Konusunu Oylayın.: Cuma Hutbesi ile ilgili ayet ve hadisler

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 5 kişi
Cuma Hutbesi ile ilgili ayet ve hadisler
  1. 11.Mart.2011, 07:10
    1
    Misafir

    Cuma Hutbesi ile ilgili ayet ve hadisler






    Cuma Hutbesi ile ilgili ayet ve hadisler Mumsema Cuma Hutbesi hakkında ayet ve hadisler


  2. 11.Mart.2011, 07:10
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 11.Mart.2011, 17:46
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,810
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: Cuma Hutbesi ile ilgili ayet ve hadisler




    Yine Ebû Hüreyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    "Bir kimse güzelce abdest alarak cuma namazına gelir hutbeyi ses çıkarmadan dinlerse iki cuma arasındaki ve fazla olarak üç günlük daha günahları bağışlanır. Kim hutbe okunurken çakıl taşlarıyla oynarsa boş ve mânasız bir iş yapmış olur."

    Müslim Cum`a 27. Ayrıca bk. Müslim Cum`a 26; Ebû Dâvûd Salât 203; Tirmizî Cum`a 5; İbni Mâce İkâmet 62 81

    Bir sonraki hadisle birlikte açıklanacaktır.

    Yine Ebû Hüreyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    "Büyük günahlardan kaçınıldığı sürece beş vakit namaz ile iki cuma ve iki ramazan aralarında geçen günahlara keffaret olur."

    Müslim Tahâret 16. Ayrıca bk. Müslim Tahâret 14 15



    Açıklamalar

    Peygamber Efendimiz ilk hadîs-i şerîfte cuma namazının önemine işaret etmekte bu namazı usûlüne uygun olarak kılan kimsenin on günlük günahının bağışlanacağını müjdelemektedir. Resûl-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem cuma ibadetinin biri bedenî diğeri de ruhi olmak üzere iki şartından söz etmekte bedenî hazırlığın sünnetlerine ve edeplerine uygun şekilde güzelce abdest almak hatta sonraki bir hadiste tavsiye edileceği üzere boy abdesti almak olduğunu söylemekte ruhi hazırlığın da cuma hutbesi okunurken hiçbir şeyle ilgilenmeden ve kimseyle konuşmadan hutbeyi dinlemek olduğunu belirtmektedir. Zira hutbe okunurken konuşulan her gereksiz söz yapılan her mânasız iş bu önemli ibadetin sevabını kaybetmeye yol açar.

    Birinci hadiste müslümanların hutbe okunurken çakıl taşlarıyla oynamaktan menedilmeleri bize târihî bir gerçeği hatırlatmaktadır. Peygamber Efendimiz zamanında mescidlerin zemini kum ve topraktı. Bu sebeple bazı sahâbîler hutbe okunurken secde edecekleri yerlerdeki çakıl taşlarını alıp kenara koymaya çalışırlardı. Bu basit meşgale insanın hem bedeni hem de ruhuyla kendini ibadete vermesine engel olduğundan Allah'ın Resûlü hutbe dinlerken başka bir şeyle oyalanmamayı tavsiye etmektedir.

    Her iki hadîs-i şerîfte belirtilen ve bizim için hayâtî öneme sahip bir mesele de farz ibadetlerin küçük günahların affına vesile olmasıdır. Buna göre insanın gönül huzuru ile bir vakitten öteki vakte kadar kıldığı beş vakit namaz cuma namazı ve samimiyetle tuttuğu ramazan orucu aynı cinsten bir diğer farzın yapılacağı zamana kadar işlenen küçük günahların bağışlanmasına imkân vermektedir. İnsanoğluna sunulan böyle bir imkân Cenâb-ı Hakk'ın kulunu ne kadar sevdiğinin ve iki cihanda bahtiyar olması için ona büyük fırsatlar verdiğinin en güzel delilidir.

    Şu da unutulmamalıdır ki bu hadisler ile benzeri hadislerde bağışlanacağı belirtilen küçük günahlar insanın Allah'a karşı sorumlu olup da yapmadığı görevleridir; diğer bir söyleyişle insan üzerindeki Allah hakkıdır. Küçük günahların bağışlanması büyük günahlardan sakınma şartına bağlıdır. Kul haklarının affedilmesi ise kendisine karşı haksızlık yapılan insanın hoşnut edilmesiyle mümkün olabilir. Bununla beraber Allah Teâlâ'nın haksızlığa uğrayan kulunu razı ve hoşnut edip haksızlık eden kulunu bağışlaması da pekâlâ mümkündür. Büyük günahlara gelince onların bağışlanması ya samimi bir tövbe ile veya Cenâb-ı Mevlâ'nın lütuf ve keremiyle mümkün olur.

