Konusunu Oylayın.: Karabaş tecvid indirmek ve öğrenmek istiyom

5 üzerinden 4.91 | Toplam : 35 kişi
Karabaş tecvid indirmek ve öğrenmek istiyom
  1. 24.Şubat.2011, 00:43
    1
    Misafir

    Karabaş tecvid indirmek ve öğrenmek istiyom






    Karabaş tecvid indirmek ve öğrenmek istiyom Mumsema Karabaş tecvid indirmek ve öğrenmek istiyorum konunun olması dileğim


  2. 24.Şubat.2011, 00:43
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 24.Şubat.2011, 02:09
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: karabaş tecvid indirmek ve öğrenmek istiyom




    karabaş tecvidi
    TAKDİM
    Tecvid ;
    Lugat’da bir nesneyi güzel etmek ve hoşça yapmak tır.
    Kıraat ilminde ise ;Her harfin hakkını vererek mahrecinden çıkartmaktır.
    Asıl gayesi ilahi kelamı (Kur’an-ı kerim) okumakta dili her türlü hatadan korumaktır.
    Kur’an-ı kerimi okumakta 3 usul vardır.
    1.) Tertil (Yavaş) , 2.) Tedvir (Normal) , 3.) Hadr (Hızlı)
    Not : Bu usullerin îzahı ileride gelecektir.
    EÛZÜBİLLÂHİMİNEŞŞEYTANİRRACÎM BİSMİLLÂHİRRAHMANİRRAHÎM
    TECVİD İLMİ
    Allahü tealaya hamd ve sena ,Rasülüne ve o rasülün âl ve ashabına salat ve selam olsun.
    HARFİ MED : Uzatma harfi demektir.Harflerin harekesini okurken sesi uzatmaya yarar.Bunlar 3 dür. VAV-( ),YA ( ),ELİF( )
    MİSAL : gibi.
    SEBEBİ MED : Harfi med in uzattığı harlerin,daha fazla uzatılmasına sebep olan demektir.
    Bunlar ise 2 dir. HEMZE ve SÜKÜN
    1-) MEDDİ TABÎÎ
    Bir kelimede med harflerin den biri bulunur,ancak sebebi med (hemze veye sükün) bulunmazsa Meddi tabîî olur. MİSAL :
    Not : Meddi tabîî –BİR ELİF MİKTARI – yani bir saniye uzatılır.
    2-) MEDDİ MUTTASIL
    Harfi medden sonra sebebi med hemze olup ikisi aynı kelimede bulunursa meddi muttasıl olur
    MİSAL :
    3-) MEDDİ MUNFASIL
    Bir kelimenin sonunda harfi medden biri olup bundan sonra gelen kelimenin başında da sebebi medden hemze olursa Meddi munfasıl olur.
    MİSAL :
    4-) MEDDİ LAZIM
    Harfi medden sonra gelen sebebi med Sükünü lazım olursa Meddi lazım olur.
    Sükünü lazım : Durulduğunda ve geçildiğinde sabit olan süküne denir.
    MİSAL :
    5-) MEDDİ ÂRIZ
    Harfi medden sonra gelen sebebi med Sükünü arız olursa Meddi arız olur.
    Sükünü arız : Durulduğunda sabit , geçildiğinde sakıt olan (ortadan kaybolan) süküne denir.
    MİSAL:
    6-) MEDDİ LÎN
    Her ne zamanki Harfi lîn den sonra Sebebi med sükün (Lazım veya Arız)olursa Meddi lîn olur
    Harfi lîn : VAV ile YA sakin olup ma kablileri (Bir önceki harf) üstün olursa Harfi lîn olur.
    MİSALİ :
    7-) TENVİN VE NÛN-U SAKİN
    Tenvin : İki üstün ,iki esre , iki ötre ye denir.
    Nûn-u sakin : Cezimli nûn-a denir.
    8-) İHFÂ
    İhfa harfleri 15 ‘dir.
    Her nezamanki tenvin veya Nûn-u sakin bu 15 harf den birine uğrasa İHFÂ olur.
    MİSAL :
    9-) İZHAR
    İzhar harfleri 6 ‘dır.
    Her nezamanki tenvin veya Nûn-u sakin bu 6 harf den birine uğrasa İZHAR olur.
    MİSAL :
    10-) İKLAB
    İklab harfi tektir ki harfidir.
    Her nezamanki tenvin veya Nûn-u sakin be ( ) harfine uğrasa iklab olur.
    MİSAL :
    11-) İDĞAM MAAL ĞUNNE
    Maalğunne harfleri 4 ‘tür.
    Her nezamanki tenvin veya nûn-u sakin bu 4 harften birine uğrasa idğam maalğunne olur.
    MİSAL :
    12-) İDĞAM BİLÂ ĞUNNE
    Bilâ ğunne harfleri 2 ‘ dir.
    Tenvin veya nûn-u sakin bu iki harften birine uğrasa idğâm bilâ ğunne olur.
    MİSAL :
    13-) İDĞÂM MİSLEYN
    İdğam misleyn öyle bir harfdirki sakin olup yine kendi misline uğrasa idğam misleyn olur.
    (Yani bütün harfleri buna misal olarak verebiliriz.)
    MİSAL :
    14-) İDĞAM MÜTECANİSEYN
    Her nezamanki mahrecleri bir olup sıfatları başka olan harfler birbirine uğrasa İdğam mütecaniseyn olur.---Bunun izahı ileride gelecek.
    MİSAL :
    15-) İDĞAM MÜTEGARİBEYN
    Her nezamanki mahrecinde veya sıfatın da yakınlığı olan harfler birbirine uğrasa İdğam
    Mütegaribeyn olur. ---Bunun izahı ileride gelecek.
    MİSAL :
    16-) İDĞAM ŞEMSİYYE
    İdğam şemsiyye harfleri 14 ‘dür.
    Her nezamanki elif –lam bu 14 harften birine uğrasa idğam şemsiyye olur.
    MİSAL :
    17-) İZHÂRI KAMERİYYE
    İzhar-ı kameriyye harfleri 14 ‘tür.
    Her ne zamanki Elif-lam bu 14 harfe uğrasa İzharı kameriyye olur.
    MİSAL :
    18-)KALKALE
    Kalkale harfleri 5 ‘dir.
    Her nezamanki bu 5 harften biri kelimenin ortasında veya sonunda olursa Kalkale olur.
    MİSAL :
    19-) HÜKMÜRRÂ
    “Ra” Harfinin hallerinden bahseder.İzahı ilerde gelecektir.
    20-) LAFZATULLÂH
    Lafzatullah ; Allah ‘ın ismi demektir.Allah ismi : kendisinden önce gelen hareke “üstün” veya “ötre” olursa kalın “esre” olursa ince okunur.
    MİSAL :
    21-) ZAMİR
    Her nezamanki zamirin evveli harekeli olursa zamir çekilir .Sakin olursa çekilmeden okunur.
    MİSAL :
    22-) SEKTE
    Sekte Kur’an-ı kerim de 4 yerde vardır.Sekte yapılırken ses kesilir ancak nefes yenilenmez.
    Sonra tekrar aynı nefesle devam edilir.
    MİSAL :
    mum hocadan..


