Konusunu Oylayın.: Yemin ederim falan yare tükürmiyceğime ama unutarak tükersem kefareti varmı?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Yemin ederim falan yare tükürmiyceğime ama unutarak tükersem kefareti varmı?
  1. 16.Aralık.2011, 17:24
    1
    Misafir

    Yemin ederim falan yare tükürmiyceğime ama unutarak tükersem kefareti varmı?

  2. 16.Aralık.2011, 22:07
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: yemin ederim falan yare tükürmiyceğime ama unutarak tükersem kefareti varmı?




    Unutarak veya Tehdit Altında Kalarak Yemini Bozmanın Hükmü

    Unutarak, tehdit altında kalarak yeminini bozan kişi ile uyku, cinnet, bay-gınlık, yanılma -sarhoşluk verici bir maddeyi bilerek ve mazeretsiz olarak kul-lanmış olmamak kaydıyla- sarhoşluk hallerinde yeminini bozan kişinin kefaret vermesi gerekmez. Konuyla ilgili hadis-i şeriflerde bu hüküm açıkça bildiril-mektedir. Şöyle ki:"(Amelleri yazan) kalem üç kişinin üzerinden kaldırılmıştır: Ergenlik çağı-na varıncaya kadar çocuktan, uyanıncaya kadar uykudaki kişiden ve kendine gelinceye kadar deliden."(İbn Mâce, Talâk, 15.)


    "Tehdit altında kalan kişinin üzerinde yemin yoktur." (ibnü'l-Cevzî, et-Tahkîk, 2/383.)

    Başkalarının tehdidine maruz kaldığından ötürü yeminini bozan kişinin kefaret vermesi gerekmez. Diğer hadiste şöyle buyrulmuştur: "Şüphesiz Al-lah, ümmetimin yanılarak, unutarak ve tehdit altında kalarak işledikleri günah-ları bağışlamıştır." (İbn Mâce, Talâk, 16.)



    F) Yeminin Bağlayıcı Olmasının Şartları

    Edilen bir yeminin bağlayıcı olması için şu şartların bulunması gerekir:

    1. Yemin eden kişi akıllı ve ergen olmalıdır. Şu halde delinin ve çocuğun yemini bağlayıcı değildir. Çünkü bunlar, yaptıklarından dinen ve hukuken so-rumlu değildirler.

    2. Edilen yemin, lağv yemini türünden olmamalıdır.

    3. Edilen yemin, Allah'ın isim ve sıfatlarından biriyle yapılmış olmalıdır. Vallahi, Allah adına, Allah'ın üstünlüğüne, ilmine, kudretine yemin ederim ki... gibi.Allah'ın isim ve sıfatlarından başka bir şeyle yemin etmek caiz değildir. Zaten böyle bir ifade yemin olarak oluşmaz. Sevgili Peygamberimiz bu husus-ta şöyle bir uyarıda bulunmuştur: "Şüphesiz Allah, baba ve dedeleriniz adına yemin etmenizi yasaklıyor. Kim yemin edecekse Allah'ın adı ile yemin etsin ya da sussun." (Buhârî, Eymân, 4.)

    Şunu da ifade edelim ki, Kur'ân-ı Kerîm üzerine edilen yeminler de ge-çerlidir. Mushaf üzerine edilen yeminler de aynı şekilde geçerlidir. Çünkü mushafın içinde yazılı olan Kur'an âyetleri, Allah kelâmıdır. Kelâm da Allah'ın sıfatlarındandır.
    Şafii Fıkhı/Sorularla İslamiyet



  3. 16.Aralık.2011, 22:07
    2
    Silent and lonely rains



    Unutarak veya Tehdit Altında Kalarak Yemini Bozmanın Hükmü

    Unutarak, tehdit altında kalarak yeminini bozan kişi ile uyku, cinnet, bay-gınlık, yanılma -sarhoşluk verici bir maddeyi bilerek ve mazeretsiz olarak kul-lanmış olmamak kaydıyla- sarhoşluk hallerinde yeminini bozan kişinin kefaret vermesi gerekmez. Konuyla ilgili hadis-i şeriflerde bu hüküm açıkça bildiril-mektedir. Şöyle ki:"(Amelleri yazan) kalem üç kişinin üzerinden kaldırılmıştır: Ergenlik çağı-na varıncaya kadar çocuktan, uyanıncaya kadar uykudaki kişiden ve kendine gelinceye kadar deliden."(İbn Mâce, Talâk, 15.)


    "Tehdit altında kalan kişinin üzerinde yemin yoktur." (ibnü'l-Cevzî, et-Tahkîk, 2/383.)

    Başkalarının tehdidine maruz kaldığından ötürü yeminini bozan kişinin kefaret vermesi gerekmez. Diğer hadiste şöyle buyrulmuştur: "Şüphesiz Al-lah, ümmetimin yanılarak, unutarak ve tehdit altında kalarak işledikleri günah-ları bağışlamıştır." (İbn Mâce, Talâk, 16.)



    F) Yeminin Bağlayıcı Olmasının Şartları

    Edilen bir yeminin bağlayıcı olması için şu şartların bulunması gerekir:

    1. Yemin eden kişi akıllı ve ergen olmalıdır. Şu halde delinin ve çocuğun yemini bağlayıcı değildir. Çünkü bunlar, yaptıklarından dinen ve hukuken so-rumlu değildirler.

    2. Edilen yemin, lağv yemini türünden olmamalıdır.

    3. Edilen yemin, Allah'ın isim ve sıfatlarından biriyle yapılmış olmalıdır. Vallahi, Allah adına, Allah'ın üstünlüğüne, ilmine, kudretine yemin ederim ki... gibi.Allah'ın isim ve sıfatlarından başka bir şeyle yemin etmek caiz değildir. Zaten böyle bir ifade yemin olarak oluşmaz. Sevgili Peygamberimiz bu husus-ta şöyle bir uyarıda bulunmuştur: "Şüphesiz Allah, baba ve dedeleriniz adına yemin etmenizi yasaklıyor. Kim yemin edecekse Allah'ın adı ile yemin etsin ya da sussun." (Buhârî, Eymân, 4.)

    Şunu da ifade edelim ki, Kur'ân-ı Kerîm üzerine edilen yeminler de ge-çerlidir. Mushaf üzerine edilen yeminler de aynı şekilde geçerlidir. Çünkü mushafın içinde yazılı olan Kur'an âyetleri, Allah kelâmıdır. Kelâm da Allah'ın sıfatlarındandır.
    Şafii Fıkhı/Sorularla İslamiyet






+ Yorum Gönder