Konusunu Oylayın.: Caminin bölümleri ve anlamları

5 üzerinden 4.94 | Toplam : 35 kişi
Caminin bölümleri ve anlamları
  1. 13.Ocak.2011, 11:12
    1
    Misafir

    Caminin bölümleri ve anlamları






    Caminin bölümleri ve anlamları Mumsema cevap verirmisiniz


  2. 13.Ocak.2011, 11:12
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 13.Ocak.2011, 13:24
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Yanıt: caminin bölümleri ve anlamları




    Buyur kardeş arşivimizden mumine hocanın konu hakkındaki ayrıntılı paylaşımını ekledim faydalı olacakrır İnşaAllah.

    ______________________________






    Bugün cami mimarisinden dem vuralım biraz. Cami mimarisi İslam mimarisinin en gelişmiş alanların başında gelir belkide. Yüzyıllar boyunca islam topraklarında yükselen göz alıcı mimari örnekleriyle camiler, sadece yabancı mimarların değil, sıradan gayri müslimlerin bile dikkatini çekmektedir. Günümüzde cami mimarisinin, normal mimarilerden pek farkı kalmasa da, Osmanlı camilerinde bu muhteşem mimari zenginliği görmekteyiz. Bugün bir Süleymaniye, bir Sultanahmed Camii'nin benzeri bir yapı inşa'a etmek teknolojinin bütün imkanlarına rağmen mimarların gözünü korkutmaktadır. Günümüzdeki camilerin mimarisinin (istisnaları saymazsak) neredeyse bir apartman dairesinkinden farkının kalmadığını söyledik. Peki tarihi camilerde yer alan mekanlar nelerdi? Standart bir tarihi caminin bölümlerini kısaca tanıyalım şimdi. Bence güzel bir çalışma oldu, yazarken ben gayet keyif aldım. İnşallah siz de okurken aynı keyfi alırsınız.
    10. Avlu:

    Avlu deyince aklımıza hemen cami avlusu ve kundaktaki bebeklerin anneleri tarafından terk edildiği yer gelir. Tarihi camilerde avlu çevresinde yüksek taş duvarlar vardır ve bu duvarlarda demir parmaklı pencereler bulunur. Şimdilerde bebek bırakmak için kullanılan bu bölüm eskiden, ibadet eden cemaati konuşarak rahatsız etmek istemeyen ilim erbabı tarafından muhabbet etmek için kullanırmış. Bir de mübarek günlerde caminin içine sığmayan cemaate ek bir ibadet yeri olur cami avluları.
    9. Şadırvan:

    Tarihi camilerde çoğunlukla avlunun tam ortasında yer alan çatılı ya da kubbeli ve dairesel bir yapı olan şadırvanlar, cemaatin abdest alması için düzenlenmiş çeşmelerden oluşur. Susayan, serinlemek için bir el-yüz yıkamak isteyen vatandaşlar da soluğu bazen şadırvan da alır ve ihtiyaçlarını giderirlerdi. Bu yapının boşluk olan ortasında genelde bir fıskıye olur ve su sesinin dinlendirinci namelerini yayardı. Günümüzde şadırvanlar artık camilerin bodrum katında yer alan uzunca bir koridorun bir duvarına dizilmiş onlarca musluktan oluşmaktadır.
    8. Harem:


    Harem kelimesini genelde padişah hanımlarının oturduğu yer olarak biliriz. Osmanlı Cami mimarisindeyse harem dedikleri, avlunun bir parçasıdır. Avlunun, üstü kubbelerle örtülü olan kısmına harem denir. Üstü Açıkta kalan meydan kısmına ise harim denir. Harem, bazı camilerde son cemaat yeri olarak da kullanılmaktadır. Yukarıdaki üç bölümü aşağıdaki resimde görebiliriz:



