Konusunu Oylayın.: Günümüzde içtihad yapanlarının içtihadlarını uygulayabilir miyiz?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Günümüzde içtihad yapanlarının içtihadlarını uygulayabilir miyiz?
  1. 28.Aralık.2011, 18:27
    1
    Misafir

    Günümüzde içtihad yapanlarının içtihadlarını uygulayabilir miyiz?

  2. 28.Aralık.2011, 18:28
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,584
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Günümüzde içtihad yapanlarının içtihadlarını uygulayabilir miyiz?




    Günümüzde içtihad yapanlarının içtihadlarını uygulayabilir miyiz?

    Günümüzdeki İslam alimlerinin verdiği fetvalarla amel edilebilir mi? İçtihat yapanlarının içtihatlarını uygulayabilir miyiz?

    Kuranı Kerim, Hadis ve Müçtehid imamların görüşlerine zıt düşmemek şartıyla günümüz İslam alimlerinin verdiği fetvalarla amel edilebilir



    İslâm'ın ana kaynakları dörttür Kitap, Sünnet, îcma ve Kıyas'dır Kitap'dan maksat Kur'ân-ı Kerîm'dir Kur'ân-ı Kerîm'de herhangi bir meselenin hükmü belirtilmişse, o hükümle amel edilmesi kesinlik arzeder O hükümden başkasına itibâr edilmez



    Sünnet ise, Resûlüllah'ın söz, fiil ve takriridir Takririn mânâsı huzurunda yapılmış veya söylenmiş herhangi bir şeye Resûlüllah (sav)'in müdâhalede bulunmamasıdır



    İcmâ ise, herhangi bir asırda müctehid ve fâkihlerin herhangi bir husus üzerine ittifakları kastedilmektedir Kıyasa gelince hakkında âyet, hadîs ve icmâ gibi hükümlerin olmadığı herhangi bir meseleyi belirtilmiş bir meseleyle aralarındaki illet dolayısıyla benzeterek hüküm vermektir



    İslâmî hükümlere kaynak olan hususlar ve esaslar işte yukarıda belirttiğimiz bu şeylerdir Ancak İslâm dini bunlara ilaveten örf ve âdetlere de yer vermektedir Yani Kur'ân ve Sünnet'de hükmü belirtilmemiş herhangi bir meselenin hükme bağlanmamasında Kur'ân ve Sünnet'e muhalif olmayan örf ve âdetlere müracâat edilir4(Usûl'ü Fıkh Muhammet! Sevvid c 2 sh: 101 ) Dolayısıyla örf ve âdetle hükme bağlanan herhangi bir husus zaman geçip de örf ve âdet değişirse o hüküm de değişir



    Meselâ bir zamanlar erkek için avret olmamasına rağmen örfe binaen baş açık gezmek çok çirkin ve kerih sayılmakta, hatta Şafiî mezhebine göre fıska sebeb olarak gösterilmekteydi Ancak bugün değişen örfe göre bir erkeğin başı açık gezmesinde herhangi bir sakınca yoktur ve fiska sebeb teşkil etmez Yine fulus ve kağıt paralar zekâta tâbi tutulmaz iken bugün bunlar da aynen altın ve gümüşde olduğu gibi zekâta tâbi tutulmaktadır Zamanın değişmesiyle hükümler değişir, sözünün mânâsı yukarıda belirttiğimiz mânâlara hamledilebilir, yoksa maazallah, zamanın değişmesiyle Kur'ân ve Sünnefiıı hükmü değişiyor, demek mümkün değildir



    İctihad konusunda bilgi almak için tıklayınız

    Bize ulaşan bir bilgiyi, ilmimizle tartıp almaya veya reddetmeye gücümüz yetmiyor Avam olan bizler, bilgi kaynaklarına ulaşma, onları bir kritiğe tabi tutma ve muteber âlimleri bilme/belirleme hususlarında ne yapacağız?
    Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet


  3. 28.Aralık.2011, 18:28
    2
    Moderatör



    Günümüzde içtihad yapanlarının içtihadlarını uygulayabilir miyiz?

    Günümüzdeki İslam alimlerinin verdiği fetvalarla amel edilebilir mi? İçtihat yapanlarının içtihatlarını uygulayabilir miyiz?

    Kuranı Kerim, Hadis ve Müçtehid imamların görüşlerine zıt düşmemek şartıyla günümüz İslam alimlerinin verdiği fetvalarla amel edilebilir



    İslâm'ın ana kaynakları dörttür Kitap, Sünnet, îcma ve Kıyas'dır Kitap'dan maksat Kur'ân-ı Kerîm'dir Kur'ân-ı Kerîm'de herhangi bir meselenin hükmü belirtilmişse, o hükümle amel edilmesi kesinlik arzeder O hükümden başkasına itibâr edilmez



    Sünnet ise, Resûlüllah'ın söz, fiil ve takriridir Takririn mânâsı huzurunda yapılmış veya söylenmiş herhangi bir şeye Resûlüllah (sav)'in müdâhalede bulunmamasıdır



    İcmâ ise, herhangi bir asırda müctehid ve fâkihlerin herhangi bir husus üzerine ittifakları kastedilmektedir Kıyasa gelince hakkında âyet, hadîs ve icmâ gibi hükümlerin olmadığı herhangi bir meseleyi belirtilmiş bir meseleyle aralarındaki illet dolayısıyla benzeterek hüküm vermektir



    İslâmî hükümlere kaynak olan hususlar ve esaslar işte yukarıda belirttiğimiz bu şeylerdir Ancak İslâm dini bunlara ilaveten örf ve âdetlere de yer vermektedir Yani Kur'ân ve Sünnet'de hükmü belirtilmemiş herhangi bir meselenin hükme bağlanmamasında Kur'ân ve Sünnet'e muhalif olmayan örf ve âdetlere müracâat edilir4(Usûl'ü Fıkh Muhammet! Sevvid c 2 sh: 101 ) Dolayısıyla örf ve âdetle hükme bağlanan herhangi bir husus zaman geçip de örf ve âdet değişirse o hüküm de değişir



    Meselâ bir zamanlar erkek için avret olmamasına rağmen örfe binaen baş açık gezmek çok çirkin ve kerih sayılmakta, hatta Şafiî mezhebine göre fıska sebeb olarak gösterilmekteydi Ancak bugün değişen örfe göre bir erkeğin başı açık gezmesinde herhangi bir sakınca yoktur ve fiska sebeb teşkil etmez Yine fulus ve kağıt paralar zekâta tâbi tutulmaz iken bugün bunlar da aynen altın ve gümüşde olduğu gibi zekâta tâbi tutulmaktadır Zamanın değişmesiyle hükümler değişir, sözünün mânâsı yukarıda belirttiğimiz mânâlara hamledilebilir, yoksa maazallah, zamanın değişmesiyle Kur'ân ve Sünnefiıı hükmü değişiyor, demek mümkün değildir



    İctihad konusunda bilgi almak için tıklayınız

    Bize ulaşan bir bilgiyi, ilmimizle tartıp almaya veya reddetmeye gücümüz yetmiyor Avam olan bizler, bilgi kaynaklarına ulaşma, onları bir kritiğe tabi tutma ve muteber âlimleri bilme/belirleme hususlarında ne yapacağız?
    Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet





+ Yorum Gönder