Konusunu Oylayın.: Kuran ve sünnet ışığında kabir ziyareti

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Kuran ve sünnet ışığında kabir ziyareti
  1. 09.Nisan.2011, 23:53
    1
    Misafir

    Kuran ve sünnet ışığında kabir ziyareti

  2. 10.Nisan.2011, 10:57
    2
    kanarya
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Temmuz.2007
    Üye No: 1434
    Mesaj Sayısı: 357
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Cevap: Kuran ve sünnet ışığında kabir ziyareti




    بِسْمِ اللهِ، اَلْحَمْدُ ِللهِ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ وَ بَعْدُ

    Kabir Ziyareti

    1) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Ey Allah’ım! Kabrimi tapılan bir put yapma...’ buyurdu.”
    Malik 1/172-85, Abdurrezzak 15916, Ahmed 2/246
    2) Hüseyin bin Ali (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘...Kabrimi bayram yeri edinmeyin...’ buyurdu.”
    Ebu Yağla 469, Ebu Davud 2042, Ahmed 2/246
    3) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Evlerinizi kabirler, kabrimi de bayram yeri edinmeyiniz. Her nerede olursanız, oradan bana selam gönderiniz; sizin selamınız bana ulaştırılır’ buyurdu.”
    Ebu Davud 2042, Ahmed 2/367
    4) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
    “Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kalkamayıp vefatıyla neticelenen hastalığında şöyle buyurmuştur:
    ‘Allah Yahudi ve Hristiyanlara lanet etsin. Onlar nebilerinin kabirlerini mescid edinmişlerdir.’
    Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in bu sakındırması olmasaydı Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kabri açıkta olurdu. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabrinin mescid edinilmesinden korkmuş ve ondan ümmetini sakındırmıştır.”
    Buhari 4441
    5) Zeyd bin Eslem (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Ey Allah’ım! Kabrimi kendisine namaz kılınan bir put yapma. Nebilerinin kabirlerini mescidler edinen kavme Allah’ın gazabı şiddetlenir’ buyurdu.”
    İbni Ebi Şeybe 2/269
    6) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
    “Ümmü Seleme (Radiyallahu Anha) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e Habeşistan beldesinde gördüğü bir kiliseyi zikretti. O kiliseye Mariye deniliyordu. Ümmü Seleme (Radiyallahu Anha) o kilisede gördüğü resimleri anlattı. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    −‘Onlar öyle bir toplum ki; içlerinde salih bir kul veya salih bir kimse öldüğünde onun kabri üzere mescid inşa ederler. O resimleri de oraya yaparlar. İşte onlar Allah-u Teâlâ katında mahlûkatın en şerlileridir’ buyurdu.”
    Buhari 427, Müslim 528/16, İbni Ebi Şeybe 3/225, Nesei 702, Ahmed 6/51
    7) Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu Anhuma) şöyle diyor:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
    ‘İnsanların en şerlileri kendileri hayatta iken kıyamet üzerlerine kopan ve kabirleri mescidler edinen kimselerdir’ buyuruyordu.”
    İbni Hibban el-İhsan 2325, İbni Huzeyme 789, Tabarani 10413, Bezzar 3420, Ahmed 1/405-435
    8) Cündeb bin Abdullah (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Vefatından beş gün önce Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
    ‘Sizden önceki kimseler nebilerinin ve salihlerinin kabirlerini mescid ediniyorlardı. Ben size bunu kesin olarak yasaklıyorum’ buyuruyordu.”
    Müslim 532/23, Ebu Avane 1/401, Tabarani Mucemu’l-Kebir 1686, İbni Sa’d 2/240
    9) Ebu Mersed el-Ganevi (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Kabirlerin üzerine oturmayınız ve onlara doğru namaz kılmayınız’ buyurdu.”
    Müslim 972/97-98, Ebu Davud 3229, Nesei 759, Tirmizi 1050, Beyhaki 4/79, Ahmed 4/135
    10) Bureyde (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Ben kabirleri ziyaretten sizi yasaklamıştım. Artık onları ziyaret edebilirsiniz. Çünkü kabirler sizlere ahireti hatırlatır. Kim kabir ziyareti yapmak istiyorsa yapsın, ancak batıl bir söz söylemesin’ buyurdu.”
    Müslim 977/106, Ebu Davud 3235, Nesei 2031, 2032, 4441, 5667, 5668, 5669, Beyhaki 4/77, Ahmed 5/3, 50, 355, 356, 361


