Konusunu Oylayın.: Kur’an-ı kerim kıssaları ve düşündürdükleri

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Kur’an-ı kerim kıssaları ve düşündürdükleri
  1. 05.Mayıs.2012, 13:45
    1
    Misafir

    Kur’an-ı kerim kıssaları ve düşündürdükleri






    Kur’an-ı kerim kıssaları ve düşündürdükleri Mumsema KUR’AN-I KERİM KISSALARI VE DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

    lütfen bana yardım edebilirmisin


  2. 05.Mayıs.2012, 13:45
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 05.Mayıs.2012, 19:25
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Kur’an-ı kerim kıssaları ve düşündürdükleri




    Kur’ân-ı Kerim farklı konuları içermektedir. Bunlar içinde yer alan kıssalar,
    insanın geçmişi, içinde yaşadığı zamanı ve geleceği hakkında karar
    vermesine yardımcı olur. Kur’an’da konuyla ilgili 1600 civarında ayetin
    olduğu ileri sürülmektedir. Kıssa; geçmişte olmuş bir olayı, daha sonra
    gelecek insanlara, ders verilmek istenen kısmını aktarma olarak ifade edilir.
    Söz konusu kelimenin kullanılış itibariyle, anlatma, açıklama, birinin izini
    takip etme, haber ve tarihi bilgi gibi anlamlara gelir. Kıssalar doğru ve ibret
    verici olayları tasvir etmesi açısından önem taşımaktadır. Amacı Allah’ın
    birliğini ispat ve insanlığın mutluluğunu temin etmektir. Kıssalarda iyi ve
    kötü toplumların durumu tasvir edilerek iyiler örnek gösterilmektedir.

    Kur’an-ı Kerim farklı konuları içerir. Bunlar arasında yer alan
    kıssalar, insanlığın geçmişi, içinde yaşadığı ortamı ve geleceği hakkında
    karar vermesine yardımcı olur. Kur’ân’ın önemli yerini ihtiva eden kıssalar,
    Kur’an’ın kendisini açıklamak ve yorumlamak, ya da, hayata geçirecek
    biçimde somutlaştırmak için vasıta olarak kullanıldığı gözlenir. Hz.
    Adem’den günümüze, doğruları ve yanlışları algılama imkanı verir. Kıssalar,
    İslam’a inanan insanları müjdeleme, inanmayanları uyarma, terbiye etme,
    haber verme, güzel ahlakı tanıma, akide ve ibadetlerin esasını bilme
    açısından önemlidir.
    1Kıssalarda söylenen ve kıssalarla söylenilenler, bir
    amaçtan ziyade, hedefe götürmede bir vasıta kabul edilir. Kur’ân, insanları
    hidayete ulaştırmak için gönderilmiştir.
    2 Bu yapılırken, hikmet ve güzel öğüt
    kıssalarda kendini gösterir.
    3 Bu bakımdan, kıssalara hikmet ve öğüt
    denebilir. Kıssalarda yaşanmış olaylar etkili bir üslupla anlatılmış, insanlığın
    başına benzer olayların her zaman gelebileceği hatırlatılmıştır. Onlarda sözü
    edilen şahıs, olay, hadise, yer ve zaman unsurlarıyla sunulan hedefler,
    dolaylı bir anlatım ile geliştirilmek istenen bilinçler esas kabul edilmektedir.
    İnsan, kıssalarda tasvir edilen olaylarla kendini ve içinde yaşadığı toplumu
    sorgulama imkanı bulabilir. Kıssalardaki olumlu ve olumsuz anlatımları,
    dünyadaki yaşamı ve geleceği hakkında vereceği kararlarda bir mihenk
    noktası kabul eder. Dolayısıyla, Kur’an kıssalarında verilmek istenilen
    mesajı algılamak, insanlığın sıkıntılardan kurtulması ve Yaratıcısını tanıması
    açısından önem taşır.

