Konusunu Oylayın.: Biriniz Acele Etmedikçe Duası Kabul Olunur

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Biriniz Acele Etmedikçe Duası Kabul Olunur
  1. 19.Ağustos.2011, 00:39
    1
    Misafir

    Biriniz Acele Etmedikçe Duası Kabul Olunur






    Biriniz Acele Etmedikçe Duası Kabul Olunur Mumsema Biriniz Acele Etmedikçe Duası Kabul Olunur
    hadisler


  2. 19.Ağustos.2011, 17:27
    2
    m.deniz
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 30.Ocak.2011
    Üye No: 83734
    Mesaj Sayısı: 1,194
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 12
    Yaş: 27
    Bulunduğu yer: .......

    Cevap: Biriniz Acele Etmedikçe Duası Kabul Olunur




    " Ebû Hüreyre (Radtyallâhü anhyden rivayet edildiğine göre;
    Herhangi biriniz acele etmedikçe duası kabul edilir. (Kul acele ederek) Rabbime kaç defa dua ettim de duamı kabul etmedi, der.”

    * Buhârî, Daavât 22; Müslim, Zikir 90, 91. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vitir 23; Tirmizî, Daavât 12; İbni Mâce

    İzahı


    Bu hadisi; Buhâri, Müslim, Ebû Dâvûd ve Tirmizî de rivayet etmişlerdir. Bu hadîs, duâ eden mü'minin böyle konuşmaktan sakınmasının gerekliliğine ve duâ etmeye devam etmesinin doğru yol olduğuna delâlet eder. Çünkü duâ eden kişinin: Ben defalarca dua ettim veya şu ve bu işler için duâ ettim. Fakat

    Allah benim duamı kabul etmedi, gibi sözleri ya duasının kabulünün gecikmesinden bir nevî sızlanmadır veya ümidsizlik belirtisidir. Ge­rek sızlanma gerekse ümidsizlik fena şeylerdir. Mü'min kula yakış­maz. Duanın kabulü için Allah katında tâyin ve tesbit edilmiş belirli bir vakit vardır. Zamanı gelmedikçe gerçekleşmez. Nitekim riva­yet edildiğine göre Mûsâ ve Hârûn (Aleyhime's-selâm)'ın F i r ' a v u n aleyhinde ettikleri dua ile duanın kabulü arasında ge­çen süre kırk yıldır. Şu halde duanın kabulünün gecikmesinden sız­lanmak hatâdır ve duanın' kabul olunmamasına sebebiyet verir. İkin­cisi, yâni duanın kabul olunmasından ümitsizliğe düşmek ancak kâ­firlerin işidir, mü'min bir kimse hiçbir zaman Allah'ın lütuf ve rah­metinden ümidini kesmez.

    Duanın kabul olunması çok çeşitlidir. Şöyle ki: Bâzan istenen şe­yin istenen zaman içinde gerçekleşmesiyle olur. Bazen istenen şeyin bir hikmete binâen bir süre sonra gerçekleşmesiyle olur. Bazen iste­nen şey yerine bir şerrin defedilmesi suretiyle kabul olunur. Bazen de sahibi için âhirette azık olmak üzere sevab defterine bir hayrat olarak geçirilir.[29]



    Duanın Kabul Olmasının Şartları


    Duanın kabul olmasının bâzı şartları vardır. Bu hadîste bu şart­lardan ikisine işaret edilmiştir:

    1. Duâ eden kişinin acele etmemesi,

    2. Duanın kabul olmayacağı değil, kabul olacağı kanaatini bes­lemek.

    3. Haram bir iş için duâ etmemek

    4. Duayı kalb uyanıklığıyla ve gafletten uzak biçimde, mütevâ-zi bir halde etmek.

    5. Yediğinin ve giydiğinin helâldan olması. Başka şartlar da vardır. Bu kadarla yetinelim.[30]



    8- Adam "Allahım Dilersen "Bana Mağfiret Eyle" Diyemez, Babı


    3854) "... Ebû Hüreyre (Radıyailâhü anhyâen rivayet edildiğine göre; Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu, demiştir :

    «Sakın herhangi biriniz "Allahım! Dilersen bana mağfiret eyle" biçiminde duâ etmesin ve dileğinde kesin ifâde kullansın (yâni "Al­lahım bana mağfiret eyle" desin). Çünkü şüphesiz Allah'ı zorlayan (hiç bir kuvvet) yoktur.»"[31]



    İzahı


    Bu hadîsi; Buhâri, Müslim, Tirmizi, Ebû D â -v û d ve Mâlik de rivayet etmişlerdir.

    Duâ ederken "Dilersen" kaydını koymak sakıncalıdır. Çünkü san­ki Allah dilemezse bile herhangi bir kimseyi bağışlamaya zorlanabi­lir, gibi yanlış bir anlamaya yol açar. Halbuki Allah herşeyi irade­siyle, dilemesiyle yapar. Hiç bir şeye zorlanamaz, hiç bir kuvvet O'nu birşeye icbar edemez. Diğer taraftan bu kayıt duâ edeni müstağni gibi gösterir. Yâni istersen bu duayı kabul et, istersen kabul etme. Pek ihtiyacım yoktur, gibi sakat bir mânâ çıkabilir. Oysa bütün var­lıklar O'na muhtaçtır.