    1. Dış Avlu (harim) 2. Şadırvan 3. İç avlu (Harem) 7. Minare:
    Camilerin belki de en bilinen ve en göze batan mekanı minarelerdir. Şekil olarak ince-uzunca ve balkonlu, silindirik şekilli bir kuleye benzer. Eskiden müezzinler seslerini bütün mahalleye duyurabilmek için bu bu yapının balkonuna (şerefe denir) çıkar ve ezanı oradan okurdu. Günümüzdeyse böyle bir problem olmadığında minareler fonksiyonlarını yitirmiş olsalar da estetik önemlerini hiç kaybetmediler. Minare mimarisiyle alakalı bir anektot; Sultanahmet Dünyada altı minaresi olan tek camidir.
    6. Müezzin Mahfili:


    Geldik bir Osmanlı camisinin içine. Müezzin mahfili, müezzin-kayyımlık yapan kişilerin, ibadet boyunca bu görevi ifa ettikleri ve cemaatten biraz daha yüksekçe olan ahşap bir bölmedir. Osmanlı camilerinin çoğunda müezzin mahfili, çıplak sesin caminin her yerine eşit gitmesi için caminin tam ortasında belki hafif sağa kaymış olarak yer alırdı. Bugün bu gelenek belki de anlamsız bir şekilde devam ettiriliyor. Üstelik eskisi gibi vakit namazlarında camiler dolmadıklarından dolayı, müezzinler caminin ortasında cemaatten uzak tek başına namaz kılıyorlar. Bu da komik bir görüntüye mahal veriyor maalesef.



    5. Hünkar Mahfili:
    Mahfel-i hümayün da denen bu bölme, padişah ve ailesinden kişilerin cemaate geldiklerinde namaz kıldıkları biraz daha müzeyyen ve gösterişli bir yerdir. Burası da cemaat yerinden biraz daha yüksek ve kafesli bir yapıdır. Buraya girişler de cemaate karışmadan, farklı bir yerden yapılır. Yani Giriş ve çıkış cemaat giriş-çıkışından farklıdır. Günümüzde artık böyle bir bölüm olmadığı gibi zannediyorum ki eski camilerden de kaldırılmış durumda (Bu konuda yanlış olabilirim, bilgisi olan varsa düzeltsin).
    4. Vaaz Kürsüsü:

    Aslında sadece kürsü dense de maksadına ulaşılır. Kürsü, hoca efendinin ya da vaizin çıktığı ve cemaate konuşma yaptığı, vaaz-ı nasihatte bulunduğu genelde ahşap ya da mermerden imal edilmiş yüksekçe yerdir. Eski camilerde bu da genelde caminin ortalarına doğru yer almakla beraber kıbleye döndüğünüzde sol tarafınızda yer almak zorundadır. Oyma ve kakma sanatıyla süslenmiş bu yapılar cemaati engellemesin diye bir adam boyundan yüksekçe olabilir. Vaiz buraya merdivenle çıkar ve oturarak konuşmasını icra eder.
    3. Minber:


    Bazen galatı meşhur olarak "Hutbe" de denilen yer cuma ya da bayram hutbelerinin okunduğu ve merdivenle çıkılan ahşap ya da mermerden yapılmış bir bölümdür. Mihrabın sağında yer alır. Yani yüzünüzü kıbleye döndüğünüzde minber sağ tarafta kalır. Minber yapımı ayrıca islami bir zanaattir. Üstlerinde el emeği göz nuru işleme, kakma ve oyma işçiliği bulunur. Bazı hutbelerin kitabesi bile vardır. Bu kitabede minberin yapılış tarihi ve ustasının ismi yazabilir. Minberler camilerin en ihtişamlı bölmelerinden biri olarak mabede ayrı bir hava katmaktadır. 2. Mihrab: İmamın, cemaatin en önünde namaz kıldırdığı ve caminin kıbleye bakan duvarının içine doğru oyuk biçimde yer alan bölmedir. Cemaat zemininden bir kaç parmak daha yüksekçedir. Mihrab da caminin en süslü bölmelerinden biri olup, genelde mermer, çini ve veya taştandır. Mihrabın üstünde hattatların tüm hünerlerini akıttığı hat sanatının güzide örneklerinin başını çeken cami kitabesi yer alır. Cami kitabesinde çoğunlukla mihrab ayeti denilen ali imran suresinin otuzyedinci ayeti yazılı olur.



    a. mihrab
    b. minber
    1. Kubbe:

    Belki cami mimarisine has bir yapı değil ama kubbeler asıl ruhunu camiyle, özellikle osmanlı camisiyle bulmuştur. Yukarıdakiler gibi bir bölme olmamasına rağmen buraya almak istedim. Dışardan kurşun kaplamalı soğuk yapılar gibi dursa da içerden bakıldığında bir süs cümbüşünün içinde bulursunuz kendinizi ve renkler mozağiyi başınızı döndürür. Tam ortasından aşağı doğru sarkan kalın bir telin ucunda sallanan devasa avizeler de ayrı bir mistisizm kadar mabede.


