Konusunu Oylayın.: Bir pazarda çalıntı vb. haram mallar olduğu bilinirse ne yapılır?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Bir pazarda çalıntı vb. haram mallar olduğu bilinirse ne yapılır?
  1. 29.Kasım.2011, 15:15
    1
    Misafir

    Bir pazarda çalıntı vb. haram mallar olduğu bilinirse ne yapılır?






    Bir pazarda çalıntı vb. haram mallar olduğu bilinirse ne yapılır? Mumsema bir pazarda çalıntı vb. haram mallar olduğu bilinirse ne yapılır?


  2. 29.Kasım.2011, 15:15
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 29.Kasım.2011, 21:17
    2
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,422
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 141
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    Cevap: bir pazarda çalıntı vb. haram mallar olduğu bilinirse ne yapılır?




    Maldaki sebeplerden kaynaklanan şüphe: Gasp, yağma, hırsızlık gibi gayr-ı meşru yollarla elde edilmiş yiyecek maddeleri pazara götürülüp satılırsa, satın alan kişiler, satıcıların satmakta oldukları malın çoğunun haram olduğunu bilirlerse, malın helalini seçmek için sormaları vacip olur. Malın çoğu haram olmazsa soruşturmak verâdandır. Hz. Ömer (r.a) Azerbaycan’daki Müslümanlara yazdığı bir mektupta: “Orada ölü hayvanları da boğazlar ve derilerini kullanırlar. Şer’î şekilde kesilenler ile murdar olarak ölenleri ayırın.” diyerek soruşturmayı emretmiştir. İbn-i Mes’ûd (r.a) da; “Siz bir memlekettesiniz ki, kasapların çoğu Mecûsî’dir. Temiz kesilenlerle pis kesilenleri ayırmaya dikkat edin!” demekle soruşturmayı tahsis etmiştir. Rasûlullah (s.a.v)’in, getirilen yiyeceğe “Sadaka mı, hediyemi mi?” diye sorması, Hz. Ebû Bekir’in kendisine süt getiren köleye -kölenin normalde bir malı olmadığı için- bu sütü nereden bulduğunu sorması, Hz. Ömer’in sütün tadını değişik bulduğu için getirilen sütten sorması, hep şüphe mevkiindendir. Bir kişinin malına haram karışmış ise onun yemeği yenir mi? Gasp veya yağma yollu aldığı malı dükkânına katıp satan, faiz işine karışmak suretiyle helal malına haram karıştıran vb. kişiler. Bu gibilerin servetine bakılır; eğer çoğu haram ise, böyle şahısların servetinden yemek caiz olmaz. Verdiği hediye ve sadakalarda inceleme yapılır; helal olan malından vermiş ise kabul edilir, haramdan verdiği anlaşılırsa terk edilir. Şayet servetinin azı haram ve verdiğinin helal veya haram olduğu şüpheli olursa bakılır; adamın malı az olur ve haram kısmının halen bu servet içerisinde olduğu kat’i olarak bilinirse, o maldan helal ile haram birbirinden ayırt edilmeden yemek haram olur. Adamın serveti çok olur da karışan haramın aradan çıkmış olma ihtimali de mevcut olursa o vakit bu maldan yemek her ne kadar caiz olsa da, bu malı almak veya yemek verâ’dan uzaklaşmak demektir


  4. 29.Kasım.2011, 21:17
    2
    Hüvel Baki..



    Maldaki sebeplerden kaynaklanan şüphe: Gasp, yağma, hırsızlık gibi gayr-ı meşru yollarla elde edilmiş yiyecek maddeleri pazara götürülüp satılırsa, satın alan kişiler, satıcıların satmakta oldukları malın çoğunun haram olduğunu bilirlerse, malın helalini seçmek için sormaları vacip olur. Malın çoğu haram olmazsa soruşturmak verâdandır. Hz. Ömer (r.a) Azerbaycan’daki Müslümanlara yazdığı bir mektupta: “Orada ölü hayvanları da boğazlar ve derilerini kullanırlar. Şer’î şekilde kesilenler ile murdar olarak ölenleri ayırın.” diyerek soruşturmayı emretmiştir. İbn-i Mes’ûd (r.a) da; “Siz bir memlekettesiniz ki, kasapların çoğu Mecûsî’dir. Temiz kesilenlerle pis kesilenleri ayırmaya dikkat edin!” demekle soruşturmayı tahsis etmiştir. Rasûlullah (s.a.v)’in, getirilen yiyeceğe “Sadaka mı, hediyemi mi?” diye sorması, Hz. Ebû Bekir’in kendisine süt getiren köleye -kölenin normalde bir malı olmadığı için- bu sütü nereden bulduğunu sorması, Hz. Ömer’in sütün tadını değişik bulduğu için getirilen sütten sorması, hep şüphe mevkiindendir. Bir kişinin malına haram karışmış ise onun yemeği yenir mi? Gasp veya yağma yollu aldığı malı dükkânına katıp satan, faiz işine karışmak suretiyle helal malına haram karıştıran vb. kişiler. Bu gibilerin servetine bakılır; eğer çoğu haram ise, böyle şahısların servetinden yemek caiz olmaz. Verdiği hediye ve sadakalarda inceleme yapılır; helal olan malından vermiş ise kabul edilir, haramdan verdiği anlaşılırsa terk edilir. Şayet servetinin azı haram ve verdiğinin helal veya haram olduğu şüpheli olursa bakılır; adamın malı az olur ve haram kısmının halen bu servet içerisinde olduğu kat’i olarak bilinirse, o maldan helal ile haram birbirinden ayırt edilmeden yemek haram olur. Adamın serveti çok olur da karışan haramın aradan çıkmış olma ihtimali de mevcut olursa o vakit bu maldan yemek her ne kadar caiz olsa da, bu malı almak veya yemek verâ’dan uzaklaşmak demektir





+ Yorum Gönder