Konusunu Oylayın.: Kuran okuma kaç şekli vardır,uzatmalar hangi kaideye göre yapılıyor?

5 üzerinden 4.89 | Toplam : 9 kişi
Kuran okuma kaç şekli vardır,uzatmalar hangi kaideye göre yapılıyor?
  1. 10.Mart.2012, 21:32
    1
    Misafir

    Kuran okuma kaç şekli vardır,uzatmalar hangi kaideye göre yapılıyor?






    Kuran okuma kaç şekli vardır,uzatmalar hangi kaideye göre yapılıyor? Mumsema Kuran okumak kaç şekilde olur? Kuranı Kerimde Lafzatullah üzerinde uzatma
    işareti olmadığı halde bazıları 4 elif ve daha fazla uzatıyor. Bunu neye göre
    yapıyor?


  2. 10.Mart.2012, 21:32
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    Kuran okumak kaç şekilde olur? Kuranı Kerimde Lafzatullah üzerinde uzatma
    işareti olmadığı halde bazıları 4 elif ve daha fazla uzatıyor. Bunu neye göre
    yapıyor?


    Benzer Konular

    - Türkçe kuran okumak kuran okuma adabı

    - Yesevi tarikatında hangi dersler yapılıyor

    - “Döngel Yasîn” Diye Bir Okuma Şekli Var mıdır?

    - Yaz kuran kursu öğrenci kayıtları nasıl yapılıyor?

    - Kur'an-ı Kerim Okuma Şekli

  3. 10.Mart.2012, 23:29
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Kuran okuma kaç şekli vardır,uzatmalar hangi kaideye göre yapılıyor?




