Konusunu Oylayın.: Ev Sahibinin Imam Olması Ile Ilgili Hadisi Şerif

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Ev Sahibinin Imam Olması Ile Ilgili Hadisi Şerif
  1. 04.Ocak.2011, 13:57
    1
    Misafir

    Ev Sahibinin Imam Olması Ile Ilgili Hadisi Şerif






    Ev Sahibinin Imam Olması Ile Ilgili Hadisi Şerif Mumsema Ev sahibinin imam olmasi ile ilgili hadis


  2. 04.Ocak.2011, 13:57
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 04.Ocak.2011, 17:39
    2
    ehli-sunnet
    Feseyekfikehumullah

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Eylül.2010
    Üye No: 79032
    Mesaj Sayısı: 2,015
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 21
    Bulunduğu yer: Uzaklardan..

    Yanıt: Ev Sahibinin Imam Olması Ile Ilgili Hadisi Şerif




    Öyle bir hadis bulamadım malesef aşağıdaki bilgiler umarım işinize yarar... !


    İMAMETE DAHA LÂYIK OLAN :

    İmamet, şerefli hizmetlerden biridir. Dinimizdeki yeri oldukça önemlidir. Çünkü ResûlüUah (A.S.) Efendimizin, namaz farz kılın­dıktan sonra aralıksız sürdürdüğü bir görevdir.
    Bu makamı işgal edene İMAM denir. İmam; önder, lider, ileri gelen, sözsahibi gibi, anlamlar taşır. O halde Müslüman Cemaatin önüne geçip namaz kıldıran kişinin her yönüyle buna lâyık olması gerekir. Gerek cemaatle namaz kılmak, gerekse bir kişinin Öne ge­rekir. Gerek cemaatle namaz kılmak, gerekse bir kişinin öne ge­çip namaz kıldırması, cemaate önderlik etmesi çok yüce maksatlara, feyizli amaçlara yöneliktir. İmamın bunu her haliyle idrâk etmesi ilk hatıra gelen bir husustur.
    Bunun için İslâm Şeriatı imam olacak kişide bir takım vasıfla­rın bulunmasını dinî bir prensip olarak öngörmüştür
    1. Namaz hükümlerini daha iyi bilmesi; cemaatin durumuna göre namazı uzatıp ya da kısa surelerle hafif tutarak Sünnete uy­ması,
    2. Kıraatin farz, vâcib ve sünnet miktarım yerine getirmesi,
    3. Dinî hükümleri hafife almaması, Sünnete bağlı bulunması,
    4. Açıktan günah işlememesi, söz ve davranışlarıyla halka ör­nek olması,[11]
    5. İbâdet, özellikle namaz konusunda geniş ve detaylı bilgiye sahip bulunması, [12]aranılan vasıflardır.
    Bu sıfatlarda iki kişi eşit durumda olursa kıraat ilmini ve na­maz konusunu daha iy bilen tercih edilir. [13]Bu hususta da eşit olurlarsa, günahlardan daha çok sakınan, helâl ve haram sınırlarına daha çok bağlı bulunanı tercih edilir. Bunda da eşit durumda olur­larsa, daha yaşlı olanı öne geçer.[14] Yaşıt oldukları takdirde; ah­lâkı daha güzel olan öne geçer. Bunda da eşit olurlarsa, daha soylu olanı öne geçer. Bunda da eşit olurlarsa, yüzü dab,a güzel olanı öne geçer.[15]
    Bütün bu sıfatlarda daha ileri durumda bulunanın tercih nede­ni, cemaatin çoğalmasını ve imamın onlar üzerinde olumlu te'sir bı­rakmasını sağlamaktır. Cemaatin nefret ettiği bir kişinin imamlık görevini yürütmesinin hiçbir anlamı yoktur. Ancak mecbur kalındı­ğında, böylesine imkân verilebilir.[16]
    O halde sözü edilen bütün sıfatlarda eşit durumda olan iki kişi arasında kur'a çekilir veya cemaatin. tercihine uyulur.
    Bir evde misafir bulunan bir cemaat namaz kılmak istedikleri zaman, aralarında hükümdar ya da kaadı yoksa, o takdirde ev sa­hibinin imam olması daha uygundur. Ancak namaz kıldıracak ka­dar bilgi ve kıraati yoksa, o takdirde cemaatten birini seçip öne ge­çirmesi afdaldır. Ev sahibi bîrini seçmediği takdirde, kendine bu hu­susta güvenebilen ve yukarıda belirtilen sıfatlardan bir kısmını ta­şıyan kişi öne geçip namaz kıldırır.[17]

    A) Kiracı, Ev Sahibi Ve Bir De Müsafirin Bulunduğu Ev :


    Bir evde sözü edilen üç kimse bir araya geldiklerinde, bunlar­dan kiracının öne geçip namaz kıldırması daha lâyıktır.[18]


    [11] Et-Tebyiri / Zeylai - El-Muhit / Serahs'.

    [12] El-Hulasa - Fetâvâ-yi Hindiyye.

