Konusunu Oylayın.: Üç yaşında bir kızım var ismi berragül berranın anlamını okuyunca tereddütte kaldım ismide babası koymuştu şimdi bu ismi degiştirmemiz lazımmı?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Üç yaşında bir kızım var ismi berragül berranın anlamını okuyunca tereddütte kaldım ismide babası koymuştu şimdi bu ismi degiştirmemiz lazımmı?
  1. 24.Mart.2012, 05:45
    1
    Misafir

    Üç yaşında bir kızım var ismi berragül berranın anlamını okuyunca tereddütte kaldım ismide babası koymuştu şimdi bu ismi degiştirmemiz lazımmı?






    Üç yaşında bir kızım var ismi berragül berranın anlamını okuyunca tereddütte kaldım ismide babası koymuştu şimdi bu ismi degiştirmemiz lazımmı? Mumsema üç yaşında bir kızım var ismi berragül berranın anlamını okuyunca tereddütte kaldım ismide babası koymuştu şimdi bu ismi degiştirmemiz lazımmı?


  2. 24.Mart.2012, 05:45
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 24.Mart.2012, 10:12
    2
    Ercan
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Temmuz.2011
    Üye No: 88468
    Mesaj Sayısı: 3,121
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 33
    Bulunduğu yer: Gaziantep

    Cevap: üç yaşında bir kızım var ismi berragül berranın anlamını okuyunca tereddütte kaldım ismide babası koymuştu şimdi bu ismi degiştirmemiz lazımmı?




    Efendimiz (a.s.m), kötü anlama gelen bazı isimleri değiştirdiği gibi, sahibini şımartma ihtimali olan bazı güzel isimleri de değiştirmiştir. Berra da bunlardan biridir.

    Berra;
    yüksek ahlaka sahip, her yönüyle arı-duru, tertemiz anlamına gelir. Bu anlamıyla sahibini hep iyi bir insan olarak hatırlattığı için, nefis muhasebesi yapmaktan alıkoyma ihtimali vardır. Az da olsa, dinî imtihan açısından bir risk taşıdığı için “sedd-i zerayi” kuralı gereğince değiştirilmiştir.

    Hz. Peygamber (asv), "iyi insan, kusursuz kimse, günahsız" anlamına gelen "Berre" ismini Zeyneb'e çevirmiştir. Bu ismi taşıyanın zihninde, kendini beğenme gibi bir mana teşekkül edebilir. Bu da isimlenenin karakterini olumsuz yönde etkilemek demektir. Zira bu isim hakkında Hz. Peygamber (asv), "Allah sizin iyi olanlarınızı en iyi bilendir" buyurarak bu adı değiştirirken, "Kendinizi temize çekmeyin!"1 sözüyle de, güzel bir ismi başka güzel bir isimle değiştirmenin gerekçesini belirtmiştir. Bunun anlamı, "Berre adını takıp da bununla iyi olduk sanmayın! Allah kimin iyi olduğunu herkesten daha iyi bilir!" demektir2.

    Rivayetlere göre Zeynep bnt. Ebî Seleme'nin adı Berre idi. Nefsini tezkiye ediyor denildi. Bunun üzerine Hz. Peygamber (asv) onu Zeyneb diye isimlendirdi3. Demek ki buradaki çirkinlik, mananın çirkinliğinden gelmiyor."Kendinî temize çıkarmayın, kimin muttaki (temiz) olduğunu O (Allah) çok iyi bilir."4 âyetine muhalefetten ileri geliyor, denebilir. Şu halde İslam âdâbına uymayan, kişiye gurur, kibir, aldanma telkîn eden isimler uygun değildir. Diğer bir rivayette belirtildiğine göre Cüveyriye bnt. el-Haris'in ismi de Berre idi, Hz.Peygamber (asv) onu da Cüveyriye'ye çevirmiştir.

    Resûl-i Ekrem'in (s.a.v), "Yanından çıkan birinin 'Berre'nin yanından çıktı' denmesini sevmiyorum"5 buyurarak yasağın diğer bir gerekçesini açıkladığını görmekteyiz. Şu halde bu kategoride yer alan isimleri değiştirmesinin genel sebebi; hem ismin anlamından hem şahsa yansıyan menfi etkisinden kaynaklandığı şeklinde yorumlanabilir. Çünkü nefsin tezkiyesini yalnız Allah bildiği gibi, ismin ifade ettiği anlam hakikatın hilafına da olabilir. Bu sebeple sahibini yersiz güvene ve bunun bir uzantısı olarak da kullukta gevşekliğe itebilir. Zira yersiz güven takvayı zedelediği gibi kulluk ifasında gevşekliğe de sebep olur.

