Konusunu Oylayın.: Şii meshebi ile Sünni mezhepleri arasında ne gibi farklılıklar var ortak yönleri nelerdir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Şii meshebi ile Sünni mezhepleri arasında ne gibi farklılıklar var ortak yönleri nelerdir?
  1. 15.Mayıs.2011, 16:02
    1
    Misafir

    Şii meshebi ile Sünni mezhepleri arasında ne gibi farklılıklar var ortak yönleri nelerdir?






    Şii meshebi ile Sünni mezhepleri arasında ne gibi farklılıklar var ortak yönleri nelerdir? Mumsema şii meshebi ile hanefi meshebi arasında ne gibi farklılıklar var.. ortak yönleerı.. yada farklı olduklrı yerler neler...


  2. 15.Mayıs.2011, 16:02
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 15.Mayıs.2011, 17:23
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Şii meshebi ile Sünni mezhepleri arasında ne gibi farklılıklar var ortak yönleri nelerdir?




    Fıkıh lügatte “ince anlayış, derin kavrayış” anlamına gelmektedir. Bir konudaki derin bilgiye “fıkıh”, o bilgiyi elde etmeye de “tefakkuh” derler. Resulullah (sav) Efendimiz İbn Abbas’a dua etmiş ve “Allahım, onu dinde fakih kıl” buyurmuştur. (Alluhumme fakkihhu fi’d-din).


    Istılahta ise fıkıh kısaca, “ameli şer’i hükümleri tafsili delillerinden istinbat ederek bilmek” diye tarif edilir. Şer’i hükümler inanca, amele ve ahlaka ait olmak üzere üçe ayrılır. İşte amel ve ibadetlere ait olan kısmı fıkhın konusudur. İmam Azam Ebu Hanife ise fıkhı, “kişinin lehinde ve aleyhinde olan şeyleri bilmesidir” diye tarif ederek, hayatın tamamını onun konusu haline getirmiştir. Nitekim İmam’a atfedilen akaid risalesinin adı da “el-Fıkhu’l-Ekber” yani “büyük fıkıh”tır.


    Mezhep ise “z-h-b” kökünden türemiş bir terimdir; “gidilen yol” manasına gelir. Hicri ikinci asırdan itibaren fıkıh mezhepleri teşekkül etmiştir. Önce Medine ve Irak, bir başka adlandırmayla Hadis ve Rey ekolleri şekillenmiş, ardından birçok mezhepler oluşmuştur. Bu mezheplerden bazılarının mensubu kalmadığından bunlar ortadan kalkmışlar, tarihte fazla işlenmemişlerdir. Sevri ve Leysi mezhepleri gibi. Bazıları ise büyük devletlerin hukukunu ve kalabalık kitlelerin günlük hayatını tanzim ettikleri için işlenerek gelişmiş ve genişlemişlerdir. Hanefi ve Maliki mezhepleri gibi... Mezhep kelimesinin “gidilen yol” anlamına geldiğini söylemiştik. O yoldan gidenler azaldıkça mezhep de mezhep olma kabiliyetini kaybetmeye başlar. Yol, gitmek içindir; üzerinde oturmak, çadır kurmak, ev yapmak için değildir. Bir yerde durmak murat edilseydi, adına mezhep değil “mevkıf” (durak) derlerdi.


    Mezhepler bir de sünni ve şii mezhepler olmak üzere ikiye ayrılır. Sünni mezheplerin toplam 13 mezhep olduğu kabul edilmekle birlikte en çok mensubu bulunanlar 4 tanedir. Şii fıkıh mezheplerin en önemlileri ise Ca’feriye, Zeydiyedir. Şii mezhepler içerisinde Zeydiye, sünniliğe en yakın mezhep kabul edilmektedir.


    Ana ilkeler ve karakteristik özellikler daha ziyade usûlde ortaya çıktığı için mezheplerin usûlü üzerinde durulacak; fakat fer’î bir mes’ele de, o mezhebin karakteristik özelliğini aksettiren bir mahiyet arz ediyorsa, bunlara da yer verilebilecektir. Görüşlerin mukayesesi genellikle o delili en çok kullanan mezhebin başlığı altında yapılacak, bu durumda diğer mezheplere temas edilirken o konu yeniden ele alınmayacaktır.



    Sünni mezhebine göre;
    • Kelime-i Şehadet getirmek
    • Günde beş vakit namaz kılmak
    • Ramazan ayı boyunca oruç tutmak
    • Zekat vermekle yükümlü olan kimse için Zekât vermek
    • Hac'ca gitmekle yükümlü olan kimse için ömründe bir defa veya daha fazla hacca gitmek


    Şii mezhebine göre; İmmamiye ve İsmailliye olarak ikiye ayrılır.

