Konusunu Oylayın.: Zenbilfıroş Destanı

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Zenbilfıroş Destanı
  1. 19.Kasım.2011, 13:38
    1
    Misafir

    Zenbilfıroş Destanı






    Zenbilfıroş Destanı Mumsema zenbilfıroşun hayatı vefat tarihi kabrı nerede**şimdiden teşekürler allahın dinini yüceltene rabbım razı olsun*****


  2. 19.Kasım.2011, 13:38
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    zenbilfıroşun hayatı vefat tarihi kabrı nerede**şimdiden teşekürler allahın dinini yüceltene rabbım razı olsun*****


    Benzer Konular

    - Ağaç destanı - aşık garip

    - Çanakkale destanı resimleri

    - Şiirlerle Çanakkale Destanı

    - Sahabenin Destanı

    - Çanakkale destanı

  3. 21.Kasım.2011, 21:37
    2
    Yetim
    Hadimul Müslimin

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Ocak.2007
    Üye No: 9
    Mesaj Sayısı: 1,994
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 22
    Bulunduğu yer: Hadimul Müslimin

    Cevap: Zenbilfıroş Destanı




    "Zembilfroş destanı kişiliğin nefsine karşı kazandığı büyük bir kahramanlık örnegi... İnancı ve idealleri uğruna ölmeyi göze alan bu büyük destanın öyküsü her yerde aynı aslında. Bazı teknik, tarihi ve coğrafi farklılıklar görülse de özünde aynı hikayedir anlatılan.

    Bilinen sevda destanlarından çok farklıdır Zembilfroş. Çünkü bu karşılıksız bir aşkın, karşılık veremeyenin trajik destanıdır. "

    Hayatın bilgeliği

    Anlatılanlara göre, çok zengin bir beyin oğluymuş Zembilfroş. Yakışıklıymış. Doğal olarak avlanmayı ve eğlenmeyi severmiş her bey çocuğu gibi. Ta ki günün birinde bir mezarlıktan geçerken, ruh dünyasında yaşadığı olağanüstü değişime kadar...

    İşte o mezarlıktan geçerken, yaşamı ve ölümü düşünür, kıyaslar... Sadece soyut bir kıyaslama değildir fakat bu: Mala, mülke, zevke, sefaya sahip olmakla, bunlardan yoksun olmanın getirdiği iki farklı yaşam, bu iki farklı yaşamın sonucunda ortak tek bir kader: Yani ölüm!..

    Varlığa sahiptir Zembilfroş. Peki nasıl biri olarak ölecektir? Varlıklı, boş biri olarak mı, yoksa belli ideallerin peşinden koşan, onurlu, halkının içinde, halkın gerçekliğini kavramış biri olarak mı? O, ikinciyi tercih eder, yani ideallerinin peşinden gitmeyi...

    İşte o andan itibaren artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktır. Eşi ve çocuklarını alarak uzaklaşır saltanatın nimetlerinden. Köy-köy, şehir-şehir dolaşarak zembil (sepet) satmaya, böylece hayatını kazanmaya başlar. Zembil sattığı için de ismi 'Zembilfroş' olarak kalacaktır.

    Derken günün birinde, şehirde zembil satarken sultanın karısı görür Zembilfroş'u ve ona aşık olur. Zembil alma bahanesiyle saraya davet eder ve dizelere dökerek ona aşkını açıklar.

    Zembilfroş söz vermiştir fakat kendine... Tövbe etmiştir. Artık hiçbir şey onu inançlarından ve ideallerinden yıldırmayacaktır. Zevk ve sefaya yenilmeyecektir; sebebi aşk da olsa...

    Onu inançlarından ve ideallerinden uzaklaştırabilecek her türlü anlayışa güçlü bir kişilikle karşı koyacak, dik duruşuyla reddedecektir. Çünkü o, dünya nimetlerinden vazgeçmiş bir derviştir artık. Halkın arasına girmiş bir militandır. Evlidir ayrıca, eşi ve çocukları vardır.

    Bu yüzden Hatun'a orada ret cevabı verir.


    Zembilfroş, Hatun'un ilanı aşkını reddeder böylece. Hatun kabul etmez elbette. Hatun Zembilfroş'u orada tutuklatır ve zindana hapsettirirve zincire vurdurur. Buna göre Hatun, Zembilfroş'a olan aşkından vazgeçmez. Ona verdiği saltanatı ne zaman kabul ederse, o zaman serbest bırakılacağını ve özgürlüğüne kavuşacağını söyler.

    Fakat Zembilfroş, yaşam ilkeleri doğrultusunda direnecektir. Derken günün birinde, ibadet etme bahanesiyle zincirlerini söktürür ve ibadet sırasında saraydan kaçmayı dener. Ancak kaçacak yer bulamaz ve teslim olması istenir.

    Buna karşı çıkan Zembilfıroş, sarayın burçlarından aşağıya atar kendini ve inançları, idealleri ölmeyi seçer...