    A. KISSAYA VERİLEN ANLAMLAR
    1-“Kıssa” Kavramının Sözlük ve Terim Anlamları
    a)Sözlük Anlamları
    Arapça’da “k-s-s” kökünden gelen “kassa” fiili ve aynı kökten
    türetilen “kasas” ve önemli şahsiyetlerin durumunu açıklamak için kullanılan

    “kıssa” bir kimsenin izini sürüp ardından gitmek,
    5
    birine bir haber
    bildirmek,
    6
    anlatmak ve hikaye etmek
    7
    anlamları için kullanılır.
    8
    Yüce Allah
    kıssayı; akıllılar için ibret, öğüt ve geleceğe ışık tutma, uydurmadan uzak,
    önceki kitapları doğrulayan, her şeyi açıklayan
    9
    ve inananlar için kılavuz
    10
    olarak tanımlar.
    11
    b) Terim Anlamı
    Kur’ân’da yer alan yukarıda belirtilen anlamlardan hareket ederek bir
    tanım yapılacak olursa kıssa; geçmişte olmuş bir olayı, daha sonra gelecek
    insanlara, ders alınacak kısmını aktarmak şeklinde ifade edilebilir.
    Kıssaların, “Kur’an’da “nebe” ve haber” kelimeleriyle de sıkça ifade
    edildiği görülmektedir.
    12
    Kur’ân’daki bu haberler tarihte meydana gelmiş
    olayları anlattığı için gerçek kıssalar,
    13
    hayal ürünü olanlarına ise hikaye
    denilmektedir.
    14
    Kelimenin etimolojik yapısında bulunan iz takip etmek
    anlamı, önemli manalardan birini oluşturur.
    15
    Buna göre kıssa, insanların
    hayatları için ders alması gereken güzel tasvir ve haberlerdir.
    2-Kur’an’daki Anlamları
    Kıssa kelimesinin Kur’ân’da altı çeşit anlamda kullanıldığı gözlenir.
    a) Peygamber kıssalarının zikri,
    16
    b) anlatma,
    17
    c) açıklama,
    18
    d) izini takip

