Konusunu Oylayın.: Gülten dayıoğlunun çocuk edebiyatındaki yeri ve önemi nedir? çocuk edebiyatına neler kazandırmıştır?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 4 kişi
Gülten dayıoğlunun çocuk edebiyatındaki yeri ve önemi nedir? çocuk edebiyatına neler kazandırmıştır?
  1. 25.Mart.2011, 12:43
    1
    Misafir

    Gülten dayıoğlunun çocuk edebiyatındaki yeri ve önemi nedir? çocuk edebiyatına neler kazandırmıştır?






    Gülten dayıoğlunun çocuk edebiyatındaki yeri ve önemi nedir? çocuk edebiyatına neler kazandırmıştır? Mumsema gulten dayıoğlu nun çocuk edebiyatındaki yeri ve önemi nedir? çocuk edebiyatına neler kazandırmıştır


  2. 25.Mart.2011, 12:43
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 25.Mart.2011, 18:41
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Gülten dayıoğlunun çocuk edebiyatındaki yeri ve önemi nedir? çocuk edebiyatına neler kazandırmıştır?




    GÜLTEN DAYIOĞLU’NUN ÇOCUK ÖYKÜLERİNDE
    YANSIMALAR VE KALIP ŞÖZLER
    Çocuk edebiyatı, 15 yaş altı çocuklar için konuları, karakterleri ve kullanılan dil özelleştirilerek hazırlanan edebi eserlerin oluşturduğu edebiyat koludur.
    Anton Çehov gibi edebiyat dünyasının önemli bazı isimleri bu kavramın bir edebiyat türü olarak ele alınamayacağını, yalnızca 'doz' olarak edebi vurgunun hafifletilerek sunulduğunu vurgulamakta ve bu tartışma sürmektedir. Edebiyatın dozunun hafifleştirilmesine Türk edebiyatından örnek olarak Ömer Seyfettin, Kemalettin Tuğcu eserleri ya da Yaşar Kemal, gibi yazarların çocuk öyküleri gösterilebilir.
    Akademik olarak net bir tanım olmasa da, çocukları hedef alan ürünlerin tanım olarak yeni bir sektör yaratmasıyla bu tanıma uyan edebi eserler de kategorik olarak çocuk edebiyatı başlığına girmişlerdir.
    Çocukları hedef alan edebi ürünler konusunda dünya çapında en önemli isimlerden biri olan Enid Blyton aynı zamanda yapıtları başka dillere en çok çevrilen İngiliz yazarlar arasında anılarak da alanın büyüklüğüne işaret etmektedir.
    Bu alan Türkiye'de, özellikle Yalvaç Ural ile öne çıkan Çocuk dergiciliği ile doldurulmakta, bununla birlikte Gülten Dayıoğlu gibi roman ve öyküleriyle bu alanın en köklü yazarları arasında sayılmaktadır.
    Masallar akademik edebiyat tanımı içinde kesinlikle ayrı bir türdür ve çocuk edebiyatı içinde değerlendirilmez.

    Günümüzde, güzel bir kitapçı dükkânına giren bir çocuk büyük bir olasılıkla dilediği kitabı bulabilir. Resimli, resimsiz macera romanları, peri masalları ve efsaneler, bilimkurgu, özyaşamöyküleri, tarih kitapları, doğayla ilgili kitaplar, şiirler, kısaca yeryüzünde var olan hemen her şeyle ilgili düzinelerle kitap rafları doldurur.
    Bugün kitap okuyan çocuk sayısı eskisine göre çok arttı. Kitap satın alamaya gücü yetmeyen çocuklar için Halk kütüphanelerinin çocuk kitapları bölümün*den süreli olarak ödünç kitap alınabilir. Bir*çok okulun da kendi özel kütüphanesi vardır.
    Günümüzde çocuk kitaplarının hem öğreti*ci, hem de eğlendirici olmasına önem verilir. Ama eskiden böyle değildi, üstelik çocukların okuyacak kitap bulmaları kolay olmuyordu. 18. yüzyılın başında yaşamış bir çocukla bu konuda konuşabilseydiniz, okumuş olduğu kitapların azlığına ve bunların sadece birkaçı*nın çocuklar için yazılmış olmasına şaşardınız. Bundan 150 yıl öncesine kadar kitap denince, çocukların aklına, baştan sona iyi davranış kuralları ile dolu ders kitapları gelirdi. Öğre*tici kitapların yanı sıra çocuklar için ilginç, eğlendirici kitaplar yazılmaya başlanalı çok olmadı.