    - Kur’an-ı kerim 3 tarık üzere okunur.
    Tahkik tarıkında:
    Meddi tabii: 1elif mikdarı
    Meddi muttasıl :4 elif mikdarı
    Meddi munfasıl:4 elif mikdarı
    Meddi lazım:4 elif mikdarı
    Meddi Arız:4 elif mikdarı
    Meddi Liin:3elif mikdarı med iledir…
    Tedvir tarikınde
    Meddi tabii: 1elif mikdarı
    Meddi muttasıl :3 elif mikdarı
    Meddi munfasıl:3 elif mikdarı
    Meddi lazım:3 elif mikdarı
    Meddi Arız:3 elif mikdarı
    Meddi Liin:2 elif mikdarı med iledir…
    Hadır tarıkında ise
    Meddi tabii: 1elif mikdarı
    Meddi muttasıl :2 elif mikdarı
    Meddi munfasıl:1 elif mikdarı
    Meddi lazım:2 elif mikdarı
    Meddi Arız:1 elif mikdarı
    Meddi Liin:2 elif mikdarı med iledir…
    -Tecvid eserinin ilk musannifi :Tecvid eseri ilk defa hicri 325 niladi 936 tarihlerinde vefat eden musa bin ubeydullah ibni yahya ibni hakan tarafından yazıldığı beyan edilmektedir…
    -Aslı med 1 elif mikdarı (kasrı med)demek olup vacip hükmündedir…
    Fer-ı med asli med üzerine zaid olandır ki yani 1 elif üzerine ziyade olan 2 elif 3 elif 4 elif 5 elif mikdarı çekmek caizdir.Bunlara meddi medid meddi mezid de denilir…
    -Hafs rivayetine göre kaç yerde teshil vardır Hafs rivayetine göre 7 yerde teshil vardır.
    آلذَكَرَيْنِ gibi 2 yerde
    آلاَنَ gibi 2 yerde
    آللهُ gibi 2 yerde
    اَعْجَمِيٌّ kelimesinde tek yerdedir.Sadece tek teshil vechi ile okunur.Diğer 6 yerde ise bir tek tahkik ve bir de teshil ile okunurlar.
    -Vakıf kaç kısımdır :Cumhur-u ulamaya göre 4 kısımdır.
    Vakf-ı tam يَوْمُ الدِينُ gibi
    Vakf-ı hasen الحمدالله gibi
    Vakf-ı kâfi اَمْ لَمْ تُنْزِرْهُمْ لا يُؤْمِن gibi
    Vakf-ı kabih لَقَدْ كَفَرالذِينَ قالوُ gibi
    -Sekte nefes almakdan sesi kesmek demektir…Sekte vakıf hükmünde vakfa yakın bir keyfiyyetdir.4 yerdedir .
    -Lahn tecvide uymamaktan doğan hatalara denilir.2 kısımdır.Lahn-ı celi, lahn-ı hafi
    -Lahn-ı celi : Açık hata demektir.Bu hata işlendiğinde namaz bozulur tahrimen mekruhtur.Bu hatalardan kurtulacak kadar tecvid bilmesi farzdır.Hataların bazıalrı şunlardır.Harflerin sıfat-ı lazimelerinde kelimelerin harflerinde ,harekelerinde, sukunlarında değiştirmek gibi…
    – Lahn-ı hafi hataları:Harflerin sıfatı arızelerinde meydana gelen ihfa,izhar,iklab,idgam,gunneyi terk etme,kalın harfi ince, ince harfi kalın okuma, kasr-ı med med olan yerleri kasır yapmak, hareke ile vakıf yapmak kuvvetliyi zayıf ,zayıfı kuvvetli okumak gibi…
    – Vakıf alametinin başka adı varmıdır,bu alametlerin mucidi kimdir, Bu alametler hangi harflerdir?Vakıf alametinin bir adıda secavent alametleridir.Durak işaretide denir.(durak denmez) Bu alametlerin mucidi ise Muhammed ibni Tayfur secavendi hazretleridir.
    -TECVİD özlük anlamı: Bir şeyi güzel ve hoşça yapmak.
    -Terim Anlamı: لها ومستحقها وَ هُوَ اِعْطاَءُ الْحُرُوفِ حَقَّهاَ مِن كُلِّ صِفَةِ
    “harflerin lâzımı ve arızî sıfatlarını vererek okumaktır.”
    -Tecvidin Gayesi: Cenabı Hakkınورتل القرأن ترتيلا) ) “Kur’an-ı Kerimi açık açık tane tane tertil ile oku” emrinin yerine getirilmesidir.
    -Tecvidin Hükmü:Tecvid ilmini bilmek farzı kifayedir. Kur’an-ı Kerimi tecvid üzere okumak ise her Müslüman kadın ve erkeğe farzı ayndır.
    -Sebebi Med: Meddi aslînin 1 elif miktarından ziyade çekilmesine sebep olan amillere denir. Bunlar; hemze ve sukundur.
    NOT: Meddi tabiiye asli med, diğerlerine ise Feri med denir
    -Meddi Muttasıl: harfi medden sonra sebebi medden “hemze” olup ikisi bir kelimede bulunduğunda Meddi muttasıl olur. السوأ