    etme,
    19
    e)haber
    20
    ve f) geçmiş olayları haber veren tarihi bilgi.
    21
    Kur’an-ı
    Kerim’de iki yerde ifade edilen “haber” kelimesi, Hz. Musa’nın kıssasında
    geçmektedir.
    22
    Yukarıda zikredilen kelimelere ilaveten Ashab-ı Kehf’in
    kıssası ifade edilirken; “Biz sana, onların gerçek olan haberlerini
    anlatıyoruz.”
    23
    ayetinde “hakk” “kıssa” ve “nebe” kelimeleri bir arada
    ifade edilmektedir. Bir kıssanın, Yaratıcı tarafından hak ve gerçek
    olduğunun ifade edilmesi, yanlış ve uydurmadan uzak olduğunu
    kanıtlamaktadır. Kıssalarda “en-nebeü”
    24
    kelimesinin, anahtar sözcüğü
    ifade ettiği anlaşılır. Öte yandan, hüccet ve delil anlamında kullanılan ve
    ahıreti ilgilendiren Kasas 66. ayeti istisna edilecek olursa,
    25
    Kur’ân’da yer
    alan “ nebe’ ” ve çoğulu “ enb⒠” kelimelerinin önemli haberler için
    kullanıldığı anlaşılmaktadır. Nebe kelimesiyle ifade edilen kıssalar, şüpheye
    meydan vermeyen önemli hadiseleri ifade etmektedirler.
    26
    Ayrıca “Kitap”
    ve “Sahife” kelimelerinin yer yer kıssa için kullanıldığı da görülür.
    27
    Müşriklerin, Hz. Peygamberden bir ayet istemeleri üzerine, önceki
    kitaplardan misal verilmesi ve diğer peygamberlerin haberlerinin kitaplarda
    zikri buna misal gösterilir.
    28
    3-Kıssaların Çeşitleri, Özellikleri ve Amaçları
    a)Kıssaların Çeşitleri
    Kur’ân’ın genel anlatımı içinde üç çeşit kıssa bulunmaktadır. Birinci
    çeşit kıssalar; peygamberlerin haberleri, kendi kavimlerini tevhid dinine
    davet etmeleri, gösterdikleri mucizeler, toplumun karşı çıkış sebepleri,
    inananların ve inkarcıların sonlarının durumu gibi konuları içerir.
    İkinci çeşit kıssalarda; Peygamberlikleri kesin olmayan şahıslar ve
    bazı toplumların başlarına gelen olaylar dile getirilmektedir. Bu kısma
    Talut, Calut, Zü’l-karneyneyn, Ashab-ı Kehf, Ashab-ı Sebt, Hz. Meryem,
    Ashab-ı Uhdud vs. misal verilir.
    Üçüncü çeşidi ise; Hz. Peygamber dönemindeki olayların
    anlatılmasıdır. Hz. Peygamberin hicreti, savaşları ve insanlarla olan ilişkileri
    bu kısımda değerlendirmek mümkündür.
    29
    b) Kıssaların Özellikleri
    Kur’an-ı Kerim’de yer alan anlatımlara baktığımızda kıssaların,
    hayalden uzak gerçeği yansıtan olayların olduğu anlaşılmaktadır. Kur’ân’da
    bu gerçeği ifade eden ayetler çoktur.
    30
    Buradan hareketle, 1950 yıllarında
    Mısır Ezher Üniversitesinde Ahmed Emin tarafından doktora tezi olarak
    yaptırılan ve kıssaları hayal mahsulü edebî mesel kabul eden çalışmanın
    doğruluğunu kabul etmek mümkün değildir.
    31
    Ancak, kıssaların aşkın
    halinin, küçük büyük, alim cahil, farklı insanların dilinde çeşitli amaçlar için
    kullanılması, onları, aynı zamanda “mesel” haline getirmektedir. Meselden
    farkı, olmuş veya olacak (ahırette olacak) olayları dile getirmiş olmasıdır.
    Meselde ise, böyle bir şart bulunmaz. Öte yandan, Kur’an’da yer alan her
    kıssanın, zamanla bir mesel haline dönüştüğünü, fakat her meselin bir kıssa
    olmadığını söylememiz mümkündür.
    Kur’ân kıssalarında, olaylar bir hikaye veya bir romanda olduğu gibi
    düzenli bir şekilde, bir yerden başlayıp bitirilmez. Olayın sadece bir sahnesi
    tasvir edilir. Bu sahnelerde tevhid ve Peygamberlerin risaletini ispat ağırlık
    kazanır. Örneğin, Hz. Musa ile Firavn arasında geçtiği zikredilen kıssada,
    Firavn’ın inanç sistemi, sihirbazların yanılgıları hatırlatıldıktan sonra Hz.
    Musa’ya verilen mucizelerle, yanlış ve doğru açıklanarak tevhid ve risaletin
    ispatı hedeflenmiş olur.
    32

    Kıssalarda bulunan diğer bir özellik, gerçek olaylara yer verilmesidir.
    Bunlar kıssa ismiyle değil, “nebe”, “enb┠“hadis” ve “zikir” olarak ifade
    edilir. Bu durum kıssaların bir vahiy mahsulü olduğunu ortaya koymaktadır.
    Kıssaların başka bir özelliği de, olayların ayrıntılarına girmekten
    ziyade, verilmek istenen mesajın önem kazanmasıdır. Bundan dolayı,
    onlarda söylenen şeyle iktifa edilmez, alınacak derslere dikkat çekilir. Her
    dönem için önemli ip uçları çıkarılmaya çalışılır. Kıssanın geçtiği dönemde
    olanlardan o dönemde yaşayan insanlar sorumlu olmakla birlikte,
    33
    benzer
    hataların işlenmesi durumunda aynı sonuçların doğacağının akıldan uzak
    tutulmaması gerektiği anlaşılır. Bu açıdan değerlendirdiğimizde, kıssalar her
    asırda ayrı bir önem taşımaktadır.