  4. 24.Şubat.2011, 02:09
    2
    Silent and lonely rains



    karabaş tecvidi
    TAKDİM
    Tecvid ;
    Lugat’da bir nesneyi güzel etmek ve hoşça yapmak tır.
    Kıraat ilminde ise ;Her harfin hakkını vererek mahrecinden çıkartmaktır.
    Asıl gayesi ilahi kelamı (Kur’an-ı kerim) okumakta dili her türlü hatadan korumaktır.
    Kur’an-ı kerimi okumakta 3 usul vardır.
    1.) Tertil (Yavaş) , 2.) Tedvir (Normal) , 3.) Hadr (Hızlı)
    Not : Bu usullerin îzahı ileride gelecektir.
    EÛZÜBİLLÂHİMİNEŞŞEYTANİRRACÎM BİSMİLLÂHİRRAHMANİRRAHÎM
    TECVİD İLMİ
    Allahü tealaya hamd ve sena ,Rasülüne ve o rasülün âl ve ashabına salat ve selam olsun.
    HARFİ MED : Uzatma harfi demektir.Harflerin harekesini okurken sesi uzatmaya yarar.Bunlar 3 dür. VAV-( ),YA ( ),ELİF( )
    MİSAL : gibi.
    SEBEBİ MED : Harfi med in uzattığı harlerin,daha fazla uzatılmasına sebep olan demektir.
    Bunlar ise 2 dir. HEMZE ve SÜKÜN
    1-) MEDDİ TABÎÎ
    Bir kelimede med harflerin den biri bulunur,ancak sebebi med (hemze veye sükün) bulunmazsa Meddi tabîî olur. MİSAL :
    Not : Meddi tabîî –BİR ELİF MİKTARI – yani bir saniye uzatılır.
    2-) MEDDİ MUTTASIL
    Harfi medden sonra sebebi med hemze olup ikisi aynı kelimede bulunursa meddi muttasıl olur
    MİSAL :
    3-) MEDDİ MUNFASIL
    Bir kelimenin sonunda harfi medden biri olup bundan sonra gelen kelimenin başında da sebebi medden hemze olursa Meddi munfasıl olur.
    MİSAL :
    4-) MEDDİ LAZIM
    Harfi medden sonra gelen sebebi med Sükünü lazım olursa Meddi lazım olur.
    Sükünü lazım : Durulduğunda ve geçildiğinde sabit olan süküne denir.
    MİSAL :
    5-) MEDDİ ÂRIZ
    Harfi medden sonra gelen sebebi med Sükünü arız olursa Meddi arız olur.
    Sükünü arız : Durulduğunda sabit , geçildiğinde sakıt olan (ortadan kaybolan) süküne denir.
    MİSAL:
    6-) MEDDİ LÎN
    Her ne zamanki Harfi lîn den sonra Sebebi med sükün (Lazım veya Arız)olursa Meddi lîn olur
    Harfi lîn : VAV ile YA sakin olup ma kablileri (Bir önceki harf) üstün olursa Harfi lîn olur.
    MİSALİ :
    7-) TENVİN VE NÛN-U SAKİN
    Tenvin : İki üstün ,iki esre , iki ötre ye denir.
    Nûn-u sakin : Cezimli nûn-a denir.
    8-) İHFÂ
    İhfa harfleri 15 ‘dir.
    Her nezamanki tenvin veya Nûn-u sakin bu 15 harf den birine uğrasa İHFÂ olur.
    MİSAL :
    9-) İZHAR
    İzhar harfleri 6 ‘dır.
    Her nezamanki tenvin veya Nûn-u sakin bu 6 harf den birine uğrasa İZHAR olur.
    MİSAL :
    10-) İKLAB
    İklab harfi tektir ki harfidir.
    Her nezamanki tenvin veya Nûn-u sakin be ( ) harfine uğrasa iklab olur.
    MİSAL :
    11-) İDĞAM MAAL ĞUNNE
    Maalğunne harfleri 4 ‘tür.
    Her nezamanki tenvin veya nûn-u sakin bu 4 harften birine uğrasa idğam maalğunne olur.
    MİSAL :
    12-) İDĞAM BİLÂ ĞUNNE
    Bilâ ğunne harfleri 2 ‘ dir.
    Tenvin veya nûn-u sakin bu iki harften birine uğrasa idğâm bilâ ğunne olur.
    MİSAL :
    13-) İDĞÂM MİSLEYN
    İdğam misleyn öyle bir harfdirki sakin olup yine kendi misline uğrasa idğam misleyn olur.
    (Yani bütün harfleri buna misal olarak verebiliriz.)
    MİSAL :
    14-) İDĞAM MÜTECANİSEYN
    Her nezamanki mahrecleri bir olup sıfatları başka olan harfler birbirine uğrasa İdğam mütecaniseyn olur.---Bunun izahı ileride gelecek.
    MİSAL :
    15-) İDĞAM MÜTEGARİBEYN
    Her nezamanki mahrecinde veya sıfatın da yakınlığı olan harfler birbirine uğrasa İdğam
    Mütegaribeyn olur. ---Bunun izahı ileride gelecek.
    MİSAL :
    16-) İDĞAM ŞEMSİYYE
    İdğam şemsiyye harfleri 14 ‘dür.
    Her nezamanki elif –lam bu 14 harften birine uğrasa idğam şemsiyye olur.
    MİSAL :
    17-) İZHÂRI KAMERİYYE
    İzhar-ı kameriyye harfleri 14 ‘tür.
    Her ne zamanki Elif-lam bu 14 harfe uğrasa İzharı kameriyye olur.
    MİSAL :
    18-)KALKALE
    Kalkale harfleri 5 ‘dir.
    Her nezamanki bu 5 harften biri kelimenin ortasında veya sonunda olursa Kalkale olur.
    MİSAL :
    19-) HÜKMÜRRÂ
    “Ra” Harfinin hallerinden bahseder.İzahı ilerde gelecektir.
    20-) LAFZATULLÂH
    Lafzatullah ; Allah ‘ın ismi demektir.Allah ismi : kendisinden önce gelen hareke “üstün” veya “ötre” olursa kalın “esre” olursa ince okunur.
    MİSAL :
    21-) ZAMİR
    Her nezamanki zamirin evveli harekeli olursa zamir çekilir .Sakin olursa çekilmeden okunur.
    MİSAL :
    22-) SEKTE
    Sekte Kur’an-ı kerim de 4 yerde vardır.Sekte yapılırken ses kesilir ancak nefes yenilenmez.
    Sonra tekrar aynı nefesle devam edilir.
    MİSAL :
    mum hocadan..