    Kabirler Niçin Ziyaret Edilir?

    a) Kabir ziyaretleri ziyaretçilerin kabirleri görerek ölümü hatırlayıp, dönüşlerinin cennet veya cehennem olacağını hesap ederek hazırlık yapmaları içindir. Hadislerde geçtiği gibi kabir ziyaretinden ilk maksat budur.
    1) Bureyde (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Ben kabirleri ziyaretten sizi yasaklamıştım. Artık onları ziyaret ediniz. Çünkü kabirler sizlere ahireti hatırlatır. Kim kabir ziyareti yapmak istiyorsa yapsın, ancak batıl bir söz söylemesin’ buyurdu.”
    Müslim 977/106, Ebu Davud 3235, Nesei 2031, 2032, 4441, 5667, 5668, 5669, Beyhaki 4/77, Ahmed 5/3, 50, 355, 356, 361
    b) Mezarda yatanlara dua ve istiğfar ederek ölülerin bu ziyaret sebebiyle istifadesini sağlamaktır.
    2) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle demiştir:
    “Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Baki mezarlığına çıkıyor ve orada yatan ölülere dua ediyordu. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e bu durumu sorduğunda Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    −‘Ben onlara dua etmekle emrolundum’ buyurdu.”
    Müslim
    Bu hadiste Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kabir ziyareti yaptığı ve kabirleri ziyaret ederken ölülere sadece dua ettiğini ve onunla emrolunduğunu anlıyoruz.
    3) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle demiştir:
    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yanımda gecelediğinde gecenin sonunda Medine kabristanı Baki’ye çıkar ve şöyle dua ederdi:
    ‘Es-Selamu Aleykum Dare Kavmin Mü’minin. Ve Etakum Ma Tuadune Gaden. Mueccelin. Ve İnna İnşaallahu Bikum Lahikun. Allahummeğfirli Ehli Bakiil Garkadi.’
    Duanın Manası: Selam sizlere ey mümin topluluklar yurdunun sakinleri! Yarın meydana gelecek diye vad olunduğunuz şey ölüm size gelmiştir. Sizler, ölüm ile yeniden dirilme arası müddette bekletiliyorsunuz. Bizlerde inşallah sizlere kavuşacağız. Ey Allah’ım! Bakiul Garkad Medine’de ki mezarlık ahalisine mağfiret eyle.”
    Müslim 974/102, Nesei 2038, İbni Sünni 592, Beyhaki 4/79, Ahmed 6/180
    Görüldüğü gibi bu hadisi şeriften de Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kabir ziyaretinde ölülere Allah’tan bağışlanma talebinde bulunup, onlara dua ettiği anlaşılmaktadır.
    4) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
    “Ya Rasulallah! Ölüler için nasıl dua edeyim? diye sordum. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    −‘Es-Selamu Ala Ehlid-Diyar Mine’l-Mü’minin ve’l-Müslimin. Ve Yerhamullahu’l-Müstakdimine vel-Muste’hirin ve İnna İnşaallahu Bikum Le Lahikûn dersin’ buyurdu”
    Duanın Manası: Mü’minler ve Müslümanlar diyarının ahalisine selam olsun. Allah bizden evvel ölenlerle bizden sonra öleceklere rahmet etsin. Ve biz de inşallah sizlere muhakkak kavuşacağız.”
    Müslim 947, Nesei 2036
    5) Bureyde (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabirlere çıktığı zaman sahabelere şu duaları öğretirdi:
    ‘Es-Selamu Aleykum Ehled-Diyar, Minel-Mü’minin ve’l-Müslimin. Entum Lena Faratun Nahnulekum Tebaun ve İnna İnşaallahu Le Lahikun. Es’elullahe Lena ve Lekum el-Afiyete’ derdi.”
    Duanın Manası: Ey müminler ve Müslümanlar diyarının ahalisi, selam sizlere! İnşallah bizler de muhakkak sizlere kavuşacağız. Sizler bizim için öncüler, bizler de sizin için tabileriz. Allah’tan bize ve size afiyet dilerim.”
    Müslim 975/104, Nesei 2039, İbni Mace 1457, İbni Sünni 589, Beyhaki 4/79, Ahmed 5/353
    6) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabristana gelerek:
    ‘Es-Selamu Aleykum Dare Kavmin Mü’minin. İnşaallahu Bikum Lahikun...’ dedi.”
    Duanın Manası: Ey mü’minler yurdunun sakinleri, selam sizlere. İnşallah bizler de sizlere kavuşacağız.”
    Müslim 249/39, Malik 1/28, Nesei 150, İbni Mace 4306, Beyhaki 4/78, Ahmed 2/300, 480
    7) Osman (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ölen kimsenin defin işini bitirdiğinde:
    ‘Kardeşiniz için mağfiret isteyiniz. Hak kelime üzere kalması için de ona dua edin. Çünkü o şu anda sorguya çekilmektedir’ derdi.”
    Ebu Davud 3221
    8) İshak bin Rahuveyh (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Ölen kimse kabre gömüldüğünde velisinden sevdiği kimse gelir, yüzü tarafından ona selam verir, sonra kıbleye yönelerek onun için dua eder ve sonra gider.”
    İbnu’l-Münzir 5/458
    9) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) ölünün defin işini tamamlayıp üzerinde ki toprağını düzelttiği zaman ayağa kalkar sonra onun için şöyle dua ederdi:
    “Ey Allah’ım kulun Sana iade edildi. Ona şefkat gösterip merhamet et. Ey Allah’ım! Onun cisminden toprağı uzaklaştır. Ruhu için sema kapılarını aç. Onu güzel bir kabülle kabul et. Ey Allah’ım! Bu kulun ihsan sahibi ise, ihsanını kat kat eyle ve artır. Eğer hatalı ise, onun hatalarını bağışla ve onu affet.”
    İbnu’l-Münzir 5/458
    Kabir ziyaretlerinde Kur’an’ı Kerim okumaya gelince, Sahih Sünnette böyle bir şeyin aslı yoktur. Meseleyle ilgili Yukarıda geçen hadisi şerifler kabir ziyaretlerinde Kur’an’ı Kerim okumanın meşru olmadığına işaret etmektedir. Kabir ziyaretlerinde Kur’an’ı Kerim okumak meşru bir şey olsaydı, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) önce kendisi yapar sonra onu ümmetine emrederdi ve öğretirdi.
    Özellikle Aişe (Radiyallahu Anha), Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e kabirleri ziyaret ederken ne söyleyeceğini sorduğunda dua etmesini söylemez, Kur’an’ı Kerim okumasını söylerdi. Buna karşılık Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Aişe (Radiyallahu Anha)’ya; ölülere selam vermesini, dua ve istiğfar etmesini söylemiştir.
    Aişe (Radiyallahu Anha)’ya ne Fatiha ne Yasin ne de başka bir sure ve ayetlerini okumasını söylememiştir. Mezarda yatanlara Kur’an okumak meşru olsaydı Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bunu Aişe (Radiyallahu Anha)’dan ve ümmetinden gizlemezdi. Çünkü usul ilminde kararlaştırılan kaideye göre; ihtiyaç anında açıklamayı tehir etmek asla caiz değildir.
    Hal böyle iken mezarlarda Kur’an’ı Kerim okumak caiz olduğu halde Rasuli Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) efendimizin Aişe (Radiyallahu Anha)’dan onu gizlediği ve tehir ettiği asla düşünülemez. Kabir ziyaretlerinde Kur’an’ı Kerim okumanın meşru olmadığını teyit edip kuvvetlendiren delillerden biri de Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in:
    ‘Evlerinizi kabirlere çevirmeyiniz. Şüphesiz ki şeytan içinde Bakara suresi okunan evden kaçar’ mealinde ki hadisidir.
    Müslim 780/212, Tirmizi 2877, Ahmed 2/284, 337, 378
    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bu hadisiyle kabirlerin şeran Kur’an’ı Kerim okunacak yerler olmadığına işaret etmiştir. Bunun için Rasuli Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) efendimiz evlerde Kur’an’ı Kerim okumaya teşvik edip, evlerin içerisinde Kur’an’ı Kerim okumayarak mezarlığa çevrilmesini yasaklamıştır. Buna yakın manalı bir hadiste de Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmaktadır:
    “Sünnet namazlarınızı evlerde kılınız, oraları kabristan edinmeyiniz.”
    Müslim 777/209



