Konusunu Oylayın.: İslam hukukunda boşanma ve sonuçları

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
İslam hukukunda boşanma ve sonuçları
  1. 22.Ağustos.2011, 19:26
    1
    Misafir

    İslam hukukunda boşanma ve sonuçları






    İslam hukukunda boşanma ve sonuçları Mumsema islam hukukuna göre ben boşanırsam eşime vereceğin nafaka ne kadar olur birde her ay ödemek zorunda mıyım ve iki çocuğum var bunlar kim de kalır bunların nafakası nasıl belirlenir


  2. 22.Ağustos.2011, 19:26
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    islam hukukuna göre ben boşanırsam eşime vereceğin nafaka ne kadar olur birde her ay ödemek zorunda mıyım ve iki çocuğum var bunlar kim de kalır bunların nafakası nasıl belirlenir


    Benzer Konular

    - İslam hukukunda nafaka

    - İslam Hukukunda Kadının Boşanma Hakkı

    - İslam Hukukunda Suç ve Ceza

    - Günümüz hukukunda Yargıtay, Danıştay var. İslam hukukunda kaç mahkeme olurdu?

    - İslam Hukukunda Boşanma hakkında bilgi verir misiniz?

  3. 23.Ağustos.2011, 03:14
    2
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 7,511
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Cevap: islam hukukunda boşanma ve sonuçları




    islam hukukunda boşanma ve sonuçları ile ilgili

    İslâm boşama hakkını erkeğe vermiştir Zira boşama gibi yuvayı bir anda yıkma selâhiyeti, çoğu zaman hissî hareket edebilen kadına verilemezdi Şayet erkeğe ait bu hak aynı şekilde kadına da verilmiş olsaydı, yuva yıkımı sık sık vaki olur, her öfke ve hiddet zamanında boşama kelimesini kullanacak kadın yuvayı ayakta tutamaz, yıkıverirdiKadının bu hissiliğindendir ki, ata sözlerinde “her zaman kadında his, erkekte akıl hâkimdir” denmiş, hissîliği fazla olan tarafa boşama hakkı ilk anda verilmemiştir


    Bununla beraber kadın, bu haktan büsbütün mahrum da bırakılmamıştır Nikâh sırasında kadın isterse boşama hakkının kendisine de verilmesi şartıyla nikâha evet diyebilirBu hak, ömür boyu olabileceği gibi, belli bir müddet için de olabilir Bu müddet zarfında erkeğinden emin olan kadın, boşama hakkını gününden önce de terkedebilir Erkek nikâh esnasında verdiği bu boşama hakkını sonradan pişmanlık eseri gösterip de geri alamaz Ne söz vermişse ona sadık kalmaya mecbur ve mahkûmdur


    İslâm Hukukunda tahyir aslında boşanma hakkının devredilmesi anlamına gelir Koca, karısına boşanma veya kendisi ile birlikte kalma seçeneği verir Bu konuda fakihlerin kitap ve sünnetten çıkardıkları hükümler şunlardır:

    1) Koca, karısına bu hakkı bir kez verdi mi, onu geri alamaz ve karısının bu hakkı kullanmasını engelleyemez Fakat kadın mutlaka bu hakkı kullanmak zorunda değildirKocası ile evli kalmaya veya boşamaya, ya da hiçbir şeyi tercih etmeyip tahyir hakkının iptaline karar verebilir

    2) Bu hakkın kadına aktarılacağı iki durum vardır: a) Koca, boşanma hakkını karısına verdiğini açıkça ifade etmelidir Eğer açıkça bu boşanmadan bahsetmezse, bu niyete sahip olmalıdır Mesela: "Seçim senin" veya "Sen bilirsin" derse, bu dolaylı ifadeler eğer kocanın niyeti sabit değilse, boşanma hakkının kadına geçmesine neden olmazEğer kadın hak iddia eder, kocası da bunu kastetmediğine dair yemin ederse, kadın bu sözlerin bir kavga sırasında veya boşanma ile ilgili olarak söylendiğini ispat etmedikçe kocanın sözüne itibar edilir Kavga sırasında bu sözler sarfedildiğinde, bunlar boşanma kastı ile söylenmiş ve tahyire niyet edilmiş olur b) Kadın boşanma hakının kendisine verilmiş olduğunu bilir Eğer söylendiği sırada orada yoksa, başkalarından öğrenir, eğer orda bulunduysa kendisi duyar Kadın bu sözleri duymadıkça veya bunun haberini almadıkça boşanma hakkı kadına geçmez