    Bu itibarla duâ eden kimse azimli ve kesin ifâde kullanmalıdır ve duasının Allah katında kabule şayan olduğu kanaatini beslemelidir.

    Hadîsin zahirine göre bu kaydı kullanmak haramdır. 1 b n - i Abdi'1-Berr böyle hükmetmiştir. N e v e v i ise bu yasağın mekruhluk için olduğunu söylemiştir.[32]


  3. 19.Ağustos.2011, 17:27
    2
    Devamlı Üye



    " Ebû Hüreyre (Radtyallâhü anhyden rivayet edildiğine göre;
    Herhangi biriniz acele etmedikçe duası kabul edilir. (Kul acele ederek) Rabbime kaç defa dua ettim de duamı kabul etmedi, der.”

    * Buhârî, Daavât 22; Müslim, Zikir 90, 91. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vitir 23; Tirmizî, Daavât 12; İbni Mâce

    İzahı


    Bu hadisi; Buhâri, Müslim, Ebû Dâvûd ve Tirmizî de rivayet etmişlerdir. Bu hadîs, duâ eden mü'minin böyle konuşmaktan sakınmasının gerekliliğine ve duâ etmeye devam etmesinin doğru yol olduğuna delâlet eder. Çünkü duâ eden kişinin: Ben defalarca dua ettim veya şu ve bu işler için duâ ettim. Fakat

    Allah benim duamı kabul etmedi, gibi sözleri ya duasının kabulünün gecikmesinden bir nevî sızlanmadır veya ümidsizlik belirtisidir. Ge­rek sızlanma gerekse ümidsizlik fena şeylerdir. Mü'min kula yakış­maz. Duanın kabulü için Allah katında tâyin ve tesbit edilmiş belirli bir vakit vardır. Zamanı gelmedikçe gerçekleşmez. Nitekim riva­yet edildiğine göre Mûsâ ve Hârûn (Aleyhime's-selâm)'ın F i r ' a v u n aleyhinde ettikleri dua ile duanın kabulü arasında ge­çen süre kırk yıldır. Şu halde duanın kabulünün gecikmesinden sız­lanmak hatâdır ve duanın' kabul olunmamasına sebebiyet verir. İkin­cisi, yâni duanın kabul olunmasından ümitsizliğe düşmek ancak kâ­firlerin işidir, mü'min bir kimse hiçbir zaman Allah'ın lütuf ve rah­metinden ümidini kesmez.

    Duanın kabul olunması çok çeşitlidir. Şöyle ki: Bâzan istenen şe­yin istenen zaman içinde gerçekleşmesiyle olur. Bazen istenen şeyin bir hikmete binâen bir süre sonra gerçekleşmesiyle olur. Bazen iste­nen şey yerine bir şerrin defedilmesi suretiyle kabul olunur. Bazen de sahibi için âhirette azık olmak üzere sevab defterine bir hayrat olarak geçirilir.[29]



    Duanın Kabul Olmasının Şartları


    Duanın kabul olmasının bâzı şartları vardır. Bu hadîste bu şart­lardan ikisine işaret edilmiştir:

    1. Duâ eden kişinin acele etmemesi,

    2. Duanın kabul olmayacağı değil, kabul olacağı kanaatini bes­lemek.

    3. Haram bir iş için duâ etmemek

    4. Duayı kalb uyanıklığıyla ve gafletten uzak biçimde, mütevâ-zi bir halde etmek.

    5. Yediğinin ve giydiğinin helâldan olması. Başka şartlar da vardır. Bu kadarla yetinelim.[30]



    8- Adam "Allahım Dilersen "Bana Mağfiret Eyle" Diyemez, Babı


    3854) "... Ebû Hüreyre (Radıyailâhü anhyâen rivayet edildiğine göre; Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu, demiştir :

    «Sakın herhangi biriniz "Allahım! Dilersen bana mağfiret eyle" biçiminde duâ etmesin ve dileğinde kesin ifâde kullansın (yâni "Al­lahım bana mağfiret eyle" desin). Çünkü şüphesiz Allah'ı zorlayan (hiç bir kuvvet) yoktur.»"[31]



    İzahı


    Bu hadîsi; Buhâri, Müslim, Tirmizi, Ebû D â -v û d ve Mâlik de rivayet etmişlerdir.

    Duâ ederken "Dilersen" kaydını koymak sakıncalıdır. Çünkü san­ki Allah dilemezse bile herhangi bir kimseyi bağışlamaya zorlanabi­lir, gibi yanlış bir anlamaya yol açar. Halbuki Allah herşeyi irade­siyle, dilemesiyle yapar. Hiç bir şeye zorlanamaz, hiç bir kuvvet O'nu birşeye icbar edemez. Diğer taraftan bu kayıt duâ edeni müstağni gibi gösterir. Yâni istersen bu duayı kabul et, istersen kabul etme. Pek ihtiyacım yoktur, gibi sakat bir mânâ çıkabilir. Oysa bütün var­lıklar O'na muhtaçtır.

    Bu itibarla duâ eden kimse azimli ve kesin ifâde kullanmalıdır ve duasının Allah katında kabule şayan olduğu kanaatini beslemelidir.

    Hadîsin zahirine göre bu kaydı kullanmak haramdır. 1 b n - i Abdi'1-Berr böyle hükmetmiştir. N e v e v i ise bu yasağın mekruhluk için olduğunu söylemiştir.[32]





+ Yorum Gönder