Konusunu Oylayın.: Hac bozulurmu / terafi 8 rekat kılınırmı / selahati vitirmi yoksa vitri vacip diye niyet edecegiz?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Hac bozulurmu / terafi 8 rekat kılınırmı / selahati vitirmi yoksa vitri vacip diye niyet edecegiz?
  1. 12.Mayıs.2012, 01:38
    1
    Misafir

    Hac bozulurmu / terafi 8 rekat kılınırmı / selahati vitirmi yoksa vitri vacip diye niyet edecegiz?






    Hac bozulurmu / terafi 8 rekat kılınırmı / selahati vitirmi yoksa vitri vacip diye niyet edecegiz? Mumsema hac bozulurmu / terafi 8 rekat kılınırmı / selahati vitirmi yoksa vitri vacip diye niyet edecegiz /


  2. 01.Haziran.2012, 14:42
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,606
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 336
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: hac bozulurmu / terafi 8 rekat kılınırmı / selahati vitirmi yoksa vitri vacip




    Vitir namazı nasıl kılınır, niyeti nasıldır?

    VİTİR NAMAZI

    Tek,tek başına olan şey, yatsı namazından sonra kılınan üç rek'at
    namaz.

    Vitir namazı, üç rekatlı bir namazdır. Yatsı namazının son
    sünnetinden sonra kılınır. Namazının vakti, yatsı namazının vakti ile aynıdır,
    yatsı namazının vaktinin bitimi ve sabah namazının vaktinin başlangıcı ile son
    bulur.

    Vitir namazına, "niyet ettim Allah rızası için bu günkü vitir
    namazını kılmaya" diye niyet edilir. Normal olarak iki rek'at kılınır. İki
    rekatın sonundaki oturuşta "et-Tahiyyât" okuduktan sonra üçüncü rekata kalkılır.
    Besmele ile Fatiha ve bir miktar Kur'ân okunduktan sonra, Allahu ekber deyip
    tekbir alınır, eller bağlanır ve Kunut duası okunur. Sonra "Allahu ekber"
    diyerek rükû ve secdelere gidilir. Ondan sonra oturulur ki, bu son oturuştur. Bu
    oturuşta "et-Tehiyyât", "salli-barik" ve "Rabbenâ" duaları okunur ve iki tarafa
    selâm verilir (İbn Abidin, Reddu'l-Muhtar,Mısır, 1966, II, 5, vd).

    Vitir
    namazı Kur'an'da geçmemektedir. Fakat hakkında çeşitli hadisler mevcuttur.
    Bazısının meâli şöyledir:

    "Ey Kur'ân ehli, vitir namazını kılın! Çünkü
    Allah tektir, tek'i sever" (Buhârî, Deavât, 69; Müslim, Zikir, 5-6; Nesâî,
    Kıyâmü'l-Leyl, 27; Tirmizî, Vitir, 2; EbuDâvud, Vitir, 1).

    "Üç Şey vardır
    ki, bana farzdır. Fakat size farz değildir. Kuşluk namazı, kurban namazı ve
    vitir namazı" (ez-Zeylaî, Nasbu'r-Raye, II, 105).

    Allah size bir namazı
    daha fazladan ilâve etmiştir. Bu namaz da vitir namazıdır. Vitir namazını, yatsı
    ile sabah vakti doğuncaya kadar geçen zaman içinde krlın" (Ahmed b. Hanbel,
    el-Müsned,180, 206, 208; V, 242; VI, 7).

    "Vitir haktır. Beş rek'at ile
    vitir namazını kılmak isteyen, kılsın. Üç rek'at ile kılmak isteyen, kılsın ve
    tek rek'at ile kılmak isteyen, yine kılsın" (Nesâî, Kıyamü'l-Leyl, 40; Ebû
    Dâvud, Vitir, 3; İbn Mâce, İkâme, 123).

    Hz. Aişe validemiz (r.an); "Hz.
    Peygamber üç rek'at ile vitir kılar ve üç rekatın sonunda selam verirdi"
    demiştir (ez-Zeylaî, Nasbu'r-Raye, II, 118). İbn Ömer ve İbn Abbas da; "Vitir
    namazı, gecenin sonunda kılınan bir rekattır" demişlerdir (Müslim,
    Müsâfirûn,153; Ebû Davud, Vitir, 3; Nesaî, Kıyâmu'l-Leyl, 34).

    Ebû Hanife
    yukarıdaki hadislere dayanarak, vitir namazını bayram namazları gibi vacip
    olarak kabul etmiştir. Ebu Yusuf, İmam Muhammed ve diğer üç mezhep imâmlarına
    göre ise, vitir namazı müekked sünnettir.