    3) Kadının bu hakkının kullanacağı sürenin sınırlarına gelince, eğer kocası boşanma hakkını herhangi bir süre belirmeksizin vermişse bu konuda fakihler farklı görüşlere sahiptirler Bazı fakihler kocasının kendisine bu hakkı verdiği mecliste hakkını kullanması gerektiği görüşündedirler Eğer kadın, meclisi herhangi bir cevap vermemeksizin terkederse veya cevap vermek istemediğini gösterircesine dikkatini başka bir şeye çevirirse kendisine verilen haktan vazgeçmiş olur ve artık onun için muhayyerlik sözkonusu değildir Hz Ömer, Hz Osman, Hz İbn Mes'ud, Hz Cabir b Abdullah, Atâ, Cabir bin Zeyd, Mücahid, Şa'bi, Naha'i, İmam Malik, İmam Ebu Hanife, İmam Şafî, İmam Evzâi, Süfyan-ı Sevri ve Ebu Sevr'in görüşü budur Diğer görüşü ise, seçim kararının o meclisle sınırlı olmadığı, bilakis kadının daha sonra da kararını verebileceğini söyler Hz Hasan Basrî, Kadade ve Zührî bu görüştedir

    4) Eğer koca verdiği hak için bir süre belirler ve mesela: "Bir ay veya bir yıl seçme süren var, ya da şu süre içinde muhayyersin" derse, kadın bu hakkı ancak o süre içinde kullanabilir Fakat, eğer: "Bu hakkı istediğin zaman kullanabilirsin" derse, kadın bu hakkını süresiz kullanabilir

    5) Eğer kadın boşanmaya karar verirse, bu niyetini açıkça ve kararlı bir şekilde ifade etmelidir Niyeti tam olarak ortaya çıkarmayan belirsiz ve kaypak sözler bir hüküm ifade etmez

    6) Kanunî olarak koca, karısına bu hakkı üç şekilde verebilir: a) "Senin işin senin elindedir" diyebilir veya b) "Kendini ihtiyar et" (seçimini kendin yap) veya c) "Dilersen kendini boşa" diyebilir Bu sözlerin her birinin hukukî sonuçları farklıdır:

    a) Eğer koca "senin işin elindedir" derse ve kadın da açıkca boşanma kararında olduğunu söylerse, Hanefilere göre bu, bâyin (geri dönülmeyen) talâk olur Yani bundan sonra kocanın karı-koca eğer isterlerse tekrar nikahlanabilirler Eğer koca "Senin işin senin elindedir, ama sadece bir talak için" derse, bu, bir talâk (ric'i) sayılır, yani koca iddet süresi içinde karısına dönebilir Fakat koca muhayyerlik hakkını kadına verdiği sırada üç talakın hepsine birden niyet etmişse veya bunu bizzat ifade etmişse, o zaman kadının bu hakkı kullanması, kadın üç kez boşandığını söylese de söylemese de, geri dönülmesi mümkün olmayan talâk anlamına gelir (üç bâyin talak)

    b) Eğer koca karısına bu hakkı "kendini ihtiyar et" (seçimini kendin yap) sözleriyle verirse, kadın da bu hakkı açık bir ifadeyle kullanırsa, Hanefilere göre, koca üç-tabaka niyet etmiş olsa bile geri dönülebilen talak (ric'i) anlamına gelir

    Fakat koca açık bir ifadeyle üç talak için muhayyerlik vermişse, kadının bu hakkı kullanmasıyla üç talâk gerçekleşmiş olur İmam Şafii'ye göre, koca muhayyerliği verdiği sırada boşama niyeti taşıyorsa ve kadın da bu hakkı kullanırsa bu geri dönülebilir bir boşama (bir ric'i talak) olur İmam Malik'e göre, eğer medhule-zifaf görmüş kadına bu hak verilmişse üç talak anlamına gelir, eğer gayrı medhule-zifaf görmemiş kadına bu hak verilmişse kocanın bir talaka niyet etmiş olduğu iddiası kabul edilir

    c) "Dilersen kendini boşa" sözleri kullanıldığında, kadın da bu hakkı kullanır ve boşanmayı seçerse, bu bâyin (nikahsız geri dönülemeyen) değil, bir ric'î (kocanın iddet süresi içinde karısına dönme hakkının varolduğu) talâk anlamına gelir

