Konusunu Oylayın.: Nikaha alınması haram olanlar kimlerdir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Nikaha alınması haram olanlar kimlerdir?
  1. 27.Ocak.2012, 00:05
    1
    Misafir

    Nikaha alınması haram olanlar kimlerdir?






    Nikaha alınması haram olanlar kimlerdir? Mumsema kimleri nikahlamak haramdır ?


  2. 27.Ocak.2012, 00:05
    1
    Misafir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Misafir
    Misafir
  3. 27.Ocak.2012, 00:33
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Nikaha alınması haram olanlar kimlerdir?




    Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar Bir Mukaddime


    İslâm evlenmeyi meşru kılmış, insanları ona teşvik etmiştir. Fakat bazı kadınlarla evlenmeyi ise haram kılmıştır. Evlenilmesi haram olan kadınlar şunlardır: Anne, kızkardeş, kardeşlerin çocukları ve torunları, hala, teyze. Bunlar daima birbirlerini görüp, aynı ortamda yaşadıkları için evliliğin hedefi tahakkuk etmez. İşte bu ve benzeri nedenlerden dolayı İslâm, bazı kadınlarla evlenmeyi haram kılmıştır.

    Evlenilmesi Haram Olan Kadınların Kısımları


    Evlenilmesi haram olan kadınlar iki kısma ayrılır; ebediyyen haram olanlar, geçici olarak haram olanlar.

    Evlenilmesi Ebediyyen Haram Olan Kadınlar


    Kişi, hangi sebeple olursa olsun bu kadınlardan biriyle evlenemez. Ebedî Haramlığın Sebepleri
    Ebedî haramlığın üç sebebi vardır:
    1. Kan bağı
    2. Evlilik bağı
    3. Süt

    Kan Bağından Ötürü Haram Olanlar Kan bağıyla haram olanlar şunlardır:
    1. Anne, annenin annesi, babanın annesi
    Bunlara insanın asılları denir. Bunlardan herhangibiriyie evlenmek caiz değildrr.
    2. Kız, kızın kızı, oğlun kızı
    Bunlara insanın fer'Ieri (dallan) denir. Bu bakımdan bunlardan biri-siyle de evlenmek hiçbir zaman caiz olmaz.
    3. Kızkardeş
    İster ana-bababir, ister bababir, ister anabir olsun hüküm değişmez. Bunlara da ebeveyn'in dalları denir. Bu bakımdan bunlarla da evlenmek ebediyyen caiz olmaz.
    4. Kızkardeşin kızı
    Bu kızkardeş ister ana-bababir, ister bababir, ister anabir olsun, bunların kızlarıyla da evlenmek ebediyyen caiz olmaz.
    5. Hala, babanın halası, annenin halası
    Bunlara ceddeyn'in dallan denir. Bunlarla da ebediyyen evlenmek caiz olmaz.
    6. Teyze, annenin teyzesi, babanın teyzesi
    Bunlara da ceddeyn'in dalları denir. Bunlarla da evlenmek ebediyyen caiz değildir.
    Bütün bunlarla evlenmenin haram olduğu hakkında ayet nazil Olmuştur:
    (Ey mü'minîer!) Sizlere (şunları nikahlamak) haram kılındı: Anneleriniz, kızlarınız, kızkardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, kardeşlerinizin kızları, kızkardeşl erin izin kızları.
    (Nisa/23) '
    Buna rağmen kişi bunlardan biriyle nikâhlanırsa, o nikâh bâtıldır. Eğer bu nikâhı helâl sayarsa, kâfir olur.
    Kadının da babasıyla, dedesiyle, amcasıyla, dayısıyla, oğluyla, oğlunun oğluyla, kızının oğluyla, ana-bababir kardeşiyle, bababir kardeşiyle, anabir kardeşiyle, kızkardeşinin oğluyla, bütün bunların dal-larıyla evlenmesi haramdır.