  4. 13.Ocak.2011, 13:24
    2
    Silent and lonely rains



    Buyur kardeş arşivimizden mumine hocanın konu hakkındaki ayrıntılı paylaşımını ekledim faydalı olacakrır İnşaAllah.

    ______________________________






    Bugün cami mimarisinden dem vuralım biraz. Cami mimarisi İslam mimarisinin en gelişmiş alanların başında gelir belkide. Yüzyıllar boyunca islam topraklarında yükselen göz alıcı mimari örnekleriyle camiler, sadece yabancı mimarların değil, sıradan gayri müslimlerin bile dikkatini çekmektedir. Günümüzde cami mimarisinin, normal mimarilerden pek farkı kalmasa da, Osmanlı camilerinde bu muhteşem mimari zenginliği görmekteyiz. Bugün bir Süleymaniye, bir Sultanahmed Camii'nin benzeri bir yapı inşa'a etmek teknolojinin bütün imkanlarına rağmen mimarların gözünü korkutmaktadır. Günümüzdeki camilerin mimarisinin (istisnaları saymazsak) neredeyse bir apartman dairesinkinden farkının kalmadığını söyledik. Peki tarihi camilerde yer alan mekanlar nelerdi? Standart bir tarihi caminin bölümlerini kısaca tanıyalım şimdi. Bence güzel bir çalışma oldu, yazarken ben gayet keyif aldım. İnşallah siz de okurken aynı keyfi alırsınız.
    10. Avlu:

    Avlu deyince aklımıza hemen cami avlusu ve kundaktaki bebeklerin anneleri tarafından terk edildiği yer gelir. Tarihi camilerde avlu çevresinde yüksek taş duvarlar vardır ve bu duvarlarda demir parmaklı pencereler bulunur. Şimdilerde bebek bırakmak için kullanılan bu bölüm eskiden, ibadet eden cemaati konuşarak rahatsız etmek istemeyen ilim erbabı tarafından muhabbet etmek için kullanırmış. Bir de mübarek günlerde caminin içine sığmayan cemaate ek bir ibadet yeri olur cami avluları.
    9. Şadırvan:

    Tarihi camilerde çoğunlukla avlunun tam ortasında yer alan çatılı ya da kubbeli ve dairesel bir yapı olan şadırvanlar, cemaatin abdest alması için düzenlenmiş çeşmelerden oluşur. Susayan, serinlemek için bir el-yüz yıkamak isteyen vatandaşlar da soluğu bazen şadırvan da alır ve ihtiyaçlarını giderirlerdi. Bu yapının boşluk olan ortasında genelde bir fıskıye olur ve su sesinin dinlendirinci namelerini yayardı. Günümüzde şadırvanlar artık camilerin bodrum katında yer alan uzunca bir koridorun bir duvarına dizilmiş onlarca musluktan oluşmaktadır.
    8. Harem:


    Harem kelimesini genelde padişah hanımlarının oturduğu yer olarak biliriz. Osmanlı Cami mimarisindeyse harem dedikleri, avlunun bir parçasıdır. Avlunun, üstü kubbelerle örtülü olan kısmına harem denir. Üstü Açıkta kalan meydan kısmına ise harim denir. Harem, bazı camilerde son cemaat yeri olarak da kullanılmaktadır. Yukarıdaki üç bölümü aşağıdaki resimde görebiliriz:



    1. Dış Avlu (harim) 2. Şadırvan 3. İç avlu (Harem) 7. Minare:
    Camilerin belki de en bilinen ve en göze batan mekanı minarelerdir. Şekil olarak ince-uzunca ve balkonlu, silindirik şekilli bir kuleye benzer. Eskiden müezzinler seslerini bütün mahalleye duyurabilmek için bu bu yapının balkonuna (şerefe denir) çıkar ve ezanı oradan okurdu. Günümüzdeyse böyle bir problem olmadığında minareler fonksiyonlarını yitirmiş olsalar da estetik önemlerini hiç kaybetmediler. Minare mimarisiyle alakalı bir anektot; Sultanahmet Dünyada altı minaresi olan tek camidir.
    6. Müezzin Mahfili:


    Geldik bir Osmanlı camisinin içine. Müezzin mahfili, müezzin-kayyımlık yapan kişilerin, ibadet boyunca bu görevi ifa ettikleri ve cemaatten biraz daha yüksekçe olan ahşap bir bölmedir. Osmanlı camilerinin çoğunda müezzin mahfili, çıplak sesin caminin her yerine eşit gitmesi için caminin tam ortasında belki hafif sağa kaymış olarak yer alırdı. Bugün bu gelenek belki de anlamsız bir şekilde devam ettiriliyor. Üstelik eskisi gibi vakit namazlarında camiler dolmadıklarından dolayı, müezzinler caminin ortasında cemaatten uzak tek başına namaz kılıyorlar. Bu da komik bir görüntüye mahal veriyor maalesef.



    5. Hünkar Mahfili:
    Mahfel-i hümayün da denen bu bölme, padişah ve ailesinden kişilerin cemaate geldiklerinde namaz kıldıkları biraz daha müzeyyen ve gösterişli bir yerdir. Burası da cemaat yerinden biraz daha yüksek ve kafesli bir yapıdır. Buraya girişler de cemaate karışmadan, farklı bir yerden yapılır. Yani Giriş ve çıkış cemaat giriş-çıkışından farklıdır. Günümüzde artık böyle bir bölüm olmadığı gibi zannediyorum ki eski camilerden de kaldırılmış durumda (Bu konuda yanlış olabilirim, bilgisi olan varsa düzeltsin).
    4. Vaaz Kürsüsü:

    Aslında sadece kürsü dense de maksadına ulaşılır. Kürsü, hoca efendinin ya da vaizin çıktığı ve cemaate konuşma yaptığı, vaaz-ı nasihatte bulunduğu genelde ahşap ya da mermerden imal edilmiş yüksekçe yerdir. Eski camilerde bu da genelde caminin ortalarına doğru yer almakla beraber kıbleye döndüğünüzde sol tarafınızda yer almak zorundadır. Oyma ve kakma sanatıyla süslenmiş bu yapılar cemaati engellemesin diye bir adam boyundan yüksekçe olabilir. Vaiz buraya merdivenle çıkar ve oturarak konuşmasını icra eder.
    3. Minber:


    Bazen galatı meşhur olarak "Hutbe" de denilen yer cuma ya da bayram hutbelerinin okunduğu ve merdivenle çıkılan ahşap ya da mermerden yapılmış bir bölümdür. Mihrabın sağında yer alır. Yani yüzünüzü kıbleye döndüğünüzde minber sağ tarafta kalır. Minber yapımı ayrıca islami bir zanaattir. Üstlerinde el emeği göz nuru işleme, kakma ve oyma işçiliği bulunur. Bazı hutbelerin kitabesi bile vardır. Bu kitabede minberin yapılış tarihi ve ustasının ismi yazabilir. Minberler camilerin en ihtişamlı bölmelerinden biri olarak mabede ayrı bir hava katmaktadır. 2. Mihrab: İmamın, cemaatin en önünde namaz kıldırdığı ve caminin kıbleye bakan duvarının içine doğru oyuk biçimde yer alan bölmedir. Cemaat zemininden bir kaç parmak daha yüksekçedir. Mihrab da caminin en süslü bölmelerinden biri olup, genelde mermer, çini ve veya taştandır. Mihrabın üstünde hattatların tüm hünerlerini akıttığı hat sanatının güzide örneklerinin başını çeken cami kitabesi yer alır. Cami kitabesinde çoğunlukla mihrab ayeti denilen ali imran suresinin otuzyedinci ayeti yazılı olur.