    7) Eğer koca muhayyerlik hakkını verdikten sonra kadın nikahlı kalmayı seçerse, boşanma vuku bulmaz Hz Ömer, Hz Abdullah bin Mes'ud, Hz Aişe, Hz Ebu'd-Derda, İbn Abbas ve İbn Ömer bu görüştedirler Daha birçok fakih de bu görüşü kabul etmişlerdir Mesrûk, bu konuda Hz Aişe'ye (ra) sorduğunda şu cevabı vermiştir: "HzPeygamber (sa) eşlerini muhayyer bıraktı, onlar da onun nikahı altında yaşamayı seçtiler Öyleyse bu talak sayılabilir mi?" Bu konuda gelen rivayetlere göre, Hz Ali ve HzZeyd (ra) böyle bir durumda bir ric'i talakın meydana geldiği görüşündedirler Fakat başka bir rivayete göre, bu iki sahabî de talakın meydana gelmeyeceği görüşündedirler


    Sorularla İslamiyet


  4. 23.Ağustos.2011, 03:14
    2
    Üye



    islam hukukunda boşanma ve sonuçları ile ilgili

    İslâm boşama hakkını erkeğe vermiştir Zira boşama gibi yuvayı bir anda yıkma selâhiyeti, çoğu zaman hissî hareket edebilen kadına verilemezdi Şayet erkeğe ait bu hak aynı şekilde kadına da verilmiş olsaydı, yuva yıkımı sık sık vaki olur, her öfke ve hiddet zamanında boşama kelimesini kullanacak kadın yuvayı ayakta tutamaz, yıkıverirdiKadının bu hissiliğindendir ki, ata sözlerinde “her zaman kadında his, erkekte akıl hâkimdir” denmiş, hissîliği fazla olan tarafa boşama hakkı ilk anda verilmemiştir


    Bununla beraber kadın, bu haktan büsbütün mahrum da bırakılmamıştır Nikâh sırasında kadın isterse boşama hakkının kendisine de verilmesi şartıyla nikâha evet diyebilirBu hak, ömür boyu olabileceği gibi, belli bir müddet için de olabilir Bu müddet zarfında erkeğinden emin olan kadın, boşama hakkını gününden önce de terkedebilir Erkek nikâh esnasında verdiği bu boşama hakkını sonradan pişmanlık eseri gösterip de geri alamaz Ne söz vermişse ona sadık kalmaya mecbur ve mahkûmdur


    İslâm Hukukunda tahyir aslında boşanma hakkının devredilmesi anlamına gelir Koca, karısına boşanma veya kendisi ile birlikte kalma seçeneği verir Bu konuda fakihlerin kitap ve sünnetten çıkardıkları hükümler şunlardır:

    1) Koca, karısına bu hakkı bir kez verdi mi, onu geri alamaz ve karısının bu hakkı kullanmasını engelleyemez Fakat kadın mutlaka bu hakkı kullanmak zorunda değildirKocası ile evli kalmaya veya boşamaya, ya da hiçbir şeyi tercih etmeyip tahyir hakkının iptaline karar verebilir

    2) Bu hakkın kadına aktarılacağı iki durum vardır: a) Koca, boşanma hakkını karısına verdiğini açıkça ifade etmelidir Eğer açıkça bu boşanmadan bahsetmezse, bu niyete sahip olmalıdır Mesela: "Seçim senin" veya "Sen bilirsin" derse, bu dolaylı ifadeler eğer kocanın niyeti sabit değilse, boşanma hakkının kadına geçmesine neden olmazEğer kadın hak iddia eder, kocası da bunu kastetmediğine dair yemin ederse, kadın bu sözlerin bir kavga sırasında veya boşanma ile ilgili olarak söylendiğini ispat etmedikçe kocanın sözüne itibar edilir Kavga sırasında bu sözler sarfedildiğinde, bunlar boşanma kastı ile söylenmiş ve tahyire niyet edilmiş olur b) Kadın boşanma hakının kendisine verilmiş olduğunu bilir Eğer söylendiği sırada orada yoksa, başkalarından öğrenir, eğer orda bulunduysa kendisi duyar Kadın bu sözleri duymadıkça veya bunun haberini almadıkça boşanma hakkı kadına geçmez

    3) Kadının bu hakkının kullanacağı sürenin sınırlarına gelince, eğer kocası boşanma hakkını herhangi bir süre belirmeksizin vermişse bu konuda fakihler farklı görüşlere sahiptirler Bazı fakihler kocasının kendisine bu hakkı verdiği mecliste hakkını kullanması gerektiği görüşündedirler Eğer kadın, meclisi herhangi bir cevap vermemeksizin terkederse veya cevap vermek istemediğini gösterircesine dikkatini başka bir şeye çevirirse kendisine verilen haktan vazgeçmiş olur ve artık onun için muhayyerlik sözkonusu değildir Hz Ömer, Hz Osman, Hz İbn Mes'ud, Hz Cabir b Abdullah, Atâ, Cabir bin Zeyd, Mücahid, Şa'bi, Naha'i, İmam Malik, İmam Ebu Hanife, İmam Şafî, İmam Evzâi, Süfyan-ı Sevri ve Ebu Sevr'in görüşü budur Diğer görüşü ise, seçim kararının o meclisle sınırlı olmadığı, bilakis kadının daha sonra da kararını verebileceğini söyler Hz Hasan Basrî, Kadade ve Zührî bu görüştedir