  5. 27.Şubat.2011, 01:40
    3
    Candle
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Mayıs.2007
    Üye No: 866
    Mesaj Sayısı: 864
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Cevap: karabaş tecvid indirmek ve öğrenmek istiyom

    TECVÎD
    “Tecvîd sıfatları yönünden harflerin hakkını ve müstehakkını vermektir.” Tanımda geçen “hakkını” kelimesinden maksat harfleri cehr hems şiddet rihvet gibi sıfat-ı lâzımelerine uygun okumak “müstehak” kelimesinden maksat ise harfleri lîn kalkale vb. sıfat-ı ârızelerine uygun güzel bir şekilde ne eksik ne fazla okumak demektir. Tecvîdin konusu Kur’ân harfleridir. Tecvîdin gâyesi Kur’ân kelimelerini Hz. Peygamber’den (s.a.s) alındığı şekliyle muhâfaza etmek ve Kur’ân tilâvetinde hatâ yapılmasını önlemektir. Tecvîd ilim olarak farz-ı kifâye uygulama olarak Kur’ân okuyan kişilere farz-ı ayndır.
    Mahrecin Tanımı: Mahrec tecvîd kavramı olarak harfin çıkış yeri anlamında kullanılmaktadır. Mahreç hakîkî ve takdîrî olarak ikiye ayrılır.
    1. Hakîkî Mahrec: Harf bir mahrece temas ederek çıkıyorsa o yere “hakîkî mahrec” denir. Yirmi sekiz harfin tamamının da çıkış yeri olan boğaz dil ve dudak hakîkî mahrec bölgeleridir.
    2. Takdîrî Mahrec: Harf herhangi bir mahrece temas etmeden çıkıyorsa buna “takdîrî mahrec” denir.Takdîrî mahrec bölgelerini aşağıdaki şekilde sınıflandırabiliriz:
    a) Geniz ihfâ hâlinde veya ğunneli idğâm hâlinde olan sâkin م ve ن harflerine ait ğunnenin mahrecidir.
    b) Ağız ve boğaz boşluğu: Med harfleri olan ا، و، ي çıkar.
    Lahn-ı Celî: Harflerin sıfat-ı lâzilemelerine riâyet etmemek. Hükmü haramdır.
    Lahn-ı Hafî: Harflerin sıfat-ı ârizelerinde olan hatâlardır. Hükmü vâciptir.


    HARFLERİN SIFATLARI
    Sıfat harfin mahrecinden telaffuzu esnasında aldığı keyfiyete denir.
    Zıddı Bulunan Sıfatlar: Cehr-Hems Şiddet-Rihvet İstila-İstifal İtbak-İnfitâh İsmat-İzlak.
    Zıddı Bulunmayan Sıfatlar: İstitâle İnhirâf Kalkale Lîn Safir Tefeşşî Tekrîr.

    HARFLERİN UZATILMASI (MED)



    Med harflerinden biriyle sesin uzatılmasına med denir.Kendisinden önceki harfin sesini uzatan harfe “med harfi” denir. Med harfleri üç tanedir; ا، و، ي
    Med Sebepleri:
    Hemze: Boğazın en dibindeki hakîkî mahreçten çıkar ve أ şeklinde yazılır.
    Hemze-i Katı’: Yazıda ve okunuşta bulunan dolayısıyla da med sebebi olan hemzedir.
    Hemze-i Vasıl: Vasıl hâlinde okunmayan dolayısıyla da med sebebi de olamayan hemzedir.
    Sükûn: Harekesizliktir alâmeti cezmdir.
    Sükûn-u Lâzım: Vakıf hâlinde de vasıl hâlinde de değişmeyen mevcut sükûndur. Yâni “vakfen ve vaslen sâbit olan sükûn”dur.
    Sükûn-u Ârız: Kelimenin aslında olmayıp vakıf sebebiyle ortaya çıkan vasıl hâlinde ise düşen sükûna denir. Yâni bu sükûn “vakfen sâbit vaslen sâkıt olan sükûn”dur.
    Med Çeşitleri: Aslî ve fer’î med olmak üzere iki çeşit med vardır. Harfin sesini uzatmak için hemze veya sükûna ihtiyaç duyulmayan medde "aslî med" denir. Hemze veya sükûn sebebiyle aslî med üzerine ziyâdeden doğan medde “fer’î med” denir. Bu med “medd-i mezîd” veya “medd-i medîd” diye de isimlendirilir.

    MEDD-İ TABİÎ
    Harf-i med bulunur sebeb-i med bulunmazsa medd-i tabiî olur. اوتِينَا Tabiî meddi bir elif miktarı uzatmak vâciptir.

    MEDD-İ MUTTASIL
    (Bitişik-aynı kelimede) Med harfinden sonra sebeb-i med olan hemzenin aynı kelimede bulunmasından meydana gelen medde “medd-i muttasıl” denir. جَاءَ سُوءَ وَجِيءَ Medd-i muttasılın en az iki elif miktârı uzatılması vâciptir efdali ise dört elif uzatmaktır.


    MEDD-İ MUNFASIL
    (Ayrı kelimelerde) Med harfinden sonra sebeb-i med olan hemzenin ayrı ayrı kelimelerde yan yana bulunmasından meydana gelen medde “medd-i munfasıl” denir. يَا اَيهَا، تُوبُوا إلىَ اللهِ، إِني اَخَافُ
    Medd-i munfasıldaki med harfi bazen takdîrî olur ve yazıda gözükmez. Bu durum genellikle takdîrî bir "و" veya takdîrî bir "ي" ile uzatılan zamirde veya ism-i işârette ortaya çıkar ki buna “sıla-i kübrâ” da denir. Medd-i munfasılın meddi câizdir.