    Hanefilere göre vitir namazı üç
    rekattır ve sonunda selam verilir. Delil olarak da, Hz. Aişe'nin rivayet ettiği
    hadisi gösterirler. Mâlikîlere göre vitir namazı bir rekattır. Ondan önce
    yatsının farzından sonra kılınan iki rek'at sünnet bulunur. Bunların arası selam
    ile ayrılır. Hanbelîlere göre de, vitir namazı bir rekattır. Fakat üç veya daha
    çok rek'at olarak da kılınabilir. Şâfiîlere göre vitir namazının en azı bir
    rek'at, en çoğu on bir rekattır. Bir rek'attan fazla kılınacaksa, önce iki
    rekata niyet edilir ve sonunda selâm verilir. Sonra vitir namazının bir rekatına
    niyet edilir ve sonunda selâm verilir (el-Kasanî, Bedaiu's Sanai' Beyrut, 1974,
    I, 270 vd.; ez-Zuhaylî, el-Fıkhu'l-İslâmî ve Edilletuhu, Dımaşk, 1984, I,
    820).

    Vitir namazı, yalnız Ramazanda cemaatla kılınır. İmam bu namazı
    açıktan kıldırır. Kunut duasını tercih edilen görüşe göre, imam da cemaat da
    gizli okurlar. Ramazan ayının dışında vitir namazını cemaatla kılmak
    mekruhtur.

    Mesbûk namazını kılan kişi, ikinci rek'atta mı, yoksa üçüncü
    rek'atta mı olduğundan şüphe ederse, bulunduğu rek'atta Kunut duasını okur, rükû
    ve secdelerden sonra bir rek'at daha kılar ve yeniden Kunut duasını okur. Rükû
    ve secdelerden sonra oturur, et-Tehiyyatü, salli barik ve Rabbenâ dualarını
    okur, selâm ile namazını tamamlar.

    Vitir namazının dışındaki namazlarda,
    Kunut duası okunmaz. Ancak İmam Şâfiî ve İmam Malik'e göre, her zâman, sabah
    namazlarının ikinci rekatında, rükûdan sonra ayakta Kunut duası okunur. Bu
    durumda kunut duasını okumak, Mâlikîlere göre müstehap ve Şâfiîlere göre
    sünnettir. Bir de Şâfiîlere göre, Ramazan ayının ikinci yarısında vitir
    namazının son rekatında, rükûdan sonra Kunut duasını okumak menduptur
    (ez-Zeylâî, Nasbu'r-Râye, II,123; ez-Zühaylî, el-Fıkhu'l-İslâmî, I, 826
    vd).

    Sabah namazında Kunut duasını okuyan Şâfiî ve Malikî imama uyan bir
    Hanefî, Kunut duasını okumaz, susar ve imâm Kunut duasını bitirinceye kadar
    ayakta bekler.

    Kunut duasını bilmeyen, okumaktan aciz olan bir kişi, onun
    yerine "Rabbenâ âtinâ..." âyetini okuyabilir. Yahutta üç kere: "Allahümmeğfirlî
    (Allahım beni mağrifet et)" diyebilir. Bunların yerine üç kere: "Ya Rabbi (ey
    Rabbim)" demesi de caizdir (et-Tahtâvî, Hayiye, Mısır, 1970, 312).

    Uygun
    görülen kunut duası şöyledir:

    "Allahümme innâ nesteînuke ve nestağfruke
    ve nestehdike ve nu'minu bike ve netubu ileyke ve netevekkelu aleyke ve nusnî
    aleyke'l-hayra kullahû neşkuruke velâ nekfuruk ve nahla'u ve netruku
    men-yefcuruk.

    Allahümme iyyâke ne'budu ve leke nusallî ve nescüdü ve
    ileyke nes'â ve nahfidu narcû rahmeteke ve nahşâ azabek inne azâbeke
    bi'l-küffâri mulhik" (et-Tahtavî, Haşiye; 307 vd.)

    Anlamı: "Allah'ım!..
    Biz şüphesiz senden yardım ve mağrifet ister, senden hidâyet dileriz. Seni
    tasdik eder, günahlarımıza tevbe eder, sana itimad ederiz. Seni bütün hayırlar
    ile senada zikirde bulunur, nimeti itiraf ile sana şükrederiz. Seni inkâr
    etmeyiz. Sana isyan edip duranları reddeder, terkederiz; kendileriyle ilişkimizi
    keseriz. Allahım!.. Biz ancak sana ibâdet ederiz, senin için namaz kılarız, sana
    secde ederiz. Senin rızanı ve kulluğunu elde etmek için çalışır, koşarız. Senin
    rahmetini umar, azabından korkarız. Şüphe yok ki, senin hak olan azabın
    kâfirlere erişicidir. "

    Kunut duasını okumak vacip olduğu için,
    unutulduğu takdirde, namazın sonunda sehiv secdesi yapılır.