    29
    Bk. Mennânu’l- Kattan, a.g.e., s. 306.
    30
    Bk. Kehf, 18/13; Kasas, 28/3.
    31
    Bk. Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara 1979, s. 172.
    32
    Bk., Araf 7/103-107.
    33
    Bk. Bakara, 2/134,141.

    güzel ve doğruları ortaya çıkarmadır. Yüce Yaratıcı, Kur’ân kıssalarıyla

    34
    Geniş bilgi için bk. Görgün, Tahsin

    geçmiş milletlerin özelliklerini belirterek, daha önce gönderilen
    Peygamberler ile Hz. Muhammed’in benzer yönlerine işaret etmiş, hakikatin
    üstün geleceğini hatırlatmış, inananlara teselli vermiş, Allah’a karşı
    gelenlerin sonlarını hatırlatmış ve Müslümanların azmini artırmak
    istemiştir.
    42
    Konuya bu açıdan yaklaşıldığında kıssaların iki amacının olduğu
    gözlenir. a) İnsanları tevhıd inancına uymayan olumsuz alışkınlıklardan
    uzaklaştırmak. b) Hz. Peygamberle Tebliğ edilen inancı işlev hale getirmek.
    Bu iki temel prensip, 1)Tasvir, 2) Talep (yani çağrılan konu), 3) Duyguların
    ifade ediliş şekli ile insanlığa sunulur. Bu yapılırken, geçmiş dönemlerde
    doğru yol üzerinde bulunan insanlara mükafat verildiğini, ilahi dinlerin
    verilerine göre kötü ve yanlış yolda olanların cezalandırıldığını bildirip,
    43
    insanın Yaratıcısını tanıması ve ona nasıl kul olunması gerektiğini göstermek
    olduğu görülür.
    Kur’ân’da yer alan 84 civarındaki olayları anlatan kıssaların
    amaçlarını altı maddede özetlememiz mümkündür: a) İnsanlar arasında
    Tevdid’i hakim kılmak, b)Hz. Peygamberin risaletini ve vahyi ispat etmek,
    44
    b)İlahi dinlerin aynı kaynaktan geldiğini ortaya koymak,
    45
    c) Yüce Allah’ın
    İnananlara yardım edeceğini, inanmayanlara mühlet verdiğini veya azabı
    hatırlatmak,
    46
    d) Seçkin kullara verilen nimetlere işaret ederek, güzel amel
    işlemelerine teşvik etmek, e) Şeytandan sakındırmak
    47
    ve şeytan eksenli
    inançların yanlış olduğunu ortaya çıkarmak.
    48

    Remzi KAYA

    --------------

    bu konu çok uzun daha fazlası için

    tıkla>>>




    http://home.uludag.edu.tr/users/ucmaz/PDF/ilh/2002-11(2)/htmpdf/M-2.pdf


  4. 05.Mayıs.2012, 19:25
    2
    Silent and lonely rains



    Kur’ân-ı Kerim farklı konuları içermektedir. Bunlar içinde yer alan kıssalar,
    insanın geçmişi, içinde yaşadığı zamanı ve geleceği hakkında karar
    vermesine yardımcı olur. Kur’an’da konuyla ilgili 1600 civarında ayetin
    olduğu ileri sürülmektedir. Kıssa; geçmişte olmuş bir olayı, daha sonra
    gelecek insanlara, ders verilmek istenen kısmını aktarma olarak ifade edilir.
    Söz konusu kelimenin kullanılış itibariyle, anlatma, açıklama, birinin izini
    takip etme, haber ve tarihi bilgi gibi anlamlara gelir. Kıssalar doğru ve ibret
    verici olayları tasvir etmesi açısından önem taşımaktadır. Amacı Allah’ın
    birliğini ispat ve insanlığın mutluluğunu temin etmektir. Kıssalarda iyi ve
    kötü toplumların durumu tasvir edilerek iyiler örnek gösterilmektedir.