    Açıklamakta olduğumuz bu hadis cuma namazının en üstün ibadet olduğunu açıkça ifade etmektedir. Zira beş vakit namaz sadece öteki vakte ramazan orucu sadece öteki ramazana kadar işlenen küçük günahların bağışlanmasına vesile olduğu halde cuma namazı öteki cumaya kadar yapılan günahların bağışlanmasına vesile olduktan başka ayrıca üç günlük günahın daha silinmesine imkân vermektedir. Ancak bu imkânı elde edebilmek için hadisin baş tarafındaki iki şartı yani güzelce abdest alma ve hutbeyi bir şeyle oyalanmadan ve konuşmadan sükûnetle dinleme gereğini unutmamalıdır.

    Bazı ibadetlerin küçük günahların bağışlanmasına vesile olduğu âyet-i kerîmelerden de anlaşılmaktadır: "İyilikler kötülükleri (günahları) giderir" [Hûd sûresi (11) 114] "Size yasak edilen büyük günahlardan kaçınırsanız kusurlarınızı örter ve sizi şerefli bir yere koyarız" [Nisâ sûresi (4) 31] âyetleri bu ilâhî ihsânı ve bağışı göstermektedir.

    İnsan bu güzel imkânı değerlendirmeli iyilikler ve ibadetler yaparak Cenâb-ı Hakk'ın bağışına lâyık olmaya çalışmalıdır. Bu güzel ibadetler sayesinde insanın bağışlanacak küçük günahı kalmasa bile bu ibadetler onun derecesinin artmasına belki de Cenâb-ı Mevlâ'nın lutfuyla büyük günahlarının hafiflemesine vesile olacaktır.



    Hadislerden Öğrendiklerimiz

    1. Cuma namazına gitmeden önce güzelce abdest almalı hatta mümkünse boy abdesti almalıdır.
    2. Cuma hutbesi sükûnetle dinlenmeli hutbe okunurken hiçbir şeyle meşgul olmamalıdır.
    3. Beş vakit namaz cuma namazı ve ramazan orucu büyük günahlardan sakınıldığı takdirde öteki vakte öteki cumaya ve öteki ramazana kadar yapılacak küçük günahların bağışlanmasına vesile olur.
    4. Büyük günahların bağışlanması için o günahlardan samimi bir şekilde tövbe etmek gerekir; tövbe edilememişse o günahı Cenâb-ı Hakk'ın bağışlaması umulur.


  4. 11.Mart.2011, 17:46
    2
    Editör



    Yine Ebû Hüreyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    "Bir kimse güzelce abdest alarak cuma namazına gelir hutbeyi ses çıkarmadan dinlerse iki cuma arasındaki ve fazla olarak üç günlük daha günahları bağışlanır. Kim hutbe okunurken çakıl taşlarıyla oynarsa boş ve mânasız bir iş yapmış olur."

    Müslim Cum`a 27. Ayrıca bk. Müslim Cum`a 26; Ebû Dâvûd Salât 203; Tirmizî Cum`a 5; İbni Mâce İkâmet 62 81

    Bir sonraki hadisle birlikte açıklanacaktır.

    Yine Ebû Hüreyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    "Büyük günahlardan kaçınıldığı sürece beş vakit namaz ile iki cuma ve iki ramazan aralarında geçen günahlara keffaret olur."

    Müslim Tahâret 16. Ayrıca bk. Müslim Tahâret 14 15



    Açıklamalar

    Peygamber Efendimiz ilk hadîs-i şerîfte cuma namazının önemine işaret etmekte bu namazı usûlüne uygun olarak kılan kimsenin on günlük günahının bağışlanacağını müjdelemektedir. Resûl-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem cuma ibadetinin biri bedenî diğeri de ruhi olmak üzere iki şartından söz etmekte bedenî hazırlığın sünnetlerine ve edeplerine uygun şekilde güzelce abdest almak hatta sonraki bir hadiste tavsiye edileceği üzere boy abdesti almak olduğunu söylemekte ruhi hazırlığın da cuma hutbesi okunurken hiçbir şeyle ilgilenmeden ve kimseyle konuşmadan hutbeyi dinlemek olduğunu belirtmektedir. Zira hutbe okunurken konuşulan her gereksiz söz yapılan her mânasız iş bu önemli ibadetin sevabını kaybetmeye yol açar.