  3. 10.Nisan.2011, 10:57
    2
    Devamlı Üye



    بِسْمِ اللهِ، اَلْحَمْدُ ِللهِ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ وَ بَعْدُ

    Kabir Ziyareti

    1) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Ey Allah’ım! Kabrimi tapılan bir put yapma...’ buyurdu.”
    Malik 1/172-85, Abdurrezzak 15916, Ahmed 2/246
    2) Hüseyin bin Ali (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘...Kabrimi bayram yeri edinmeyin...’ buyurdu.”
    Ebu Yağla 469, Ebu Davud 2042, Ahmed 2/246
    3) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Evlerinizi kabirler, kabrimi de bayram yeri edinmeyiniz. Her nerede olursanız, oradan bana selam gönderiniz; sizin selamınız bana ulaştırılır’ buyurdu.”
    Ebu Davud 2042, Ahmed 2/367
    4) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
    “Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kalkamayıp vefatıyla neticelenen hastalığında şöyle buyurmuştur:
    ‘Allah Yahudi ve Hristiyanlara lanet etsin. Onlar nebilerinin kabirlerini mescid edinmişlerdir.’
    Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in bu sakındırması olmasaydı Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kabri açıkta olurdu. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabrinin mescid edinilmesinden korkmuş ve ondan ümmetini sakındırmıştır.”
    Buhari 4441
    5) Zeyd bin Eslem (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Ey Allah’ım! Kabrimi kendisine namaz kılınan bir put yapma. Nebilerinin kabirlerini mescidler edinen kavme Allah’ın gazabı şiddetlenir’ buyurdu.”
    İbni Ebi Şeybe 2/269
    6) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
    “Ümmü Seleme (Radiyallahu Anha) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e Habeşistan beldesinde gördüğü bir kiliseyi zikretti. O kiliseye Mariye deniliyordu. Ümmü Seleme (Radiyallahu Anha) o kilisede gördüğü resimleri anlattı. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    −‘Onlar öyle bir toplum ki; içlerinde salih bir kul veya salih bir kimse öldüğünde onun kabri üzere mescid inşa ederler. O resimleri de oraya yaparlar. İşte onlar Allah-u Teâlâ katında mahlûkatın en şerlileridir’ buyurdu.”
    Buhari 427, Müslim 528/16, İbni Ebi Şeybe 3/225, Nesei 702, Ahmed 6/51
    7) Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu Anhuma) şöyle diyor:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
    ‘İnsanların en şerlileri kendileri hayatta iken kıyamet üzerlerine kopan ve kabirleri mescidler edinen kimselerdir’ buyuruyordu.”
    İbni Hibban el-İhsan 2325, İbni Huzeyme 789, Tabarani 10413, Bezzar 3420, Ahmed 1/405-435
    8) Cündeb bin Abdullah (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Vefatından beş gün önce Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
    ‘Sizden önceki kimseler nebilerinin ve salihlerinin kabirlerini mescid ediniyorlardı. Ben size bunu kesin olarak yasaklıyorum’ buyuruyordu.”
    Müslim 532/23, Ebu Avane 1/401, Tabarani Mucemu’l-Kebir 1686, İbni Sa’d 2/240
    9) Ebu Mersed el-Ganevi (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Kabirlerin üzerine oturmayınız ve onlara doğru namaz kılmayınız’ buyurdu.”
    Müslim 972/97-98, Ebu Davud 3229, Nesei 759, Tirmizi 1050, Beyhaki 4/79, Ahmed 4/135
    10) Bureyde (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Ben kabirleri ziyaretten sizi yasaklamıştım. Artık onları ziyaret edebilirsiniz. Çünkü kabirler sizlere ahireti hatırlatır. Kim kabir ziyareti yapmak istiyorsa yapsın, ancak batıl bir söz söylemesin’ buyurdu.”
    Müslim 977/106, Ebu Davud 3235, Nesei 2031, 2032, 4441, 5667, 5668, 5669, Beyhaki 4/77, Ahmed 5/3, 50, 355, 356, 361


