Konusunu Oylayın.: Hangi resmi yapmak haram, hangi resmi yapmak helaldir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Hangi resmi yapmak haram, hangi resmi yapmak helaldir?
  1. 30.Kasım.2011, 07:43
    1
    Misafir

    Hangi resmi yapmak haram, hangi resmi yapmak helaldir?

  2. 30.Kasım.2011, 09:46
    2
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,422
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 141
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    Cevap: hangi resmi yapmak haram, hangi resmi yapmak helaldir?




    Elbise, Duvar, Kağıt vb. Üzerine Canlı Resim Yapmak

    Abdullah İbni Mes'ud'dan (r.a.)
    Rasûlullah'ın (s.a.v.) şöyle buyurduğu rivayet edilir:
    "İnsanların, Kıyamet günü
    Allah katında azabı en şiddetli olanı tasvir yapanlardır."[1]
    Ebu Hureyre'den Rasûlullah'ın
    (s.a.v.) şu sözü nakledilir:
    "Allah Teâlâ buyurur ki:
    "Benim yarattığım gibi yaratmaya kalkışandan daha zalim kim vardır! Haydi bir
    tane yaratsınlar! Haydi bir parça yaratsınlar!.."[2]
    İbni Abbas'dan (r.a.)
    Rasûlullah'ın (s.a.v.) şu hadisi rivayet edilir:
    "Her tasvir yapan (ruh
    taşıyan canlı resim yapan) kişi cehennemdedir. Yaptığı her resim için bir ruh
    yaratılır ve cehennemde azap edilir."
    İbni Abbas (r.a.) der ki:
    "Mutlaka yapacaksan ağaç ve ruh
    taşımayan varlıkların resmini yap."[3]
    Bu hadisler; insan olsun, diğer
    hayvanlardan olsun ruh taşıyan varlıkların iki boyutlu resimlerini yapmanın
    -ister basılmış, ister çizilmiş, isterse oyulmuş, yontulmuş veya işlenmiş olsun
    ya da kalıp vb. şeylerle dökülerek elde edilmiş olsun- haram olduğuna delildir.
    Tasvirin haramlığı hakkındaki hadisler bütün bunları kapsar.
    Müslüman, şeriatın kurallarına
    boyun eğer ve "Ben ona tapmıyorum ve secde etmiyorum ki!" diyerek tartışmaya
    girmez. Akıllı insan, günümüzde resim yapmanın/çekmenin yaygınlaşması sonucu
    ortaya çıkan sadece bir kötülüğe basiretle bakarak düşününce şeriatın resim
    yapmayı/çekmeyi yasaklamasındaki hikmetin bir kısmını anlar. Bu kötülük,
    resimlerin yol açtığı, iç güdülerin uyarılması ve şehvetlerin tahriki şeklinde
    ortaya çıkan, hatta fuhşa kadar varan bir kötülüktür.
    Müslümanın, evinde ruh taşıyan
    varlıkların resimlerini bulundurmaması gerekir. Ki, meleklerin onun evine
    girmekten kaçmalarına neden olmasın. Çünkü Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurur:
    "Melekler, köpek ve resim
    bulunan eve girmez."[4]
    Bazı evlerde bir kısmı
    kafirlerin tapındığı ilahların heykeli olan ve süs ya da sanat eseri
    gerekçesiyle konulan biblolar bulunmaktadır. Bunun haramlığı diğerlerinden daha
    şiddetlidir. Yine asılı olan resim, asılı olmayan resimden daha kötüdür. Bu
    resimler çoğu kez, resimdeki kişinin yüceleştirilmesine, üzüntülerin
    tazelenmesine ve övülmelere yol açar. "Resimler hatıra için" denilemez. Çünkü,
    yakın ve değerli bir müslümanın gerçek hatırası kalpte olur. Onlar için rahmet
    ve bağışlanma dileyerek dua edilir. Evde bulunan her resmin çıkartılması ya da
    üzerinin kapatılması gerekir. Ancak; kutu üzerlerinden bulunması kaçınılmaz hale
    gelen resimler, sözlükler, kaynak eserler ve kendisinden faydalanılan
    kitaplardaki resimler gibi çıkarılması zor ve oldukça meşakkatli olanlar -imkan
    ölçüsünde yok edilmesine çalışmak kaydıyla- istisna tutulabilir. Bunların bir
    kısmında bulunan çirkin resimlerden de sakınmak gerekir. Ayrıca, kişisel resmi
    belgelerde olduğu gibi, ihtiyacın gerektirdiği resimleri saklamak mümkündür.
    İlim ehlinden bir kısmı değer verilmeyen resimlere (ayaklar altında olması gibi)
    izin vermiştir.
    "Gücünüz yettiğince
    Allah'tan sakının." (Teğabun: 64/16)
    [5]

    [1]
    Buhari Bkz Fethu'l-Bari: 10/382.
    [2]
    Buhari Bkz Fethu'l-Bari: 10/385.
    [3]
    Müslim: 3/1671.
    [4]
    Buhari Bkz Fethu'l-Bari: 10/380.
    [5]
    Muhammed Salih el-Müneccid, İnsanların Önemsemediği Sakınılması Gereken
    Haramlar, Karınca Yayınları: 64-65


  3. 30.Kasım.2011, 09:46
    2
    Hüvel Baki..