    MEDD-İ LÂZIM
    Med harflerinden biri ve sebeb-i medden sükûn-u lâzım aynı kelimede yan yana bulunursa medd-i lâzım olur. وَلاَالضَّالِّينَ، الحَاقَّةُ، تَأمُرُونَ
    Meddi Lâzım 4 çeşittir:
    1.Meddi Lâzım Kelime-i Musakkale (şeddeli kelime): مُدْهَامَّتَانِ – حَادٌّ
    2.Meddi Lâzım Kelime-i Muhaffefe (cezimli kelime):آلانَ
    3.Meddi Lâzım Harf-i Musakkale (şeddeli harf): اَلَمطَسَمَ،
    4.Meddi Lâzım Harf-i Muhaffefe (cezimli harf):ص، صَادٌ، اَلَم


    MEDD-İ ÂRIZ
    Med harflerinin birinden sonra sebeb-i med olan ârız sükûn gelirse medd-i ârız olur: يَعْلَمُونَنَسْتَعِينُ، . Bir eliften fazla uzatılması câizdir.
    ÜSTÜN:3 vecih: 1. Tûl: 4 elif 2. Tevassut: 2-3 3. Kasr: 1 elif.
    KESRA:4 vecih: 1. Tûl: 4 elif 2. Tevassut: 2-3 3. Kasr: 1 elif 4. Kasr ile revm.
    ÖTRE: 7vecih: 1. Tûl: 4 elif 2. Tevassut: 2–3 3. Kasr: 1 elif 4. Tûl ile işmâm 5.Tevassut ile işmâm 6. Kasr ile işmâm 7. Kasr ile revm.
    Medd-i ârızdaki vecihler Medd-i Lîn için de geçerlidir. Kıraat imâmımız Âsım hazretleri medd-i ârızı tevassut vechi ile okumayı tercih etmişlerdir.
    Revm: Hafif bir sesle harekeyi belirtmektir. Göremeyenlere harekeyi duyurmak maksadına yönelik yapılan revm; vakıf hâlinde ötre ve esrede yapılır üstünde yapılmaz.
    İşmâm: Sükûndan sonra ötreye işâret etmek üzere dudakları önde yummaktır. Dolayısıyla işmâm sadece ötrede yapılır. İşmâmda ses yoktur. Harekeyi duyma imkânına sahip olamayanlar işmâmdaki dudak hareketi sayesinde harekeyi anlama imkânı elde ederler.
    Revm ve İşmâm Yapılmayan Yerler:
    a) Sonu tenvînli kelimelerdeb) Ârızî harekelerdec) Müenneslik tâ’larındad) Cemî’ mîmlerinde.


    MEDD-İ LÎN
    Lîn harfinden sonra sebeb-i med olan ârız veya lâzım sükûn bulunursa “medd-i lîn” olur. خَوْفٍ
    Lîn harfleri öncesi üstün olan cezimli وْ ve يْdir.


    İDGÂM MEA'L-GUNNE
    Gunneli idgâm demektir. İdgâm mea'l-gunne harfleri: (ي م ن و :نُوَيْم ) olup dört tanedir. Tenvîn veya sâkin ن’dan sonra bu harflerden birisi gelirse idgâm mea'l-gunne olur. Misâl: يَرَهُخَيْرًاسِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ، وَمِنْ مَاءٍ، نُقَاتِلْ، مَلِكًاEğer sâkin ن ile idgâm mea'l-gunne harflerinden "و"veya "ي" aynı kelimede bulunurlarsa bütün kıraat imâmlarının ittifâkı ile izhâr olur. İdgâm mea'l-gunne olmaz. Kur’ân-ı Kerîm'de bu türlü kelime dört tanedir: الدُّنْيَا -صِنْوَانٌ -قِنْوَانٌ -بُنْيَانٌ Hükmü vâciptir. İdgâm mea'l-gunnenin müddeti bir elif miktârıdır.
    (ن) ve (يس) kelimelerinden sonra gelen و harfi İmam Âsım ve Hafs rivâyetine göre hem izhâr hem de idgâmla okunabilir: الحَكِيمِ وَالقَرْآنِ يَسَوَالقَلَمِ،


    İDGÂM-I BİLÂ GUNNE
    (Gunnesiz İdgâm)Tenvîn veya sâkin "ن"dan sonra "ر"ve "ل" harflerinden biri gelirse idgam-ı bilâ gunne olur. Sesi genizden getirmeden şeddeli olarak okunur: غَفُورٌرَحِيمٌ، هُدًى لِلْمُتَّقِينَ، مِنْ رَبِّهِمْ


    İDGÂM-I MÜTECÂNİSEYN
    Mahreçleri bir olan sıfatları (vasıf nitelik; kalınlık incelik yumuşaklık vurgulu okunma gibi) farklı olan iki harfin birincisi sâkin ikincisi harekeli olarak gelirse birincisini ikincisine katıp/çevrilip (birinci harfi okumayıp) ikinci harfi şeddeli imiş gibi okumaya idgâm-ı mütecâniseyn denir.
    Hükmü vâciptir. Cinsleri aynı olan harfler sekiz tânedir ve şu üç gruba ayrılırlar: a)دط،ت، b) ثذ،ظ،c) مب،

    İDGÂM-I MÜTEGÂRİBEYN
    Mahrecinde veya sıfatında birbirlerine yakınlığı olan iki harften birincisi sâkin ikicisi harekeli olarak gelirse birincisinin ikincisine katılıp ikinci harfi şeddeli imiş gibi okumaya idgâm-ı mütegâribeyn denir. Hükmü vâciptir.
    Birbirlerine yakınlığı olan harfler 4 tanedir ve iki gruba ayrılırlar:a)رل،(ل önce gelmelidir): (بَلْ رَفَعَهُ اللهُ، قُلْ رَبِّ)
    b)قك(ق önce gelmelidir ve ق kendi mahrecinden kalkale yapılmadan okunur): اَلَمْنَخْلُقْكُمْİdgamın olduğu yer de kalkale yapılmaz.


    İDGÂM-I MİSLEYN
    Aynı harfin aynı veya ayrı kelimede birincisi cezimli ikincisi harekeli olarak arka arkaya gelmesi durumunda birincisinin ikincisine katılarak ikincisinin şeddeli bir harf gibi okunmasına idgâm-ı misleyn denir. İdgâm-ı misleynde "م" harfinin م’e "ن" harfinin de ن’a uğramasıhâriç gunne yapılmaz. Hükmü vâciptir. İdgâm-ı misleyn; mealgunne ve bilâgunne olarak ikiye ayrılır.
    I- İdgâm-ı misleyn mea'l-gunne: Bu da iki durumda meydana gelir:
    a- Sâkin نْ’dan sonra harekeli ن geldiği zaman. وَمَنْ نُعَمِّرْهُ، مَنْ نَشَاءُ، مِنْ نَارٍ
    b-Sâkin مْ’den sonra harekeli م geldiği zaman: قَصَصْنَامَنْمِنْهُمْمُؤصَدَةٌ،عَلَيْهِمْجُوعٍ،مِن ْاَطْعَمَهُمْ

    SAKİN MÎM’İN ÜÇ HÂLİ
    1- Sâkin مْ kendisinden sonra gelen harekeli م harfine uğrarsa idgâm-ı misleyn mea'l-gunne olur.
    2- Sâkin م’den sonra ب harfi geldiği zaman ihfâ olur. Buna ihfâ-ı şefevî (dudak ihfâsı) denir. (بِهِ اَمْ مَا لَهُمْبِهِ -) gibi. م dudaklara bastırmadan ve kısmen gizlenerek okunur. Gunnede de hafif tutma yapılır.
    3- Sâkin م’den sonra ب ve م 'den başka harflerden biri geldiği zaman izhâr olur. Buna izhâr-ı şefevî denir. فِيهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ، هُمْ دِينُكُمْ، لَكُمْالْحَمْدُ، gibi. Bu durumda م tutma yapılmadan tabiî olarak okunur. م’in gunne sıfatı da normalden fazla uzatılmadan okunur.
    II- İdgâm-ı misleyn bilâ gunne: ن ve م harflerinin dışında kalan harfler birbirlerine uğradığı zaman olur. قَدْ دَخَلُوا، اِضْرِبْ بِعَصَاكَ الحَجَرَgibi. Hükmü vâciptir.