    Kur’an-ı Kerim farklı konuları içerir. Bunlar arasında yer alan
    kıssalar, insanlığın geçmişi, içinde yaşadığı ortamı ve geleceği hakkında
    karar vermesine yardımcı olur. Kur’ân’ın önemli yerini ihtiva eden kıssalar,
    Kur’an’ın kendisini açıklamak ve yorumlamak, ya da, hayata geçirecek
    biçimde somutlaştırmak için vasıta olarak kullanıldığı gözlenir. Hz.
    Adem’den günümüze, doğruları ve yanlışları algılama imkanı verir. Kıssalar,
    İslam’a inanan insanları müjdeleme, inanmayanları uyarma, terbiye etme,
    haber verme, güzel ahlakı tanıma, akide ve ibadetlerin esasını bilme
    açısından önemlidir.
    1Kıssalarda söylenen ve kıssalarla söylenilenler, bir
    amaçtan ziyade, hedefe götürmede bir vasıta kabul edilir. Kur’ân, insanları
    hidayete ulaştırmak için gönderilmiştir.
    2 Bu yapılırken, hikmet ve güzel öğüt
    kıssalarda kendini gösterir.
    3 Bu bakımdan, kıssalara hikmet ve öğüt
    denebilir. Kıssalarda yaşanmış olaylar etkili bir üslupla anlatılmış, insanlığın
    başına benzer olayların her zaman gelebileceği hatırlatılmıştır. Onlarda sözü
    edilen şahıs, olay, hadise, yer ve zaman unsurlarıyla sunulan hedefler,
    dolaylı bir anlatım ile geliştirilmek istenen bilinçler esas kabul edilmektedir.
    İnsan, kıssalarda tasvir edilen olaylarla kendini ve içinde yaşadığı toplumu
    sorgulama imkanı bulabilir. Kıssalardaki olumlu ve olumsuz anlatımları,
    dünyadaki yaşamı ve geleceği hakkında vereceği kararlarda bir mihenk
    noktası kabul eder. Dolayısıyla, Kur’an kıssalarında verilmek istenilen
    mesajı algılamak, insanlığın sıkıntılardan kurtulması ve Yaratıcısını tanıması
    açısından önem taşır.

    A. KISSAYA VERİLEN ANLAMLAR
    1-“Kıssa” Kavramının Sözlük ve Terim Anlamları
    a)Sözlük Anlamları
    Arapça’da “k-s-s” kökünden gelen “kassa” fiili ve aynı kökten
    türetilen “kasas” ve önemli şahsiyetlerin durumunu açıklamak için kullanılan

    “kıssa” bir kimsenin izini sürüp ardından gitmek,
    5
    birine bir haber
    bildirmek,
    6
    anlatmak ve hikaye etmek
    7
    anlamları için kullanılır.
    8
    Yüce Allah
    kıssayı; akıllılar için ibret, öğüt ve geleceğe ışık tutma, uydurmadan uzak,
    önceki kitapları doğrulayan, her şeyi açıklayan
    9
    ve inananlar için kılavuz
    10
    olarak tanımlar.
    11
    b) Terim Anlamı
    Kur’ân’da yer alan yukarıda belirtilen anlamlardan hareket ederek bir
    tanım yapılacak olursa kıssa; geçmişte olmuş bir olayı, daha sonra gelecek
    insanlara, ders alınacak kısmını aktarmak şeklinde ifade edilebilir.
    Kıssaların, “Kur’an’da “nebe” ve haber” kelimeleriyle de sıkça ifade
    edildiği görülmektedir.
    12
    Kur’ân’daki bu haberler tarihte meydana gelmiş
    olayları anlattığı için gerçek kıssalar,
    13
    hayal ürünü olanlarına ise hikaye
    denilmektedir.
    14
    Kelimenin etimolojik yapısında bulunan iz takip etmek
    anlamı, önemli manalardan birini oluşturur.
    15
    Buna göre kıssa, insanların
    hayatları için ders alması gereken güzel tasvir ve haberlerdir.
    2-Kur’an’daki Anlamları
    Kıssa kelimesinin Kur’ân’da altı çeşit anlamda kullanıldığı gözlenir.
    a) Peygamber kıssalarının zikri,
    16
    b) anlatma,
    17
    c) açıklama,
    18
    d) izini takip