    Birinci hadiste müslümanların hutbe okunurken çakıl taşlarıyla oynamaktan menedilmeleri bize târihî bir gerçeği hatırlatmaktadır. Peygamber Efendimiz zamanında mescidlerin zemini kum ve topraktı. Bu sebeple bazı sahâbîler hutbe okunurken secde edecekleri yerlerdeki çakıl taşlarını alıp kenara koymaya çalışırlardı. Bu basit meşgale insanın hem bedeni hem de ruhuyla kendini ibadete vermesine engel olduğundan Allah'ın Resûlü hutbe dinlerken başka bir şeyle oyalanmamayı tavsiye etmektedir.

    Her iki hadîs-i şerîfte belirtilen ve bizim için hayâtî öneme sahip bir mesele de farz ibadetlerin küçük günahların affına vesile olmasıdır. Buna göre insanın gönül huzuru ile bir vakitten öteki vakte kadar kıldığı beş vakit namaz cuma namazı ve samimiyetle tuttuğu ramazan orucu aynı cinsten bir diğer farzın yapılacağı zamana kadar işlenen küçük günahların bağışlanmasına imkân vermektedir. İnsanoğluna sunulan böyle bir imkân Cenâb-ı Hakk'ın kulunu ne kadar sevdiğinin ve iki cihanda bahtiyar olması için ona büyük fırsatlar verdiğinin en güzel delilidir.

    Şu da unutulmamalıdır ki bu hadisler ile benzeri hadislerde bağışlanacağı belirtilen küçük günahlar insanın Allah'a karşı sorumlu olup da yapmadığı görevleridir; diğer bir söyleyişle insan üzerindeki Allah hakkıdır. Küçük günahların bağışlanması büyük günahlardan sakınma şartına bağlıdır. Kul haklarının affedilmesi ise kendisine karşı haksızlık yapılan insanın hoşnut edilmesiyle mümkün olabilir. Bununla beraber Allah Teâlâ'nın haksızlığa uğrayan kulunu razı ve hoşnut edip haksızlık eden kulunu bağışlaması da pekâlâ mümkündür. Büyük günahlara gelince onların bağışlanması ya samimi bir tövbe ile veya Cenâb-ı Mevlâ'nın lütuf ve keremiyle mümkün olur.

    Açıklamakta olduğumuz bu hadis cuma namazının en üstün ibadet olduğunu açıkça ifade etmektedir. Zira beş vakit namaz sadece öteki vakte ramazan orucu sadece öteki ramazana kadar işlenen küçük günahların bağışlanmasına vesile olduğu halde cuma namazı öteki cumaya kadar yapılan günahların bağışlanmasına vesile olduktan başka ayrıca üç günlük günahın daha silinmesine imkân vermektedir. Ancak bu imkânı elde edebilmek için hadisin baş tarafındaki iki şartı yani güzelce abdest alma ve hutbeyi bir şeyle oyalanmadan ve konuşmadan sükûnetle dinleme gereğini unutmamalıdır.

    Bazı ibadetlerin küçük günahların bağışlanmasına vesile olduğu âyet-i kerîmelerden de anlaşılmaktadır: "İyilikler kötülükleri (günahları) giderir" [Hûd sûresi (11) 114] "Size yasak edilen büyük günahlardan kaçınırsanız kusurlarınızı örter ve sizi şerefli bir yere koyarız" [Nisâ sûresi (4) 31] âyetleri bu ilâhî ihsânı ve bağışı göstermektedir.

    İnsan bu güzel imkânı değerlendirmeli iyilikler ve ibadetler yaparak Cenâb-ı Hakk'ın bağışına lâyık olmaya çalışmalıdır. Bu güzel ibadetler sayesinde insanın bağışlanacak küçük günahı kalmasa bile bu ibadetler onun derecesinin artmasına belki de Cenâb-ı Mevlâ'nın lutfuyla büyük günahlarının hafiflemesine vesile olacaktır.



    Hadislerden Öğrendiklerimiz

    1. Cuma namazına gitmeden önce güzelce abdest almalı hatta mümkünse boy abdesti almalıdır.
    2. Cuma hutbesi sükûnetle dinlenmeli hutbe okunurken hiçbir şeyle meşgul olmamalıdır.
    3. Beş vakit namaz cuma namazı ve ramazan orucu büyük günahlardan sakınıldığı takdirde öteki vakte öteki cumaya ve öteki ramazana kadar yapılacak küçük günahların bağışlanmasına vesile olur.
    4. Büyük günahların bağışlanması için o günahlardan samimi bir şekilde tövbe etmek gerekir; tövbe edilememişse o günahı Cenâb-ı Hakk'ın bağışlaması umulur.





+ Yorum Gönder