    İKLÂB
    Tenvîn veya sâkin nûn’dan sonra ب gelirse ب’den önce gelen tenvînin nûn’u veya sâkin nûn’u hâlis sâkin م’e çevirerek hâsıl olan م’i gunneli okumaya iklâb denir. Bir buçuk elif uzatmak vâciptir. (سَمِيعٌ بَصِيرٌمِنْ بَعْدِ، )


    İZHÂR
    İzhâr iki harfin arasını birbirinden ayırıp açarak idgâmsız ihfâsız ve iklâpsız olarak açıkça ve kuvvetlice okumaya denir. Tenvîn veya sâkin ن'dan sonra izhâr harflerinden (ا ح خ ع غ ه) biri gelirse izhâr olur. Hükmü vâciptir. مَنْ آمَنَ، غَفُورٌ حَلِيمٌ، مِنْ خَوْفٍ


    İHFÂ
    Tenvîn veya sâkin ن'dan sonra ihfâ harflerinden(ت، ث، ج، د، ذ، ز، س، ش، ص ض، ط، ظ، ف، ق، ك) biri gelirse ihfâ olur. Miktârıbir buçuk eliftir. عَنْ صَلاَتِهِ، مِنْ طَيِّبَاتِ، مِنْ دُونِ، اَنْتُمْ

    TENVÎN VE SÂKİN NÛN’UN BEŞ HÂLİ

    Tenvîn veya sâkin ن’den sonra;

    1) (ر - ل ) harfi gelirse idgâm-ı bilâ gunne olur.
    2) ( وي م ن ) harflerinden biri gelirse idgâm-ı mea’l gunne olur.
    3) ب harfi gelirse iklâb olur.
    4) Şu on beş harften birisi gelirse ihfâ olur: (ت ث ج د ذ ز س ش ص ض ط ظ ف ق ك )
    5) (ا ح خ ع غ ه ) harflerinden biri gelirse izhâr olur.


    KALKALE
    Harfin çıkış yerinden kuvvetli bir ses ile okumasına kalkale denir. ب، ج، د،ط قharflerinden biri kelimenin ortasında veya sonunda cezimli olarak gelirlerse kalkaleli okunurlar: قَدْ قَامَ، لَمْ يَلِدْ Şedde ve idgâm kalkaleye mânîdir.


    RÂ HARFİNİN (İNCE VEYA KALIN) OKUNUŞU

    a)ر Harfinin Kalın Okunduğu Yerler:
    -ر’nın harekesi üstün ve ötre ise kalın okunur:نَصْرٌ لِيُنْذِرَ، تَمُرَّ،
    -ر cezimli ise kendisinden önceki harfin harekesi üstün ve ötre ise yine kalın okunur: وَاْمُرْ بِالعُرْفِ، وَاِنْحَرْ، بِالنَّذُرْ
    -ر ve ondan önceki harf sâkin bir önceki harfin harekesi üstün ve ötre ise kalın okunur: بِالصَّبْرْ، مِنْ كُلِّ اَمْرْ، فِي الصُّدُورْ
    - Vasıl hemzesinden (okunmadan geçilen hemzeden) sonra gelen ر kalın okunur (Kur’ân’da vasıl hemzelerinin başında صyazılıdır): اِرْجِعِي، لِمَنِ اِرْتَضَى،اِرْكَبْ
    - ر sâkin kendinden önceki harf esreli ر’dan sonraki harf ise kalın okunan harflerden olup harekesi üstün ve ötre olursa ر yine kalın okunur: فِرْقَةٌ، مِرْصَادًا،قِرْطَاسٌ
    b) ر Harfinin İnce Okunduğu Yerler:
    -ر’nın harekesi esre ise ince okunur: يُرِيدُ بِالبِرِّ، اَبْصَارِهِمْ،
    -ر cezimli ise kendisinden önceki harfin harekesi esre ise ince okunur: وَاصْطَبِرْ، مُذَكِّرْ
    -ر ve ondan önceki harf sâkin bir önceki harfin harekesi esre ise ince okunur: قَدِيرْ، بَصِيرْ
    -ر sâkin ve bir önceki lîn harfi ise ر harfi ince okunur: سَدِيرْ


    ALLAH LÂFZININ OKUNUŞU

    a. Allah Lâfzının Kalın Okunduğu Yerler: Allah isminden önceki harfin harekesi üstün veya ötre ise Allah isminin lâm’ı kalın okunur:نَصْرُ اللهِ، هُوَ اللهُ
    b. Allah Lâfzının İnce Okunduğu Yerler: Allah isminden önceki harfin harekesi esre olursa Allah isminin lâm’ı ince okunur: اَعُوذُ بِاللهِ


    SEKTE

    Sekte nefes almadan bir elif miktârı kadar bir süre sesi kesmeye denir. Kur’ân’da şu dört yerde sekte vardır ve sekte yapılacak yerde harfin altında سكته yazılıdır.

    1- Kehf Sûresi’nin 1. âyetinde: قَيِّمًا--- عِوَجًا
    2- Yâsîn Sûresi’nin 52. âyetinde: هَذَا---مَرْقَدِنَامِنْ

    3- Kıyâme Sûresi’nin 27. âyetinde: رَاقْ --- وَقِيلَمَنْ
    4- Mutaffifîn Sûresi’nin 14. âyetinde: رَانَ---كَلاَّ بَلْ

    OKUYUŞ ŞEKİLLERİ (YAVAŞ – HIZLI – NORMAL)

    a) Tahkîk: En ağır okuma şeklidir. Yavaş yavaş mânâyı düşünerek bütün tecvît kurallarına uyarak ruhsatları kullanmadan (meselâ medd-i munfasılı da 4 elif uzatarak) okumaktır.
    b) Hadr: Süratli okuma şeklidir. Hatim indirenler cüz okuyanlar bunu tercih ederler. Bunda yine medd-i lâzım 4 medd-i muttasıl 2 elif uzatılır. Bu ikisinin dışında 1 eliften fazla uzatılanlar ise 1 elif uzatarak okunur.
    c) Tedvîr: Tahkîk ile hadr’in ortasıdır. Bunda da mânâ düşünülür.


