Konusunu Oylayın.: Cami avlusunda satış yapılması caiz midir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Cami avlusunda satış yapılması caiz midir?
  1. 19.Haziran.2011, 06:42
    1
    Misafir

    Cami avlusunda satış yapılması caiz midir?

  2. 19.Haziran.2011, 06:57
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,810
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: Cami avlusunda satış yapılması caiz midir?




    Ey Âdemoğulları, her mescidde zînetlerinizi takının." (Araf, 7/31)
    "Zînet"ten maksat edeptir. Câmilerin ilk yapılış gayesi Allah'a ibadettir.
    Camilerde dünyevi şeyler konuşmak haram değildir, alım satım yapmak haramdır. Mescitlerde yüksek sesle konuşmak mekruhtur. Ancak vaiz, hatib ve öğrencilerine ders vermekte olan üstad sesini duyurmak için yükseltebilir. Namaz kılanlara zarar vermemek şartıyla Kur'ân-ı Kerîm okuyanların veya Allah'ı zikredenlerin seslerini yükseltmeleri caizdir. Mescit ve camilerde imama soru sorulabilir ve ondan ders alınabilir.
    Camilerde terzilik yapmak, ayakkabı tamir etmek gibi işlerde bulunmak mekruh sayılmıştır. Ücretle çocuklara Kur'ân ve din dersi okutan hocaların camii dershane yapması, yani namaz vakit­leri dışında bu maksatla kullanması hakkında farklı görüşler var, çoğuna göre mekruh değildir. Ücretsiz okutanlar için ittifakla ke­rahet olmadığı tesbit edilmiştir.
    Camilerin bahçesi mescid içi gibi olmadığı için oralarda ticaret yapmak caizdir.
    Büyük binaların bir bölümü mescid olarak kullanıldığında veya apartman katlarından biri bu maksada tahsis edildiğinde, cami' ve mescidlerle ilgili hükümler bunlar hakkında aynen câri olur mu?

    Apartmandaki dairelerden biri buna tahsis edilir ve ora sakinlerin­ce içinde namaz kılınır, dışardan gelenlere de açık tutulursa, mescid ahkâmına tabi olur: İçinde alım-satımda bulunmak, cünüp olarak girmek gibi fiil ve davranışlar haram sayılır.
    Büyük binanın bünyesindeki odalardan biri, ya da binanın bir bölümü buna tahsis edilir, ancak bina açık tutulduğu zaman namaz kılınabilir, kapalı tutulduğunda mescid de kapalı kalırsa, o takdirde cami' ve mescidler hükmü bunda câri değildir. İsterse gelip namaz kılanlar men'edilmesin. (Fetâvâ-yi Kaadıhan - Fetâvâ-yi Hindiyye : l/l10.)
    (Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/373-374.)


  3. 19.Haziran.2011, 06:57
    2
    Editör



    Ey Âdemoğulları, her mescidde zînetlerinizi takının." (Araf, 7/31)
    "Zînet"ten maksat edeptir. Câmilerin ilk yapılış gayesi Allah'a ibadettir.
    Camilerde dünyevi şeyler konuşmak haram değildir, alım satım yapmak haramdır. Mescitlerde yüksek sesle konuşmak mekruhtur. Ancak vaiz, hatib ve öğrencilerine ders vermekte olan üstad sesini duyurmak için yükseltebilir. Namaz kılanlara zarar vermemek şartıyla Kur'ân-ı Kerîm okuyanların veya Allah'ı zikredenlerin seslerini yükseltmeleri caizdir. Mescit ve camilerde imama soru sorulabilir ve ondan ders alınabilir.
    Camilerde terzilik yapmak, ayakkabı tamir etmek gibi işlerde bulunmak mekruh sayılmıştır. Ücretle çocuklara Kur'ân ve din dersi okutan hocaların camii dershane yapması, yani namaz vakit­leri dışında bu maksatla kullanması hakkında farklı görüşler var, çoğuna göre mekruh değildir. Ücretsiz okutanlar için ittifakla ke­rahet olmadığı tesbit edilmiştir.
    Camilerin bahçesi mescid içi gibi olmadığı için oralarda ticaret yapmak caizdir.
    Büyük binaların bir bölümü mescid olarak kullanıldığında veya apartman katlarından biri bu maksada tahsis edildiğinde, cami' ve mescidlerle ilgili hükümler bunlar hakkında aynen câri olur mu?

    Apartmandaki dairelerden biri buna tahsis edilir ve ora sakinlerin­ce içinde namaz kılınır, dışardan gelenlere de açık tutulursa, mescid ahkâmına tabi olur: İçinde alım-satımda bulunmak, cünüp olarak girmek gibi fiil ve davranışlar haram sayılır.
    Büyük binanın bünyesindeki odalardan biri, ya da binanın bir bölümü buna tahsis edilir, ancak bina açık tutulduğu zaman namaz kılınabilir, kapalı tutulduğunda mescid de kapalı kalırsa, o takdirde cami' ve mescidler hükmü bunda câri değildir. İsterse gelip namaz kılanlar men'edilmesin. (Fetâvâ-yi Kaadıhan - Fetâvâ-yi Hindiyye : l/l10.)
    (Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/373-374.)





+ Yorum Gönder