    -Meddi Munfasıl: harfi medden sonra sebebi medden “hemze” olup ikisi farklı kelimelerde bulunduklarında Meddi muttasıl olur. قالوا ءإذا
    -Sukun iki kısımdırukun-u Lazım:Durulduğunda ve geçildiğinde var olan sukundur.
    -Sukun-u Arız : Durulduğunda var olan geçildiğinde düşen sukundur
    -Meddi Lazım : harfi medden sonra sebebi medden “sukun-u lazım”bulunursa Meddi Lazım olur. Meddi Lazım 4 kısımdır
    .Kelime-i Müsakkale. اتحاجوني (Meddi lazımın tamamına yakını bu kısımdandır)
    Kelime-i Muhaffefe. الأن
    Harfi Müsakkal.طسم in sin i
    Harfi Muhaffefطسم in mim i
    Meddi Lazımı 4 elif miktarı çekmek vaciptir.
    (Müsakkaleyi şeddeli, Muhaffefi ise cezimli olarak anlayabiliriz)
    -Meddi Arız:med harfinden sonra sebebi medden sükûnu, ârız bulunursa meddi arız olur.
    Sonu Meftuh olduğu zaman 3 vecih caizdir . يعلمون
    Tul – Tevessut – Kasr.
    (4) (3-2) (1)
    Sonu Meksur olduğu zaman 4 vecih caizdir. يوم الدين
    Tul – Tevessut – Kasr. – kasrlı Revm. (Revm, 1 elifle yapılır.)
    Sonu Mezmum olduğu zamn 7 vecih caizdir. نستعين
    Tul – Tevessut – Kasr. Tul ile İşmam – Tevessut ile İşmam – Kasr ile İşmam – birde kasır ile Revm
    -Ravm: (طلب الحركة بصوت خفي )Düşük bir sesle harekeyi okumaktır.
    -İşmam انضمام الشفتين بعد السكون )Sükundan sonra dudakları ileriye doğru uzatmaktır.
    -Meddi Lin:Lin harfinden sonra sukun gelirse meddi lin olur.
    Lin harfi, öncesi üstün olan cezimli Vav ve Ya harfleridir.
    Meddi lin in uzatılması aynen meddi arız gibidir. Son harfin harekesine göre değişir.Ancak sükununun asli olması itibarıyla (عين)kelimesinde iki vecih caizdir.Tul ve Tavassut.(Tul 4, tavassut ise 3 dür.)
    -Tecvid ve Kırâet ilmi kitaplarında Kur’ân kırâeti üç mertebe üzerine sınıflandırılmıştır: Bunlar tahkîk, tedvir ve hadr’dır.Bir elif iki fetha miktarı demek olduğuna göre
    a)Tahkik :Munfasıl ve muttasıl meddi dört (veya beş) elif miktarı çekecek şekilde gayet ağır bir ahenk ile okumaktır.
    b)Tedvir: Munfasıl ve muttasıl meddi üç veya iki elif miktarı çekecek şekilde orta bir ahenk ile okumaktır.
    c)Hadr:Muttasılı 2 Munfasılı bir elif munfasılı bir elif çekerek hızlı bir şekilde okumaktır
    -İhfa(Gizlemek) : Tenvin veya sakin nundan sonra İhfa harfleri gelirse ihfa olur.(كن فيكن)
    İhfa harfleri(ت-ث-ج-د-ذ-ز-س-ش-ص-ض-ط-ظ-ف-ق-ك)
    İhfa(حالة بين الاظهار والادغام عارية عن التشديد مع بقاء الغنة) İdğam ile İzhar arası,şeddesiz,Nunu gizleyerek ğunneli bir okuyuş biçimidir.
    -İzhar(Ayırmak): Tenvin veya sakin nundan sonra izhar harfleri gelirse izhar olur.(غني حليم)
    İzhar harfleri:Boğaz harfleri olan (ا-ه-ح-خ-ع-غ) harfleridir.
    İzhar(الانفصال بين الحرفين) İki harf arasını ayırmaktır.
    -İklab(Dönüştürmek): Tenvin veya sakin nundan sonra Ba harfi gelirse iklab olur.
    İklab(قلب النون الساكنة او التنوين ميما خالصا عند الباء مع بقاء الغنة) Tenvin veya sakin nunu gunneli tam bir mime dönüştürmektir.
    -İdğam Maal Ğunne: Tenvin veya sakin nundan sonra يمنو harflerinden birisi gelirse İdğam Meal Ğunne olur.(من يشاء)-
    -İdğam bila ğunne: Tenvin veya sakin nundan sonra ل ر harflerinden birisi gelirse İdğam bila Ğunne olur.(من لعنه الله)
    -İdğam Misleyn:mahreç ve sıfatları aynı olan harfler (ilki sakin olmak şartıyla) peşpeşe gelirse İdğam misleyn olur. (فما ربحت تجارتهم)
    NOT: Bu harfler mim veya nun olursa İdgam misleyn maal Gunne adını alırlar.
    NOT 2:Aynı harften oluşan bütün şeddeli harfler İdğam misleyn olur.(ان) (رب) gibi
    -Mimi sakinin üç hali:
    sakin mim den sonra mim gelirse. idğam misleyn Meal Gunne(عليهم مؤصدة)
    sakin mim den sonra ba gelirse ihfayı- şefevi.(ترميهم بحجارة)