  6. 27.Şubat.2011, 01:40
    3
    Devamlı Üye
    TECVÎD
    “Tecvîd sıfatları yönünden harflerin hakkını ve müstehakkını vermektir.” Tanımda geçen “hakkını” kelimesinden maksat harfleri cehr hems şiddet rihvet gibi sıfat-ı lâzımelerine uygun okumak “müstehak” kelimesinden maksat ise harfleri lîn kalkale vb. sıfat-ı ârızelerine uygun güzel bir şekilde ne eksik ne fazla okumak demektir. Tecvîdin konusu Kur’ân harfleridir. Tecvîdin gâyesi Kur’ân kelimelerini Hz. Peygamber’den (s.a.s) alındığı şekliyle muhâfaza etmek ve Kur’ân tilâvetinde hatâ yapılmasını önlemektir. Tecvîd ilim olarak farz-ı kifâye uygulama olarak Kur’ân okuyan kişilere farz-ı ayndır.
    Mahrecin Tanımı: Mahrec tecvîd kavramı olarak harfin çıkış yeri anlamında kullanılmaktadır. Mahreç hakîkî ve takdîrî olarak ikiye ayrılır.
    1. Hakîkî Mahrec: Harf bir mahrece temas ederek çıkıyorsa o yere “hakîkî mahrec” denir. Yirmi sekiz harfin tamamının da çıkış yeri olan boğaz dil ve dudak hakîkî mahrec bölgeleridir.
    2. Takdîrî Mahrec: Harf herhangi bir mahrece temas etmeden çıkıyorsa buna “takdîrî mahrec” denir.Takdîrî mahrec bölgelerini aşağıdaki şekilde sınıflandırabiliriz:
    a) Geniz ihfâ hâlinde veya ğunneli idğâm hâlinde olan sâkin م ve ن harflerine ait ğunnenin mahrecidir.
    b) Ağız ve boğaz boşluğu: Med harfleri olan ا، و، ي çıkar.
    Lahn-ı Celî: Harflerin sıfat-ı lâzilemelerine riâyet etmemek. Hükmü haramdır.
    Lahn-ı Hafî: Harflerin sıfat-ı ârizelerinde olan hatâlardır. Hükmü vâciptir.


    HARFLERİN SIFATLARI
    Sıfat harfin mahrecinden telaffuzu esnasında aldığı keyfiyete denir.
    Zıddı Bulunan Sıfatlar: Cehr-Hems Şiddet-Rihvet İstila-İstifal İtbak-İnfitâh İsmat-İzlak.
    Zıddı Bulunmayan Sıfatlar: İstitâle İnhirâf Kalkale Lîn Safir Tefeşşî Tekrîr.

    HARFLERİN UZATILMASI (MED)



    Med harflerinden biriyle sesin uzatılmasına med denir.Kendisinden önceki harfin sesini uzatan harfe “med harfi” denir. Med harfleri üç tanedir; ا، و، ي
    Med Sebepleri:
    Hemze: Boğazın en dibindeki hakîkî mahreçten çıkar ve أ şeklinde yazılır.
    Hemze-i Katı’: Yazıda ve okunuşta bulunan dolayısıyla da med sebebi olan hemzedir.
    Hemze-i Vasıl: Vasıl hâlinde okunmayan dolayısıyla da med sebebi de olamayan hemzedir.
    Sükûn: Harekesizliktir alâmeti cezmdir.
    Sükûn-u Lâzım: Vakıf hâlinde de vasıl hâlinde de değişmeyen mevcut sükûndur. Yâni “vakfen ve vaslen sâbit olan sükûn”dur.
    Sükûn-u Ârız: Kelimenin aslında olmayıp vakıf sebebiyle ortaya çıkan vasıl hâlinde ise düşen sükûna denir. Yâni bu sükûn “vakfen sâbit vaslen sâkıt olan sükûn”dur.
    Med Çeşitleri: Aslî ve fer’î med olmak üzere iki çeşit med vardır. Harfin sesini uzatmak için hemze veya sükûna ihtiyaç duyulmayan medde "aslî med" denir. Hemze veya sükûn sebebiyle aslî med üzerine ziyâdeden doğan medde “fer’î med” denir. Bu med “medd-i mezîd” veya “medd-i medîd” diye de isimlendirilir.

    MEDD-İ TABİÎ
    Harf-i med bulunur sebeb-i med bulunmazsa medd-i tabiî olur. اوتِينَا Tabiî meddi bir elif miktarı uzatmak vâciptir.

    MEDD-İ MUTTASIL
    (Bitişik-aynı kelimede) Med harfinden sonra sebeb-i med olan hemzenin aynı kelimede bulunmasından meydana gelen medde “medd-i muttasıl” denir. جَاءَ سُوءَ وَجِيءَ Medd-i muttasılın en az iki elif miktârı uzatılması vâciptir efdali ise dört elif uzatmaktır.


    MEDD-İ MUNFASIL
    (Ayrı kelimelerde) Med harfinden sonra sebeb-i med olan hemzenin ayrı ayrı kelimelerde yan yana bulunmasından meydana gelen medde “medd-i munfasıl” denir. يَا اَيهَا، تُوبُوا إلىَ اللهِ، إِني اَخَافُ
    Medd-i munfasıldaki med harfi bazen takdîrî olur ve yazıda gözükmez. Bu durum genellikle takdîrî bir "و" veya takdîrî bir "ي" ile uzatılan zamirde veya ism-i işârette ortaya çıkar ki buna “sıla-i kübrâ” da denir. Medd-i munfasılın meddi câizdir.

