Konusunu Oylayın.: Ölmüş anne veya baba için tavaf yapılır mı ?

5 üzerinden 4.20 | Toplam : 5 kişi
Ölmüş anne veya baba için tavaf yapılır mı ?
  1. 18.Mart.2012, 20:30
    1
    Misafir

    Ölmüş anne veya baba için tavaf yapılır mı ?

  2. 18.Mart.2012, 22:08
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: ölmüş anne veya baba için tavaf yapılır mı ?




    Ölen kişi yerine yapılacak hac:Bir kimse, ölmüş birisinin yerine hac yapıp sevabını ölüye bağışlayabilir. Nitekim Ebu Davud'da Büreyde (r.a)'den rivayet edilen hadis-i şerifte, hayatında iken hiç hac yapmayan annesinin yerine hac yapıp yapamayacağını soran bir kadına, Rasulullah Efendimiz (s.a.v): "Evet, ona bedel haccet."buyurarak ölmüş annesinin yerine haccetmesine izin vermiştir.45

    Her ne kadar cumhur, bedenî ibadetlerin niyabeten başkası tarafından ifa edilemeyeceğini söylemişse de, acz şartıyla, sadece hac farizasının bir başkası tarafından ifasını caiz görmüştür. Acz'den murat, kişinin ölmüş olması ve iyileşme ümidinin kesilmesidir, kötürüm bir kimse âcizdir. Bazı alimler, ölü adına nafile hac yapılabileceğini de söylemişlerdir.46

    Bir başka hadis-i şerifte ise, ölenin yerine yapılan ibadetlerle onun borcunun ödenmiş olacağı ve bunun ölünün semadaki ruhuna müjdeleneceği şöyle anlatılır: Zeyd ibn Erkam (r.a) anlatıyor: "Hz. Peygamber (s.a.v) buyurdu ki:"Kim ebeveyninden birine bedel haccederse, bu hacla onun borcunu ödemiş olur. Bu durum, semadaki ruhuna müjdelenir. Kişi, anne ve babasına karşı isyankâr bile olsa (bu iyiliği sebebiyle) Allah'ın nezdinde (iyi kullar meyanında) yazılır."Diğer bir rivayette ise: "Babası için bir hac, kendisi için yedi hac yazılır." buyurulmuştur.47 Tabii ki, bu rivayetlerde zikredilen mana, sadece bir ibadetin yapılıp, sevabının ölüye bağışlanmasının cevazına delalet eder. Cenab-ı Hakk'ın o engin rahmetinden ümit edilir ki, o sevap nedeniyle, huzuruna ibadet borcuyla gelen kullarını affeder, yoksa sağlığında fırsat elde iken bu ibadeti terk eden ve bu halleri üzere ölenlerin elbette hesapları görülecek ve cezaları verilecektir.

    İbn-i Kudâme'nin de ifade ettiği gibi ölü, başkaları tarafından yapılan ve sevabı kendisine bağışlanan ibadetlerden istifade edebilir. Çünkü oruç, dua, istiğfar, hac gibi ibadetler, bedenî ibadetlerdir. Allah Teâlâ, bunların ve bunlar gibi diğer ibadetlerin sevaplarını da ölüye ulaştırır.48

    Yalnız bu gibi ibadet borçlarının üzerinde kalması için kişinin, mesela, oruç için borçlandıktan sonra, hastalanıp ölünceye dek borcunu tutacak kadar sıhhate kavuşamaması gibi meşru bir mazereti olmalıdır. Ancak böyle bir özre binaen yapamamış olanlar için, geride kalanların, Allah'a karşı olan borcunu onun adına ödemeleri sebebiyle Allah Teâlâ affeder, kasıtlı olarak terk edenleri değil.49
    --------------------------
    45. Müslim, Sahîh, Sıyâm, 27.
    46. İbrahim Canan, a.g.e, 2/488.
    47. İbrahim Canan, a.g.e, 2/488.
    48. Vehbe Zühaylî, a.g.e, 3/99.
    49. Süleyman Toprak, Ölümden Sonraki Hayat-Kabir Hayatı, 460-61.Doç. Dr. Hüdaverdi Adam Sakarya Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Kelam Anabilim Dalı Öğretim Üyesi
    S.İslmyt



  3. 18.Mart.2012, 22:08
    2
    Silent and lonely rains



    Ölen kişi yerine yapılacak hac:Bir kimse, ölmüş birisinin yerine hac yapıp sevabını ölüye bağışlayabilir. Nitekim Ebu Davud'da Büreyde (r.a)'den rivayet edilen hadis-i şerifte, hayatında iken hiç hac yapmayan annesinin yerine hac yapıp yapamayacağını soran bir kadına, Rasulullah Efendimiz (s.a.v): "Evet, ona bedel haccet."buyurarak ölmüş annesinin yerine haccetmesine izin vermiştir.45