    sakin mim den sonra ba ve mim in dışındaki harflerden birisi gelirse izhar olur.(عليهم ولا الضالين)
    .-İdğam Mütecaniseyn:Mahrecleri aynı sıfatları değişik farklı olan harfler(ilki sakin olmak şartıyla peşpeşe gelirse İdğam Mütecaniseyn olur.
    Harfleri 3 kısımdır :a) ت-د-ط (قالت طائفة) b) ث-ذ-ظ (اذ ظلموا) c) ب- م (اركب معنا)
    İlk harf kalın olursa idgamı nakıs olur.Diğerleri idgamı tam olur.
    -İdğam Mütekaribeyn: Mahrecleri veya sıfatları veya hem mahrecleri hemde sıfatları birbirine yakın olan harfler peşpeşe gelirse(ilki sakin olmak şartıyla) İdğam Mütekaribeyn olur
    Harfleri 2 kısımdır: a) ل- ر – Önce lamın gelmesi şarttır- (بل رفعه الله) b) ق- ك (الم نخلقكم) -Bu kelime
    hem tam hem de nakıs idğamla okunabilir.Ancak tam idğam ile okunması evladır.-
    -İdğam Şemsiyye:. “Lamı tarif”den sonra ابغ حجك وخف عقيمه harflerinin dışındaki harflerden birisi gelirse idğam şemsiye olur.(النجم)
    -Kalkale:قطب جد Harflerinden birisi kelime ortası veya sonunda bulunursa Kalkale yapılır.(احد) (يجعلون)
    -Hükmürra: Râ Meftuh veya mazmum olursa kalın olduğu için hükmü kalın ( رب – رسل )
    Râ”meksur olursa inceبالبر
    Râ sakin ma kabli meftuh veya mazmum olursa kalın (الصبر – الدبر)
    Râ sakin ma kabli meksur olursa kendisinden sonra istila harfi yoksa ince okunur.(الذكر )
    Eğer istila harfi varsa ve esreli değilse ra yine kalın okunur.(قرطاس – مرصاد)
    Râ sakin ma kablinde kesrei arıza olursa bu kesreye itibar olunmaz ra kalın okunur.(ارجعي
    –ام ارتابوا –لمن ارتضي –رب ارجعون –ان ارتبتم )gibi
    Harfi lin den sonra gelen Râ vakıf halinde ince okunur.( لا ضير- خير)
    Bazı özel kelimeler:
    a)عين القطر – من مصر Vakıf halinde hem ince hem de kalın okunabilirler.Asıl harekesine binaen عين القطر kelimesinde incelik evladır. من مصر kelimesinde kalınlık evladır.
    b) كل فرق İki türlü okunabilir.İstila harfi olan kaf esreli olduğundan İnce okumak evladır.
    c)ان اسر – فاسر – اذا يسر Kelimelerinde durulduğunda umumi kural geleneği kalın; aslında bulunup sonradan hazfedilen (kaldırılan)ى lara işaret için ince okunur.İnce okumak evladır
    -Lafzatullah:Lafzai celalin ma kabli meftuh veya mazmum olursa kalın meksur olursa ince okunur.
    -Zamir: Zamirin ma kabli harekeli olduğu zaman çekilir. Sakin veya med harfi olduğunda çekilmez.
    (انه – به -وله – عنده Çekilir) ( منه – فيه – عليه Çekilmez )
    Kelimenin aslından olmaları hasebiyle ما نفقه – فواكه gibi örneklerde He ler çekilmez
    -Sekte :Nefes almadan sesi kesmeye denir.Sesin kesilme süresi ise bir elif miktarıdır.
    Kur’an’ı Kerim’de dört yerde sekte yapmak vaciptir:
    1. Kehf Suresinde:عِوَجًا قَيِّمًا Vasl(geçiş)yapılırsa sekte vaciptir.vakıf halinde bir şey gerekmez
    2. Yasin Suresinde: مِنْ مَرْقَدِنَا Vasl(geçiş)yapılırsa sekte vaciptir.vakıf halinde bir şey gerekmez
    3. Kıyame Suresinde:مَنْ رَاقٍ
    4. Mutaffin Suresinde:كَلاَّ بَلْ رَانَ
    -HEMZELER
    Vasıl hemzesi:İbtidaen varolan dercen (arada) düşen hemzedir.Çoğunlukla esrelidir
    Katı hemzesi İbtidaen ve dercen sabit olan hemzedir.
    Vasıl hemzeleri
    1-(ال) : Lam-ı tarifin hemzesi
    2-(الذي- التي): gibi İsmi mevsullerin hemzesi
    3-(الله) : lafzının hemzesi
    4-(اسم – است ابن – ابنة – ابنم – ايمن اثنين – اثنتين امرئ – امرأة ) Bu on ismin hemzeleri
    5-Humasi(beşli) ve südasi (altılı) babların; mazi,emir ve mastarlarındaki hemzeler
    Sülasi (üçlü)babların emir hemzeleri
    Bunların dışındakiler katı hemzesidir.
    -Fiillerde ki hemzelerde asıl olan vasıl hemzesi olmaktır.
    -İsim ve Edatlarda ise asıl olan katı hemzesi olmaktır.



