Konusunu Oylayın.: Fıkhi Bir soru

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Fıkhi Bir soru
  1. 01.Şubat.2011, 11:13
    1
    Misafir

    Fıkhi Bir soru






    Fıkhi Bir soru Mumsema Ben bir çaycıyım. Üç yıldır bu soruya cevap arıyorum. Bana tatmin edici bir cevap verseniz makbule şayan olur.
    Ben çay ocağında çay demlerken geç demlendiği için çaya karbonat (harmanato) atıyorum. Tabi bu hem rengini hem de çok az tadını değiştiriyor. Bunu çay içen bilir. Yani bir kandırmaca söz konusu değildir. Bazıları “süte su bırakmak gibidir” diyor. Ve hemen hemen her çaycı bunu yapar. Bu İslam şeriatına göre caiz midir? Allah (cc) razı olsun.


  2. 01.Şubat.2011, 11:13
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    Ben bir çaycıyım. Üç yıldır bu soruya cevap arıyorum. Bana tatmin edici bir cevap verseniz makbule şayan olur.
    Ben çay ocağında çay demlerken geç demlendiği için çaya karbonat (harmanato) atıyorum. Tabi bu hem rengini hem de çok az tadını değiştiriyor. Bunu çay içen bilir. Yani bir kandırmaca söz konusu değildir. Bazıları “süte su bırakmak gibidir” diyor. Ve hemen hemen her çaycı bunu yapar. Bu İslam şeriatına göre caiz midir? Allah (cc) razı olsun.


    Benzer Konular

    - Fıkhi Tefsir Ne Demektir?

    - Saç boyamanın fıkhi hükmü nedir?

    - Hac ile ilgili fıkhi sorular

    - Fıkhi delillerle öğrenmek

    - Fıkhi mezheplerinin arasındaki fark

  3. 01.Şubat.2011, 11:28
    2
    Muhammed
    الله اكبر

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Haziran.2010
    Üye No: 76755
    Mesaj Sayısı: 7,671
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Yaş: 27
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Fıkhi Bir soru




    İslam’da, satılacak bir şeyin, satılmasının caiz olabilmesi için birkaç şart lazımdır. Bu şartlar şunlardır:

    1-Satılan mal, özü itibarıyla temiz olmalıdır. Yani satılan mal, özü itibarıyla necis olmayacak. Hadis-i Şerifte Allah’ın Rasulu şöyle buyuruyor: “Muhakkak Allah (cc), putların, domuzun, leşin ve içkinin satılmasını haram kılmıştır.” Bu hadis gösteriyor ki bütün necis şeylerin satılması haramdır.

    2-Satılan şeyde bir menfaat olması gerekir. Yılan, fare ve başka haşarat gibi şeylerin satılması caiz değildir. Çünkü faydası yoktur. Bir fayda söz konusu olduğunda ise satılmaları caizdir.

    3-Satılan şey, satıcının mülkiyetinde olması gerekir. Mal sahibi dışında biri, bir malı satmaya kalkarsa, mutlaka mal sahibinin izni dahilinde olması gerekir. Başkasının malını, mal sahibinin izni olmadan satmak hiçbir şekilde caiz değildir.

    4-Satılan mal, alıcıya teslim edilebilecek bir türden olması gerekir. Alıcıya teslimi mümkün olmayan; havadaki kuş ve büyük sulardaki balıklar gibi malların satılması caiz değildir.

    5-Hem satılan mal, hem de fiyatı belli olacak. Gerek malın miktar ve özelliklerinde, gerekse fiyatın miktar ve ödeme şekillerinde herhangi bir belirsizlik kalmayacak. Satılan mal göz önündeyse, miktarı bilinmese dahi gözle görülmesi yeterlidir.