    MEDD-İ LÂZIM
    Med harflerinden biri ve sebeb-i medden sükûn-u lâzım aynı kelimede yan yana bulunursa medd-i lâzım olur. وَلاَالضَّالِّينَ، الحَاقَّةُ، تَأمُرُونَ
    Meddi Lâzım 4 çeşittir:
    1.Meddi Lâzım Kelime-i Musakkale (şeddeli kelime): مُدْهَامَّتَانِ – حَادٌّ
    2.Meddi Lâzım Kelime-i Muhaffefe (cezimli kelime):آلانَ
    3.Meddi Lâzım Harf-i Musakkale (şeddeli harf): اَلَمطَسَمَ،
    4.Meddi Lâzım Harf-i Muhaffefe (cezimli harf):ص، صَادٌ، اَلَم


    MEDD-İ ÂRIZ
    Med harflerinin birinden sonra sebeb-i med olan ârız sükûn gelirse medd-i ârız olur: يَعْلَمُونَنَسْتَعِينُ، . Bir eliften fazla uzatılması câizdir.
    ÜSTÜN:3 vecih: 1. Tûl: 4 elif 2. Tevassut: 2-3 3. Kasr: 1 elif.
    KESRA:4 vecih: 1. Tûl: 4 elif 2. Tevassut: 2-3 3. Kasr: 1 elif 4. Kasr ile revm.
    ÖTRE: 7vecih: 1. Tûl: 4 elif 2. Tevassut: 2–3 3. Kasr: 1 elif 4. Tûl ile işmâm 5.Tevassut ile işmâm 6. Kasr ile işmâm 7. Kasr ile revm.
    Medd-i ârızdaki vecihler Medd-i Lîn için de geçerlidir. Kıraat imâmımız Âsım hazretleri medd-i ârızı tevassut vechi ile okumayı tercih etmişlerdir.
    Revm: Hafif bir sesle harekeyi belirtmektir. Göremeyenlere harekeyi duyurmak maksadına yönelik yapılan revm; vakıf hâlinde ötre ve esrede yapılır üstünde yapılmaz.
    İşmâm: Sükûndan sonra ötreye işâret etmek üzere dudakları önde yummaktır. Dolayısıyla işmâm sadece ötrede yapılır. İşmâmda ses yoktur. Harekeyi duyma imkânına sahip olamayanlar işmâmdaki dudak hareketi sayesinde harekeyi anlama imkânı elde ederler.
    Revm ve İşmâm Yapılmayan Yerler:
    a) Sonu tenvînli kelimelerdeb) Ârızî harekelerdec) Müenneslik tâ’larındad) Cemî’ mîmlerinde.


    MEDD-İ LÎN
    Lîn harfinden sonra sebeb-i med olan ârız veya lâzım sükûn bulunursa “medd-i lîn” olur. خَوْفٍ
    Lîn harfleri öncesi üstün olan cezimli وْ ve يْdir.


    İDGÂM MEA'L-GUNNE
    Gunneli idgâm demektir. İdgâm mea'l-gunne harfleri: (ي م ن و :نُوَيْم ) olup dört tanedir. Tenvîn veya sâkin ن’dan sonra bu harflerden birisi gelirse idgâm mea'l-gunne olur. Misâl: يَرَهُخَيْرًاسِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ، وَمِنْ مَاءٍ، نُقَاتِلْ، مَلِكًاEğer sâkin ن ile idgâm mea'l-gunne harflerinden "و"veya "ي" aynı kelimede bulunurlarsa bütün kıraat imâmlarının ittifâkı ile izhâr olur. İdgâm mea'l-gunne olmaz. Kur’ân-ı Kerîm'de bu türlü kelime dört tanedir: الدُّنْيَا -صِنْوَانٌ -قِنْوَانٌ -بُنْيَانٌ Hükmü vâciptir. İdgâm mea'l-gunnenin müddeti bir elif miktârıdır.
    (ن) ve (يس) kelimelerinden sonra gelen و harfi İmam Âsım ve Hafs rivâyetine göre hem izhâr hem de idgâmla okunabilir: الحَكِيمِ وَالقَرْآنِ يَسَوَالقَلَمِ،


    İDGÂM-I BİLÂ GUNNE
    (Gunnesiz İdgâm)Tenvîn veya sâkin "ن"dan sonra "ر"ve "ل" harflerinden biri gelirse idgam-ı bilâ gunne olur. Sesi genizden getirmeden şeddeli olarak okunur: غَفُورٌرَحِيمٌ، هُدًى لِلْمُتَّقِينَ، مِنْ رَبِّهِمْ


    İDGÂM-I MÜTECÂNİSEYN
    Mahreçleri bir olan sıfatları (vasıf nitelik; kalınlık incelik yumuşaklık vurgulu okunma gibi) farklı olan iki harfin birincisi sâkin ikincisi harekeli olarak gelirse birincisini ikincisine katıp/çevrilip (birinci harfi okumayıp) ikinci harfi şeddeli imiş gibi okumaya idgâm-ı mütecâniseyn denir.
    Hükmü vâciptir. Cinsleri aynı olan harfler sekiz tânedir ve şu üç gruba ayrılırlar: a)دط،ت، b) ثذ،ظ،c) مب،

    İDGÂM-I MÜTEGÂRİBEYN
    Mahrecinde veya sıfatında birbirlerine yakınlığı olan iki harften birincisi sâkin ikicisi harekeli olarak gelirse birincisinin ikincisine katılıp ikinci harfi şeddeli imiş gibi okumaya idgâm-ı mütegâribeyn denir. Hükmü vâciptir.
    Birbirlerine yakınlığı olan harfler 4 tanedir ve iki gruba ayrılırlar:a)رل،(ل önce gelmelidir): (بَلْ رَفَعَهُ اللهُ، قُلْ رَبِّ)
    b)قك(ق önce gelmelidir ve ق kendi mahrecinden kalkale yapılmadan okunur): اَلَمْنَخْلُقْكُمْİdgamın olduğu yer de kalkale yapılmaz.


    İDGÂM-I MİSLEYN
    Aynı harfin aynı veya ayrı kelimede birincisi cezimli ikincisi harekeli olarak arka arkaya gelmesi durumunda birincisinin ikincisine katılarak ikincisinin şeddeli bir harf gibi okunmasına idgâm-ı misleyn denir. İdgâm-ı misleynde "م" harfinin م’e "ن" harfinin de ن’a uğramasıhâriç gunne yapılmaz. Hükmü vâciptir. İdgâm-ı misleyn; mealgunne ve bilâgunne olarak ikiye ayrılır.
    I- İdgâm-ı misleyn mea'l-gunne: Bu da iki durumda meydana gelir:
    a- Sâkin نْ’dan sonra harekeli ن geldiği zaman. وَمَنْ نُعَمِّرْهُ، مَنْ نَشَاءُ، مِنْ نَارٍ
    b-Sâkin مْ’den sonra harekeli م geldiği zaman: قَصَصْنَامَنْمِنْهُمْمُؤصَدَةٌ،عَلَيْهِمْجُوعٍ،مِن ْاَطْعَمَهُمْ

    SAKİN MÎM’İN ÜÇ HÂLİ
    1- Sâkin مْ kendisinden sonra gelen harekeli م harfine uğrarsa idgâm-ı misleyn mea'l-gunne olur.
    2- Sâkin م’den sonra ب harfi geldiği zaman ihfâ olur. Buna ihfâ-ı şefevî (dudak ihfâsı) denir. (بِهِ اَمْ مَا لَهُمْبِهِ -) gibi. م dudaklara bastırmadan ve kısmen gizlenerek okunur. Gunnede de hafif tutma yapılır.
    3- Sâkin م’den sonra ب ve م 'den başka harflerden biri geldiği zaman izhâr olur. Buna izhâr-ı şefevî denir. فِيهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ، هُمْ دِينُكُمْ، لَكُمْالْحَمْدُ، gibi. Bu durumda م tutma yapılmadan tabiî olarak okunur. م’in gunne sıfatı da normalden fazla uzatılmadan okunur.
    II- İdgâm-ı misleyn bilâ gunne: ن ve م harflerinin dışında kalan harfler birbirlerine uğradığı zaman olur. قَدْ دَخَلُوا، اِضْرِبْ بِعَصَاكَ الحَجَرَgibi. Hükmü vâciptir.