  4. 10.Mart.2012, 23:29
    2
    Silent and lonely rains



    - Kur’an-ı kerim 3 tarık üzere okunur.
    Tahkik tarıkında:
    Meddi tabii: 1elif mikdarı
    Meddi muttasıl :4 elif mikdarı
    Meddi munfasıl:4 elif mikdarı
    Meddi lazım:4 elif mikdarı
    Meddi Arız:4 elif mikdarı
    Meddi Liin:3elif mikdarı med iledir…
    Tedvir tarikınde
    Meddi tabii: 1elif mikdarı
    Meddi muttasıl :3 elif mikdarı
    Meddi munfasıl:3 elif mikdarı
    Meddi lazım:3 elif mikdarı
    Meddi Arız:3 elif mikdarı
    Meddi Liin:2 elif mikdarı med iledir…
    Hadır tarıkında ise
    Meddi tabii: 1elif mikdarı
    Meddi muttasıl :2 elif mikdarı
    Meddi munfasıl:1 elif mikdarı
    Meddi lazım:2 elif mikdarı
    Meddi Arız:1 elif mikdarı
    Meddi Liin:2 elif mikdarı med iledir…
    -Tecvid eserinin ilk musannifi :Tecvid eseri ilk defa hicri 325 niladi 936 tarihlerinde vefat eden musa bin ubeydullah ibni yahya ibni hakan tarafından yazıldığı beyan edilmektedir…
    -Aslı med 1 elif mikdarı (kasrı med)demek olup vacip hükmündedir…
    Fer-ı med asli med üzerine zaid olandır ki yani 1 elif üzerine ziyade olan 2 elif 3 elif 4 elif 5 elif mikdarı çekmek caizdir.Bunlara meddi medid meddi mezid de denilir…
    -Hafs rivayetine göre kaç yerde teshil vardır Hafs rivayetine göre 7 yerde teshil vardır.
    آلذَكَرَيْنِ gibi 2 yerde
    آلاَنَ gibi 2 yerde
    آللهُ gibi 2 yerde
    اَعْجَمِيٌّ kelimesinde tek yerdedir.Sadece tek teshil vechi ile okunur.Diğer 6 yerde ise bir tek tahkik ve bir de teshil ile okunurlar.
    -Vakıf kaç kısımdır :Cumhur-u ulamaya göre 4 kısımdır.
    Vakf-ı tam يَوْمُ الدِينُ gibi
    Vakf-ı hasen الحمدالله gibi
    Vakf-ı kâfi اَمْ لَمْ تُنْزِرْهُمْ لا يُؤْمِن gibi
    Vakf-ı kabih لَقَدْ كَفَرالذِينَ قالوُ gibi
    -Sekte nefes almakdan sesi kesmek demektir…Sekte vakıf hükmünde vakfa yakın bir keyfiyyetdir.4 yerdedir .
    -Lahn tecvide uymamaktan doğan hatalara denilir.2 kısımdır.Lahn-ı celi, lahn-ı hafi
    -Lahn-ı celi : Açık hata demektir.Bu hata işlendiğinde namaz bozulur tahrimen mekruhtur.Bu hatalardan kurtulacak kadar tecvid bilmesi farzdır.Hataların bazıalrı şunlardır.Harflerin sıfat-ı lazimelerinde kelimelerin harflerinde ,harekelerinde, sukunlarında değiştirmek gibi…
    – Lahn-ı hafi hataları:Harflerin sıfatı arızelerinde meydana gelen ihfa,izhar,iklab,idgam,gunneyi terk etme,kalın harfi ince, ince harfi kalın okuma, kasr-ı med med olan yerleri kasır yapmak, hareke ile vakıf yapmak kuvvetliyi zayıf ,zayıfı kuvvetli okumak gibi…
    – Vakıf alametinin başka adı varmıdır,bu alametlerin mucidi kimdir, Bu alametler hangi harflerdir?Vakıf alametinin bir adıda secavent alametleridir.Durak işaretide denir.(durak denmez) Bu alametlerin mucidi ise Muhammed ibni Tayfur secavendi hazretleridir.
    -TECVİD özlük anlamı: Bir şeyi güzel ve hoşça yapmak.
    -Terim Anlamı: لها ومستحقها وَ هُوَ اِعْطاَءُ الْحُرُوفِ حَقَّهاَ مِن كُلِّ صِفَةِ
    “harflerin lâzımı ve arızî sıfatlarını vererek okumaktır.”
    -Tecvidin Gayesi: Cenabı Hakkınورتل القرأن ترتيلا) ) “Kur’an-ı Kerimi açık açık tane tane tertil ile oku” emrinin yerine getirilmesidir.
    -Tecvidin Hükmü:Tecvid ilmini bilmek farzı kifayedir. Kur’an-ı Kerimi tecvid üzere okumak ise her Müslüman kadın ve erkeğe farzı ayndır.
    -Sebebi Med: Meddi aslînin 1 elif miktarından ziyade çekilmesine sebep olan amillere denir. Bunlar; hemze ve sukundur.
    NOT: Meddi tabiiye asli med, diğerlerine ise Feri med denir
    -Meddi Muttasıl: harfi medden sonra sebebi medden “hemze” olup ikisi bir kelimede bulunduğunda Meddi muttasıl olur. السوأ
