ve inkâr söz konusu olmadığı için bu yönde bir münakaşa da yoktur. Herkes bilir ki her şey Allah’ın ilminde vardır. Allah ne dilerse o olur. Varlıktaki her şey Allahın ilmi, iradesi ile belirlenir ve kudreti ile kaza edilir. Kaderi ilim nevindendir, kaza ise irade ve kudretin tecellisi iledir ve ilminde ne varsa irade ve kudreti onu yaratır. Her şey kader ile takdir edilmiştir. Bunda bir sıkıntı yok.
    m.ali kaya


    Kaderin insana ve insanın hür iradesine bakan yönünde ise akıl karışıklığı ve bilgi eksikliği ile anlayamamaktan kaynaklanan bir sıkıntı söz konusudur ve münakaşalar bu yönde cereyan etmektedir. Bu husus da Bediüzzaman’ın ifadesi ile “hâlî ve vicdânî bir meseledir.” Elmanın tadı ve çiçeğin kokusu gibidir ki bunu dil ve burun hisseder; ama elma ve çiçek gibi ispat edemez. Aynen bunun gibi insanın fiillerine merci olan irade ve ihtiyarı da böyledir. Bu ise yaşanan, hal ile ilgili bir durumdur ve bunu insanın vicdanı kabul eder ve insafla ve iyi niyetle meseleye bakan anlar. Ama kötü niyet, itiraz ve kabul etmemek için direnenin de bu meseleyi anlaması mümkün değildir. Bu nedenle gerek şeytan ve gerekse şeytandan ders alan ehl-i dalalet ve ilhad bu meseleyi çok medar-ı münakaşa ederek ehl-i imanın imanlarına şüphe vermek istiyorlar.
    Gelelim meselenin açıklamasına: Burada anlaşılması gereken “İrade ve ihtiyar, vicdan, hal” terimleridir. Çünkü mesele bu terimler üzerinde cereyan etmektedir. Her üç terim de ilmî ve nazarî değildir. Yani somut kavramlar değil, akıl ve vicdan ile anlaşılabilen ve kabul edilecek olan soyut kavramlardır. Bundan dolayı nazarî/görünen değil, vicdânî, yani vicdanla kabul edilecek olan meselelerdir.

    İrade ve ihtiyar: İrade ve ihtiyar ve bundan kaynaklanan hürriyet ve zorlamanın olmaması vicdanen kabul edilen bir meseledir. Yaşanan bir durum olduğu için de halî bir meseledir. Hiç kimse iradeyi ispat edemediği gibi inkâr da edemez. Yani niyet ve kasdın sonucu olan bir fiilin kendisine zorla yaptırıldığını iddia edemez ve bir başkasını bu konuda suçlayamaz. İnsanın fiillerinde zorlama olmadığı için kaderi suçlayamaz, niyeti ve kasdı ile yaptığı için de bu benim fiilim değildir diyemez. Vicdan bunu kabul eder. Ancak kötü niyet ve inkârdan kaynaklanan itirazlar olabilir, insaf ve vicdan ise bunu kabul etmez. Zira insan kaderini bilmediği için "Benim kaderimde bu vardı" diyemez. Bu nedenle insan "teklif" denen yapması gereken emirleri yapmakla mükelleftir ve yapmadığı zaman ve ihlal ettiğinde sorumlu olur.






+ Yorum Gönder