    etme,
    19
    e)haber
    20
    ve f) geçmiş olayları haber veren tarihi bilgi.
    21
    Kur’an-ı
    Kerim’de iki yerde ifade edilen “haber” kelimesi, Hz. Musa’nın kıssasında
    geçmektedir.
    22
    Yukarıda zikredilen kelimelere ilaveten Ashab-ı Kehf’in
    kıssası ifade edilirken; “Biz sana, onların gerçek olan haberlerini
    anlatıyoruz.”
    23
    ayetinde “hakk” “kıssa” ve “nebe” kelimeleri bir arada
    ifade edilmektedir. Bir kıssanın, Yaratıcı tarafından hak ve gerçek
    olduğunun ifade edilmesi, yanlış ve uydurmadan uzak olduğunu
    kanıtlamaktadır. Kıssalarda “en-nebeü”
    24
    kelimesinin, anahtar sözcüğü
    ifade ettiği anlaşılır. Öte yandan, hüccet ve delil anlamında kullanılan ve
    ahıreti ilgilendiren Kasas 66. ayeti istisna edilecek olursa,
    25
    Kur’ân’da yer
    alan “ nebe’ ” ve çoğulu “ enb⒠” kelimelerinin önemli haberler için
    kullanıldığı anlaşılmaktadır. Nebe kelimesiyle ifade edilen kıssalar, şüpheye
    meydan vermeyen önemli hadiseleri ifade etmektedirler.
    26
    Ayrıca “Kitap”
    ve “Sahife” kelimelerinin yer yer kıssa için kullanıldığı da görülür.
    27
    Müşriklerin, Hz. Peygamberden bir ayet istemeleri üzerine, önceki
    kitaplardan misal verilmesi ve diğer peygamberlerin haberlerinin kitaplarda
    zikri buna misal gösterilir.
    28
    3-Kıssaların Çeşitleri, Özellikleri ve Amaçları
    a)Kıssaların Çeşitleri
    Kur’ân’ın genel anlatımı içinde üç çeşit kıssa bulunmaktadır. Birinci
    çeşit kıssalar; peygamberlerin haberleri, kendi kavimlerini tevhid dinine
    davet etmeleri, gösterdikleri mucizeler, toplumun karşı çıkış sebepleri,
    inananların ve inkarcıların sonlarının durumu gibi konuları içerir.
    İkinci çeşit kıssalarda; Peygamberlikleri kesin olmayan şahıslar ve
    bazı toplumların başlarına gelen olaylar dile getirilmektedir. Bu kısma
    Talut, Calut, Zü’l-karneyneyn, Ashab-ı Kehf, Ashab-ı Sebt, Hz. Meryem,
    Ashab-ı Uhdud vs. misal verilir.
    Üçüncü çeşidi ise; Hz. Peygamber dönemindeki olayların
    anlatılmasıdır. Hz. Peygamberin hicreti, savaşları ve insanlarla olan ilişkileri
    bu kısımda değerlendirmek mümkündür.
    29
    b) Kıssaların Özellikleri
    Kur’an-ı Kerim’de yer alan anlatımlara baktığımızda kıssaların,
    hayalden uzak gerçeği yansıtan olayların olduğu anlaşılmaktadır. Kur’ân’da
    bu gerçeği ifade eden ayetler çoktur.
    30
    Buradan hareketle, 1950 yıllarında
    Mısır Ezher Üniversitesinde Ahmed Emin tarafından doktora tezi olarak
    yaptırılan ve kıssaları hayal mahsulü edebî mesel kabul eden çalışmanın
    doğruluğunu kabul etmek mümkün değildir.
    31
    Ancak, kıssaların aşkın
    halinin, küçük büyük, alim cahil, farklı insanların dilinde çeşitli amaçlar için
    kullanılması, onları, aynı zamanda “mesel” haline getirmektedir. Meselden
    farkı, olmuş veya olacak (ahırette olacak) olayları dile getirmiş olmasıdır.
    Meselde ise, böyle bir şart bulunmaz. Öte yandan, Kur’an’da yer alan her
    kıssanın, zamanla bir mesel haline dönüştüğünü, fakat her meselin bir kıssa
    olmadığını söylememiz mümkündür.
    Kur’ân kıssalarında, olaylar bir hikaye veya bir romanda olduğu gibi
    düzenli bir şekilde, bir yerden başlayıp bitirilmez. Olayın sadece bir sahnesi
    tasvir edilir. Bu sahnelerde tevhid ve Peygamberlerin risaletini ispat ağırlık
    kazanır. Örneğin, Hz. Musa ile Firavn arasında geçtiği zikredilen kıssada,
    Firavn’ın inanç sistemi, sihirbazların yanılgıları hatırlatıldıktan sonra Hz.
    Musa’ya verilen mucizelerle, yanlış ve doğru açıklanarak tevhid ve risaletin
    ispatı hedeflenmiş olur.
    32

