Konusunu Oylayın.: İslam dininde doğum günü

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
İslam dininde doğum günü
  1. 26.Mart.2012, 23:26
    1
    Misafir

    İslam dininde doğum günü

  2. 27.Mart.2012, 05:59
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,810
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: islam dininde doğum günü




    Doğumgünü Yıldönümünü Kutlamak Caizmidir ?

    Caiz demek yani Allah c.c. müsade ediyor demektir. Şu halde konu edille-i şer'iyye'de (dini-islamda) yerinin tesbitine dairdir. yoksa indi mülahazalar, kişisel yorumlar fetva sayılmaz. fetva gibi sunulsa büyük cürüm olur.


    => Evvela kitaba (Ku'ran'a) müracaat edilir, bu husuta apaçık bir emir, tavsiye veya izin olmadığı kesindir. Şu halde yasak veya tehdit varmı ona bakmalı, açık bir yasak ise yine bulunmamıştır (yani, "Ey iman edenler doğum günü kutlamayın.." gibi).

    Bu durumda zımni bir yasaklama varmı ona bakmalı ;

    Evet bazı kardeşlerin de ifade ettiği gibi bu kutlamaların; gayrimüslimlere uyma" ya benzediği görülmektedir ve halbuki Kuranı Kerimde Allah Teala :

    _Hakkı Bilmeyen cahillerin heva (arzu/tarz/adet) lerine uyma."
    _O(kafirlerin) hevalarına uymayın."

    ..ve benzeri onlar kere tekrar eden ayetlerde Rabbimizin biz müslümanları kafirlere uymaktan kesin yasakladığı görülmektedir.

    => şimdi bu benzeyiş veya uyma, yasak kapsamında olan bir benzeme ve uyma'mıdır değilmidir, tesbit etmekle sorun çözüme kavuşur

    İşin burasında Sünnet (fiili Rasul) devreye girer:

    Ashabı Rasulullahın rdy.anhm. hayatında örnek kutlamalara bakılır. Medineye hicret eden Rasulullah orda Ensarı kiram hazeratının senede iki bayram ettiklerini görmüş ve cahiliyeden kalma bu bayramların devamına gönlü razı olmamıştır. akabinde Allah Ramazan ve Kurban bayramlarını ehli-imana bahşedince Efendimiz s.a.s : "Allah sizlere bunların yerine daha hayırlı iki bayram verdi." diyerek eskileri tarihe gömmüştür.

    _Demekki bazı arkadaşların "orda ne yapıldığına bakılır, meşru işler yapıyorsan kutlarsın" şeklindeki yaklaşımları kusurludur. Zira medineli müslümanlar önceki bayramlarını heralde gayrimeşru tarzda kutladıkları için men edilmediler.. demekki kutlama esnasında yapılanların meşru olması kutlamayı meşrulaştırmaya yetmemektedir.

    > Peygamber efendimizin doğum yıldönümüne kıyas ederek cevaza yol arayan arkadaşlara diyorumki:

    İslam Alimleri Onun doğum yıldönümünü kutlanması hakkında da ittifak halinde değiller. Yani mevlüd kutlaması bile bidat şaibesinden kendini kurtarmış değildir. Kaldıkı alemlere rahmet olarak gönderilmiş Peygamberin gelişinde sevinmeye ve sevinç izhar etmeye dair büyük unsurlar var iken yarın nereye gideceği belli olmayan bir beşerin bir yılını geride bırakması hiç buna benzemez ve sevinecek tarafı yok.

    >Ayrıca, Peygamber efendimizin doğum yıldönümü kutlamak Onun o gün doğmuş olması sebebiyle gecesine ayrı bir anlam ve değer kattığı inancına binaendir. Birimizin doğumu elbette böyle değildir. güne farklı bir anlam ve değer katmazki yıldönümü kutlanmaya şayan olsun.


    > diğer bir açıdan : kutlamak sevinç izhar etmektir. büyüyen çocuğun yaşına girmesinin sevinç vesilesi olması anlaşılır bir durum iken bir ergenin bir yılı geride bırakması hiçte sevinilecek bir olay değildir. (mesela) doğum günü kutlanan dedenin sevinci, hatırlandığı için ve değer verildiği içindir yoksa bir yaşına daha bastığı için değilidir.

    _demekki kutlama aslında çarpık bir zemin üzerinde bulunuyor. bu neyin kutlaması diye sormak ve birilerini bilinçsizce taklit etmekten sıyrılmak gerekir.

    > "Doğumgünü kutlamak hatırlamaya ve hediyeleşmeye vesile olmakta,o zaman sünnete götüren bir sebebin de sünnet olması gerekir.." diye düşünenler için:

    _İslamda meşhur bir kaide vardır ;Gayenin meşru olması gerektiği gibi o gayeye götüren yolunda meşru olması gerekir. doğum günü kutlama adetinin islama ters düştüğü sabit olduktan sonra bu adet ilgili sünnet ve vazifelere alet olamaz. nitekim yılbaşı (velev çerez yiyerek) kutlamak ve karnavala katılmakta da benzer hususlar bulunur ama asla meşru değildir.

    _Sılayı rahmin terkedildiği arkadaşlık bağlarının zayıfladığı gayrimüslim avrupa toplumlarında bu adet belki böyle bir işlev görebilir ama islam cemiyetlerinde hayır zira; dinimiz bu kopukluğun çaresini önceden alarak buna ihitiyaç bırakmamıştır.

    >> sonuç: cahiliye adetlerinden kalma bu bayramlara benzetildiğinde doğum günü kutlamanın caiz değil yasak olduğuna ve fillinin çirkin bidat sayılmasına hükmedilmiştir.