    Vitir namazı
    yine vacip olduğundan, zamanında kılınmadığı takdirde, kazası gerekir. Vitir
    namazı, zamanında normal olarak nasıl kılınıyorsa, kaza edilince de, aynı
    şekilde kılınır (İbn Hümâm, Fethu'l-Kadir, Mısır 1315, I, 300
    vd).

    Nureddin TURGAY


  3. 01.Haziran.2012, 14:42
    2
    Moderatör



    Vitir namazı nasıl kılınır, niyeti nasıldır?

    VİTİR NAMAZI

    Tek,tek başına olan şey, yatsı namazından sonra kılınan üç rek'at
    namaz.

    Vitir namazı, üç rekatlı bir namazdır. Yatsı namazının son
    sünnetinden sonra kılınır. Namazının vakti, yatsı namazının vakti ile aynıdır,
    yatsı namazının vaktinin bitimi ve sabah namazının vaktinin başlangıcı ile son
    bulur.

    Vitir namazına, "niyet ettim Allah rızası için bu günkü vitir
    namazını kılmaya" diye niyet edilir. Normal olarak iki rek'at kılınır. İki
    rekatın sonundaki oturuşta "et-Tahiyyât" okuduktan sonra üçüncü rekata kalkılır.
    Besmele ile Fatiha ve bir miktar Kur'ân okunduktan sonra, Allahu ekber deyip
    tekbir alınır, eller bağlanır ve Kunut duası okunur. Sonra "Allahu ekber"
    diyerek rükû ve secdelere gidilir. Ondan sonra oturulur ki, bu son oturuştur. Bu
    oturuşta "et-Tehiyyât", "salli-barik" ve "Rabbenâ" duaları okunur ve iki tarafa
    selâm verilir (İbn Abidin, Reddu'l-Muhtar,Mısır, 1966, II, 5, vd).

    Vitir
    namazı Kur'an'da geçmemektedir. Fakat hakkında çeşitli hadisler mevcuttur.
    Bazısının meâli şöyledir:

    "Ey Kur'ân ehli, vitir namazını kılın! Çünkü
    Allah tektir, tek'i sever" (Buhârî, Deavât, 69; Müslim, Zikir, 5-6; Nesâî,
    Kıyâmü'l-Leyl, 27; Tirmizî, Vitir, 2; EbuDâvud, Vitir, 1).

    "Üç Şey vardır
    ki, bana farzdır. Fakat size farz değildir. Kuşluk namazı, kurban namazı ve
    vitir namazı" (ez-Zeylaî, Nasbu'r-Raye, II, 105).

    Allah size bir namazı
    daha fazladan ilâve etmiştir. Bu namaz da vitir namazıdır. Vitir namazını, yatsı
    ile sabah vakti doğuncaya kadar geçen zaman içinde krlın" (Ahmed b. Hanbel,
    el-Müsned,180, 206, 208; V, 242; VI, 7).

    "Vitir haktır. Beş rek'at ile
    vitir namazını kılmak isteyen, kılsın. Üç rek'at ile kılmak isteyen, kılsın ve
    tek rek'at ile kılmak isteyen, yine kılsın" (Nesâî, Kıyamü'l-Leyl, 40; Ebû
    Dâvud, Vitir, 3; İbn Mâce, İkâme, 123).

    Hz. Aişe validemiz (r.an); "Hz.
    Peygamber üç rek'at ile vitir kılar ve üç rekatın sonunda selam verirdi"
    demiştir (ez-Zeylaî, Nasbu'r-Raye, II, 118). İbn Ömer ve İbn Abbas da; "Vitir
    namazı, gecenin sonunda kılınan bir rekattır" demişlerdir (Müslim,
    Müsâfirûn,153; Ebû Davud, Vitir, 3; Nesaî, Kıyâmu'l-Leyl, 34).

    Ebû Hanife
    yukarıdaki hadislere dayanarak, vitir namazını bayram namazları gibi vacip
    olarak kabul etmiştir. Ebu Yusuf, İmam Muhammed ve diğer üç mezhep imâmlarına
    göre ise, vitir namazı müekked sünnettir.

    Hanefilere göre vitir namazı üç
    rekattır ve sonunda selam verilir. Delil olarak da, Hz. Aişe'nin rivayet ettiği
    hadisi gösterirler. Mâlikîlere göre vitir namazı bir rekattır. Ondan önce
    yatsının farzından sonra kılınan iki rek'at sünnet bulunur. Bunların arası selam
    ile ayrılır. Hanbelîlere göre de, vitir namazı bir rekattır. Fakat üç veya daha
    çok rek'at olarak da kılınabilir. Şâfiîlere göre vitir namazının en azı bir
    rek'at, en çoğu on bir rekattır. Bir rek'attan fazla kılınacaksa, önce iki
    rekata niyet edilir ve sonunda selâm verilir. Sonra vitir namazının bir rekatına
    niyet edilir ve sonunda selâm verilir (el-Kasanî, Bedaiu's Sanai' Beyrut, 1974,
    I, 270 vd.; ez-Zuhaylî, el-Fıkhu'l-İslâmî ve Edilletuhu, Dımaşk, 1984, I,
    820).