    Kıssalarda bulunan diğer bir özellik, gerçek olaylara yer verilmesidir.
    Bunlar kıssa ismiyle değil, “nebe”, “enb┠“hadis” ve “zikir” olarak ifade
    edilir. Bu durum kıssaların bir vahiy mahsulü olduğunu ortaya koymaktadır.
    Kıssaların başka bir özelliği de, olayların ayrıntılarına girmekten
    ziyade, verilmek istenen mesajın önem kazanmasıdır. Bundan dolayı,
    onlarda söylenen şeyle iktifa edilmez, alınacak derslere dikkat çekilir. Her
    dönem için önemli ip uçları çıkarılmaya çalışılır. Kıssanın geçtiği dönemde
    olanlardan o dönemde yaşayan insanlar sorumlu olmakla birlikte,
    33
    benzer
    hataların işlenmesi durumunda aynı sonuçların doğacağının akıldan uzak
    tutulmaması gerektiği anlaşılır. Bu açıdan değerlendirdiğimizde, kıssalar her
    asırda ayrı bir önem taşımaktadır.

    29
    Bk. Mennânu’l- Kattan, a.g.e., s. 306.
    30
    Bk. Kehf, 18/13; Kasas, 28/3.
    31
    Bk. Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara 1979, s. 172.
    32
    Bk., Araf 7/103-107.
    33
    Bk. Bakara, 2/134,141.

    güzel ve doğruları ortaya çıkarmadır. Yüce Yaratıcı, Kur’ân kıssalarıyla

    34
    Geniş bilgi için bk. Görgün, Tahsin

    geçmiş milletlerin özelliklerini belirterek, daha önce gönderilen
    Peygamberler ile Hz. Muhammed’in benzer yönlerine işaret etmiş, hakikatin
    üstün geleceğini hatırlatmış, inananlara teselli vermiş, Allah’a karşı
    gelenlerin sonlarını hatırlatmış ve Müslümanların azmini artırmak
    istemiştir.
    42
    Konuya bu açıdan yaklaşıldığında kıssaların iki amacının olduğu
    gözlenir. a) İnsanları tevhıd inancına uymayan olumsuz alışkınlıklardan
    uzaklaştırmak. b) Hz. Peygamberle Tebliğ edilen inancı işlev hale getirmek.
    Bu iki temel prensip, 1)Tasvir, 2) Talep (yani çağrılan konu), 3) Duyguların
    ifade ediliş şekli ile insanlığa sunulur. Bu yapılırken, geçmiş dönemlerde
    doğru yol üzerinde bulunan insanlara mükafat verildiğini, ilahi dinlerin
    verilerine göre kötü ve yanlış yolda olanların cezalandırıldığını bildirip,
    43
    insanın Yaratıcısını tanıması ve ona nasıl kul olunması gerektiğini göstermek
    olduğu görülür.
    Kur’ân’da yer alan 84 civarındaki olayları anlatan kıssaların
    amaçlarını altı maddede özetlememiz mümkündür: a) İnsanlar arasında
    Tevdid’i hakim kılmak, b)Hz. Peygamberin risaletini ve vahyi ispat etmek,
    44
    b)İlahi dinlerin aynı kaynaktan geldiğini ortaya koymak,
    45
    c) Yüce Allah’ın
    İnananlara yardım edeceğini, inanmayanlara mühlet verdiğini veya azabı
    hatırlatmak,
    46
    d) Seçkin kullara verilen nimetlere işaret ederek, güzel amel
    işlemelerine teşvik etmek, e) Şeytandan sakındırmak
    47
    ve şeytan eksenli
    inançların yanlış olduğunu ortaya çıkarmak.
    48

    Remzi KAYA

    --------------

    bu konu çok uzun daha fazlası için

    tıkla>>>




    http://home.uludag.edu.tr/users/ucmaz/PDF/ilh/2002-11(2)/htmpdf/M-2.pdf





+ Yorum Gönder