    -Meddi Munfasıl: harfi medden sonra sebebi medden “hemze” olup ikisi farklı kelimelerde bulunduklarında Meddi muttasıl olur. قالوا ءإذا
    -Sukun iki kısımdırukun-u Lazım:Durulduğunda ve geçildiğinde var olan sukundur.
    -Sukun-u Arız : Durulduğunda var olan geçildiğinde düşen sukundur
    -Meddi Lazım : harfi medden sonra sebebi medden “sukun-u lazım”bulunursa Meddi Lazım olur. Meddi Lazım 4 kısımdır
    .Kelime-i Müsakkale. اتحاجوني (Meddi lazımın tamamına yakını bu kısımdandır)
    Kelime-i Muhaffefe. الأن
    Harfi Müsakkal.طسم in sin i
    Harfi Muhaffefطسم in mim i
    Meddi Lazımı 4 elif miktarı çekmek vaciptir.
    (Müsakkaleyi şeddeli, Muhaffefi ise cezimli olarak anlayabiliriz)
    -Meddi Arız:med harfinden sonra sebebi medden sükûnu, ârız bulunursa meddi arız olur.
    Sonu Meftuh olduğu zaman 3 vecih caizdir . يعلمون
    Tul – Tevessut – Kasr.
    (4) (3-2) (1)
    Sonu Meksur olduğu zaman 4 vecih caizdir. يوم الدين
    Tul – Tevessut – Kasr. – kasrlı Revm. (Revm, 1 elifle yapılır.)
    Sonu Mezmum olduğu zamn 7 vecih caizdir. نستعين
    Tul – Tevessut – Kasr. Tul ile İşmam – Tevessut ile İşmam – Kasr ile İşmam – birde kasır ile Revm
    -Ravm: (طلب الحركة بصوت خفي )Düşük bir sesle harekeyi okumaktır.
    -İşmam انضمام الشفتين بعد السكون )Sükundan sonra dudakları ileriye doğru uzatmaktır.
    -Meddi Lin:Lin harfinden sonra sukun gelirse meddi lin olur.
    Lin harfi, öncesi üstün olan cezimli Vav ve Ya harfleridir.
    Meddi lin in uzatılması aynen meddi arız gibidir. Son harfin harekesine göre değişir.Ancak sükununun asli olması itibarıyla (عين)kelimesinde iki vecih caizdir.Tul ve Tavassut.(Tul 4, tavassut ise 3 dür.)
    -Tecvid ve Kırâet ilmi kitaplarında Kur’ân kırâeti üç mertebe üzerine sınıflandırılmıştır: Bunlar tahkîk, tedvir ve hadr’dır.Bir elif iki fetha miktarı demek olduğuna göre
    a)Tahkik :Munfasıl ve muttasıl meddi dört (veya beş) elif miktarı çekecek şekilde gayet ağır bir ahenk ile okumaktır.
    b)Tedvir: Munfasıl ve muttasıl meddi üç veya iki elif miktarı çekecek şekilde orta bir ahenk ile okumaktır.
    c)Hadr:Muttasılı 2 Munfasılı bir elif munfasılı bir elif çekerek hızlı bir şekilde okumaktır
    -İhfa(Gizlemek) : Tenvin veya sakin nundan sonra İhfa harfleri gelirse ihfa olur.(كن فيكن)
    İhfa harfleri(ت-ث-ج-د-ذ-ز-س-ش-ص-ض-ط-ظ-ف-ق-ك)
    İhfa(حالة بين الاظهار والادغام عارية عن التشديد مع بقاء الغنة) İdğam ile İzhar arası,şeddesiz,Nunu gizleyerek ğunneli bir okuyuş biçimidir.
    -İzhar(Ayırmak): Tenvin veya sakin nundan sonra izhar harfleri gelirse izhar olur.(غني حليم)
    İzhar harfleri:Boğaz harfleri olan (ا-ه-ح-خ-ع-غ) harfleridir.
    İzhar(الانفصال بين الحرفين) İki harf arasını ayırmaktır.
    -İklab(Dönüştürmek): Tenvin veya sakin nundan sonra Ba harfi gelirse iklab olur.
    İklab(قلب النون الساكنة او التنوين ميما خالصا عند الباء مع بقاء الغنة) Tenvin veya sakin nunu gunneli tam bir mime dönüştürmektir.
    -İdğam Maal Ğunne: Tenvin veya sakin nundan sonra يمنو harflerinden birisi gelirse İdğam Meal Ğunne olur.(من يشاء)-
    -İdğam bila ğunne: Tenvin veya sakin nundan sonra ل ر harflerinden birisi gelirse İdğam bila Ğunne olur.(من لعنه الله)
    -İdğam Misleyn:mahreç ve sıfatları aynı olan harfler (ilki sakin olmak şartıyla) peşpeşe gelirse İdğam misleyn olur. (فما ربحت تجارتهم)
    NOT: Bu harfler mim veya nun olursa İdgam misleyn maal Gunne adını alırlar.
    NOT 2:Aynı harften oluşan bütün şeddeli harfler İdğam misleyn olur.(ان) (رب) gibi
    -Mimi sakinin üç hali:
    sakin mim den sonra mim gelirse. idğam misleyn Meal Gunne(عليهم مؤصدة)
    sakin mim den sonra ba gelirse ihfayı- şefevi.(ترميهم بحجارة)