    Evlilik Bağıyla Haram Olanlar Evlilik bağıyla haram olan kadınlar şunlardır:
    1.
    Babanın ve dedenin hanımları
    Bunlara 'asılların hanımları1 denir. Kişiye, bunlarla evlenmek ebediy-yen haramdır.
    Babalarınızın nikahladığı kadınları (üvey annelerinizi) nikahlamayın!
    Ancak (İslâm'dan) önce olan (bu tür hatalar affedilmiş) geçmiştir.
    Şüphesiz ki o fahiş bir iştir. (Mürüvvet sahipleri katında) buğzedilcn (bir hareket)tir. (Bu işi hoş görenin yolu) ne kötü yoldur!
    (Nisa/22)
    2. Oğulun hanımı, torunların hanımı
    Bunların aşağıya doğru bütün dallarıyla evlenmek ebediyyen haram kılınmıştır.
    Sulbünüzden olan öz oğullarınızın (boşanmış veya dul kalmış) kanlarıyla evlenmeniz (size haram kılındı).
    (Nisa/23)
    'Sulbünüzden olanlar' ifadesiyle, evlat edinilen çocukların dul kalan hanımları, bu hükümden istisna edilmiştir. Çünkü cahiliyye devrinde Araplar, evlatlıklarının hanımlarını da tıpkı öz oğullarının hanımları gibi haram kabul ederlerdi. İslâm, onların bu inançlarını reddederek, ev-latlıkların dul kılmış eşleriyle evlenmeyi helâl kılmıştır.
    Evlatlıklarınızı da oğullarınız yapmamıştır. Bunlar ancak sizin ağızlarınızda (söylediğiniz) sözlerinizdir. Allah hakkı söyler ve O doğru yola hidayet eder.
    (Ahzab/4)
    Zeyd o kadından ilişkisini kesince, biz onu sana eş olarak verdik ki evlatlıklarının kendilerinden ilişkilerini kestikleri kadınlar, mü'minlerin üzerine günah olmasın.
    (Ahzab/37)
    3- Kayınvalide ile evlenmek caiz değildir. .
    Hanımlarınızın anneleri (size haram kılınmıştır). (Nisa/23)
    Kayınvalide gibi, hanımının kadınlardan olan asıllarıyla evlenmek de haram kılınmıştır. Bunlara, cinsî münasebet olmasa dahi nikâh haramdır. Eğer bunlardan herhangibiriyle nikâh akdedilirse, o nikâh bâtıldır. Bunlarla nikâhlanmanın helâl olduğunu söyleyen kişi kâfir olur.
    4. Kişinin üvey kızlarıyla evlenmesi haramdır.
    'Fakat bu, mücerred akidle haram olmaz, ancak annesiyle münase-bette bulunduğu takdirde haram olur; yani annesini nikahlayıp da cinsî münasebette bulunmadan boşarsa, kişi onun kızıyla evlenebilir.
    Kendileriyle cinsî münasebette bulunduğunuz hanımlarınızdan olan ve himayenizde bulunan üvey kızlarınızda evlenmeniz haramdır). Eğer üvey kızların anneleriyle (nikâh akdi yapıldıktan sonra) cinsî münasebette bulunmamış iseniz, (o üvey kızlarla, anneleri öldüğü veya boşandığı takdirde evlenmenizde herhangibir) beis yoktur. (Nisa/23)
    Kişinin üvey kızıyla evlenmesinin haram olmasının nedeni, evinde olması değildir. Annesiyle cinsî münasebette bulunduktan sonra, ister evinde, ister başka yerde bulunsun, üvey kızıyla evlenmesi haramdır. Avette geçen bu kaydın zikredilmesi, umumi bir durumun ifadesidir. Tabii kızın da üvey babasıyla evlenmesi haramdır.

    Süt Nedeniyle Haram Olanlar


    Süt nedeniyle yedi sınıf ile evlenmek haram olur. Kur'an-ı Kerîm bunlardan ikisini zikrederken, diğerlerini Sünnet zikretmiştir:
    1. Süt anne, süt annenin annesi ve dalları
    , Bunların hiçbiriyle evlenmek caiz değildir.
    2. Süt kızkardeş -
    İkisinin aynı anneden emmiş olması yeterlidir. Eğer kız, erkeğin an-nesinden emmişse, o erkeğe ve o erkeğin tüm kardeşlerine haram olur. Eğer erkek, kızın annesinden emmişse, o kız ve onun diğer kizkardeşleri o erkeğe haram olur, ancak o kız ve onun kizkardeşleri o erkeğin kardeşlerine helâl olur. Çünkü o kız, o erkeğin annesinin sütünü em-memiştir, kizkardeşleri de içmemişlerdir.
    Size süt veren anneleriniz, sütten ötürü kizkardeşleriniz (size haram kılınmıştır).
    (Nisa/23)
    3. Süt kızkardeşin kızı
    4. Süt kardeşin kızı
    5. Babası ile aynı kadından süt emen; süt hala
    6. Annesi ile aynı kadından süt emen; süt teyze
    7. Hanımından süt emen kız
    Çünkü bu durumda olanlar baba-kız hükmündedir. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
    Doğmak ve doğurmaktan dolayı haram olan şeyler, sütten dolayı da haram- olur.[18]
    İbn Abbas'tan şöyle rivayet edilmiştir: "Hz. Peygamber'in, Hamza'nın kızı ile evlenmesi istenildi de Peygamber 'O bana helâl olmaz. Çünkü o, benim süt kardeşimin kızıdır. Rahimden haram olan, sütten de haram olur' buyurdu".[19]
    Buna göre kadına da süt babası, süt oğlu, süt kardeşi ve süt karde-şinin oğluyla evlenmek haram olur.

