Konusunu Oylayın.: Hadislerde geçen en hayırlınız ifadesi farklı zümredeki insanlara söylenmesinin hikmeti nedir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Hadislerde geçen en hayırlınız ifadesi farklı zümredeki insanlara söylenmesinin hikmeti nedir?
  1. 13.Eylül.2011, 22:57
    1
    Misafir

    Hadislerde geçen en hayırlınız ifadesi farklı zümredeki insanlara söylenmesinin hikmeti nedir?






    Hadislerde geçen en hayırlınız ifadesi farklı zümredeki insanlara söylenmesinin hikmeti nedir? Mumsema Hadislerde geçen en hayırlınız ifadesi farklı zümredeki insanlara söylenmesinin hikmeti nedir?


  2. 13.Eylül.2011, 23:27
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,810
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: Hadislerde geçen en hayırlınız ifadesi farklı zümredeki insanlara söylenmesinin hikmeti nedir?




    Hayırlı işler çok olduğu için en hayırlı kişilerde elbeteki çok olacaktır. Mesela; En hayırlınız Kuranı öğrenen ve öğretendir, En hayırlınız selamı yayandır, en hayırlınız komşusuyla iyi geçinendir gibi hadisler çoktur.

    Peygamberimiz bu ifadeleriyle teşvikde bulunmuştur. Ayrıca Kuranı öğrenen öğrenmeyene göre en hayırlıdır, öğreten öğretmeyene göre en hayırlıdır, selamı yayan yaymayana göre en hayırlıdır, komşusuna iyi davranan davranmayana göre en hyırlıdır vs.

    Demekki kişi o işte diğerlerine göre en hayırlı vasfını alabilmektedir.

    Hadislerin söylendiği makam önemlidir. Kime, hangi makamda söylenmiştir. Her insanın imtihanı farklı farklı olur. Kimisinin paraya karşı zafiyeti vardır, fakiri gözetmez. Kimisinin makam mevkiye karşı zafiyeti vardır insanları hor ve hakir görür. Kimisinin anne babaya karşı itaatinde zafiyeti vardır, anne babaya itaati azdır. Bunun gibi çeşitli konularda en hayırlı amel derken, insan hangi konuda imtihana maruz kalmışsa o konuda yaptığı salih ameller o kişi için en hayırlıdır.

    Peygamberimiz (s.a.) "ameller niyetlere göredir" buyuruyor. İnsanın bir amelde niyeti ve ihlası önemlidir. Bazı zaman olur küçük gördüğümüz bir amel Allah'ın rızasına uygun olurken diğer taraftan çok büyük zannettiğimiz bir amel çeşitli sebeblerden dolayı insana hiç sevap getirmeyebilir. Amellerde dikkat edilecek en önemli husus, sevap hesabı yapmak yerine Allah'ın rızasını kazanmak olmalıdır.

    En çok sevap kazandıran ibadetler farz olanlar sonra vacip olanlar sonra da nafile olanlardır. Zor şartlarda nefsi zorlayarak yapılan ibadetlerin, özellikle gençlikteki ibadetlerin sevapları fazladır.

    Hz. Peygamber (sav)'ın bir hasırı vardı, geceleri perde yapıp gerisinde namaz kılardı, gündüzleri de yayıp üzerine otururdu. Halk da Resulullah (sav)'ın yanına dönüp (gelip) aynen onun gibi namaz kılmaya başladılar. Sayı gittikçe arttı. Bunun üzerine Resulullah (sav) onlara yönelerek şunu söyledi: "Ey insanlar, takat getireceğiniz işleri yapın. Zira siz (dua etmekten) usanmadıkça Allah da sevap yazmaktan usanmaz. Allah'a en hoş gelen amel, az da olsa devamlı olanıdır."

    Ravi der ki: Muhammed (sav)'ın ailesi bir iş yapınca onu sabit kılardı (artık terketmez devamlı yapardı). Buhari'nin Ebu Hüreyre (ra)'den yaptığı bir rivayette: "Orta yolu tutun, güzele yakın olanı arayın, sabah vaktinde, akşam vaktinde, bir miktar da gecenin son kısmında yürüyün (ibadet edin), ağır ağır hedefe varabilirsiniz. Unutmayın ki sizden hiç kimseye, yaptığı amel, cenneti kazandırmayacaktır" buyurdu. "Sen de mi (amelinle cennete gidemiyeceksin) ey Allah'ın Resulü?" dediler "Evet, ben de", dedi, "Allah affı ve rahmeti ile muamele etmezse ben de!" Buhari ve Nesai'de gelen bir başka rivayette: "Bu din kolaylıktır. Kimse (aşırı gayretle) dini geçmeye çalışmasın, (başa çıkamaz, yine de yapamadığı eksiklikleri kalır ve) galibiyet dinde kalır" buyrulmuştur.

