Konusunu Oylayın.: Yesevi tarikatında hangi dersler yapılıyor

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Yesevi tarikatında hangi dersler yapılıyor
  1. 07.Şubat.2011, 15:03
    1
    Misafir

    Yesevi tarikatında hangi dersler yapılıyor

  2. 05.Ağustos.2013, 17:39
    2
    jerusselam
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Şubat.2013
    Üye No: 100353
    Mesaj Sayısı: 4,172
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 42

    Cevap: yesevi tarikatında hangi dersler yapılıyor




    YESEVİYYE TARİKATININ ÖNEM VERDİĞİ BAZI HUSUSLAR



    Ahmed Yesevi(ö. 562/1166) Reşahat’ta kayıtlı olduğuna göre Türk şeyhlerinin ilk atasıdır. Bu sebeple “Pir-i Türkistan” diye meşhur olmuştur.

    Çin’ in Doğu Türkistan bölgesinde bulunan Aksu sancağının Sayram kasabasında doğmuştur. Soyu Hz. Ali ‘nin oğlu Muhammed Hanefiye kadar uzanır. Yedi yaşında yetim kaldı. Küçük yaşta iken Türkistan’ın şehirlerinden Yesi’ ye yerleşti. Bunun için de Yesevi lakabıyla anılır. Ahmed Yesevi’ nin burada Aslan Baba ‘nın teveccüh ve hayır duasına mazhar olduğu rivayet edilir.

    Aslan Baba Sahabilerin ileri gelenlerindendir. Bir rivayete göre dörtyüz, bir rivayete göre yediyüz sene yaşamıştır. Peygamberimizin savaşlarından birinde aç kalan sahabiler, Resulullah’ın huzuruna geldiler. Biraz yiyecek istediler. Peygamberimiz dua edince Hz. Cebrail, Cennetten bir tabak hurma getirdi, fakat o hurmalardan bir tanesi yere düştü. Hz. Cebrail dedi ki: “Bu hurma sizin ümmetinizden Ahmed Yesevi adlı birisinin kısmetidir.”

    Her emanetin sahibine verilmesini gerektiğinden, Resulullah (s.a.v.) içlerinden birisinin bu vazifeyi üzerine alarak emaneti sahibine ulaştırmasını istedi. Kimseden ses çıkmayınca Aslan Baba(Selman- ı Farisi (R.A.)) bunu üstlendi. Resulullah eliyle o hurmayı Aslan Baba’nın ağzına attı ve mübarek tükürüklerinden de ihsan etti. Hemen hurma üzerinde bir perde zahir oldu. Resulullah, Aslan Baba’ya Ahmed Yesevi’yi nasıl bulacağını anlattı ve onun terbiyesiyle meşgul olmasını istedi.

    Aslan Baba Yesi’ye gelmiş, fevkalade bir şekilde Ahmed Yesevi’yi bulmuş ve emanet hurmayı kendisine vermiştir.

    Ahmed Yesevi ilk tahsilinden sonra Buhara’ya gelerek Şeyh Yusuf Hemedani’ te bağlandı.

    Şeyhinin vefatından sonra halifeleri sırasıyla hilafet makamına geçtiler. Sıra kendisine geldiğinde bu vazifeyi Ahmed Yesevi üstlendi. Bir müddet sonra yerini ve müridlerini Hoca Abdulhalık Gucdüvani’ ye bırakerak tekrar Yesi’ ye döndü.

    Peygamberimizin vefat yaşı olan 63 yaşına geldiğinde tekkesinin bir kenarına 3 metre derinliğinde bir çilehane kazdırarak maddeten olmasa da manen ölümü tatmak için oraya çekildi.

    Ahmed Yesevi 562/1167 yılında Tesi’ de vefat etti.

    10 yılı yerin altında olmak üzere 73 yıl yaşamıştır.

    *
    Ahmed Yesevi, Hanefi mezhebine bağlıydı. İyi bir hadis alimiydi. Kitap ve sünnetin ölçülerini her şeyin üzerinde tutardı. Şeriatı iyi bildiği için şetiatla tarikatı kaynaştırdı. Dinin zahiri emirlerinekarşı olan kayıtsızlığın tarikat adabıyla uyuşmayacağını telkin etti. Zühd ve takva esaslarına bağlı kalmayı, dünya süsünü ve malını terk edip ona bağlanmamayı, nefisle cihad etmeyi tavsiye etmiştir.