    Süt Nedeniyle Haram Olanlar Evlilikle de Haram Olur


    1.
    Sü't annenin annesi de haramdır.
    2. Hanımı başkasının hanımı iken ondan süt emen kız da haramdır.
    3. Kişinin babasının başka hanımından olan süt kızkardeşle evlen-mesi haramdır.
    4. Kişinin, hanımından emen çocuğun hanımıyla evlenmesi de ha-ramdır.

    Geçici Haramlık


    Geçici (=muvakkat) haramlık, evlenilmesi geçici olarak haram olan kadınlar içindir. Bu haramhk belli şartlara bağlıdır. Bu şartlar ortadan kalktığında hürmet (haramlık) ortadan kalkar. Ancak bağlı bulunduğu şart ortadan kalkmadan nikâh akdi yapılırsa, o nikâh bâtıldır. Geçici olarak haram olan kadınlar şunlardır:
    1. İki kızkardeşi bir araya gotürmek.
    Bunlar ister soy bakımından kardeş olsun, isterse süt bakımından hüküm değişmez. Ayrıca bunları ayrı zamanlarda veya aynı zamanda ni-kahlamak da haramdır. İki kızkardeş aymanda nikâhlanırsa, iki nikâh da bâtıl olur. Eğer ayrı ayrı zamanlarda nikâhlanırlarsa öncekiyle yapılan ni-kâh sahih, sonraki bâtıldır. Ancak kızkardeşin birini boşadiğında veya öldüğünde diğeriyle evlenebilir.
    (Ey mü'minler!) Sizlere (şu kadınları nikahlamak) haram kılındı: Anneleriniz, kızlarınız, kızkardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, kardeşlerinizin kızları, kızkardeşlerinizin kızları, size süt veren anne-leriniz, sütten ötürü kızkardeşleriniz, hanımlarınızın anneleri, kendi-leriyle cinsî münasebette bulunduğunuz hanımlarınızdan olan ve himayenizde bulunan üvey kızlarınız. Eğer üvey kızların anneleriyle cinsî ilişki kurmamış iseniz, (o üvey kızlarla anneleri öldüğü veya boşandığı-takdirde evlenmenizde herhangibir) beis yoktur. Sulbü-1 nüzden olan öz oğullarınızın (boşanmış veya dul kalmış) kanlarıyla evlenmeniz ve iki kızkardeşi birlikte nikahlamanız da (size haram kılındı). Ancak cahiliyyet devrinde geçen (bu haram evlenmeler) affedilmiştir. Şüphesiz ki Allah affedicidir, merhamet edicidir.
    (Nisa/23)
    2.
    Bir kadını halasıyla veya teyzesiyîe birlikte nikahlamak haramdır. Ayrıca kadını, oğlunun kızıyla veya kızının kızıyla da birlikte nikahlamak haramdır.
    Fakihler bu hususu 'Biri erkek, diğeri kadın olsalardı, evlenmeleri caiz olmayacak olan iki kadım bir arada nikahlamak haramdır' kaidesiyle belirtmişlerdir. Bu kaide, bizim söylediğimiz herşeyi ifade etmektedir.
    Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
    Bir kadınla halası ve keza bir kadınla teyzesi, bir kimsenin nikâhı altında toplanamaz.[20]