    Furu al-Din (İmamiyye)
    • Namaz
    • Oruç
    • Zekât
    • Hums
    • Cihat
    • Emr-i Bil Maruf
    • Nehyi Anil Münker
    • Tevella
    • Teberra

    7 Şart (İsmailiyye)
    • Velayet
    • Teharet
    • Namaz
    • Zekât
    • Oruç
    • Cihad


    • Allah'ın tek Yaradan olduğuna inanmak.
    • Allah'ın meleklerine inanmak.
    • Allah'ın kitaplarına inanmak.
    • Allah'ın peygamberlerine inanmak.
    • Kaza ve kadere inanmak.
    • Ahiret gününe inanmak



  4. 15.Mayıs.2011, 17:23
    2
    Silent and lonely rains



    Fıkıh lügatte “ince anlayış, derin kavrayış” anlamına gelmektedir. Bir konudaki derin bilgiye “fıkıh”, o bilgiyi elde etmeye de “tefakkuh” derler. Resulullah (sav) Efendimiz İbn Abbas’a dua etmiş ve “Allahım, onu dinde fakih kıl” buyurmuştur. (Alluhumme fakkihhu fi’d-din).


    Istılahta ise fıkıh kısaca, “ameli şer’i hükümleri tafsili delillerinden istinbat ederek bilmek” diye tarif edilir. Şer’i hükümler inanca, amele ve ahlaka ait olmak üzere üçe ayrılır. İşte amel ve ibadetlere ait olan kısmı fıkhın konusudur. İmam Azam Ebu Hanife ise fıkhı, “kişinin lehinde ve aleyhinde olan şeyleri bilmesidir” diye tarif ederek, hayatın tamamını onun konusu haline getirmiştir. Nitekim İmam’a atfedilen akaid risalesinin adı da “el-Fıkhu’l-Ekber” yani “büyük fıkıh”tır.


    Mezhep ise “z-h-b” kökünden türemiş bir terimdir; “gidilen yol” manasına gelir. Hicri ikinci asırdan itibaren fıkıh mezhepleri teşekkül etmiştir. Önce Medine ve Irak, bir başka adlandırmayla Hadis ve Rey ekolleri şekillenmiş, ardından birçok mezhepler oluşmuştur. Bu mezheplerden bazılarının mensubu kalmadığından bunlar ortadan kalkmışlar, tarihte fazla işlenmemişlerdir. Sevri ve Leysi mezhepleri gibi. Bazıları ise büyük devletlerin hukukunu ve kalabalık kitlelerin günlük hayatını tanzim ettikleri için işlenerek gelişmiş ve genişlemişlerdir. Hanefi ve Maliki mezhepleri gibi... Mezhep kelimesinin “gidilen yol” anlamına geldiğini söylemiştik. O yoldan gidenler azaldıkça mezhep de mezhep olma kabiliyetini kaybetmeye başlar. Yol, gitmek içindir; üzerinde oturmak, çadır kurmak, ev yapmak için değildir. Bir yerde durmak murat edilseydi, adına mezhep değil “mevkıf” (durak) derlerdi.


    Mezhepler bir de sünni ve şii mezhepler olmak üzere ikiye ayrılır. Sünni mezheplerin toplam 13 mezhep olduğu kabul edilmekle birlikte en çok mensubu bulunanlar 4 tanedir. Şii fıkıh mezheplerin en önemlileri ise Ca’feriye, Zeydiyedir. Şii mezhepler içerisinde Zeydiye, sünniliğe en yakın mezhep kabul edilmektedir.


    Ana ilkeler ve karakteristik özellikler daha ziyade usûlde ortaya çıktığı için mezheplerin usûlü üzerinde durulacak; fakat fer’î bir mes’ele de, o mezhebin karakteristik özelliğini aksettiren bir mahiyet arz ediyorsa, bunlara da yer verilebilecektir. Görüşlerin mukayesesi genellikle o delili en çok kullanan mezhebin başlığı altında yapılacak, bu durumda diğer mezheplere temas edilirken o konu yeniden ele alınmayacaktır.



    Sünni mezhebine göre;
    • Kelime-i Şehadet getirmek
    • Günde beş vakit namaz kılmak
    • Ramazan ayı boyunca oruç tutmak
    • Zekat vermekle yükümlü olan kimse için Zekât vermek
    • Hac'ca gitmekle yükümlü olan kimse için ömründe bir defa veya daha fazla hacca gitmek


    Şii mezhebine göre; İmmamiye ve İsmailliye olarak ikiye ayrılır.

    Furu al-Din (İmamiyye)
    • Namaz
    • Oruç
    • Zekât
    • Hums
    • Cihat
    • Emr-i Bil Maruf
    • Nehyi Anil Münker
    • Tevella
    • Teberra

    7 Şart (İsmailiyye)
    • Velayet
    • Teharet
    • Namaz
    • Zekât
    • Oruç
    • Cihad


    • Allah'ın tek Yaradan olduğuna inanmak.
    • Allah'ın meleklerine inanmak.
    • Allah'ın kitaplarına inanmak.
    • Allah'ın peygamberlerine inanmak.
    • Kaza ve kadere inanmak.
    • Ahiret gününe inanmak






+ Yorum Gönder