    TARİKATIN ÖNEMLİ HÜKÜMLERİ
    Marifetullah(Allah’ı bilmek, tanımak)

    Maddi ve manevi cömertlik

    Gerçek doğruluk(sıdk)

    Allah sevgisinde kaybolmak

    Rızık konusunda tevekkül

    Derin tefekkür

    ŞEYH OLMANIN ŞARTLARI
    Yeseviyye tarikatında şeyhte şu vasıflar aranır:

    İslami ilimlere derinliğine vukufiyet, ilmen yakin, aynel yakin,ve hakkal yakine ulaşma

    Yumuşak huyluluk

    Güzel bir sabır

    Allah’ın rızasını kazanma gayreti

    Gerçek ihlas

    Allah’ a yakınlaşma arzusu(kurbiyyet)

    YESEVİYYE TARİKATININ ÖNEM VERDİĞİ BAZI HUSUSLAR
    Kemal sahibi olmayı arzulama, Allah’ a ulaşma isteği

    Şevk

    Korku ile ümit arasında olmak

    Zikre sarılmak

    Cemaatle namaza devam etmek

    Seherlerde uyanık olmak

    Devamlı abdestli bulunmak

    Her an Allah’ın huzurunda olduğunu düşünmek

    Allah’ı zikretmek

    Salih kimselere itaat etmek

    Misafir gözetmek

    Ahmed Yesevi’ye ve bağlı bulunduğu şeyhe dua etmek

    Kendisini herkesten aşağı görmek

    TARİKATIN ADABI
    1- Mürid, hiçbir zaman kimseyi şeyhinden üstün görmemeli ve ona mutlak teslim olmalı.

    2- Mürid, zeki ve anlayış sahibi olmalı, şeyhinin rümuz ve işaretlerini açıklamaya lüzum görülmeden anlayabilmelidir.

    3- Mürid, şeyhinin söz ve fiillerine razı olmalı ve ona itaat etmelidir

    4- Şeyhinin bütün hizmetlerinde aktif olmalıdır.

    5- Sözünde doğru, vaadinde sağlam olmalıdır.

    6- Vefalı olmalıdır.

    7- Bütün mal ve mülkünü şeyhinin emrine hazır tutmalıdır.

    YESEVİYYE TARİKATINDA HALVET,RİYAZET, ZİKİR
    Bu tarikatta iki türlü halvet vardır.Biri şeriat halveti, diğeri tarikat halveti. Şeriat halveti olmadan tarikat halvetine girilmez.

    Şeriat halveti, bütün ayıp sayılan ve çirkin sözlerden, başka noksanlık ve günahlardan tamamıyla tövbe etme esasına dayanır.

    Halvetin süresi kırk gündür.Halvet için bir gün önceden oruca başlanır.Halvete giren mürid, gece gündüz zikir, evrad, tevbe, istiğfar, namaz ve Kur’an ile meşgul olur.

    Ahmed Yesevi ‘ye göre gerçek sufi olabilmek için riyazet ve mücahede şarttır. Kişinin sufilik yolunda aşırı yeme içmeden n, nefsinin gayri meşru isteklerinden uzaklaşması gerekir. Riyazet, şeyhin izni ve yönlendirmesi ile yapılır.

    Bu tarikatta zikir, cehri yani sesli olarak icra edilir. Zikir esnasında dervişin boğazından bıçkı sesine benzer bir ses çıtığından, Yeseviyye zikrine “zikr-i erre” veya “zikr,i minşari” denilmektedir.


  3. 05.Ağustos.2013, 17:39
    2
    Devamlı Üye



    YESEVİYYE TARİKATININ ÖNEM VERDİĞİ BAZI HUSUSLAR



    Ahmed Yesevi(ö. 562/1166) Reşahat’ta kayıtlı olduğuna göre Türk şeyhlerinin ilk atasıdır. Bu sebeple “Pir-i Türkistan” diye meşhur olmuştur.

    Çin’ in Doğu Türkistan bölgesinde bulunan Aksu sancağının Sayram kasabasında doğmuştur. Soyu Hz. Ali ‘nin oğlu Muhammed Hanefiye kadar uzanır. Yedi yaşında yetim kaldı. Küçük yaşta iken Türkistan’ın şehirlerinden Yesi’ ye yerleşti. Bunun için de Yesevi lakabıyla anılır. Ahmed Yesevi’ nin burada Aslan Baba ‘nın teveccüh ve hayır duasına mazhar olduğu rivayet edilir.

    Aslan Baba Sahabilerin ileri gelenlerindendir. Bir rivayete göre dörtyüz, bir rivayete göre yediyüz sene yaşamıştır. Peygamberimizin savaşlarından birinde aç kalan sahabiler, Resulullah’ın huzuruna geldiler. Biraz yiyecek istediler. Peygamberimiz dua edince Hz. Cebrail, Cennetten bir tabak hurma getirdi, fakat o hurmalardan bir tanesi yere düştü. Hz. Cebrail dedi ki: “Bu hurma sizin ümmetinizden Ahmed Yesevi adlı birisinin kısmetidir.”

    Her emanetin sahibine verilmesini gerektiğinden, Resulullah (s.a.v.) içlerinden birisinin bu vazifeyi üzerine alarak emaneti sahibine ulaştırmasını istedi. Kimseden ses çıkmayınca Aslan Baba(Selman- ı Farisi (R.A.)) bunu üstlendi. Resulullah eliyle o hurmayı Aslan Baba’nın ağzına attı ve mübarek tükürüklerinden de ihsan etti. Hemen hurma üzerinde bir perde zahir oldu. Resulullah, Aslan Baba’ya Ahmed Yesevi’yi nasıl bulacağını anlattı ve onun terbiyesiyle meşgul olmasını istedi.