    Elbise, Duvar, Kağıt vb. Üzerine Canlı Resim Yapmak

    Abdullah İbni Mes'ud'dan (r.a.)
    Rasûlullah'ın (s.a.v.) şöyle buyurduğu rivayet edilir:
    "İnsanların, Kıyamet günü
    Allah katında azabı en şiddetli olanı tasvir yapanlardır."[1]
    Ebu Hureyre'den Rasûlullah'ın
    (s.a.v.) şu sözü nakledilir:
    "Allah Teâlâ buyurur ki:
    "Benim yarattığım gibi yaratmaya kalkışandan daha zalim kim vardır! Haydi bir
    tane yaratsınlar! Haydi bir parça yaratsınlar!.."[2]
    İbni Abbas'dan (r.a.)
    Rasûlullah'ın (s.a.v.) şu hadisi rivayet edilir:
    "Her tasvir yapan (ruh
    taşıyan canlı resim yapan) kişi cehennemdedir. Yaptığı her resim için bir ruh
    yaratılır ve cehennemde azap edilir."
    İbni Abbas (r.a.) der ki:
    "Mutlaka yapacaksan ağaç ve ruh
    taşımayan varlıkların resmini yap."[3]
    Bu hadisler; insan olsun, diğer
    hayvanlardan olsun ruh taşıyan varlıkların iki boyutlu resimlerini yapmanın
    -ister basılmış, ister çizilmiş, isterse oyulmuş, yontulmuş veya işlenmiş olsun
    ya da kalıp vb. şeylerle dökülerek elde edilmiş olsun- haram olduğuna delildir.
    Tasvirin haramlığı hakkındaki hadisler bütün bunları kapsar.
    Müslüman, şeriatın kurallarına
    boyun eğer ve "Ben ona tapmıyorum ve secde etmiyorum ki!" diyerek tartışmaya
    girmez. Akıllı insan, günümüzde resim yapmanın/çekmenin yaygınlaşması sonucu
    ortaya çıkan sadece bir kötülüğe basiretle bakarak düşününce şeriatın resim
    yapmayı/çekmeyi yasaklamasındaki hikmetin bir kısmını anlar. Bu kötülük,
    resimlerin yol açtığı, iç güdülerin uyarılması ve şehvetlerin tahriki şeklinde
    ortaya çıkan, hatta fuhşa kadar varan bir kötülüktür.
    Müslümanın, evinde ruh taşıyan
    varlıkların resimlerini bulundurmaması gerekir. Ki, meleklerin onun evine
    girmekten kaçmalarına neden olmasın. Çünkü Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurur:
    "Melekler, köpek ve resim
    bulunan eve girmez."[4]
    Bazı evlerde bir kısmı
    kafirlerin tapındığı ilahların heykeli olan ve süs ya da sanat eseri
    gerekçesiyle konulan biblolar bulunmaktadır. Bunun haramlığı diğerlerinden daha
    şiddetlidir. Yine asılı olan resim, asılı olmayan resimden daha kötüdür. Bu
    resimler çoğu kez, resimdeki kişinin yüceleştirilmesine, üzüntülerin
    tazelenmesine ve övülmelere yol açar. "Resimler hatıra için" denilemez. Çünkü,
    yakın ve değerli bir müslümanın gerçek hatırası kalpte olur. Onlar için rahmet
    ve bağışlanma dileyerek dua edilir. Evde bulunan her resmin çıkartılması ya da
    üzerinin kapatılması gerekir. Ancak; kutu üzerlerinden bulunması kaçınılmaz hale
    gelen resimler, sözlükler, kaynak eserler ve kendisinden faydalanılan
    kitaplardaki resimler gibi çıkarılması zor ve oldukça meşakkatli olanlar -imkan
    ölçüsünde yok edilmesine çalışmak kaydıyla- istisna tutulabilir. Bunların bir
    kısmında bulunan çirkin resimlerden de sakınmak gerekir. Ayrıca, kişisel resmi
    belgelerde olduğu gibi, ihtiyacın gerektirdiği resimleri saklamak mümkündür.
    İlim ehlinden bir kısmı değer verilmeyen resimlere (ayaklar altında olması gibi)
    izin vermiştir.
    "Gücünüz yettiğince
    Allah'tan sakının." (Teğabun: 64/16)
    [5]

    [1]
    Buhari Bkz Fethu'l-Bari: 10/382.
    [2]
    Buhari Bkz Fethu'l-Bari: 10/385.
    [3]
    Müslim: 3/1671.
    [4]
    Buhari Bkz Fethu'l-Bari: 10/380.
    [5]
    Muhammed Salih el-Müneccid, İnsanların Önemsemediği Sakınılması Gereken
    Haramlar, Karınca Yayınları: 64-65





+ Yorum Gönder