  3. 27.Mart.2012, 05:59
    2
    Editör



    Doğumgünü Yıldönümünü Kutlamak Caizmidir ?

    Caiz demek yani Allah c.c. müsade ediyor demektir. Şu halde konu edille-i şer'iyye'de (dini-islamda) yerinin tesbitine dairdir. yoksa indi mülahazalar, kişisel yorumlar fetva sayılmaz. fetva gibi sunulsa büyük cürüm olur.


    => Evvela kitaba (Ku'ran'a) müracaat edilir, bu husuta apaçık bir emir, tavsiye veya izin olmadığı kesindir. Şu halde yasak veya tehdit varmı ona bakmalı, açık bir yasak ise yine bulunmamıştır (yani, "Ey iman edenler doğum günü kutlamayın.." gibi).

    Bu durumda zımni bir yasaklama varmı ona bakmalı ;

    Evet bazı kardeşlerin de ifade ettiği gibi bu kutlamaların; gayrimüslimlere uyma" ya benzediği görülmektedir ve halbuki Kuranı Kerimde Allah Teala :

    _Hakkı Bilmeyen cahillerin heva (arzu/tarz/adet) lerine uyma."
    _O(kafirlerin) hevalarına uymayın."

    ..ve benzeri onlar kere tekrar eden ayetlerde Rabbimizin biz müslümanları kafirlere uymaktan kesin yasakladığı görülmektedir.

    => şimdi bu benzeyiş veya uyma, yasak kapsamında olan bir benzeme ve uyma'mıdır değilmidir, tesbit etmekle sorun çözüme kavuşur

    İşin burasında Sünnet (fiili Rasul) devreye girer:

    Ashabı Rasulullahın rdy.anhm. hayatında örnek kutlamalara bakılır. Medineye hicret eden Rasulullah orda Ensarı kiram hazeratının senede iki bayram ettiklerini görmüş ve cahiliyeden kalma bu bayramların devamına gönlü razı olmamıştır. akabinde Allah Ramazan ve Kurban bayramlarını ehli-imana bahşedince Efendimiz s.a.s : "Allah sizlere bunların yerine daha hayırlı iki bayram verdi." diyerek eskileri tarihe gömmüştür.

    _Demekki bazı arkadaşların "orda ne yapıldığına bakılır, meşru işler yapıyorsan kutlarsın" şeklindeki yaklaşımları kusurludur. Zira medineli müslümanlar önceki bayramlarını heralde gayrimeşru tarzda kutladıkları için men edilmediler.. demekki kutlama esnasında yapılanların meşru olması kutlamayı meşrulaştırmaya yetmemektedir.

    > Peygamber efendimizin doğum yıldönümüne kıyas ederek cevaza yol arayan arkadaşlara diyorumki:

    İslam Alimleri Onun doğum yıldönümünü kutlanması hakkında da ittifak halinde değiller. Yani mevlüd kutlaması bile bidat şaibesinden kendini kurtarmış değildir. Kaldıkı alemlere rahmet olarak gönderilmiş Peygamberin gelişinde sevinmeye ve sevinç izhar etmeye dair büyük unsurlar var iken yarın nereye gideceği belli olmayan bir beşerin bir yılını geride bırakması hiç buna benzemez ve sevinecek tarafı yok.

    >Ayrıca, Peygamber efendimizin doğum yıldönümü kutlamak Onun o gün doğmuş olması sebebiyle gecesine ayrı bir anlam ve değer kattığı inancına binaendir. Birimizin doğumu elbette böyle değildir. güne farklı bir anlam ve değer katmazki yıldönümü kutlanmaya şayan olsun.


    > diğer bir açıdan : kutlamak sevinç izhar etmektir. büyüyen çocuğun yaşına girmesinin sevinç vesilesi olması anlaşılır bir durum iken bir ergenin bir yılı geride bırakması hiçte sevinilecek bir olay değildir. (mesela) doğum günü kutlanan dedenin sevinci, hatırlandığı için ve değer verildiği içindir yoksa bir yaşına daha bastığı için değilidir.

    _demekki kutlama aslında çarpık bir zemin üzerinde bulunuyor. bu neyin kutlaması diye sormak ve birilerini bilinçsizce taklit etmekten sıyrılmak gerekir.

    > "Doğumgünü kutlamak hatırlamaya ve hediyeleşmeye vesile olmakta,o zaman sünnete götüren bir sebebin de sünnet olması gerekir.." diye düşünenler için:

    _İslamda meşhur bir kaide vardır ;Gayenin meşru olması gerektiği gibi o gayeye götüren yolunda meşru olması gerekir. doğum günü kutlama adetinin islama ters düştüğü sabit olduktan sonra bu adet ilgili sünnet ve vazifelere alet olamaz. nitekim yılbaşı (velev çerez yiyerek) kutlamak ve karnavala katılmakta da benzer hususlar bulunur ama asla meşru değildir.

    _Sılayı rahmin terkedildiği arkadaşlık bağlarının zayıfladığı gayrimüslim avrupa toplumlarında bu adet belki böyle bir işlev görebilir ama islam cemiyetlerinde hayır zira; dinimiz bu kopukluğun çaresini önceden alarak buna ihitiyaç bırakmamıştır.

    >> sonuç: cahiliye adetlerinden kalma bu bayramlara benzetildiğinde doğum günü kutlamanın caiz değil yasak olduğuna ve fillinin çirkin bidat sayılmasına hükmedilmiştir.






+ Yorum Gönder