    a. mihrab
    b. minber
    1. Kubbe:

    Belki cami mimarisine has bir yapı değil ama kubbeler asıl ruhunu camiyle, özellikle osmanlı camisiyle bulmuştur. Yukarıdakiler gibi bir bölme olmamasına rağmen buraya almak istedim. Dışardan kurşun kaplamalı soğuk yapılar gibi dursa da içerden bakıldığında bir süs cümbüşünün içinde bulursunuz kendinizi ve renkler mozağiyi başınızı döndürür. Tam ortasından aşağı doğru sarkan kalın bir telin ucunda sallanan devasa avizeler de ayrı bir mistisizm kadar mabede.


  5. 24.Aralık.2011, 13:53
    3
    Misafir

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    güzel
    teşekkür ederim


  6. 24.Aralık.2011, 13:53
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    güzel
    teşekkür ederim


  7. 03.Ocak.2012, 19:48
    4
    Misafir

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    yazılıda doğru yaptım mihrapı çok teşekürler.....


  8. 03.Ocak.2012, 19:48
    4
    Misafir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Misafir
    Misafir
    yazılıda doğru yaptım mihrapı çok teşekürler.....


  9. 05.Ocak.2012, 18:10
    5
    Misafir

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    çok teşekkür ederim


  10. 05.Ocak.2012, 18:10
    5
    Misafir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Misafir
    Misafir
    çok teşekkür ederim


  11. 16.Aralık.2012, 14:03
    6
    Misafir

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    çok çok çok çok çok teşekkür ederiz.


  12. 16.Aralık.2012, 14:03
    6
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    çok çok çok çok çok teşekkür ederiz.


  13. 21.Aralık.2012, 16:26
    7
    Misafir

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    Sagol bende tesekkur


  14. 21.Aralık.2012, 16:26
    7
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Sagol bende tesekkur


  15. 24.Aralık.2012, 22:15
    8
    Misafir

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    thank you çok yardımcı oldu


  16. 24.Aralık.2012, 22:15
    8
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    thank you çok yardımcı oldu


  17. 30.Aralık.2012, 17:13
    9
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,584
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    Camilerin kısımları (bölümleri) ve özellikleri
    Camiye cümle kapısından sahına girilir, tam karşıda kıble duvarı ve ortasında her zaman cümle kapısının karşısında mihrap bulunur. Orta sahının yanları revakların altındaki yan sahındır ve yüksekçe olursa yan sofalar denir. Başlıca kısımlar:

    Pencere: Kubbede ve duvarlarda iki-üç sıradır, alttakiler düz atkılı ve düz camlı, üsttekiler kemerli ve renkli işlemeli camlıdır. Işık belli bir miktar ve ölçüyle pencereden sahına girer.

    Mihrap: İmamın durduğu yer, çıkıntılıdır.

    Duvar: Kerpiç, tuğla, kaba yontmataş, tuğla hatıllı taş duvar, kesmetaş. Pencere ve kapı kemerleri ve atkılarındaki duvara ayaklama denir. Dış duvar kaplaması mermer, iç duvar kaplaması çini olur. Duvar üstleri üçgen veya değirmidir.

    Minber: İmamın hutbe okumak için çıktığı yer. Mihrabın sağındadır.

    Kürsü: Vaaz yeri.

    Muvakkithane: Dış avlu kapısı yanındaki vakit tayini binası. Muvakkit, güneş saatiyle ezan saatini ayarlar.

    Hünkar Mahfeli: Selatin camilerinde padişahların namaz kıldığı yer.

    Son Cemaat Yeri: Namazın ilk vaktine gelemeyenler için ayrılmış yer.

    Minare: Müezzinin çıkıp ezan okuduğu yer.

    Şerefe: Minare gövdesindeki bir veya birçok balkon. Müezzinin durduğu yer.

    Mahya: İki minare arasına asılan ışıklı yazı levhası.

    Mahfil: Camilerde parmaklıkla ayrılmış yüksek yer.

    Hazire: Camiyi yaptıranın, ailesinin, devlet erkanının lahitlerinin bulunduğu yer.