    Tarihi
    Çok eskiden öykü kitapları yokken, halk ozanlarının anlattığı destanlar, cin, peri ma*salları, yiğitlikleri dillere destan olmuş şöval*yelerin, eşkıyaların maceraları, sözde konu*şan hayvanların öyküleri dinlenir, bu öyküler anlatıla anlatıla ezberlenirdi.
    Çocuk edebiyatı batı dünyasında ancak 18. yüzyılın ikinci yarısında bağımsız bir edebiyat kimliği kazandı. 18. yüzyıl başlarında Fransızca'ya, 19. yüzyılda İngilizce'ye çevrilen Binbir Gece Masalları da bütünüyle olmasa bile içinden seçilmiş bazı masallarla tüm dünya çocuklarının her dönemde vazgeçmeden oku*dukları yapıtlar olma özelliğini kazanmıştır. Alaeddinin Büyülü Lambası, Gemici Sinbad'ın Serüvenleri, Ali Baba ve Kırk Haramiler gibi Binbir Gece Masalları'ndan alınıp çeşitli dillere çevrilen ve resimlerle süslenen seçme masallar doğu toplumları kadar batı toplum*larında da benimsenmiş ve yaşamın her ala*nında etkileri görülmüş örnekler arasındadır (bak. Binbir Gece Masalları).
    Gene 18. yüzyılın başlarında, bugün çocuk edebiyatı klasikleri arasına giren birkaç kitap yazıldı. Bunlardan ikisi, Daniel Defoe'nun Robinson Crusoe (1719-20) adlı romanı ile Jonathan Swift'in Güliver'in Gezilerindir (Gulliver's Travels; 1726). Bu yapıtlar son derece ilginç ve heyecan verici oldukları için hâlâ okunur. Oysa ikisi de özellikle çocuklar için yazılmamıştı. Güliver'in Gezileri zamanın düşünce ve adetlerinin saçmalığını göstermek amacını güdüyordu. Çünkü 18. yüzyılın orta*larına gelinceye kadar çocuklar büyüklerin küçük bir modeli sayılır, yetişmeleri için özel bir çaba gösterilmezdi. John Locke ve Jean-Jacques Rousseau gibi Aydınlanma Çağı dü*şünürlerinin öne sürdüğü tezler (bak. Aydınlanma Çağı), Sanayi Devrimi'nden sonra orta sınıfların güç kazanması ve kadınların eşit haklar mücadelesi gibi bir dizi tarihsel olay sonucu, çocuklar büyüklerden değişik varlık*lar olarak algılanmaya başlandı. Çocuk edebi*yatının gelişmesi de çocuğun kendine özgü bir varlık olarak kabulünden sonra gerçekleşti ve William Blake, Lewis Caroll, Louisa May Alcott, Mark Twain, Carlo Collodi, Hans Christian Andersen gibi yetenekli yazarların katkılarıyla güçlendi. Günümüzde ise çocu*ğun kitap yapraklarını karıştırmaya başladığı ilk aylardan, 14-15 yaşına kadar zevkle oku*yacağı çeşitli boylarda, konularda, dillerde ki*taplar var.

