Konusunu Oylayın.: İslamda Cellale ve Deli Dana

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
İslamda Cellale ve Deli Dana
  1. 25.Aralık.2011, 23:49
    1
    Misafir

    İslamda Cellale ve Deli Dana

  2. 02.Ocak.2012, 14:15
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,811
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: İslamda Cellale ve Deli Dana




    Cellâle (Yani Dışkı Yiyen Hayvan) Etini Yemenin Yaşarlığı Bâbî


    3189) İbn-i Ömer (Radtyallâhü anhümâ)'dan rivayet edildiğine göre:

    Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem), cellâle (yâni dışkı yi­yen hayvan) etlerini ve sütlerini yasaklamıştır." [37]


    İzahı


    Bu hadisi Tirmizi ve Ebû Dâvüd da rivayet et­mişlerdir.

    Avnü'l-Mabûd yazarı bu hadisin şerhinde özetle şu bilgiyi verir: Cellâle: Dışkı yiyen hayvandır. Deve, sığır, davar, tavuk ve eti yenen diğer hayvanların hepsi bu hükme tâbidir. Bunlardan dışkı yi­yenin eti yenmez. İbn-i H a z m , cellâle'nin dört ayaklı hay­vanlara mahsus olduğunu iddia etmiştir.

    Bir kavle göre; bir hayvanın yemininin çoğu necaset, yâni pislik olursa, cellâle sayılır. Şayet yeminin ekserisi temiz ise cellâle sayıl­maz. N e v e v i, Tashihü't-Tenbîh'te bu görüşü beyân etmiş ise de er-Ravda'da R â f i î' ye uyarak : Sıhhatli olan görüş şudur ki: Bir hayvanın cellâle sayılması, onun yeminin ekserisinin temiz veya pis olmasına bağlı olmamasıdır. Önemli olan husus onun râyihası ve bozulmasıdır. Eğer hayvanın etinin veya et suyunun kokusu veya ta­dı ya da rengi bozulursa cellâle sayılır, demiştir.

    Hattâbi de: Cellâle, yâni dışkı yiyen hayvan etini yemek ve sütünü içmek hususunda âlimler ihtilâf etmişlerdir. Şöyle ki

    Re'y ehli, Şafii ve Ahmed bin Hanbel, cellâle hay­vanın etini yemeyi ve sütünü içmeyi mekruh görmüşler ve: Böyle bir hayvan birkaç gün hapsedilip sırf temiz yemle beslenmedikçe yen­mez. Şayet dediğimiz gibi hapsedilip eti güzelleşinceye kadar temiz yemle beslendikten sonra boğazlanırsa etini yemekte ve sütünü iç­mekte bir beis yoktur, demişlerdir.

    Bir hadîste rivayet edildiğine göre, dışkı yiyen sığırın, kırk gün hapsedilip sırf temiz yemle yemlendikten sonra eti yenilir. 1 b n - i Ömer (Radıyallâhü anh) da: Tavuk üç gün hapsedilip (ve bu sürece sırf temiz yemle besledikten) sonra kesilir, demiştir.

    îshâk bin Râhuveyh: Dışkı yiyen hayvanın eti gü­zel yıkandıktan sonra yenilmesinde bir sakınca yok, demiştir.

    Hasan-i Basrî de böyle bir hayvanın etini yemekte bir beis görmemiştir. Mâlik bin Enes de Hasan-i Basrî gibi söylemiştir, der.

    îbn-i Reslân da Şerhü's-Sünen'de: Dışkı yiyen hayvanı hapsetmek için tâyin edilmiş bir süre yoktur. Bâzı âlimler bu süre­nin deve ve sığır için kırk gün, koyun ve keçi nevi için yedi gün ve tavuk cinsi için üç gün olduğunu söylemişler. El-Mühezzeb ve et-Tah-rîr'de bu görüş seçilmiştir, diye bilgi verir.