    İKLÂB
    Tenvîn veya sâkin nûn’dan sonra ب gelirse ب’den önce gelen tenvînin nûn’u veya sâkin nûn’u hâlis sâkin م’e çevirerek hâsıl olan م’i gunneli okumaya iklâb denir. Bir buçuk elif uzatmak vâciptir. (سَمِيعٌ بَصِيرٌمِنْ بَعْدِ، )


    İZHÂR
    İzhâr iki harfin arasını birbirinden ayırıp açarak idgâmsız ihfâsız ve iklâpsız olarak açıkça ve kuvvetlice okumaya denir. Tenvîn veya sâkin ن'dan sonra izhâr harflerinden (ا ح خ ع غ ه) biri gelirse izhâr olur. Hükmü vâciptir. مَنْ آمَنَ، غَفُورٌ حَلِيمٌ، مِنْ خَوْفٍ


    İHFÂ
    Tenvîn veya sâkin ن'dan sonra ihfâ harflerinden(ت، ث، ج، د، ذ، ز، س، ش، ص ض، ط، ظ، ف، ق، ك) biri gelirse ihfâ olur. Miktârıbir buçuk eliftir. عَنْ صَلاَتِهِ، مِنْ طَيِّبَاتِ، مِنْ دُونِ، اَنْتُمْ

    TENVÎN VE SÂKİN NÛN’UN BEŞ HÂLİ

    Tenvîn veya sâkin ن’den sonra;

    1) (ر - ل ) harfi gelirse idgâm-ı bilâ gunne olur.
    2) ( وي م ن ) harflerinden biri gelirse idgâm-ı mea’l gunne olur.
    3) ب harfi gelirse iklâb olur.
    4) Şu on beş harften birisi gelirse ihfâ olur: (ت ث ج د ذ ز س ش ص ض ط ظ ف ق ك )
    5) (ا ح خ ع غ ه ) harflerinden biri gelirse izhâr olur.


    KALKALE
    Harfin çıkış yerinden kuvvetli bir ses ile okumasına kalkale denir. ب، ج، د،ط قharflerinden biri kelimenin ortasında veya sonunda cezimli olarak gelirlerse kalkaleli okunurlar: قَدْ قَامَ، لَمْ يَلِدْ Şedde ve idgâm kalkaleye mânîdir.


    RÂ HARFİNİN (İNCE VEYA KALIN) OKUNUŞU

    a)ر Harfinin Kalın Okunduğu Yerler:
    -ر’nın harekesi üstün ve ötre ise kalın okunur:نَصْرٌ لِيُنْذِرَ، تَمُرَّ،
    -ر cezimli ise kendisinden önceki harfin harekesi üstün ve ötre ise yine kalın okunur: وَاْمُرْ بِالعُرْفِ، وَاِنْحَرْ، بِالنَّذُرْ
    -ر ve ondan önceki harf sâkin bir önceki harfin harekesi üstün ve ötre ise kalın okunur: بِالصَّبْرْ، مِنْ كُلِّ اَمْرْ، فِي الصُّدُورْ
    - Vasıl hemzesinden (okunmadan geçilen hemzeden) sonra gelen ر kalın okunur (Kur’ân’da vasıl hemzelerinin başında صyazılıdır): اِرْجِعِي، لِمَنِ اِرْتَضَى،اِرْكَبْ
    - ر sâkin kendinden önceki harf esreli ر’dan sonraki harf ise kalın okunan harflerden olup harekesi üstün ve ötre olursa ر yine kalın okunur: فِرْقَةٌ، مِرْصَادًا،قِرْطَاسٌ
    b) ر Harfinin İnce Okunduğu Yerler:
    -ر’nın harekesi esre ise ince okunur: يُرِيدُ بِالبِرِّ، اَبْصَارِهِمْ،
    -ر cezimli ise kendisinden önceki harfin harekesi esre ise ince okunur: وَاصْطَبِرْ، مُذَكِّرْ
    -ر ve ondan önceki harf sâkin bir önceki harfin harekesi esre ise ince okunur: قَدِيرْ، بَصِيرْ
    -ر sâkin ve bir önceki lîn harfi ise ر harfi ince okunur: سَدِيرْ


    ALLAH LÂFZININ OKUNUŞU

    a. Allah Lâfzının Kalın Okunduğu Yerler: Allah isminden önceki harfin harekesi üstün veya ötre ise Allah isminin lâm’ı kalın okunur:نَصْرُ اللهِ، هُوَ اللهُ
    b. Allah Lâfzının İnce Okunduğu Yerler: Allah isminden önceki harfin harekesi esre olursa Allah isminin lâm’ı ince okunur: اَعُوذُ بِاللهِ


    SEKTE

    Sekte nefes almadan bir elif miktârı kadar bir süre sesi kesmeye denir. Kur’ân’da şu dört yerde sekte vardır ve sekte yapılacak yerde harfin altında سكته yazılıdır.

    1- Kehf Sûresi’nin 1. âyetinde: قَيِّمًا--- عِوَجًا
    2- Yâsîn Sûresi’nin 52. âyetinde: هَذَا---مَرْقَدِنَامِنْ

    3- Kıyâme Sûresi’nin 27. âyetinde: رَاقْ --- وَقِيلَمَنْ
    4- Mutaffifîn Sûresi’nin 14. âyetinde: رَانَ---كَلاَّ بَلْ

    OKUYUŞ ŞEKİLLERİ (YAVAŞ – HIZLI – NORMAL)

    a) Tahkîk: En ağır okuma şeklidir. Yavaş yavaş mânâyı düşünerek bütün tecvît kurallarına uyarak ruhsatları kullanmadan (meselâ medd-i munfasılı da 4 elif uzatarak) okumaktır.
    b) Hadr: Süratli okuma şeklidir. Hatim indirenler cüz okuyanlar bunu tercih ederler. Bunda yine medd-i lâzım 4 medd-i muttasıl 2 elif uzatılır. Bu ikisinin dışında 1 eliften fazla uzatılanlar ise 1 elif uzatarak okunur.
    c) Tedvîr: Tahkîk ile hadr’in ortasıdır. Bunda da mânâ düşünülür.





+ Yorum Gönder