    Buhari, İman 16-29, Ezan 81, Rikak 18; Müslim, Salat 283, (782); Muvatta, Salatu'l-Leyl 4, (1, 118); Nesai, Kıyamu'l-Leyl 1, (3, 218); Ebu Davud, Salat 317, (1368)


    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet




  3. 13.Eylül.2011, 23:27
    2
    Editör



    Hayırlı işler çok olduğu için en hayırlı kişilerde elbeteki çok olacaktır. Mesela; En hayırlınız Kuranı öğrenen ve öğretendir, En hayırlınız selamı yayandır, en hayırlınız komşusuyla iyi geçinendir gibi hadisler çoktur.

    Peygamberimiz bu ifadeleriyle teşvikde bulunmuştur. Ayrıca Kuranı öğrenen öğrenmeyene göre en hayırlıdır, öğreten öğretmeyene göre en hayırlıdır, selamı yayan yaymayana göre en hayırlıdır, komşusuna iyi davranan davranmayana göre en hyırlıdır vs.

    Demekki kişi o işte diğerlerine göre en hayırlı vasfını alabilmektedir.

    Hadislerin söylendiği makam önemlidir. Kime, hangi makamda söylenmiştir. Her insanın imtihanı farklı farklı olur. Kimisinin paraya karşı zafiyeti vardır, fakiri gözetmez. Kimisinin makam mevkiye karşı zafiyeti vardır insanları hor ve hakir görür. Kimisinin anne babaya karşı itaatinde zafiyeti vardır, anne babaya itaati azdır. Bunun gibi çeşitli konularda en hayırlı amel derken, insan hangi konuda imtihana maruz kalmışsa o konuda yaptığı salih ameller o kişi için en hayırlıdır.

    Peygamberimiz (s.a.) "ameller niyetlere göredir" buyuruyor. İnsanın bir amelde niyeti ve ihlası önemlidir. Bazı zaman olur küçük gördüğümüz bir amel Allah'ın rızasına uygun olurken diğer taraftan çok büyük zannettiğimiz bir amel çeşitli sebeblerden dolayı insana hiç sevap getirmeyebilir. Amellerde dikkat edilecek en önemli husus, sevap hesabı yapmak yerine Allah'ın rızasını kazanmak olmalıdır.

    En çok sevap kazandıran ibadetler farz olanlar sonra vacip olanlar sonra da nafile olanlardır. Zor şartlarda nefsi zorlayarak yapılan ibadetlerin, özellikle gençlikteki ibadetlerin sevapları fazladır.

    Hz. Peygamber (sav)'ın bir hasırı vardı, geceleri perde yapıp gerisinde namaz kılardı, gündüzleri de yayıp üzerine otururdu. Halk da Resulullah (sav)'ın yanına dönüp (gelip) aynen onun gibi namaz kılmaya başladılar. Sayı gittikçe arttı. Bunun üzerine Resulullah (sav) onlara yönelerek şunu söyledi: "Ey insanlar, takat getireceğiniz işleri yapın. Zira siz (dua etmekten) usanmadıkça Allah da sevap yazmaktan usanmaz. Allah'a en hoş gelen amel, az da olsa devamlı olanıdır."

    Ravi der ki: Muhammed (sav)'ın ailesi bir iş yapınca onu sabit kılardı (artık terketmez devamlı yapardı). Buhari'nin Ebu Hüreyre (ra)'den yaptığı bir rivayette: "Orta yolu tutun, güzele yakın olanı arayın, sabah vaktinde, akşam vaktinde, bir miktar da gecenin son kısmında yürüyün (ibadet edin), ağır ağır hedefe varabilirsiniz. Unutmayın ki sizden hiç kimseye, yaptığı amel, cenneti kazandırmayacaktır" buyurdu. "Sen de mi (amelinle cennete gidemiyeceksin) ey Allah'ın Resulü?" dediler "Evet, ben de", dedi, "Allah affı ve rahmeti ile muamele etmezse ben de!" Buhari ve Nesai'de gelen bir başka rivayette: "Bu din kolaylıktır. Kimse (aşırı gayretle) dini geçmeye çalışmasın, (başa çıkamaz, yine de yapamadığı eksiklikleri kalır ve) galibiyet dinde kalır" buyrulmuştur.

    Buhari, İman 16-29, Ezan 81, Rikak 18; Müslim, Salat 283, (782); Muvatta, Salatu'l-Leyl 4, (1, 118); Nesai, Kıyamu'l-Leyl 1, (3, 218); Ebu Davud, Salat 317, (1368)


    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet







+ Yorum Gönder