    Dipnotlar:

    1. Müslim, Âdâb 19.
    2. Davudoğlu, Ahmed, Sahih-i Müslim Ter. ve Şer., VI, 535.
    3. Buhârî, Edeb 108; Müslim, Edeb 17.
    4. en-Necm (53) 32.
    5. Müslim, Âdâb 16.



  4. 24.Mart.2012, 10:12
    2
    Devamlı Üye



    Efendimiz (a.s.m), kötü anlama gelen bazı isimleri değiştirdiği gibi, sahibini şımartma ihtimali olan bazı güzel isimleri de değiştirmiştir. Berra da bunlardan biridir.

    Berra;
    yüksek ahlaka sahip, her yönüyle arı-duru, tertemiz anlamına gelir. Bu anlamıyla sahibini hep iyi bir insan olarak hatırlattığı için, nefis muhasebesi yapmaktan alıkoyma ihtimali vardır. Az da olsa, dinî imtihan açısından bir risk taşıdığı için “sedd-i zerayi” kuralı gereğince değiştirilmiştir.

    Hz. Peygamber (asv), "iyi insan, kusursuz kimse, günahsız" anlamına gelen "Berre" ismini Zeyneb'e çevirmiştir. Bu ismi taşıyanın zihninde, kendini beğenme gibi bir mana teşekkül edebilir. Bu da isimlenenin karakterini olumsuz yönde etkilemek demektir. Zira bu isim hakkında Hz. Peygamber (asv), "Allah sizin iyi olanlarınızı en iyi bilendir" buyurarak bu adı değiştirirken, "Kendinizi temize çekmeyin!"1 sözüyle de, güzel bir ismi başka güzel bir isimle değiştirmenin gerekçesini belirtmiştir. Bunun anlamı, "Berre adını takıp da bununla iyi olduk sanmayın! Allah kimin iyi olduğunu herkesten daha iyi bilir!" demektir2.

    Rivayetlere göre Zeynep bnt. Ebî Seleme'nin adı Berre idi. Nefsini tezkiye ediyor denildi. Bunun üzerine Hz. Peygamber (asv) onu Zeyneb diye isimlendirdi3. Demek ki buradaki çirkinlik, mananın çirkinliğinden gelmiyor."Kendinî temize çıkarmayın, kimin muttaki (temiz) olduğunu O (Allah) çok iyi bilir."4 âyetine muhalefetten ileri geliyor, denebilir. Şu halde İslam âdâbına uymayan, kişiye gurur, kibir, aldanma telkîn eden isimler uygun değildir. Diğer bir rivayette belirtildiğine göre Cüveyriye bnt. el-Haris'in ismi de Berre idi, Hz.Peygamber (asv) onu da Cüveyriye'ye çevirmiştir.

    Resûl-i Ekrem'in (s.a.v), "Yanından çıkan birinin 'Berre'nin yanından çıktı' denmesini sevmiyorum"5 buyurarak yasağın diğer bir gerekçesini açıkladığını görmekteyiz. Şu halde bu kategoride yer alan isimleri değiştirmesinin genel sebebi; hem ismin anlamından hem şahsa yansıyan menfi etkisinden kaynaklandığı şeklinde yorumlanabilir. Çünkü nefsin tezkiyesini yalnız Allah bildiği gibi, ismin ifade ettiği anlam hakikatın hilafına da olabilir. Bu sebeple sahibini yersiz güvene ve bunun bir uzantısı olarak da kullukta gevşekliğe itebilir. Zira yersiz güven takvayı zedelediği gibi kulluk ifasında gevşekliğe de sebep olur.

    Dipnotlar:

    1. Müslim, Âdâb 19.
    2. Davudoğlu, Ahmed, Sahih-i Müslim Ter. ve Şer., VI, 535.
    3. Buhârî, Edeb 108; Müslim, Edeb 17.
    4. en-Necm (53) 32.
    5. Müslim, Âdâb 16.






+ Yorum Gönder