    Bu Kadınlarla Evlenmenin Haram Kılınmasının Hikmeti

    Sözkonusu kadınların, bir kişinin nikâhı altında bulundurulmasının haram kılınmasındaki hikmet şudur: Bu tür bir akid, akrabalık bağlanna zarar verir, akrabalar arasında buğz'a sebep olur.
    Hz. Peygamber, bir kadının halası ile birlikte aynı adamın nikâhı altında bulundurulmasını yasaklayarak şöyle buyurmuştur:
    Siz bunu yaptığınız takdirde sıla-yı rahmi kesmiş olursunuz.[21]
    Isa b. Talha'dan şöyle rivayet edilmiştir: "Hz. Peygamber, sıla-yı rahmin kesilmesinden korkarak bir kadının akrabasıyla birlikte bir erkeğin nikâhı altında bulunmasını yasakladı".[22]
    Ancak hanımı öldüğünde veya boşandığında, onun akrabalarından biriyle evlenmek helâl olur.
    _________________
    [18] Buharî/2502, Müslim/1444
    [19] Buharî/2503, Müslim/l/447
    [20] Buhari/4820, Müslim/1408, (Ebu Hüreyre'den)
    [21] İbn Hibban
    [22] Şevkanî, Neylu'l-Evtar, VI/157; Ebu Dâvud, el-Merasil

    Kaynak: Büyük Şafii İlmihali / Mustafa El-Buğa / Mustafa El-Hin / Ali Eş-Şerbeci
    arşivden.



  4. 27.Ocak.2012, 00:33
    2
    Silent and lonely rains



    Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar Bir Mukaddime


    İslâm evlenmeyi meşru kılmış, insanları ona teşvik etmiştir. Fakat bazı kadınlarla evlenmeyi ise haram kılmıştır. Evlenilmesi haram olan kadınlar şunlardır: Anne, kızkardeş, kardeşlerin çocukları ve torunları, hala, teyze. Bunlar daima birbirlerini görüp, aynı ortamda yaşadıkları için evliliğin hedefi tahakkuk etmez. İşte bu ve benzeri nedenlerden dolayı İslâm, bazı kadınlarla evlenmeyi haram kılmıştır.

    Evlenilmesi Haram Olan Kadınların Kısımları


    Evlenilmesi haram olan kadınlar iki kısma ayrılır; ebediyyen haram olanlar, geçici olarak haram olanlar.

    Evlenilmesi Ebediyyen Haram Olan Kadınlar


    Kişi, hangi sebeple olursa olsun bu kadınlardan biriyle evlenemez. Ebedî Haramlığın Sebepleri
    Ebedî haramlığın üç sebebi vardır:
    1. Kan bağı
    2. Evlilik bağı
    3. Süt

    Kan Bağından Ötürü Haram Olanlar Kan bağıyla haram olanlar şunlardır:
    1. Anne, annenin annesi, babanın annesi
    Bunlara insanın asılları denir. Bunlardan herhangibiriyie evlenmek caiz değildrr.
    2. Kız, kızın kızı, oğlun kızı
    Bunlara insanın fer'Ieri (dallan) denir. Bu bakımdan bunlardan biri-siyle de evlenmek hiçbir zaman caiz olmaz.
    3. Kızkardeş
    İster ana-bababir, ister bababir, ister anabir olsun hüküm değişmez. Bunlara da ebeveyn'in dalları denir. Bu bakımdan bunlarla da evlenmek ebediyyen caiz olmaz.
    4. Kızkardeşin kızı
    Bu kızkardeş ister ana-bababir, ister bababir, ister anabir olsun, bunların kızlarıyla da evlenmek ebediyyen caiz olmaz.
    5. Hala, babanın halası, annenin halası
    Bunlara ceddeyn'in dallan denir. Bunlarla da ebediyyen evlenmek caiz olmaz.
    6. Teyze, annenin teyzesi, babanın teyzesi
    Bunlara da ceddeyn'in dalları denir. Bunlarla da evlenmek ebediyyen caiz değildir.
    Bütün bunlarla evlenmenin haram olduğu hakkında ayet nazil Olmuştur:
    (Ey mü'minîer!) Sizlere (şunları nikahlamak) haram kılındı: Anneleriniz, kızlarınız, kızkardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, kardeşlerinizin kızları, kızkardeşl erin izin kızları.
    (Nisa/23) '
    Buna rağmen kişi bunlardan biriyle nikâhlanırsa, o nikâh bâtıldır. Eğer bu nikâhı helâl sayarsa, kâfir olur.
    Kadının da babasıyla, dedesiyle, amcasıyla, dayısıyla, oğluyla, oğlunun oğluyla, kızının oğluyla, ana-bababir kardeşiyle, bababir kardeşiyle, anabir kardeşiyle, kızkardeşinin oğluyla, bütün bunların dal-larıyla evlenmesi haramdır.

