Konusunu Oylayın.: Cenaze yıkamakla ilgili hadis-i şerifler

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Cenaze yıkamakla ilgili hadis-i şerifler
  1. 19.Ekim.2011, 12:03
    1
    Misafir

    Cenaze yıkamakla ilgili hadis-i şerifler






    Cenaze yıkamakla ilgili hadis-i şerifler Mumsema Cenaze yıkamakla ilgili hadis-i şerifler


  2. 19.Ekim.2011, 12:03
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 01.Kasım.2011, 09:00
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Cenaze yıkamakla ilgili hadis-i şerifler




    Konuyla İlgili Hadisler Ve Rivayetler


    Ummü Atıyye (r.a.) anlatıyor:

    Kızı Zeynep (r.a.) vefat ettiği zaman Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz yanımıza geldi ve şöyle buyurdu:

    "Onu, (imkanların el verdiğini) görüyorsanız su ve sidrle üç veya beş defa ya da daha fazla yıkayın ve en son defa yıkarken suyuna kafur veya kafurdan bir şey katın. Yıkama işini tamamladığınızda bana haber verin."

    Biz de yıkamayı biti-rince Rasulüllah'a (s.a.v.) haber verdik ve O da üzerindeki uzun gömleğini (kefen yapmamız için) bize verdi ve şöyle buyurdu:

    "Bunu onun bedenine sarın."[128]

    Diğer bir rivayette ise şöyle buyurdu:

    "Kefeni sarma hu-susunda onun sağından ve abdest yerlerinden (yani abdest azasından) başlayın."

    Bir başka rivayette:

    "Onu tek sayıyı dikkate alarak yıkayın: Üç, beş, yedi veya daha fazla (tabii imkanların el verdiğini uygun) görürseniz öyle yapın."[129]

    Tahliller Ve Diğer Rivayetler

    637 nolu hadis sahihtir ye istidlale salihtir. Rasulüllah'ın (s.a.v.) vefat eden kızının Ümmü Gülsüm olduğu söylenir. Bazısına göre, Ebu'l-As b. Rebi'in zevcesi olan Zeyneb'dir. Nitekim Müslim'de Zeyneb olduğu belirtilmiştir. İbn Mace'de ise, onun Ümmü Gülsüm olduğu açıklanmıştır. Rivayetinde şu cümle yer al-maktadır:

    "Peygamber (s.a.v.) yanımıza geldi ki o sırada Onun kızı Ümmü Gülsüm'ü yıkıyorduk."

    Hafız İbn Hacer bu iki ayrı rivayetin arasını cem'ederek diyor ki:

    "Hem Zeyneb'i hem de Ümmü Gülsüm'ü Hz. Ümmü Atiyye yıkamış olabilir. Nitekim İbn Abdilber, Ümmü Atiyye'nin gâsile (yıkayıcı) olduğunu, birçok kadınları yıkadığını kaydet-miştir.

    Hadis, ölünün kaç defa yıkanmasının uygun olacağı hususu-nun yıkayıcının iradesine bırakıldığına delalet etmektedir.

    Ümmü Gülsüm'ün veya Zeyneb'in (ALLAH ikisinden de razı ol-sun) saçları üç örgü haline getirilip arkasına doğru atılmıştır. Bu da yıkayanların ictihadına ve iradesine bırakılmış bir husustur.

    638 nolu Hz. Aişe hadisini aynı zamanda İbn Hibban ve Ha-kim rivayet etmişlerdir.

    Rasulüllah'ı (s.a.v.) Hz. Ali (r.a.) yıkamıştır.

    Bu babda İbn Mace, Hakim ve Beyhaki de şunu rivayet ettnişlerdir:

    "Rasulüllah (s.a.v.) Efendimizi yıkamaya hazırlanırken, evin içinden bir ses geldi:

    "Peygamberin gömleğini çıkarmayınız!"

    Ahmed b. Hanbel'in İbn Abbas (r.a.) den yaptığı rivayette, de-niliyor ki:

    "Hz. Ali gasil işini yerine getirirken Rasülüllah'ı (s.a.v.) göğsüne doğru getirip dayadı ki, Efendimizin üzerinde uzunca gömleği bulunuyordu."

    Ancak bunun isnadında Hüseyin b. Abdillah bulunuyor ki, bu zat zayıftır.[135].

    Çıkarılan Hükümler


    1- Ölüyü yıkamak farz-ı kifayedir. Bunda icma’ vaki olmuştur.

    2- Yıkanma olayını yerine getirmek için ölünün elbisesini çıkarmak ve avret yerini iyice örtmek sünnettir.

    3- Cenazeyi rahat yıkayabilmek için yüksekçe bir yere uzat-mak sünnettir.

    4- İçine sidr veya kafur karıştırılmış sıcak su ile yıkamak müstehabdır. İmam Şafii'ye göre soğuk su tercih edilir.

    5- Cenazeye abdest aldırtmak bazısına göre müstehabdır. Ağzına ve burnuna su verilmez. Bütün bedenini bir defa kapla-yacak şekilde yıkamak farz veya vaciptir. İkinci ve üçüncü veya dördüncü ve beşinci defalar yıkamak müstehabdır.

    6- Kaç defa yıkanması konusunda bir tahdit yoktur. Yıkayanın ictihadına bırakılmıştır. Temizlenmesi söz konusudur.

    7- Ölünün saçı, tırnağı kesilmez; saçları taranmaz. Başına ve sakalına güzel koku sürülmüş pamuk koymak, secde azası üzerine kafur kovmak müstehabdır.