    [13] El-Kifaye.

    [14] El-Hidâye / Merğinani.

    [15] Fethu'l-Kadîr.

    [16] Tebyinül-Hakaik / Zeylai.

    [17] Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/291-292.

    [18] Tatarhaniyye - Fetâvâ-yi Hindiyys.
    Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/292.


    EVDE AİLECE NAMAZ KILINABİLİRMİ ?
    Değerli Kardeşimiz;



    Beş vakit namazı Cemaatle kılmak mü’min erkekler için vacibe yakın müekked sünnettir. Peygamber Efendimiz (a.s.m.) bütün namazlarını cemaatle kıldığı gibi, birçok hadislerinde de namazı cemaatle kılmanın faziletini dile getirmiş, cemaat sevabından mahrum kalınmamasını tavsiye etmiştir.

    Namazın cemaatle kılınması kadınlar için müekked sünnet olmamakla beraber, onlar da imkân nisbetinde bu sevaptan nasiplerini alabilirler.

    İmamlıkta aranan bir şart da imamın erkek olmasıdır. Bunun için kadın erkeğe imam olamaz. Kadının kadına imamlığı ve namaz sahihse de mekruhtur. Şayet kadınlar kendi aralarında cemaatle namaz kılacak olurlarsa imamlığa geçecek kadın ortada, aralarında durur, önlerine geçmez. İmam olan kadının biraz önde durması mekruhtur. En iyisi ve efdal olanı, kadınların cemaat yapmayıp namazlarını tek başlarına kılmalarıdır.

    Evde ailece cemaatle namaz kılınabilir. Aile fertleri şu düzene göre dururlar:

    Baba imam olur, erkek çocuklar onun arkasına, anne bir saf gerisine, kız çocukları da onun bir saf gerisine dururlar. Fakat yer müsait değilse, bunlar birer ayak boyu geri dururlar. Hep beraber cemaatle namazlarını eda ederler.

    Evde sadece karı-koca varsa, bu durumda erkek imam olur, kadın da cemaat olur. Kadın imamdan bir saf boyu geride durur. Fakat yer müsait değilse, kadın imamın topuk hızasını geçmeyecek şekilde yanında durabilir. Tam hizasında durursa namaz bozulur.

    Namazı bu şekilde cemaatle kılmak sünnettir, kılanlar cemaat sevabını alırlar. Bu namazın, cemaatle kılınan diğer namazlardan farkı sadece yukarıda sözünü ettiğimiz hususlardır.

    Kadın erkeklerin olduğu yerde müezzinlik yapamaz. Ancak eşi ve çocuklarının yanında müezzinlik yapmasının bir sakıncası yoktur.

    Bu arada şu durumu da hatırlatalım:

    Karı-koca aynı namazın farzını cemaatle değil de, ayrı olarak kılacak olsalar bir hizada durmalarında mahzur yoktur.

    Evde kılınan cemaatle namaza, erkeğin kendisine nikâhı düşen veya düşmeyen kadın akrabaları da katılabilirler. Erkek yakınları varsa, yukarıda tarif ettiğimiz saf tertibine göre cemaat olurlar.

    Namazın evde cemaatle kılınması, evde mânevî bir havanın teşekkülüne sebep olması açısından önemlidir. Böylece namaz kılma çağına gelmemiş olan çocuklar bile cemaate iştirak etme sevinciyle ruhlarında namazın zevkini yaşarlar.

    Bu vesileyle ayrıca evde namazın vaktinde kılınması gerçekleştirilmiş olur.


    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet


  4. 04.Ocak.2011, 17:39
    2
    Feseyekfikehumullah



    Öyle bir hadis bulamadım malesef aşağıdaki bilgiler umarım işinize yarar... !


    İMAMETE DAHA LÂYIK OLAN :