    Evlilik Bağıyla Haram Olanlar Evlilik bağıyla haram olan kadınlar şunlardır:
    1.
    Babanın ve dedenin hanımları
    Bunlara 'asılların hanımları1 denir. Kişiye, bunlarla evlenmek ebediy-yen haramdır.
    Babalarınızın nikahladığı kadınları (üvey annelerinizi) nikahlamayın!
    Ancak (İslâm'dan) önce olan (bu tür hatalar affedilmiş) geçmiştir.
    Şüphesiz ki o fahiş bir iştir. (Mürüvvet sahipleri katında) buğzedilcn (bir hareket)tir. (Bu işi hoş görenin yolu) ne kötü yoldur!
    (Nisa/22)
    2. Oğulun hanımı, torunların hanımı
    Bunların aşağıya doğru bütün dallarıyla evlenmek ebediyyen haram kılınmıştır.
    Sulbünüzden olan öz oğullarınızın (boşanmış veya dul kalmış) kanlarıyla evlenmeniz (size haram kılındı).
    (Nisa/23)
    'Sulbünüzden olanlar' ifadesiyle, evlat edinilen çocukların dul kalan hanımları, bu hükümden istisna edilmiştir. Çünkü cahiliyye devrinde Araplar, evlatlıklarının hanımlarını da tıpkı öz oğullarının hanımları gibi haram kabul ederlerdi. İslâm, onların bu inançlarını reddederek, ev-latlıkların dul kılmış eşleriyle evlenmeyi helâl kılmıştır.
    Evlatlıklarınızı da oğullarınız yapmamıştır. Bunlar ancak sizin ağızlarınızda (söylediğiniz) sözlerinizdir. Allah hakkı söyler ve O doğru yola hidayet eder.
    (Ahzab/4)
    Zeyd o kadından ilişkisini kesince, biz onu sana eş olarak verdik ki evlatlıklarının kendilerinden ilişkilerini kestikleri kadınlar, mü'minlerin üzerine günah olmasın.
    (Ahzab/37)
    3- Kayınvalide ile evlenmek caiz değildir. .
    Hanımlarınızın anneleri (size haram kılınmıştır). (Nisa/23)
    Kayınvalide gibi, hanımının kadınlardan olan asıllarıyla evlenmek de haram kılınmıştır. Bunlara, cinsî münasebet olmasa dahi nikâh haramdır. Eğer bunlardan herhangibiriyle nikâh akdedilirse, o nikâh bâtıldır. Bunlarla nikâhlanmanın helâl olduğunu söyleyen kişi kâfir olur.
    4. Kişinin üvey kızlarıyla evlenmesi haramdır.
    'Fakat bu, mücerred akidle haram olmaz, ancak annesiyle münase-bette bulunduğu takdirde haram olur; yani annesini nikahlayıp da cinsî münasebette bulunmadan boşarsa, kişi onun kızıyla evlenebilir.
    Kendileriyle cinsî münasebette bulunduğunuz hanımlarınızdan olan ve himayenizde bulunan üvey kızlarınızda evlenmeniz haramdır). Eğer üvey kızların anneleriyle (nikâh akdi yapıldıktan sonra) cinsî münasebette bulunmamış iseniz, (o üvey kızlarla, anneleri öldüğü veya boşandığı takdirde evlenmenizde herhangibir) beis yoktur. (Nisa/23)
    Kişinin üvey kızıyla evlenmesinin haram olmasının nedeni, evinde olması değildir. Annesiyle cinsî münasebette bulunduktan sonra, ister evinde, ister başka yerde bulunsun, üvey kızıyla evlenmesi haramdır. Avette geçen bu kaydın zikredilmesi, umumi bir durumun ifadesidir. Tabii kızın da üvey babasıyla evlenmesi haramdır.