    Kabirler Niçin Ziyaret Edilir?

    a) Kabir ziyaretleri ziyaretçilerin kabirleri görerek ölümü hatırlayıp, dönüşlerinin cennet veya cehennem olacağını hesap ederek hazırlık yapmaları içindir. Hadislerde geçtiği gibi kabir ziyaretinden ilk maksat budur.
    1) Bureyde (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Ben kabirleri ziyaretten sizi yasaklamıştım. Artık onları ziyaret ediniz. Çünkü kabirler sizlere ahireti hatırlatır. Kim kabir ziyareti yapmak istiyorsa yapsın, ancak batıl bir söz söylemesin’ buyurdu.”
    Müslim 977/106, Ebu Davud 3235, Nesei 2031, 2032, 4441, 5667, 5668, 5669, Beyhaki 4/77, Ahmed 5/3, 50, 355, 356, 361
    b) Mezarda yatanlara dua ve istiğfar ederek ölülerin bu ziyaret sebebiyle istifadesini sağlamaktır.
    2) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle demiştir:
    “Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Baki mezarlığına çıkıyor ve orada yatan ölülere dua ediyordu. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e bu durumu sorduğunda Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    −‘Ben onlara dua etmekle emrolundum’ buyurdu.”
    Müslim
    Bu hadiste Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kabir ziyareti yaptığı ve kabirleri ziyaret ederken ölülere sadece dua ettiğini ve onunla emrolunduğunu anlıyoruz.
    3) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle demiştir:
    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yanımda gecelediğinde gecenin sonunda Medine kabristanı Baki’ye çıkar ve şöyle dua ederdi:
    ‘Es-Selamu Aleykum Dare Kavmin Mü’minin. Ve Etakum Ma Tuadune Gaden. Mueccelin. Ve İnna İnşaallahu Bikum Lahikun. Allahummeğfirli Ehli Bakiil Garkadi.’
    Duanın Manası: Selam sizlere ey mümin topluluklar yurdunun sakinleri! Yarın meydana gelecek diye vad olunduğunuz şey ölüm size gelmiştir. Sizler, ölüm ile yeniden dirilme arası müddette bekletiliyorsunuz. Bizlerde inşallah sizlere kavuşacağız. Ey Allah’ım! Bakiul Garkad Medine’de ki mezarlık ahalisine mağfiret eyle.”
    Müslim 974/102, Nesei 2038, İbni Sünni 592, Beyhaki 4/79, Ahmed 6/180
    Görüldüğü gibi bu hadisi şeriften de Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kabir ziyaretinde ölülere Allah’tan bağışlanma talebinde bulunup, onlara dua ettiği anlaşılmaktadır.
    4) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
    “Ya Rasulallah! Ölüler için nasıl dua edeyim? diye sordum. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    −‘Es-Selamu Ala Ehlid-Diyar Mine’l-Mü’minin ve’l-Müslimin. Ve Yerhamullahu’l-Müstakdimine vel-Muste’hirin ve İnna İnşaallahu Bikum Le Lahikûn dersin’ buyurdu”
    Duanın Manası: Mü’minler ve Müslümanlar diyarının ahalisine selam olsun. Allah bizden evvel ölenlerle bizden sonra öleceklere rahmet etsin. Ve biz de inşallah sizlere muhakkak kavuşacağız.”
    Müslim 947, Nesei 2036
    5) Bureyde (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabirlere çıktığı zaman sahabelere şu duaları öğretirdi:
    ‘Es-Selamu Aleykum Ehled-Diyar, Minel-Mü’minin ve’l-Müslimin. Entum Lena Faratun Nahnulekum Tebaun ve İnna İnşaallahu Le Lahikun. Es’elullahe Lena ve Lekum el-Afiyete’ derdi.”
    Duanın Manası: Ey müminler ve Müslümanlar diyarının ahalisi, selam sizlere! İnşallah bizler de muhakkak sizlere kavuşacağız. Sizler bizim için öncüler, bizler de sizin için tabileriz. Allah’tan bize ve size afiyet dilerim.”
    Müslim 975/104, Nesei 2039, İbni Mace 1457, İbni Sünni 589, Beyhaki 4/79, Ahmed 5/353
    6) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabristana gelerek:
    ‘Es-Selamu Aleykum Dare Kavmin Mü’minin. İnşaallahu Bikum Lahikun...’ dedi.”
    Duanın Manası: Ey mü’minler yurdunun sakinleri, selam sizlere. İnşallah bizler de sizlere kavuşacağız.”
    Müslim 249/39, Malik 1/28, Nesei 150, İbni Mace 4306, Beyhaki 4/78, Ahmed 2/300, 480
    7) Osman (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ölen kimsenin defin işini bitirdiğinde:
    ‘Kardeşiniz için mağfiret isteyiniz. Hak kelime üzere kalması için de ona dua edin. Çünkü o şu anda sorguya çekilmektedir’ derdi.”
    Ebu Davud 3221
    8) İshak bin Rahuveyh (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
    “Ölen kimse kabre gömüldüğünde velisinden sevdiği kimse gelir, yüzü tarafından ona selam verir, sonra kıbleye yönelerek onun için dua eder ve sonra gider.”
    İbnu’l-Münzir 5/458
    9) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) ölünün defin işini tamamlayıp üzerinde ki toprağını düzelttiği zaman ayağa kalkar sonra onun için şöyle dua ederdi:
    “Ey Allah’ım kulun Sana iade edildi. Ona şefkat gösterip merhamet et. Ey Allah’ım! Onun cisminden toprağı uzaklaştır. Ruhu için sema kapılarını aç. Onu güzel bir kabülle kabul et. Ey Allah’ım! Bu kulun ihsan sahibi ise, ihsanını kat kat eyle ve artır. Eğer hatalı ise, onun hatalarını bağışla ve onu affet.”
    İbnu’l-Münzir 5/458
    Kabir ziyaretlerinde Kur’an’ı Kerim okumaya gelince, Sahih Sünnette böyle bir şeyin aslı yoktur. Meseleyle ilgili Yukarıda geçen hadisi şerifler kabir ziyaretlerinde Kur’an’ı Kerim okumanın meşru olmadığına işaret etmektedir. Kabir ziyaretlerinde Kur’an’ı Kerim okumak meşru bir şey olsaydı, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) önce kendisi yapar sonra onu ümmetine emrederdi ve öğretirdi.
    Özellikle Aişe (Radiyallahu Anha), Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e kabirleri ziyaret ederken ne söyleyeceğini sorduğunda dua etmesini söylemez, Kur’an’ı Kerim okumasını söylerdi. Buna karşılık Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Aişe (Radiyallahu Anha)’ya; ölülere selam vermesini, dua ve istiğfar etmesini söylemiştir.
    Aişe (Radiyallahu Anha)’ya ne Fatiha ne Yasin ne de başka bir sure ve ayetlerini okumasını söylememiştir. Mezarda yatanlara Kur’an okumak meşru olsaydı Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bunu Aişe (Radiyallahu Anha)’dan ve ümmetinden gizlemezdi. Çünkü usul ilminde kararlaştırılan kaideye göre; ihtiyaç anında açıklamayı tehir etmek asla caiz değildir.
    Hal böyle iken mezarlarda Kur’an’ı Kerim okumak caiz olduğu halde Rasuli Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) efendimizin Aişe (Radiyallahu Anha)’dan onu gizlediği ve tehir ettiği asla düşünülemez. Kabir ziyaretlerinde Kur’an’ı Kerim okumanın meşru olmadığını teyit edip kuvvetlendiren delillerden biri de Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in:
    ‘Evlerinizi kabirlere çevirmeyiniz. Şüphesiz ki şeytan içinde Bakara suresi okunan evden kaçar’ mealinde ki hadisidir.
    Müslim 780/212, Tirmizi 2877, Ahmed 2/284, 337, 378
    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bu hadisiyle kabirlerin şeran Kur’an’ı Kerim okunacak yerler olmadığına işaret etmiştir. Bunun için Rasuli Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) efendimiz evlerde Kur’an’ı Kerim okumaya teşvik edip, evlerin içerisinde Kur’an’ı Kerim okumayarak mezarlığa çevrilmesini yasaklamıştır. Buna yakın manalı bir hadiste de Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmaktadır:
    “Sünnet namazlarınızı evlerde kılınız, oraları kabristan edinmeyiniz.”
    Müslim 777/209






+ Yorum Gönder