Konusunu Oylayın.: Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın anneye babaya iyi

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın anneye babaya iyi
  1. 10.Eylül.2011, 11:46
    1
    Misafir

    Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın anneye babaya iyi






    Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın anneye babaya iyi Mumsema "Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım: O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın, anneye babaya iyi davranın..."(En'am 6/151) Ayetin akışında zahiri bir zıtlık mı bulunmaktadır?


  2. 10.Eylül.2011, 11:46
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 10.Eylül.2011, 12:06
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: "Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım: O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın, anneye bab




    İlgili ayetin meali şöyledir: “De ki: “Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım: O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın, anneye babaya iyi davranın, fakirlik endişesiyle çocuklarınızı öldürmeyin, çünkü sizin de onların da rızkını veren Biz’iz. Kötülüklerin, fuhşiyatın açığına da gizlisine de yaklaşmayın. Allah’ın muhterem kıldığı cana haksız yere kıymayın. İşte aklınızı kullanırsınız diye Allah size bunları tavsiye ediyor/emrediyor.”(En'am 6/151)

    Dikkat edilirse, ayette sadece “ana babaya itaat” konusu değil, diğer nehiyler de bir sorun gibi görünmektedir. Çünkü, ayetin zahiri ifadesine bakıldığında sanki şöyle deniyor; “Size haram kılınan şeyler şunlardır: “Şirk koşmamanız, anne-babaya itaat etmeniz, çocuklarını öldürmemeniz, fuhuş ve diğer kötülüklere yaklaşmamanız, haksız yere adam öldürmemeniz...” Çünkü, “nefy-i nefy ispattır”, yoğu yok ederseniz var olur. Şirk koşmamak haram ise şirk koşmak caizdir demek olur.

    Ondan fazla tefsir kaynaklarına baktık, çoğunda bu konuda bir zahiri problemin varlığına dikkat çekilmiş ve uygun yorumlara yer verilmiştir. Biz o kaynaklardan da istifade ederek bu konuda şu hususların altını çizmekte yarar görmekteyiz:

    a. Burada kullanılan “HARREME” fiili zıtlık sanatı içerisinde “tavsiye” manasını çağrıştırmaktadır. Ayetin sonunda “Zalikum vassakum bih=Allah size bunları tavsiye ediyor” ifadesi bu kelimenin tavsiye manasında kullanıldığı veya mukadder bir “vassa” kelimesinin melhuz olduğu kabul edilir. Buna göre, ayetin manası. “Allah size şirk koşmamanızı, anne-babaya saygılı olmanızı...” tavsiye etmektedir.

    b. Ayette yer alan “ella” kelimesi iki edattan meydana gelir; “EN-L”. Buradaki "EN" tefsir edatıdır. Buna göre ayetin manası şöyledir: ““De ki: “Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım: Yani; O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın(ortak koşmanız haramdır), anneye babaya iyi davranın(iyi davranmamanız haramdır)....”

    c. Ayette yer alan “ella” kelimesinin çözümü olan “EN-L”nın “L”sı, bir nehiy edatıdır. Belagatte, “bir şeyi nehy etmek, onun zıddını vacip kılmak” manasına gelir. Dolayısıyla, buradaki ayetin manası şöyledir: “Allah’a şirk koşmanız.. anne-babaya isyan etmeniz haram kılınmıştır..” Yani, anne-babaya itaati emreden cümle, bir önceki cümlenin görünürdeki nehiy şekline değil, onun zıddı olan “Allah’ı birleyin” mealindeki mukadder cümleye atıftır. Tamam manası şöyle olur: “Allah’ı birleyin ve anne -babaya da saygılı olun”

    d. Ayette yer alan bir kaç nehiylerin(olumsuz emrin)arasında yer alan “anne-babaya itaat” cümlesinin bu konumu ve görünürdeki şeklinin de haram olmasının imkânsızlığı delaletiyle, bu cümle de -fehva’l-hitap yoluyla-manasının zıddıyla diğer cümleler gibi nehiy silsilesine dahil olduğuna işarettir. Buna göre ayetin manası: “Allah’a şirk koşmayın, anne-babaya kötülük etmeyin(La tüşriku... ve la tusiû..)” şeklinde olur. Anne-babaya yalnız kötülük etmemek fazla bir şey ifade etmediğini, bunun yanında iyilik etmenin gerekli olduğunu vurgulamak için böyle bir ifade şekli kullanılmıştır.