    Her ne kadar cumhur, bedenî ibadetlerin niyabeten başkası tarafından ifa edilemeyeceğini söylemişse de, acz şartıyla, sadece hac farizasının bir başkası tarafından ifasını caiz görmüştür. Acz'den murat, kişinin ölmüş olması ve iyileşme ümidinin kesilmesidir, kötürüm bir kimse âcizdir. Bazı alimler, ölü adına nafile hac yapılabileceğini de söylemişlerdir.46

    Bir başka hadis-i şerifte ise, ölenin yerine yapılan ibadetlerle onun borcunun ödenmiş olacağı ve bunun ölünün semadaki ruhuna müjdeleneceği şöyle anlatılır: Zeyd ibn Erkam (r.a) anlatıyor: "Hz. Peygamber (s.a.v) buyurdu ki:"Kim ebeveyninden birine bedel haccederse, bu hacla onun borcunu ödemiş olur. Bu durum, semadaki ruhuna müjdelenir. Kişi, anne ve babasına karşı isyankâr bile olsa (bu iyiliği sebebiyle) Allah'ın nezdinde (iyi kullar meyanında) yazılır."Diğer bir rivayette ise: "Babası için bir hac, kendisi için yedi hac yazılır." buyurulmuştur.47 Tabii ki, bu rivayetlerde zikredilen mana, sadece bir ibadetin yapılıp, sevabının ölüye bağışlanmasının cevazına delalet eder. Cenab-ı Hakk'ın o engin rahmetinden ümit edilir ki, o sevap nedeniyle, huzuruna ibadet borcuyla gelen kullarını affeder, yoksa sağlığında fırsat elde iken bu ibadeti terk eden ve bu halleri üzere ölenlerin elbette hesapları görülecek ve cezaları verilecektir.

    İbn-i Kudâme'nin de ifade ettiği gibi ölü, başkaları tarafından yapılan ve sevabı kendisine bağışlanan ibadetlerden istifade edebilir. Çünkü oruç, dua, istiğfar, hac gibi ibadetler, bedenî ibadetlerdir. Allah Teâlâ, bunların ve bunlar gibi diğer ibadetlerin sevaplarını da ölüye ulaştırır.48

    Yalnız bu gibi ibadet borçlarının üzerinde kalması için kişinin, mesela, oruç için borçlandıktan sonra, hastalanıp ölünceye dek borcunu tutacak kadar sıhhate kavuşamaması gibi meşru bir mazereti olmalıdır. Ancak böyle bir özre binaen yapamamış olanlar için, geride kalanların, Allah'a karşı olan borcunu onun adına ödemeleri sebebiyle Allah Teâlâ affeder, kasıtlı olarak terk edenleri değil.49
    --------------------------
    45. Müslim, Sahîh, Sıyâm, 27.
    46. İbrahim Canan, a.g.e, 2/488.
    47. İbrahim Canan, a.g.e, 2/488.
    48. Vehbe Zühaylî, a.g.e, 3/99.
    49. Süleyman Toprak, Ölümden Sonraki Hayat-Kabir Hayatı, 460-61.Doç. Dr. Hüdaverdi Adam Sakarya Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Kelam Anabilim Dalı Öğretim Üyesi
    S.İslmyt



  4. 19.Mart.2012, 00:00
    3
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: ölmüş anne veya baba için tavaf yapılır mı ?

    ve aleykumusselam ve rahmetullah ravza kardeşim
    Allah (c.c) sizlerden de razı olsun neden küstün kardeşim
    seni yeniden aramızda görmek bize mutluluk verir
    geri dönmeyi bir kez daha düşünürmüsün. lütfen!...



  5. 19.Mart.2012, 00:00
    3
    Silent and lonely rains
    ve aleykumusselam ve rahmetullah ravza kardeşim
    Allah (c.c) sizlerden de razı olsun neden küstün kardeşim
    seni yeniden aramızda görmek bize mutluluk verir
    geri dönmeyi bir kez daha düşünürmüsün. lütfen!...



  6. 19.Mart.2012, 01:08
    4
    Misafir

    Cevap: ölmüş anne veya baba için tavaf yapılır mı ?

    ALLAHUTEALA Sizlerden de razı olsun küsmek benim ne haddime Rose bacım ama ben biraz şüpheciyim galiba suizanmı ettim diyede sonra çok düşündüm burada yazmak istemiyorum ama aranızdan da ayrılmadımki her gün veya gece mutlaka siteye giriyorum misafir olarak çünki bağımlılık yapıyor mubarek site RABBİM yar ve yardımcımız olsun hepimizin inşALLAH


  7. 19.Mart.2012, 01:08
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    ALLAHUTEALA Sizlerden de razı olsun küsmek benim ne haddime Rose bacım ama ben biraz şüpheciyim galiba suizanmı ettim diyede sonra çok düşündüm burada yazmak istemiyorum ama aranızdan da ayrılmadımki her gün veya gece mutlaka siteye giriyorum misafir olarak çünki bağımlılık yapıyor mubarek site RABBİM yar ve yardımcımız olsun hepimizin inşALLAH





+ Yorum Gönder