    Süt Nedeniyle Haram Olanlar


    Süt nedeniyle yedi sınıf ile evlenmek haram olur. Kur'an-ı Kerîm bunlardan ikisini zikrederken, diğerlerini Sünnet zikretmiştir:
    1. Süt anne, süt annenin annesi ve dalları
    , Bunların hiçbiriyle evlenmek caiz değildir.
    2. Süt kızkardeş -
    İkisinin aynı anneden emmiş olması yeterlidir. Eğer kız, erkeğin an-nesinden emmişse, o erkeğe ve o erkeğin tüm kardeşlerine haram olur. Eğer erkek, kızın annesinden emmişse, o kız ve onun diğer kizkardeşleri o erkeğe haram olur, ancak o kız ve onun kizkardeşleri o erkeğin kardeşlerine helâl olur. Çünkü o kız, o erkeğin annesinin sütünü em-memiştir, kizkardeşleri de içmemişlerdir.
    Size süt veren anneleriniz, sütten ötürü kizkardeşleriniz (size haram kılınmıştır).
    (Nisa/23)
    3. Süt kızkardeşin kızı
    4. Süt kardeşin kızı
    5. Babası ile aynı kadından süt emen; süt hala
    6. Annesi ile aynı kadından süt emen; süt teyze
    7. Hanımından süt emen kız
    Çünkü bu durumda olanlar baba-kız hükmündedir. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
    Doğmak ve doğurmaktan dolayı haram olan şeyler, sütten dolayı da haram- olur.[18]
    İbn Abbas'tan şöyle rivayet edilmiştir: "Hz. Peygamber'in, Hamza'nın kızı ile evlenmesi istenildi de Peygamber 'O bana helâl olmaz. Çünkü o, benim süt kardeşimin kızıdır. Rahimden haram olan, sütten de haram olur' buyurdu".[19]
    Buna göre kadına da süt babası, süt oğlu, süt kardeşi ve süt karde-şinin oğluyla evlenmek haram olur.

    Süt Nedeniyle Haram Olanlar Evlilikle de Haram Olur


    1.
    Sü't annenin annesi de haramdır.
    2. Hanımı başkasının hanımı iken ondan süt emen kız da haramdır.
    3. Kişinin babasının başka hanımından olan süt kızkardeşle evlen-mesi haramdır.
    4. Kişinin, hanımından emen çocuğun hanımıyla evlenmesi de ha-ramdır.

    Geçici Haramlık


    Geçici (=muvakkat) haramlık, evlenilmesi geçici olarak haram olan kadınlar içindir. Bu haramhk belli şartlara bağlıdır. Bu şartlar ortadan kalktığında hürmet (haramlık) ortadan kalkar. Ancak bağlı bulunduğu şart ortadan kalkmadan nikâh akdi yapılırsa, o nikâh bâtıldır. Geçici olarak haram olan kadınlar şunlardır:
    1. İki kızkardeşi bir araya gotürmek.
    Bunlar ister soy bakımından kardeş olsun, isterse süt bakımından hüküm değişmez. Ayrıca bunları ayrı zamanlarda veya aynı zamanda ni-kahlamak da haramdır. İki kızkardeş aymanda nikâhlanırsa, iki nikâh da bâtıl olur. Eğer ayrı ayrı zamanlarda nikâhlanırlarsa öncekiyle yapılan ni-kâh sahih, sonraki bâtıldır. Ancak kızkardeşin birini boşadiğında veya öldüğünde diğeriyle evlenebilir.
    (Ey mü'minler!) Sizlere (şu kadınları nikahlamak) haram kılındı: Anneleriniz, kızlarınız, kızkardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, kardeşlerinizin kızları, kızkardeşlerinizin kızları, size süt veren anne-leriniz, sütten ötürü kızkardeşleriniz, hanımlarınızın anneleri, kendi-leriyle cinsî münasebette bulunduğunuz hanımlarınızdan olan ve himayenizde bulunan üvey kızlarınız. Eğer üvey kızların anneleriyle cinsî ilişki kurmamış iseniz, (o üvey kızlarla anneleri öldüğü veya boşandığı-takdirde evlenmenizde herhangibir) beis yoktur. Sulbü-1 nüzden olan öz oğullarınızın (boşanmış veya dul kalmış) kanlarıyla evlenmeniz ve iki kızkardeşi birlikte nikahlamanız da (size haram kılındı). Ancak cahiliyyet devrinde geçen (bu haram evlenmeler) affedilmiştir. Şüphesiz ki Allah affedicidir, merhamet edicidir.
    (Nisa/23)
    2.
    Bir kadını halasıyla veya teyzesiyîe birlikte nikahlamak haramdır. Ayrıca kadını, oğlunun kızıyla veya kızının kızıyla da birlikte nikahlamak haramdır.
    Fakihler bu hususu 'Biri erkek, diğeri kadın olsalardı, evlenmeleri caiz olmayacak olan iki kadım bir arada nikahlamak haramdır' kaidesiyle belirtmişlerdir. Bu kaide, bizim söylediğimiz herşeyi ifade etmektedir.
    Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
    Bir kadınla halası ve keza bir kadınla teyzesi, bir kimsenin nikâhı altında toplanamaz.[20]