    Hatun'un Zembilfroş'a seslenişi:

    'Zembilfroş zembila tine / Zembilfroş zembil getirir
    Dikan bi dikan digerine / Dükkanları dolaştırır
    Hiş le xatz(nê namine / Hatun'un aklı başından gider
    Serî le zeman digerine / Başında zamanı dolaştırır...
    Gazi dike ku bibine / Çağırır onu, der: Beni gör ve gel
    Were ser doşeka mire / Gel Mir'in döşeğine otur
    Le te helal, herama mire / Mir'e haram olan sana helaldir
    Bidime te zulfi herire / Zulfi heriri vereyim sana
    Çavê min e xezalan e / Gözlerim ceylanların gözündendir
    Singamin wek zozana ne / Göğsüm yaylaya benzer
    Bejna min wek rihan e / Reyhan gibi uzundur boyum
    Ciqa beji hejane...' / Ne dersen kabulümdür


    Zembilfroş'un Hatun'a verdiği cevap:

    'Xatûnê ez tobedarim / Hatun ben tövbekar biriyim
    Delalê ez tobedarim / Güzel ben tövbekar biriyim
    Zarok birçîne li malin / çocuklarım evde ve açtır
    Ji rebbe jorî nikarim / Yukarıdaki Tanrının hatırına, yapamam




  4. 21.Kasım.2011, 21:37
    2
    Hadimul Müslimin



    "Zembilfroş destanı kişiliğin nefsine karşı kazandığı büyük bir kahramanlık örnegi... İnancı ve idealleri uğruna ölmeyi göze alan bu büyük destanın öyküsü her yerde aynı aslında. Bazı teknik, tarihi ve coğrafi farklılıklar görülse de özünde aynı hikayedir anlatılan.

    Bilinen sevda destanlarından çok farklıdır Zembilfroş. Çünkü bu karşılıksız bir aşkın, karşılık veremeyenin trajik destanıdır. "

    Hayatın bilgeliği

    Anlatılanlara göre, çok zengin bir beyin oğluymuş Zembilfroş. Yakışıklıymış. Doğal olarak avlanmayı ve eğlenmeyi severmiş her bey çocuğu gibi. Ta ki günün birinde bir mezarlıktan geçerken, ruh dünyasında yaşadığı olağanüstü değişime kadar...

    İşte o mezarlıktan geçerken, yaşamı ve ölümü düşünür, kıyaslar... Sadece soyut bir kıyaslama değildir fakat bu: Mala, mülke, zevke, sefaya sahip olmakla, bunlardan yoksun olmanın getirdiği iki farklı yaşam, bu iki farklı yaşamın sonucunda ortak tek bir kader: Yani ölüm!..

    Varlığa sahiptir Zembilfroş. Peki nasıl biri olarak ölecektir? Varlıklı, boş biri olarak mı, yoksa belli ideallerin peşinden koşan, onurlu, halkının içinde, halkın gerçekliğini kavramış biri olarak mı? O, ikinciyi tercih eder, yani ideallerinin peşinden gitmeyi...

    İşte o andan itibaren artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktır. Eşi ve çocuklarını alarak uzaklaşır saltanatın nimetlerinden. Köy-köy, şehir-şehir dolaşarak zembil (sepet) satmaya, böylece hayatını kazanmaya başlar. Zembil sattığı için de ismi 'Zembilfroş' olarak kalacaktır.

    Derken günün birinde, şehirde zembil satarken sultanın karısı görür Zembilfroş'u ve ona aşık olur. Zembil alma bahanesiyle saraya davet eder ve dizelere dökerek ona aşkını açıklar.

    Zembilfroş söz vermiştir fakat kendine... Tövbe etmiştir. Artık hiçbir şey onu inançlarından ve ideallerinden yıldırmayacaktır. Zevk ve sefaya yenilmeyecektir; sebebi aşk da olsa...

    Onu inançlarından ve ideallerinden uzaklaştırabilecek her türlü anlayışa güçlü bir kişilikle karşı koyacak, dik duruşuyla reddedecektir. Çünkü o, dünya nimetlerinden vazgeçmiş bir derviştir artık. Halkın arasına girmiş bir militandır. Evlidir ayrıca, eşi ve çocukları vardır.

    Bu yüzden Hatun'a orada ret cevabı verir.


    Zembilfroş, Hatun'un ilanı aşkını reddeder böylece. Hatun kabul etmez elbette. Hatun Zembilfroş'u orada tutuklatır ve zindana hapsettirirve zincire vurdurur. Buna göre Hatun, Zembilfroş'a olan aşkından vazgeçmez. Ona verdiği saltanatı ne zaman kabul ederse, o zaman serbest bırakılacağını ve özgürlüğüne kavuşacağını söyler.

    Fakat Zembilfroş, yaşam ilkeleri doğrultusunda direnecektir. Derken günün birinde, ibadet etme bahanesiyle zincirlerini söktürür ve ibadet sırasında saraydan kaçmayı dener. Ancak kaçacak yer bulamaz ve teslim olması istenir.

    Buna karşı çıkan Zembilfıroş, sarayın burçlarından aşağıya atar kendini ve inançları, idealleri ölmeyi seçer...


    Hatun'un Zembilfroş'a seslenişi:

    'Zembilfroş zembila tine / Zembilfroş zembil getirir
    Dikan bi dikan digerine / Dükkanları dolaştırır
    Hiş le xatz(nê namine / Hatun'un aklı başından gider
    Serî le zeman digerine / Başında zamanı dolaştırır...
    Gazi dike ku bibine / Çağırır onu, der: Beni gör ve gel
    Were ser doşeka mire / Gel Mir'in döşeğine otur
    Le te helal, herama mire / Mir'e haram olan sana helaldir
    Bidime te zulfi herire / Zulfi heriri vereyim sana
    Çavê min e xezalan e / Gözlerim ceylanların gözündendir
    Singamin wek zozana ne / Göğsüm yaylaya benzer
    Bejna min wek rihan e / Reyhan gibi uzundur boyum
    Ciqa beji hejane...' / Ne dersen kabulümdür


    Zembilfroş'un Hatun'a verdiği cevap:

    'Xatûnê ez tobedarim / Hatun ben tövbekar biriyim
    Delalê ez tobedarim / Güzel ben tövbekar biriyim
    Zarok birçîne li malin / çocuklarım evde ve açtır
    Ji rebbe jorî nikarim / Yukarıdaki Tanrının hatırına, yapamam







+ Yorum Gönder