    8- Ölüyü tenha yerde yıkamak, gözlerden uzak tutmak müstehabdır.

    9- Yıkama esnasında nahoş haller görülürse, onları ifşa et-memek sünnettir.



  4. 01.Kasım.2011, 09:00
    2
    Silent and lonely rains



    Konuyla İlgili Hadisler Ve Rivayetler


    Ummü Atıyye (r.a.) anlatıyor:

    Kızı Zeynep (r.a.) vefat ettiği zaman Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz yanımıza geldi ve şöyle buyurdu:

    "Onu, (imkanların el verdiğini) görüyorsanız su ve sidrle üç veya beş defa ya da daha fazla yıkayın ve en son defa yıkarken suyuna kafur veya kafurdan bir şey katın. Yıkama işini tamamladığınızda bana haber verin."

    Biz de yıkamayı biti-rince Rasulüllah'a (s.a.v.) haber verdik ve O da üzerindeki uzun gömleğini (kefen yapmamız için) bize verdi ve şöyle buyurdu:

    "Bunu onun bedenine sarın."[128]

    Diğer bir rivayette ise şöyle buyurdu:

    "Kefeni sarma hu-susunda onun sağından ve abdest yerlerinden (yani abdest azasından) başlayın."

    Bir başka rivayette:

    "Onu tek sayıyı dikkate alarak yıkayın: Üç, beş, yedi veya daha fazla (tabii imkanların el verdiğini uygun) görürseniz öyle yapın."[129]

    Tahliller Ve Diğer Rivayetler

    637 nolu hadis sahihtir ye istidlale salihtir. Rasulüllah'ın (s.a.v.) vefat eden kızının Ümmü Gülsüm olduğu söylenir. Bazısına göre, Ebu'l-As b. Rebi'in zevcesi olan Zeyneb'dir. Nitekim Müslim'de Zeyneb olduğu belirtilmiştir. İbn Mace'de ise, onun Ümmü Gülsüm olduğu açıklanmıştır. Rivayetinde şu cümle yer al-maktadır:

    "Peygamber (s.a.v.) yanımıza geldi ki o sırada Onun kızı Ümmü Gülsüm'ü yıkıyorduk."

    Hafız İbn Hacer bu iki ayrı rivayetin arasını cem'ederek diyor ki:

    "Hem Zeyneb'i hem de Ümmü Gülsüm'ü Hz. Ümmü Atiyye yıkamış olabilir. Nitekim İbn Abdilber, Ümmü Atiyye'nin gâsile (yıkayıcı) olduğunu, birçok kadınları yıkadığını kaydet-miştir.

    Hadis, ölünün kaç defa yıkanmasının uygun olacağı hususu-nun yıkayıcının iradesine bırakıldığına delalet etmektedir.

    Ümmü Gülsüm'ün veya Zeyneb'in (ALLAH ikisinden de razı ol-sun) saçları üç örgü haline getirilip arkasına doğru atılmıştır. Bu da yıkayanların ictihadına ve iradesine bırakılmış bir husustur.

    638 nolu Hz. Aişe hadisini aynı zamanda İbn Hibban ve Ha-kim rivayet etmişlerdir.

    Rasulüllah'ı (s.a.v.) Hz. Ali (r.a.) yıkamıştır.

    Bu babda İbn Mace, Hakim ve Beyhaki de şunu rivayet ettnişlerdir:

    "Rasulüllah (s.a.v.) Efendimizi yıkamaya hazırlanırken, evin içinden bir ses geldi:

    "Peygamberin gömleğini çıkarmayınız!"

    Ahmed b. Hanbel'in İbn Abbas (r.a.) den yaptığı rivayette, de-niliyor ki:

    "Hz. Ali gasil işini yerine getirirken Rasülüllah'ı (s.a.v.) göğsüne doğru getirip dayadı ki, Efendimizin üzerinde uzunca gömleği bulunuyordu."

    Ancak bunun isnadında Hüseyin b. Abdillah bulunuyor ki, bu zat zayıftır.[135].

    Çıkarılan Hükümler


    1- Ölüyü yıkamak farz-ı kifayedir. Bunda icma’ vaki olmuştur.

    2- Yıkanma olayını yerine getirmek için ölünün elbisesini çıkarmak ve avret yerini iyice örtmek sünnettir.

    3- Cenazeyi rahat yıkayabilmek için yüksekçe bir yere uzat-mak sünnettir.

    4- İçine sidr veya kafur karıştırılmış sıcak su ile yıkamak müstehabdır. İmam Şafii'ye göre soğuk su tercih edilir.

    5- Cenazeye abdest aldırtmak bazısına göre müstehabdır. Ağzına ve burnuna su verilmez. Bütün bedenini bir defa kapla-yacak şekilde yıkamak farz veya vaciptir. İkinci ve üçüncü veya dördüncü ve beşinci defalar yıkamak müstehabdır.

    6- Kaç defa yıkanması konusunda bir tahdit yoktur. Yıkayanın ictihadına bırakılmıştır. Temizlenmesi söz konusudur.

    7- Ölünün saçı, tırnağı kesilmez; saçları taranmaz. Başına ve sakalına güzel koku sürülmüş pamuk koymak, secde azası üzerine kafur kovmak müstehabdır.

    8- Ölüyü tenha yerde yıkamak, gözlerden uzak tutmak müstehabdır.

    9- Yıkama esnasında nahoş haller görülürse, onları ifşa et-memek sünnettir.






+ Yorum Gönder