    Bu Kadınlarla Evlenmenin Haram Kılınmasının Hikmeti

    Sözkonusu kadınların, bir kişinin nikâhı altında bulundurulmasının haram kılınmasındaki hikmet şudur: Bu tür bir akid, akrabalık bağlanna zarar verir, akrabalar arasında buğz'a sebep olur.
    Hz. Peygamber, bir kadının halası ile birlikte aynı adamın nikâhı altında bulundurulmasını yasaklayarak şöyle buyurmuştur:
    Siz bunu yaptığınız takdirde sıla-yı rahmi kesmiş olursunuz.[21]
    Isa b. Talha'dan şöyle rivayet edilmiştir: "Hz. Peygamber, sıla-yı rahmin kesilmesinden korkarak bir kadının akrabasıyla birlikte bir erkeğin nikâhı altında bulunmasını yasakladı".[22]
    Ancak hanımı öldüğünde veya boşandığında, onun akrabalarından biriyle evlenmek helâl olur.
    _________________
    [18] Buharî/2502, Müslim/1444
    [19] Buharî/2503, Müslim/l/447
    [20] Buhari/4820, Müslim/1408, (Ebu Hüreyre'den)
    [21] İbn Hibban
    [22] Şevkanî, Neylu'l-Evtar, VI/157; Ebu Dâvud, el-Merasil

    Kaynak: Büyük Şafii İlmihali / Mustafa El-Buğa / Mustafa El-Hin / Ali Eş-Şerbeci
    arşivden.



  5. 18.Kasım.2012, 14:33
    3
    Fetva Meclisi
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 23.Ocak.2007
    Üye No: 6
    Mesaj Sayısı: 9,482
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 102

    Cevap: Nikaha alınması haram olanlar kimlerdir?

    Kendileriyle evlenilmesi haram olan kadınlar kimlerdir?
    islamda Kendileriyle evlenilmesi haram olan kadınlar kimlerdir?

    İslam dininde evlenilmesi haram olan kadınlar âyet ve hadislerde sayılmış ve bunların dışında kalanlarla evlenmenin helal olduğu açıkça ifade edilmiştir. Kur’an-ı Kerim, kendisiyle evlenilmesi haram olan kadınlardan bahsederken öncelikle Cahiliye döneminde bir nikah türü olan üvey anneyle evlenme âdetine şu ayetiyle yasak getirmiştir: “Geçmişte olanlar hariç, artık babalarınızın evlendiği kadınlarla evlenmeyin. Çünkü bu bir hayâsızlık, öfke ve nefret gerektiren bir iştir. Bu ne kötü bir yoldur.” (Nisâ, 4/22) Bir sonraki ayette nesep ve süt hısımlığıyla sıhrî hısımlıktan dolayı evlenilmesi haram olan kadınlar sıralanmıştır: “Size şunlarla evlenmek haram kılındı: Analarınız, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, erkek kardeş kızları, kız kardeş kızları, sizi emziren sütanneleriniz, süt kız kardeşleriniz, eşlerinizin anneleri, kendileriyle zifafa girdiğiniz eşlerinizden olup evlerinizde bulunan üvey kızlarınız, -eğer anneleri ile zifafa girmemişseniz onlarla evlenmenizde size bir günah yoktur- öz oğullarınızın eşleri, iki kız kardeşi (nikah altında) bir araya getirmeniz. Ancak geçenler (önceden yapılan bu tür evlilikler) başka. Şüphesiz Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.” (Nisâ, 4/23) Daha sonra evli kadınlarla evlenmenin de haram olduğu ifade edilmiştir: “…Evli kadınlar (da size) haram kılındı. (Bunlar) üzerinize Allah’ın emri olarak yazılmıştır.” (Nisâ, 4/24) Ayrıca Kur’an-ı Kerim’de iddet bekleyen kadınla evlenmenin yasaklandığı (Bakara, 2/235), tek kadınla evlilik esas olmakla birlikte şartlarına uyarak birden fazla kadınla evlenmek isteyen erkek için bu sayının dörtle sınırlı olduğu, dörtten fazla kadını nikah altında tutmanın yasaklandığı (Nisâ, 4/3) bildirilmiştir. Medine’ye hicretten sonra kadın olsun erkek olsun kâfir ve müşriklerle evlenmek yasaklanmış (Mümtehine, 60/10) ancak, erkeklerin ehl-i kitab olan iffetli kadınlarla evlenmelerine izin verilmiştir (Mâide, 5/5). Hz. Peygamber (s.a.s.)’in “Kadın, halası, teyzesi, erkek veya kız kardeşinin kızı üzerine (onlarla birlikte) nikahlanamaz, eğer bunu yaparsanız akrabalık bağlarını koparmış olursunuz.” (Buhârî, Nikah 27; Müslim, Nikah 37-38) hadisiyle Nisâ suresi, 23. âyette geçen “iki kız kardeşi (nikah altında) bir araya getirmeniz” ifadesine; “Nesep sebebiyle haram olanlar süt emme sebebiyle de haram olur.” (Buhârî, Nikah 20; Müslim, Rada 1; İbn Mâce, Nikah 34) hadisiyle de “sizi emziren süt anneleriniz, süt kız kardeşleriniz” ifadesine açıklık getirilmiş ve hükmün kapsamı genişletilmiştir.