    6-Satılacak mal, satıcının eline geçtikten sonra satılmalıdır. Satıcı, malını eline geçirmeden satarsa caiz değildir.
    Bu altı şartın tafsilatı uzundur. Daha da uzun yazılmasına gerek yoktur.
    Son olarak; çay satan kardeşimize deriz ki, çayda bu şartlar mevcut olduktan sonra çayın satılmasında hiçbir sakınca ve beis yoktur. Bütün mezheplere göre de satılması caizdir. En iyisini bilen Yüce Allah (cc)’dır. ( Fıkhüssünne 3/174-182, El İhtiyar Fi Talilil Muhtar 2/24)


  4. 01.Şubat.2011, 11:28
    2
    Muhammed - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    الله اكبر



    İslam’da, satılacak bir şeyin, satılmasının caiz olabilmesi için birkaç şart lazımdır. Bu şartlar şunlardır:

    1-Satılan mal, özü itibarıyla temiz olmalıdır. Yani satılan mal, özü itibarıyla necis olmayacak. Hadis-i Şerifte Allah’ın Rasulu şöyle buyuruyor: “Muhakkak Allah (cc), putların, domuzun, leşin ve içkinin satılmasını haram kılmıştır.” Bu hadis gösteriyor ki bütün necis şeylerin satılması haramdır.

    2-Satılan şeyde bir menfaat olması gerekir. Yılan, fare ve başka haşarat gibi şeylerin satılması caiz değildir. Çünkü faydası yoktur. Bir fayda söz konusu olduğunda ise satılmaları caizdir.

    3-Satılan şey, satıcının mülkiyetinde olması gerekir. Mal sahibi dışında biri, bir malı satmaya kalkarsa, mutlaka mal sahibinin izni dahilinde olması gerekir. Başkasının malını, mal sahibinin izni olmadan satmak hiçbir şekilde caiz değildir.

    4-Satılan mal, alıcıya teslim edilebilecek bir türden olması gerekir. Alıcıya teslimi mümkün olmayan; havadaki kuş ve büyük sulardaki balıklar gibi malların satılması caiz değildir.

    5-Hem satılan mal, hem de fiyatı belli olacak. Gerek malın miktar ve özelliklerinde, gerekse fiyatın miktar ve ödeme şekillerinde herhangi bir belirsizlik kalmayacak. Satılan mal göz önündeyse, miktarı bilinmese dahi gözle görülmesi yeterlidir.

    6-Satılacak mal, satıcının eline geçtikten sonra satılmalıdır. Satıcı, malını eline geçirmeden satarsa caiz değildir.
    Bu altı şartın tafsilatı uzundur. Daha da uzun yazılmasına gerek yoktur.
    Son olarak; çay satan kardeşimize deriz ki, çayda bu şartlar mevcut olduktan sonra çayın satılmasında hiçbir sakınca ve beis yoktur. Bütün mezheplere göre de satılması caizdir. En iyisini bilen Yüce Allah (cc)’dır. ( Fıkhüssünne 3/174-182, El İhtiyar Fi Talilil Muhtar 2/24)


  5. 02.Şubat.2011, 01:30
    3
    @mir
    âb ü kil

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Ağustos.2009
    Üye No: 49589
    Mesaj Sayısı: 3,358
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 36
    Yaş: 43
    Bulunduğu yer: Dârü'l-İmtihân

    Cevap: Fıkhi Bir soru

    çayın içine her ne katıyorsanız
    müşteriye söylemek zorundasınız
    eminim ki müşterilerin çoğu çayın geç olmasını
    ama karbonatsız olmasını tercih edeceklerdir

    ayrıca karbonattan dolayı mide rahatsızlığı geçirmesi muhtemel insanların da vebali size aittir.
    Müslüman piyasaya uymak zorunda değildir
    piyasayı İslam'a uydurmak zorundadır.


  6. 02.Şubat.2011, 01:30
    3
    âb ü kil
    çayın içine her ne katıyorsanız
    müşteriye söylemek zorundasınız
    eminim ki müşterilerin çoğu çayın geç olmasını
    ama karbonatsız olmasını tercih edeceklerdir

    ayrıca karbonattan dolayı mide rahatsızlığı geçirmesi muhtemel insanların da vebali size aittir.
    Müslüman piyasaya uymak zorunda değildir
    piyasayı İslam'a uydurmak zorundadır.





+ Yorum Gönder