    sakin mim den sonra ba ve mim in dışındaki harflerden birisi gelirse izhar olur.(عليهم ولا الضالين)
    .-İdğam Mütecaniseyn:Mahrecleri aynı sıfatları değişik farklı olan harfler(ilki sakin olmak şartıyla peşpeşe gelirse İdğam Mütecaniseyn olur.
    Harfleri 3 kısımdır :a) ت-د-ط (قالت طائفة) b) ث-ذ-ظ (اذ ظلموا) c) ب- م (اركب معنا)
    İlk harf kalın olursa idgamı nakıs olur.Diğerleri idgamı tam olur.
    -İdğam Mütekaribeyn: Mahrecleri veya sıfatları veya hem mahrecleri hemde sıfatları birbirine yakın olan harfler peşpeşe gelirse(ilki sakin olmak şartıyla) İdğam Mütekaribeyn olur
    Harfleri 2 kısımdır: a) ل- ر – Önce lamın gelmesi şarttır- (بل رفعه الله) b) ق- ك (الم نخلقكم) -Bu kelime
    hem tam hem de nakıs idğamla okunabilir.Ancak tam idğam ile okunması evladır.-
    -İdğam Şemsiyye:. “Lamı tarif”den sonra ابغ حجك وخف عقيمه harflerinin dışındaki harflerden birisi gelirse idğam şemsiye olur.(النجم)
    -Kalkale:قطب جد Harflerinden birisi kelime ortası veya sonunda bulunursa Kalkale yapılır.(احد) (يجعلون)
    -Hükmürra: Râ Meftuh veya mazmum olursa kalın olduğu için hükmü kalın ( رب – رسل )
    Râ”meksur olursa inceبالبر
    Râ sakin ma kabli meftuh veya mazmum olursa kalın (الصبر – الدبر)
    Râ sakin ma kabli meksur olursa kendisinden sonra istila harfi yoksa ince okunur.(الذكر )
    Eğer istila harfi varsa ve esreli değilse ra yine kalın okunur.(قرطاس – مرصاد)
    Râ sakin ma kablinde kesrei arıza olursa bu kesreye itibar olunmaz ra kalın okunur.(ارجعي
    –ام ارتابوا –لمن ارتضي –رب ارجعون –ان ارتبتم )gibi
    Harfi lin den sonra gelen Râ vakıf halinde ince okunur.( لا ضير- خير)
    Bazı özel kelimeler:
    a)عين القطر – من مصر Vakıf halinde hem ince hem de kalın okunabilirler.Asıl harekesine binaen عين القطر kelimesinde incelik evladır. من مصر kelimesinde kalınlık evladır.
    b) كل فرق İki türlü okunabilir.İstila harfi olan kaf esreli olduğundan İnce okumak evladır.
    c)ان اسر – فاسر – اذا يسر Kelimelerinde durulduğunda umumi kural geleneği kalın; aslında bulunup sonradan hazfedilen (kaldırılan)ى lara işaret için ince okunur.İnce okumak evladır
    -Lafzatullah:Lafzai celalin ma kabli meftuh veya mazmum olursa kalın meksur olursa ince okunur.
    -Zamir: Zamirin ma kabli harekeli olduğu zaman çekilir. Sakin veya med harfi olduğunda çekilmez.
    (انه – به -وله – عنده Çekilir) ( منه – فيه – عليه Çekilmez )
    Kelimenin aslından olmaları hasebiyle ما نفقه – فواكه gibi örneklerde He ler çekilmez
    -Sekte :Nefes almadan sesi kesmeye denir.Sesin kesilme süresi ise bir elif miktarıdır.
    Kur’an’ı Kerim’de dört yerde sekte yapmak vaciptir:
    1. Kehf Suresinde:عِوَجًا قَيِّمًا Vasl(geçiş)yapılırsa sekte vaciptir.vakıf halinde bir şey gerekmez
    2. Yasin Suresinde: مِنْ مَرْقَدِنَا Vasl(geçiş)yapılırsa sekte vaciptir.vakıf halinde bir şey gerekmez
    3. Kıyame Suresinde:مَنْ رَاقٍ
    4. Mutaffin Suresinde:كَلاَّ بَلْ رَانَ
    -HEMZELER
    Vasıl hemzesi:İbtidaen varolan dercen (arada) düşen hemzedir.Çoğunlukla esrelidir
    Katı hemzesi İbtidaen ve dercen sabit olan hemzedir.
    Vasıl hemzeleri
    1-(ال) : Lam-ı tarifin hemzesi
    2-(الذي- التي): gibi İsmi mevsullerin hemzesi
    3-(الله) : lafzının hemzesi
    4-(اسم – است ابن – ابنة – ابنم – ايمن اثنين – اثنتين امرئ – امرأة ) Bu on ismin hemzeleri
    5-Humasi(beşli) ve südasi (altılı) babların; mazi,emir ve mastarlarındaki hemzeler
    Sülasi (üçlü)babların emir hemzeleri
    Bunların dışındakiler katı hemzesidir.
    -Fiillerde ki hemzelerde asıl olan vasıl hemzesi olmaktır.
    -İsim ve Edatlarda ise asıl olan katı hemzesi olmaktır.