    Türk Çocuk Edebiyatı Yazarları

    Ataol Berahramoğlu
    Aysel Gürmen
    Aytül Akal
    Betül Avunç
    Bilgin Adalı
    Cahit Zarifoğlu
    Çetin Öner
    Eflâtun Cem Güney
    Fatih Erdoğan
    Fazıl Hüsnü Dağlarca
    Gülten Dayıoğlu
    İpek Ongun
    İsmet Bertan
    Kemalettin Tuğcu
    Mavisel Yener
    Mevlâna İdris Zengin
    Mustafa Balel
    Mustafa Ruhi Şirin
    Muzaffer İzgü
    Nur İçözü
    Ömer Seyfettin
    Pakize Özcan
    Rıfat Ilgaz
    Serpil Ural
    Sevim AK
    Seza Kutlar Aksoy
    Süleyman Bulut
    Tarık Dursun K.
    Ümit Öğmel
    Üzeyir Gündüz
    Yalvaç Ural
    Yeşim Saygın Armutak


  4. 25.Mart.2011, 18:41
    2
    Silent and lonely rains



    GÜLTEN DAYIOĞLU’NUN ÇOCUK ÖYKÜLERİNDE
    YANSIMALAR VE KALIP ŞÖZLER
    Çocuk edebiyatı, 15 yaş altı çocuklar için konuları, karakterleri ve kullanılan dil özelleştirilerek hazırlanan edebi eserlerin oluşturduğu edebiyat koludur.
    Anton Çehov gibi edebiyat dünyasının önemli bazı isimleri bu kavramın bir edebiyat türü olarak ele alınamayacağını, yalnızca 'doz' olarak edebi vurgunun hafifletilerek sunulduğunu vurgulamakta ve bu tartışma sürmektedir. Edebiyatın dozunun hafifleştirilmesine Türk edebiyatından örnek olarak Ömer Seyfettin, Kemalettin Tuğcu eserleri ya da Yaşar Kemal, gibi yazarların çocuk öyküleri gösterilebilir.
    Akademik olarak net bir tanım olmasa da, çocukları hedef alan ürünlerin tanım olarak yeni bir sektör yaratmasıyla bu tanıma uyan edebi eserler de kategorik olarak çocuk edebiyatı başlığına girmişlerdir.
    Çocukları hedef alan edebi ürünler konusunda dünya çapında en önemli isimlerden biri olan Enid Blyton aynı zamanda yapıtları başka dillere en çok çevrilen İngiliz yazarlar arasında anılarak da alanın büyüklüğüne işaret etmektedir.
    Bu alan Türkiye'de, özellikle Yalvaç Ural ile öne çıkan Çocuk dergiciliği ile doldurulmakta, bununla birlikte Gülten Dayıoğlu gibi roman ve öyküleriyle bu alanın en köklü yazarları arasında sayılmaktadır.
    Masallar akademik edebiyat tanımı içinde kesinlikle ayrı bir türdür ve çocuk edebiyatı içinde değerlendirilmez.

    Günümüzde, güzel bir kitapçı dükkânına giren bir çocuk büyük bir olasılıkla dilediği kitabı bulabilir. Resimli, resimsiz macera romanları, peri masalları ve efsaneler, bilimkurgu, özyaşamöyküleri, tarih kitapları, doğayla ilgili kitaplar, şiirler, kısaca yeryüzünde var olan hemen her şeyle ilgili düzinelerle kitap rafları doldurur.
    Bugün kitap okuyan çocuk sayısı eskisine göre çok arttı. Kitap satın alamaya gücü yetmeyen çocuklar için Halk kütüphanelerinin çocuk kitapları bölümün*den süreli olarak ödünç kitap alınabilir. Bir*çok okulun da kendi özel kütüphanesi vardır.
    Günümüzde çocuk kitaplarının hem öğreti*ci, hem de eğlendirici olmasına önem verilir. Ama eskiden böyle değildi, üstelik çocukların okuyacak kitap bulmaları kolay olmuyordu. 18. yüzyılın başında yaşamış bir çocukla bu konuda konuşabilseydiniz, okumuş olduğu kitapların azlığına ve bunların sadece birkaçı*nın çocuklar için yazılmış olmasına şaşardınız. Bundan 150 yıl öncesine kadar kitap denince, çocukların aklına, baştan sona iyi davranış kuralları ile dolu ders kitapları gelirdi. Öğre*tici kitapların yanı sıra çocuklar için ilginç, eğlendirici kitaplar yazılmaya başlanalı çok olmadı.