  4. 10.Eylül.2011, 12:06
    2
    Silent and lonely rains



    İlgili ayetin meali şöyledir: “De ki: “Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım: O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın, anneye babaya iyi davranın, fakirlik endişesiyle çocuklarınızı öldürmeyin, çünkü sizin de onların da rızkını veren Biz’iz. Kötülüklerin, fuhşiyatın açığına da gizlisine de yaklaşmayın. Allah’ın muhterem kıldığı cana haksız yere kıymayın. İşte aklınızı kullanırsınız diye Allah size bunları tavsiye ediyor/emrediyor.”(En'am 6/151)

    Dikkat edilirse, ayette sadece “ana babaya itaat” konusu değil, diğer nehiyler de bir sorun gibi görünmektedir. Çünkü, ayetin zahiri ifadesine bakıldığında sanki şöyle deniyor; “Size haram kılınan şeyler şunlardır: “Şirk koşmamanız, anne-babaya itaat etmeniz, çocuklarını öldürmemeniz, fuhuş ve diğer kötülüklere yaklaşmamanız, haksız yere adam öldürmemeniz...” Çünkü, “nefy-i nefy ispattır”, yoğu yok ederseniz var olur. Şirk koşmamak haram ise şirk koşmak caizdir demek olur.

    Ondan fazla tefsir kaynaklarına baktık, çoğunda bu konuda bir zahiri problemin varlığına dikkat çekilmiş ve uygun yorumlara yer verilmiştir. Biz o kaynaklardan da istifade ederek bu konuda şu hususların altını çizmekte yarar görmekteyiz:

    a. Burada kullanılan “HARREME” fiili zıtlık sanatı içerisinde “tavsiye” manasını çağrıştırmaktadır. Ayetin sonunda “Zalikum vassakum bih=Allah size bunları tavsiye ediyor” ifadesi bu kelimenin tavsiye manasında kullanıldığı veya mukadder bir “vassa” kelimesinin melhuz olduğu kabul edilir. Buna göre, ayetin manası. “Allah size şirk koşmamanızı, anne-babaya saygılı olmanızı...” tavsiye etmektedir.

    b. Ayette yer alan “ella” kelimesi iki edattan meydana gelir; “EN-L”. Buradaki "EN" tefsir edatıdır. Buna göre ayetin manası şöyledir: ““De ki: “Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını ben okuyup açıklayayım: Yani; O’na hiçbir şeyi ortak yapmayın(ortak koşmanız haramdır), anneye babaya iyi davranın(iyi davranmamanız haramdır)....”

    c. Ayette yer alan “ella” kelimesinin çözümü olan “EN-L”nın “L”sı, bir nehiy edatıdır. Belagatte, “bir şeyi nehy etmek, onun zıddını vacip kılmak” manasına gelir. Dolayısıyla, buradaki ayetin manası şöyledir: “Allah’a şirk koşmanız.. anne-babaya isyan etmeniz haram kılınmıştır..” Yani, anne-babaya itaati emreden cümle, bir önceki cümlenin görünürdeki nehiy şekline değil, onun zıddı olan “Allah’ı birleyin” mealindeki mukadder cümleye atıftır. Tamam manası şöyle olur: “Allah’ı birleyin ve anne -babaya da saygılı olun”

    d. Ayette yer alan bir kaç nehiylerin(olumsuz emrin)arasında yer alan “anne-babaya itaat” cümlesinin bu konumu ve görünürdeki şeklinin de haram olmasının imkânsızlığı delaletiyle, bu cümle de -fehva’l-hitap yoluyla-manasının zıddıyla diğer cümleler gibi nehiy silsilesine dahil olduğuna işarettir. Buna göre ayetin manası: “Allah’a şirk koşmayın, anne-babaya kötülük etmeyin(La tüşriku... ve la tusiû..)” şeklinde olur. Anne-babaya yalnız kötülük etmemek fazla bir şey ifade etmediğini, bunun yanında iyilik etmenin gerekli olduğunu vurgulamak için böyle bir ifade şekli kullanılmıştır.






+ Yorum Gönder