    İmam odası: İmam ve müezzinin odası.

    Şadırvan: Elbise askılıkları ve oturma sehpaları, içinde su bulunan hazne, musluklar, takunyaları bulunan avlu ortasındaki abdest yeri.

    Avlu: Caminin giriş kapısına bakan geniş alan.

    Gasilhane: Cenaze yıkamak için ayrılan yer. Ortasında teneşir tahtası, su araçları, yıkayıcı elbisesi, çizmesi, önlüğü, tabut ve tabuta örtülen yeşil örtü bulunur. Tuvalet: Avluda yer alan eski taşlı veya yeni taşlı, tek veya birçok bölümlü ayakyolu.

    Ayakkabılık: Cami kapısı girişinde dışta veya içte, yanlarda bulunan raflı, dolaplı sistem.

    Kitabe: Cami ana kapısı üzerinde, Arap harfleriyle, caminin tarihi ve mimarına ait bilgiler ihtiva eden levha.

    Hat: Cami tavanında, tavan katında bulunan bant halinde yahut levha halindeki yazılar.

    Sütun: Anakubbenin yaslandığı ayaklar. Şadırvan ve dış ya da iç avlunun, son cemaat yerinin direkleri.

    Merdiven: Subasman üzerine yapılmış camilerde, camiye çıkılan basamaklı yer.

    Kapılar: Dış kapılar avluda, son cemaat kapısı ve anakapı.

    Türbe: Genellikle kubbeli, camiye bitişik, etrafı açık mezarlık.

    Kurs odaları: Külliyelerde imamların öğrencilere ders verdiği yerler.

    Yer örtüsü: Hemen her camide halı. Son cemaat yerinde hasır, muşamba örtüler.

    Kapı örtüsü: Kenarları işlemeli kalın muşamba örtü.

    Avize: Yüzlerce tek kandil veya ortada büyük bir avize.

    Vaiz: İbadethanelerde, genellikle camilerde güzel nasihatler veren, kürsüde oturarak her gün veya cuma namazı öncesinde ayet ve hadislerle cemaate dersler veren hoca.

    Kubbe: Camiler başta olmak üzere yapılarda yarım küre şeklindeki dam. Kasnak, kemer, tavan ve pencereleri vardır. En büyük kubbe Selimiye Camii kubbesidir.

    Musalla taşı: Camilerde cenazelerin üzerine konulup cenaze namazının imam tarafından önünde kıldırıldığı taş.


  18. 30.Aralık.2012, 17:13
    9
    Moderatör
    Camilerin kısımları (bölümleri) ve özellikleri
    Camiye cümle kapısından sahına girilir, tam karşıda kıble duvarı ve ortasında her zaman cümle kapısının karşısında mihrap bulunur. Orta sahının yanları revakların altındaki yan sahındır ve yüksekçe olursa yan sofalar denir. Başlıca kısımlar:

    Pencere: Kubbede ve duvarlarda iki-üç sıradır, alttakiler düz atkılı ve düz camlı, üsttekiler kemerli ve renkli işlemeli camlıdır. Işık belli bir miktar ve ölçüyle pencereden sahına girer.

    Mihrap: İmamın durduğu yer, çıkıntılıdır.

    Duvar: Kerpiç, tuğla, kaba yontmataş, tuğla hatıllı taş duvar, kesmetaş. Pencere ve kapı kemerleri ve atkılarındaki duvara ayaklama denir. Dış duvar kaplaması mermer, iç duvar kaplaması çini olur. Duvar üstleri üçgen veya değirmidir.

    Minber: İmamın hutbe okumak için çıktığı yer. Mihrabın sağındadır.

    Kürsü: Vaaz yeri.

    Muvakkithane: Dış avlu kapısı yanındaki vakit tayini binası. Muvakkit, güneş saatiyle ezan saatini ayarlar.

    Hünkar Mahfeli: Selatin camilerinde padişahların namaz kıldığı yer.

    Son Cemaat Yeri: Namazın ilk vaktine gelemeyenler için ayrılmış yer.

    Minare: Müezzinin çıkıp ezan okuduğu yer.

    Şerefe: Minare gövdesindeki bir veya birçok balkon. Müezzinin durduğu yer.