    Dışkı yiyen hayvanın yâni deve, inek, koyun ve keçinin sütünün temiz olup olmadığı hususunda ihtilâf vardır. Cumhura göre temiz­dir, yâni içilebilir. Çünkü şer'an pis sayılan kan hayvanın vücûdun­da ete ve süte dönüşüp temizlenir. Hayvanın yediği pislik de onun vücûdunda kana, sonra ete ve süte dönüşmüş olur. [38]




  3. 02.Ocak.2012, 14:15
    2
    Editör



    Cellâle (Yani Dışkı Yiyen Hayvan) Etini Yemenin Yaşarlığı Bâbî


    3189) İbn-i Ömer (Radtyallâhü anhümâ)'dan rivayet edildiğine göre:

    Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem), cellâle (yâni dışkı yi­yen hayvan) etlerini ve sütlerini yasaklamıştır." [37]


    İzahı


    Bu hadisi Tirmizi ve Ebû Dâvüd da rivayet et­mişlerdir.

    Avnü'l-Mabûd yazarı bu hadisin şerhinde özetle şu bilgiyi verir: Cellâle: Dışkı yiyen hayvandır. Deve, sığır, davar, tavuk ve eti yenen diğer hayvanların hepsi bu hükme tâbidir. Bunlardan dışkı yi­yenin eti yenmez. İbn-i H a z m , cellâle'nin dört ayaklı hay­vanlara mahsus olduğunu iddia etmiştir.

    Bir kavle göre; bir hayvanın yemininin çoğu necaset, yâni pislik olursa, cellâle sayılır. Şayet yeminin ekserisi temiz ise cellâle sayıl­maz. N e v e v i, Tashihü't-Tenbîh'te bu görüşü beyân etmiş ise de er-Ravda'da R â f i î' ye uyarak : Sıhhatli olan görüş şudur ki: Bir hayvanın cellâle sayılması, onun yeminin ekserisinin temiz veya pis olmasına bağlı olmamasıdır. Önemli olan husus onun râyihası ve bozulmasıdır. Eğer hayvanın etinin veya et suyunun kokusu veya ta­dı ya da rengi bozulursa cellâle sayılır, demiştir.

    Hattâbi de: Cellâle, yâni dışkı yiyen hayvan etini yemek ve sütünü içmek hususunda âlimler ihtilâf etmişlerdir. Şöyle ki

    Re'y ehli, Şafii ve Ahmed bin Hanbel, cellâle hay­vanın etini yemeyi ve sütünü içmeyi mekruh görmüşler ve: Böyle bir hayvan birkaç gün hapsedilip sırf temiz yemle beslenmedikçe yen­mez. Şayet dediğimiz gibi hapsedilip eti güzelleşinceye kadar temiz yemle beslendikten sonra boğazlanırsa etini yemekte ve sütünü iç­mekte bir beis yoktur, demişlerdir.

    Bir hadîste rivayet edildiğine göre, dışkı yiyen sığırın, kırk gün hapsedilip sırf temiz yemle yemlendikten sonra eti yenilir. 1 b n - i Ömer (Radıyallâhü anh) da: Tavuk üç gün hapsedilip (ve bu sürece sırf temiz yemle besledikten) sonra kesilir, demiştir.

    îshâk bin Râhuveyh: Dışkı yiyen hayvanın eti gü­zel yıkandıktan sonra yenilmesinde bir sakınca yok, demiştir.

    Hasan-i Basrî de böyle bir hayvanın etini yemekte bir beis görmemiştir. Mâlik bin Enes de Hasan-i Basrî gibi söylemiştir, der.

    îbn-i Reslân da Şerhü's-Sünen'de: Dışkı yiyen hayvanı hapsetmek için tâyin edilmiş bir süre yoktur. Bâzı âlimler bu süre­nin deve ve sığır için kırk gün, koyun ve keçi nevi için yedi gün ve tavuk cinsi için üç gün olduğunu söylemişler. El-Mühezzeb ve et-Tah-rîr'de bu görüş seçilmiştir, diye bilgi verir.

    Dışkı yiyen hayvanın yâni deve, inek, koyun ve keçinin sütünün temiz olup olmadığı hususunda ihtilâf vardır. Cumhura göre temiz­dir, yâni içilebilir. Çünkü şer'an pis sayılan kan hayvanın vücûdun­da ete ve süte dönüşüp temizlenir. Hayvanın yediği pislik de onun vücûdunda kana, sonra ete ve süte dönüşmüş olur. [38]







+ Yorum Gönder