  5. 10.Nisan.2015, 23:40
    3
    Misafir

    Cevap: Kuran okuma kaç şekli vardır,uzatmalar hangi kaideye göre yapılıyor?

    maşallah ne güzel bilgiler Allah Razı Olsun. Birde şu reklamlar çerçevesinde ---reklamı çıkmasaydı iyiydi ama sanırım o muzur neşriyatıda google yapıyor nasılda nereye hangi reklamı seçeceğini biliyorlar ya la şaşmamak elde değil


  6. 10.Nisan.2015, 23:40
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    maşallah ne güzel bilgiler Allah Razı Olsun. Birde şu reklamlar çerçevesinde ---reklamı çıkmasaydı iyiydi ama sanırım o muzur neşriyatıda google yapıyor nasılda nereye hangi reklamı seçeceğini biliyorlar ya la şaşmamak elde değil


  7. 31.Mart.2016, 09:53
    4
    Misafir

    Cevap: Kuran okuma kaç şekli vardır,uzatmalar hangi kaideye göre yapılıyor?

    Sa. Sayfa yoneticisi hadr tarikinde meddi lazim 4 elif miktari uzatilir.Yanlis bilgilendirmeyelim insanları


  8. 31.Mart.2016, 09:53
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Sa. Sayfa yoneticisi hadr tarikinde meddi lazim 4 elif miktari uzatilir.Yanlis bilgilendirmeyelim insanları





+ Yorum Gönder