    Mahya: İki minare arasına asılan ışıklı yazı levhası.

    Mahfil: Camilerde parmaklıkla ayrılmış yüksek yer.

    Hazire: Camiyi yaptıranın, ailesinin, devlet erkanının lahitlerinin bulunduğu yer.

    İmam odası: İmam ve müezzinin odası.

    Şadırvan: Elbise askılıkları ve oturma sehpaları, içinde su bulunan hazne, musluklar, takunyaları bulunan avlu ortasındaki abdest yeri.

    Avlu: Caminin giriş kapısına bakan geniş alan.

    Gasilhane: Cenaze yıkamak için ayrılan yer. Ortasında teneşir tahtası, su araçları, yıkayıcı elbisesi, çizmesi, önlüğü, tabut ve tabuta örtülen yeşil örtü bulunur. Tuvalet: Avluda yer alan eski taşlı veya yeni taşlı, tek veya birçok bölümlü ayakyolu.

    Ayakkabılık: Cami kapısı girişinde dışta veya içte, yanlarda bulunan raflı, dolaplı sistem.

    Kitabe: Cami ana kapısı üzerinde, Arap harfleriyle, caminin tarihi ve mimarına ait bilgiler ihtiva eden levha.

    Hat: Cami tavanında, tavan katında bulunan bant halinde yahut levha halindeki yazılar.

    Sütun: Anakubbenin yaslandığı ayaklar. Şadırvan ve dış ya da iç avlunun, son cemaat yerinin direkleri.

    Merdiven: Subasman üzerine yapılmış camilerde, camiye çıkılan basamaklı yer.

    Kapılar: Dış kapılar avluda, son cemaat kapısı ve anakapı.

    Türbe: Genellikle kubbeli, camiye bitişik, etrafı açık mezarlık.

    Kurs odaları: Külliyelerde imamların öğrencilere ders verdiği yerler.

    Yer örtüsü: Hemen her camide halı. Son cemaat yerinde hasır, muşamba örtüler.

    Kapı örtüsü: Kenarları işlemeli kalın muşamba örtü.

    Avize: Yüzlerce tek kandil veya ortada büyük bir avize.

    Vaiz: İbadethanelerde, genellikle camilerde güzel nasihatler veren, kürsüde oturarak her gün veya cuma namazı öncesinde ayet ve hadislerle cemaate dersler veren hoca.

    Kubbe: Camiler başta olmak üzere yapılarda yarım küre şeklindeki dam. Kasnak, kemer, tavan ve pencereleri vardır. En büyük kubbe Selimiye Camii kubbesidir.

    Musalla taşı: Camilerde cenazelerin üzerine konulup cenaze namazının imam tarafından önünde kıldırıldığı taş.


  19. 10.Ocak.2013, 20:30
    10
    Misafir

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    ÇOK GÜZEL ÖDEVİM İÇİN ÇOK GÜZELDİ BEĞEDNİM YALNIZ MUM ABİ ERİME OK :d


  20. 10.Ocak.2013, 20:30
    10
    :D DJ Buğra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    :D DJ Buğra
    Misafir
    ÇOK GÜZEL ÖDEVİM İÇİN ÇOK GÜZELDİ BEĞEDNİM YALNIZ MUM ABİ ERİME OK :d


  21. 10.Ocak.2013, 21:27
    11
    Misafir

    Cevap: caminin bölümleri ve anlamları

    caminin bölümleri ve anlamları ile ilgili Projem vardı. Onu buna bakarak yaptım:Çok yardımcı oldunuz sağolun


  22. 10.Ocak.2013, 21:27
    11
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    caminin bölümleri ve anlamları ile ilgili Projem vardı. Onu buna bakarak yaptım:Çok yardımcı oldunuz sağolun


  23. 13.Ocak.2014, 21:44
    12
    Misafir

    Cevap: Yanıt: caminin bölümleri ve anlamları

    çok güzel cevabımı aldım teşekkürler


  24. 13.Ocak.2014, 21:44
    12
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    çok güzel cevabımı aldım teşekkürler





+ Yorum Gönder
Git 12 Son