    Aslan Baba Yesi’ye gelmiş, fevkalade bir şekilde Ahmed Yesevi’yi bulmuş ve emanet hurmayı kendisine vermiştir.

    Ahmed Yesevi ilk tahsilinden sonra Buhara’ya gelerek Şeyh Yusuf Hemedani’ te bağlandı.

    Şeyhinin vefatından sonra halifeleri sırasıyla hilafet makamına geçtiler. Sıra kendisine geldiğinde bu vazifeyi Ahmed Yesevi üstlendi. Bir müddet sonra yerini ve müridlerini Hoca Abdulhalık Gucdüvani’ ye bırakerak tekrar Yesi’ ye döndü.

    Peygamberimizin vefat yaşı olan 63 yaşına geldiğinde tekkesinin bir kenarına 3 metre derinliğinde bir çilehane kazdırarak maddeten olmasa da manen ölümü tatmak için oraya çekildi.

    Ahmed Yesevi 562/1167 yılında Tesi’ de vefat etti.

    10 yılı yerin altında olmak üzere 73 yıl yaşamıştır.

    *
    Ahmed Yesevi, Hanefi mezhebine bağlıydı. İyi bir hadis alimiydi. Kitap ve sünnetin ölçülerini her şeyin üzerinde tutardı. Şeriatı iyi bildiği için şetiatla tarikatı kaynaştırdı. Dinin zahiri emirlerinekarşı olan kayıtsızlığın tarikat adabıyla uyuşmayacağını telkin etti. Zühd ve takva esaslarına bağlı kalmayı, dünya süsünü ve malını terk edip ona bağlanmamayı, nefisle cihad etmeyi tavsiye etmiştir.

    TARİKATIN ÖNEMLİ HÜKÜMLERİ
    Marifetullah(Allah’ı bilmek, tanımak)

    Maddi ve manevi cömertlik

    Gerçek doğruluk(sıdk)

    Allah sevgisinde kaybolmak

    Rızık konusunda tevekkül

    Derin tefekkür

    ŞEYH OLMANIN ŞARTLARI
    Yeseviyye tarikatında şeyhte şu vasıflar aranır:

    İslami ilimlere derinliğine vukufiyet, ilmen yakin, aynel yakin,ve hakkal yakine ulaşma

    Yumuşak huyluluk

    Güzel bir sabır

    Allah’ın rızasını kazanma gayreti

    Gerçek ihlas

    Allah’ a yakınlaşma arzusu(kurbiyyet)

    YESEVİYYE TARİKATININ ÖNEM VERDİĞİ BAZI HUSUSLAR
    Kemal sahibi olmayı arzulama, Allah’ a ulaşma isteği

    Şevk

    Korku ile ümit arasında olmak

    Zikre sarılmak

    Cemaatle namaza devam etmek

    Seherlerde uyanık olmak

    Devamlı abdestli bulunmak

    Her an Allah’ın huzurunda olduğunu düşünmek

    Allah’ı zikretmek

    Salih kimselere itaat etmek

    Misafir gözetmek

    Ahmed Yesevi’ye ve bağlı bulunduğu şeyhe dua etmek

    Kendisini herkesten aşağı görmek

    TARİKATIN ADABI
    1- Mürid, hiçbir zaman kimseyi şeyhinden üstün görmemeli ve ona mutlak teslim olmalı.

    2- Mürid, zeki ve anlayış sahibi olmalı, şeyhinin rümuz ve işaretlerini açıklamaya lüzum görülmeden anlayabilmelidir.

    3- Mürid, şeyhinin söz ve fiillerine razı olmalı ve ona itaat etmelidir

    4- Şeyhinin bütün hizmetlerinde aktif olmalıdır.

    5- Sözünde doğru, vaadinde sağlam olmalıdır.

    6- Vefalı olmalıdır.

    7- Bütün mal ve mülkünü şeyhinin emrine hazır tutmalıdır.

    YESEVİYYE TARİKATINDA HALVET,RİYAZET, ZİKİR
    Bu tarikatta iki türlü halvet vardır.Biri şeriat halveti, diğeri tarikat halveti. Şeriat halveti olmadan tarikat halvetine girilmez.

    Şeriat halveti, bütün ayıp sayılan ve çirkin sözlerden, başka noksanlık ve günahlardan tamamıyla tövbe etme esasına dayanır.

    Halvetin süresi kırk gündür.Halvet için bir gün önceden oruca başlanır.Halvete giren mürid, gece gündüz zikir, evrad, tevbe, istiğfar, namaz ve Kur’an ile meşgul olur.

    Ahmed Yesevi ‘ye göre gerçek sufi olabilmek için riyazet ve mücahede şarttır. Kişinin sufilik yolunda aşırı yeme içmeden n, nefsinin gayri meşru isteklerinden uzaklaşması gerekir. Riyazet, şeyhin izni ve yönlendirmesi ile yapılır.

    Bu tarikatta zikir, cehri yani sesli olarak icra edilir. Zikir esnasında dervişin boğazından bıçkı sesine benzer bir ses çıtığından, Yeseviyye zikrine “zikr-i erre” veya “zikr,i minşari” denilmektedir.





+ Yorum Gönder