    Vitir namazı, yalnız Ramazanda cemaatla kılınır. İmam bu namazı
    açıktan kıldırır. Kunut duasını tercih edilen görüşe göre, imam da cemaat da
    gizli okurlar. Ramazan ayının dışında vitir namazını cemaatla kılmak
    mekruhtur.

    Mesbûk namazını kılan kişi, ikinci rek'atta mı, yoksa üçüncü
    rek'atta mı olduğundan şüphe ederse, bulunduğu rek'atta Kunut duasını okur, rükû
    ve secdelerden sonra bir rek'at daha kılar ve yeniden Kunut duasını okur. Rükû
    ve secdelerden sonra oturur, et-Tehiyyatü, salli barik ve Rabbenâ dualarını
    okur, selâm ile namazını tamamlar.

    Vitir namazının dışındaki namazlarda,
    Kunut duası okunmaz. Ancak İmam Şâfiî ve İmam Malik'e göre, her zâman, sabah
    namazlarının ikinci rekatında, rükûdan sonra ayakta Kunut duası okunur. Bu
    durumda kunut duasını okumak, Mâlikîlere göre müstehap ve Şâfiîlere göre
    sünnettir. Bir de Şâfiîlere göre, Ramazan ayının ikinci yarısında vitir
    namazının son rekatında, rükûdan sonra Kunut duasını okumak menduptur
    (ez-Zeylâî, Nasbu'r-Râye, II,123; ez-Zühaylî, el-Fıkhu'l-İslâmî, I, 826
    vd).

    Sabah namazında Kunut duasını okuyan Şâfiî ve Malikî imama uyan bir
    Hanefî, Kunut duasını okumaz, susar ve imâm Kunut duasını bitirinceye kadar
    ayakta bekler.

    Kunut duasını bilmeyen, okumaktan aciz olan bir kişi, onun
    yerine "Rabbenâ âtinâ..." âyetini okuyabilir. Yahutta üç kere: "Allahümmeğfirlî
    (Allahım beni mağrifet et)" diyebilir. Bunların yerine üç kere: "Ya Rabbi (ey
    Rabbim)" demesi de caizdir (et-Tahtâvî, Hayiye, Mısır, 1970, 312).

    Uygun
    görülen kunut duası şöyledir:

    "Allahümme innâ nesteînuke ve nestağfruke
    ve nestehdike ve nu'minu bike ve netubu ileyke ve netevekkelu aleyke ve nusnî
    aleyke'l-hayra kullahû neşkuruke velâ nekfuruk ve nahla'u ve netruku
    men-yefcuruk.

    Allahümme iyyâke ne'budu ve leke nusallî ve nescüdü ve
    ileyke nes'â ve nahfidu narcû rahmeteke ve nahşâ azabek inne azâbeke
    bi'l-küffâri mulhik" (et-Tahtavî, Haşiye; 307 vd.)

    Anlamı: "Allah'ım!..
    Biz şüphesiz senden yardım ve mağrifet ister, senden hidâyet dileriz. Seni
    tasdik eder, günahlarımıza tevbe eder, sana itimad ederiz. Seni bütün hayırlar
    ile senada zikirde bulunur, nimeti itiraf ile sana şükrederiz. Seni inkâr
    etmeyiz. Sana isyan edip duranları reddeder, terkederiz; kendileriyle ilişkimizi
    keseriz. Allahım!.. Biz ancak sana ibâdet ederiz, senin için namaz kılarız, sana
    secde ederiz. Senin rızanı ve kulluğunu elde etmek için çalışır, koşarız. Senin
    rahmetini umar, azabından korkarız. Şüphe yok ki, senin hak olan azabın
    kâfirlere erişicidir. "

    Kunut duasını okumak vacip olduğu için,
    unutulduğu takdirde, namazın sonunda sehiv secdesi yapılır.

    Vitir namazı
    yine vacip olduğundan, zamanında kılınmadığı takdirde, kazası gerekir. Vitir
    namazı, zamanında normal olarak nasıl kılınıyorsa, kaza edilince de, aynı
    şekilde kılınır (İbn Hümâm, Fethu'l-Kadir, Mısır 1315, I, 300
    vd).

    Nureddin TURGAY





+ Yorum Gönder