    Tarihi
    Çok eskiden öykü kitapları yokken, halk ozanlarının anlattığı destanlar, cin, peri ma*salları, yiğitlikleri dillere destan olmuş şöval*yelerin, eşkıyaların maceraları, sözde konu*şan hayvanların öyküleri dinlenir, bu öyküler anlatıla anlatıla ezberlenirdi.
    Çocuk edebiyatı batı dünyasında ancak 18. yüzyılın ikinci yarısında bağımsız bir edebiyat kimliği kazandı. 18. yüzyıl başlarında Fransızca'ya, 19. yüzyılda İngilizce'ye çevrilen Binbir Gece Masalları da bütünüyle olmasa bile içinden seçilmiş bazı masallarla tüm dünya çocuklarının her dönemde vazgeçmeden oku*dukları yapıtlar olma özelliğini kazanmıştır. Alaeddinin Büyülü Lambası, Gemici Sinbad'ın Serüvenleri, Ali Baba ve Kırk Haramiler gibi Binbir Gece Masalları'ndan alınıp çeşitli dillere çevrilen ve resimlerle süslenen seçme masallar doğu toplumları kadar batı toplum*larında da benimsenmiş ve yaşamın her ala*nında etkileri görülmüş örnekler arasındadır (bak. Binbir Gece Masalları).
    Gene 18. yüzyılın başlarında, bugün çocuk edebiyatı klasikleri arasına giren birkaç kitap yazıldı. Bunlardan ikisi, Daniel Defoe'nun Robinson Crusoe (1719-20) adlı romanı ile Jonathan Swift'in Güliver'in Gezilerindir (Gulliver's Travels; 1726). Bu yapıtlar son derece ilginç ve heyecan verici oldukları için hâlâ okunur. Oysa ikisi de özellikle çocuklar için yazılmamıştı. Güliver'in Gezileri zamanın düşünce ve adetlerinin saçmalığını göstermek amacını güdüyordu. Çünkü 18. yüzyılın orta*larına gelinceye kadar çocuklar büyüklerin küçük bir modeli sayılır, yetişmeleri için özel bir çaba gösterilmezdi. John Locke ve Jean-Jacques Rousseau gibi Aydınlanma Çağı dü*şünürlerinin öne sürdüğü tezler (bak. Aydınlanma Çağı), Sanayi Devrimi'nden sonra orta sınıfların güç kazanması ve kadınların eşit haklar mücadelesi gibi bir dizi tarihsel olay sonucu, çocuklar büyüklerden değişik varlık*lar olarak algılanmaya başlandı. Çocuk edebi*yatının gelişmesi de çocuğun kendine özgü bir varlık olarak kabulünden sonra gerçekleşti ve William Blake, Lewis Caroll, Louisa May Alcott, Mark Twain, Carlo Collodi, Hans Christian Andersen gibi yetenekli yazarların katkılarıyla güçlendi. Günümüzde ise çocu*ğun kitap yapraklarını karıştırmaya başladığı ilk aylardan, 14-15 yaşına kadar zevkle oku*yacağı çeşitli boylarda, konularda, dillerde ki*taplar var.

    Türk Çocuk Edebiyatı Yazarları

    Ataol Berahramoğlu
    Aysel Gürmen
    Aytül Akal
    Betül Avunç
    Bilgin Adalı
    Cahit Zarifoğlu
    Çetin Öner
    Eflâtun Cem Güney
    Fatih Erdoğan
    Fazıl Hüsnü Dağlarca
    Gülten Dayıoğlu
    İpek Ongun
    İsmet Bertan
    Kemalettin Tuğcu
    Mavisel Yener
    Mevlâna İdris Zengin
    Mustafa Balel
    Mustafa Ruhi Şirin
    Muzaffer İzgü
    Nur İçözü
    Ömer Seyfettin
    Pakize Özcan
    Rıfat Ilgaz
    Serpil Ural
    Sevim AK
    Seza Kutlar Aksoy
    Süleyman Bulut
    Tarık Dursun K.
    Ümit Öğmel
    Üzeyir Gündüz
    Yalvaç Ural
    Yeşim Saygın Armutak





+ Yorum Gönder