  6. 18.Kasım.2012, 14:33
    3
    Moderatör
    Kendileriyle evlenilmesi haram olan kadınlar kimlerdir?
    islamda Kendileriyle evlenilmesi haram olan kadınlar kimlerdir?

    İslam dininde evlenilmesi haram olan kadınlar âyet ve hadislerde sayılmış ve bunların dışında kalanlarla evlenmenin helal olduğu açıkça ifade edilmiştir. Kur’an-ı Kerim, kendisiyle evlenilmesi haram olan kadınlardan bahsederken öncelikle Cahiliye döneminde bir nikah türü olan üvey anneyle evlenme âdetine şu ayetiyle yasak getirmiştir: “Geçmişte olanlar hariç, artık babalarınızın evlendiği kadınlarla evlenmeyin. Çünkü bu bir hayâsızlık, öfke ve nefret gerektiren bir iştir. Bu ne kötü bir yoldur.” (Nisâ, 4/22) Bir sonraki ayette nesep ve süt hısımlığıyla sıhrî hısımlıktan dolayı evlenilmesi haram olan kadınlar sıralanmıştır: “Size şunlarla evlenmek haram kılındı: Analarınız, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, erkek kardeş kızları, kız kardeş kızları, sizi emziren sütanneleriniz, süt kız kardeşleriniz, eşlerinizin anneleri, kendileriyle zifafa girdiğiniz eşlerinizden olup evlerinizde bulunan üvey kızlarınız, -eğer anneleri ile zifafa girmemişseniz onlarla evlenmenizde size bir günah yoktur- öz oğullarınızın eşleri, iki kız kardeşi (nikah altında) bir araya getirmeniz. Ancak geçenler (önceden yapılan bu tür evlilikler) başka. Şüphesiz Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.” (Nisâ, 4/23) Daha sonra evli kadınlarla evlenmenin de haram olduğu ifade edilmiştir: “…Evli kadınlar (da size) haram kılındı. (Bunlar) üzerinize Allah’ın emri olarak yazılmıştır.” (Nisâ, 4/24) Ayrıca Kur’an-ı Kerim’de iddet bekleyen kadınla evlenmenin yasaklandığı (Bakara, 2/235), tek kadınla evlilik esas olmakla birlikte şartlarına uyarak birden fazla kadınla evlenmek isteyen erkek için bu sayının dörtle sınırlı olduğu, dörtten fazla kadını nikah altında tutmanın yasaklandığı (Nisâ, 4/3) bildirilmiştir. Medine’ye hicretten sonra kadın olsun erkek olsun kâfir ve müşriklerle evlenmek yasaklanmış (Mümtehine, 60/10) ancak, erkeklerin ehl-i kitab olan iffetli kadınlarla evlenmelerine izin verilmiştir (Mâide, 5/5). Hz. Peygamber (s.a.s.)’in “Kadın, halası, teyzesi, erkek veya kız kardeşinin kızı üzerine (onlarla birlikte) nikahlanamaz, eğer bunu yaparsanız akrabalık bağlarını koparmış olursunuz.” (Buhârî, Nikah 27; Müslim, Nikah 37-38) hadisiyle Nisâ suresi, 23. âyette geçen “iki kız kardeşi (nikah altında) bir araya getirmeniz” ifadesine; “Nesep sebebiyle haram olanlar süt emme sebebiyle de haram olur.” (Buhârî, Nikah 20; Müslim, Rada 1; İbn Mâce, Nikah 34) hadisiyle de “sizi emziren süt anneleriniz, süt kız kardeşleriniz” ifadesine açıklık getirilmiş ve hükmün kapsamı genişletilmiştir.





+ Yorum Gönder