    4) Eğer koca verdiği hak için bir süre belirler ve mesela: "Bir ay veya bir yıl seçme süren var, ya da şu süre içinde muhayyersin" derse, kadın bu hakkı ancak o süre içinde kullanabilir Fakat, eğer: "Bu hakkı istediğin zaman kullanabilirsin" derse, kadın bu hakkını süresiz kullanabilir

    5) Eğer kadın boşanmaya karar verirse, bu niyetini açıkça ve kararlı bir şekilde ifade etmelidir Niyeti tam olarak ortaya çıkarmayan belirsiz ve kaypak sözler bir hüküm ifade etmez

    6) Kanunî olarak koca, karısına bu hakkı üç şekilde verebilir: a) "Senin işin senin elindedir" diyebilir veya b) "Kendini ihtiyar et" (seçimini kendin yap) veya c) "Dilersen kendini boşa" diyebilir Bu sözlerin her birinin hukukî sonuçları farklıdır:

    a) Eğer koca "senin işin elindedir" derse ve kadın da açıkca boşanma kararında olduğunu söylerse, Hanefilere göre bu, bâyin (geri dönülmeyen) talâk olur Yani bundan sonra kocanın karı-koca eğer isterlerse tekrar nikahlanabilirler Eğer koca "Senin işin senin elindedir, ama sadece bir talak için" derse, bu, bir talâk (ric'i) sayılır, yani koca iddet süresi içinde karısına dönebilir Fakat koca muhayyerlik hakkını kadına verdiği sırada üç talakın hepsine birden niyet etmişse veya bunu bizzat ifade etmişse, o zaman kadının bu hakkı kullanması, kadın üç kez boşandığını söylese de söylemese de, geri dönülmesi mümkün olmayan talâk anlamına gelir (üç bâyin talak)

    b) Eğer koca karısına bu hakkı "kendini ihtiyar et" (seçimini kendin yap) sözleriyle verirse, kadın da bu hakkı açık bir ifadeyle kullanırsa, Hanefilere göre, koca üç-tabaka niyet etmiş olsa bile geri dönülebilen talak (ric'i) anlamına gelir

    Fakat koca açık bir ifadeyle üç talak için muhayyerlik vermişse, kadının bu hakkı kullanmasıyla üç talâk gerçekleşmiş olur İmam Şafii'ye göre, koca muhayyerliği verdiği sırada boşama niyeti taşıyorsa ve kadın da bu hakkı kullanırsa bu geri dönülebilir bir boşama (bir ric'i talak) olur İmam Malik'e göre, eğer medhule-zifaf görmüş kadına bu hak verilmişse üç talak anlamına gelir, eğer gayrı medhule-zifaf görmemiş kadına bu hak verilmişse kocanın bir talaka niyet etmiş olduğu iddiası kabul edilir

    c) "Dilersen kendini boşa" sözleri kullanıldığında, kadın da bu hakkı kullanır ve boşanmayı seçerse, bu bâyin (nikahsız geri dönülemeyen) değil, bir ric'î (kocanın iddet süresi içinde karısına dönme hakkının varolduğu) talâk anlamına gelir

    7) Eğer koca muhayyerlik hakkını verdikten sonra kadın nikahlı kalmayı seçerse, boşanma vuku bulmaz Hz Ömer, Hz Abdullah bin Mes'ud, Hz Aişe, Hz Ebu'd-Derda, İbn Abbas ve İbn Ömer bu görüştedirler Daha birçok fakih de bu görüşü kabul etmişlerdir Mesrûk, bu konuda Hz Aişe'ye (ra) sorduğunda şu cevabı vermiştir: "HzPeygamber (sa) eşlerini muhayyer bıraktı, onlar da onun nikahı altında yaşamayı seçtiler Öyleyse bu talak sayılabilir mi?" Bu konuda gelen rivayetlere göre, Hz Ali ve HzZeyd (ra) böyle bir durumda bir ric'i talakın meydana geldiği görüşündedirler Fakat başka bir rivayete göre, bu iki sahabî de talakın meydana gelmeyeceği görüşündedirler


    Sorularla İslamiyet





+ Yorum Gönder