    İmamet, şerefli hizmetlerden biridir. Dinimizdeki yeri oldukça önemlidir. Çünkü ResûlüUah (A.S.) Efendimizin, namaz farz kılın­dıktan sonra aralıksız sürdürdüğü bir görevdir.
    Bu makamı işgal edene İMAM denir. İmam; önder, lider, ileri gelen, sözsahibi gibi, anlamlar taşır. O halde Müslüman Cemaatin önüne geçip namaz kıldıran kişinin her yönüyle buna lâyık olması gerekir. Gerek cemaatle namaz kılmak, gerekse bir kişinin Öne ge­rekir. Gerek cemaatle namaz kılmak, gerekse bir kişinin öne ge­çip namaz kıldırması, cemaate önderlik etmesi çok yüce maksatlara, feyizli amaçlara yöneliktir. İmamın bunu her haliyle idrâk etmesi ilk hatıra gelen bir husustur.
    Bunun için İslâm Şeriatı imam olacak kişide bir takım vasıfla­rın bulunmasını dinî bir prensip olarak öngörmüştür
    1. Namaz hükümlerini daha iyi bilmesi; cemaatin durumuna göre namazı uzatıp ya da kısa surelerle hafif tutarak Sünnete uy­ması,
    2. Kıraatin farz, vâcib ve sünnet miktarım yerine getirmesi,
    3. Dinî hükümleri hafife almaması, Sünnete bağlı bulunması,
    4. Açıktan günah işlememesi, söz ve davranışlarıyla halka ör­nek olması,[11]
    5. İbâdet, özellikle namaz konusunda geniş ve detaylı bilgiye sahip bulunması, [12]aranılan vasıflardır.
    Bu sıfatlarda iki kişi eşit durumda olursa kıraat ilmini ve na­maz konusunu daha iy bilen tercih edilir. [13]Bu hususta da eşit olurlarsa, günahlardan daha çok sakınan, helâl ve haram sınırlarına daha çok bağlı bulunanı tercih edilir. Bunda da eşit durumda olur­larsa, daha yaşlı olanı öne geçer.[14] Yaşıt oldukları takdirde; ah­lâkı daha güzel olan öne geçer. Bunda da eşit olurlarsa, daha soylu olanı öne geçer. Bunda da eşit olurlarsa, yüzü dab,a güzel olanı öne geçer.[15]
    Bütün bu sıfatlarda daha ileri durumda bulunanın tercih nede­ni, cemaatin çoğalmasını ve imamın onlar üzerinde olumlu te'sir bı­rakmasını sağlamaktır. Cemaatin nefret ettiği bir kişinin imamlık görevini yürütmesinin hiçbir anlamı yoktur. Ancak mecbur kalındı­ğında, böylesine imkân verilebilir.[16]
    O halde sözü edilen bütün sıfatlarda eşit durumda olan iki kişi arasında kur'a çekilir veya cemaatin. tercihine uyulur.
    Bir evde misafir bulunan bir cemaat namaz kılmak istedikleri zaman, aralarında hükümdar ya da kaadı yoksa, o takdirde ev sa­hibinin imam olması daha uygundur. Ancak namaz kıldıracak ka­dar bilgi ve kıraati yoksa, o takdirde cemaatten birini seçip öne ge­çirmesi afdaldır. Ev sahibi bîrini seçmediği takdirde, kendine bu hu­susta güvenebilen ve yukarıda belirtilen sıfatlardan bir kısmını ta­şıyan kişi öne geçip namaz kıldırır.[17]

    A) Kiracı, Ev Sahibi Ve Bir De Müsafirin Bulunduğu Ev :


    Bir evde sözü edilen üç kimse bir araya geldiklerinde, bunlar­dan kiracının öne geçip namaz kıldırması daha lâyıktır.[18]


    [11] Et-Tebyiri / Zeylai - El-Muhit / Serahs'.

    [12] El-Hulasa - Fetâvâ-yi Hindiyye.

    [13] El-Kifaye.

    [14] El-Hidâye / Merğinani.

    [15] Fethu'l-Kadîr.

    [16] Tebyinül-Hakaik / Zeylai.

    [17] Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/291-292.

    [18] Tatarhaniyye - Fetâvâ-yi Hindiyys.
    Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/292.


    EVDE AİLECE NAMAZ KILINABİLİRMİ ?
    Değerli Kardeşimiz;



    Beş vakit namazı Cemaatle kılmak mü’min erkekler için vacibe yakın müekked sünnettir. Peygamber Efendimiz (a.s.m.) bütün namazlarını cemaatle kıldığı gibi, birçok hadislerinde de namazı cemaatle kılmanın faziletini dile getirmiş, cemaat sevabından mahrum kalınmamasını tavsiye etmiştir.

    Namazın cemaatle kılınması kadınlar için müekked sünnet olmamakla beraber, onlar da imkân nisbetinde bu sevaptan nasiplerini alabilirler.

    İmamlıkta aranan bir şart da imamın erkek olmasıdır. Bunun için kadın erkeğe imam olamaz. Kadının kadına imamlığı ve namaz sahihse de mekruhtur. Şayet kadınlar kendi aralarında cemaatle namaz kılacak olurlarsa imamlığa geçecek kadın ortada, aralarında durur, önlerine geçmez. İmam olan kadının biraz önde durması mekruhtur. En iyisi ve efdal olanı, kadınların cemaat yapmayıp namazlarını tek başlarına kılmalarıdır.

    Evde ailece cemaatle namaz kılınabilir. Aile fertleri şu düzene göre dururlar:

    Baba imam olur, erkek çocuklar onun arkasına, anne bir saf gerisine, kız çocukları da onun bir saf gerisine dururlar. Fakat yer müsait değilse, bunlar birer ayak boyu geri dururlar. Hep beraber cemaatle namazlarını eda ederler.

    Evde sadece karı-koca varsa, bu durumda erkek imam olur, kadın da cemaat olur. Kadın imamdan bir saf boyu geride durur. Fakat yer müsait değilse, kadın imamın topuk hızasını geçmeyecek şekilde yanında durabilir. Tam hizasında durursa namaz bozulur.

    Namazı bu şekilde cemaatle kılmak sünnettir, kılanlar cemaat sevabını alırlar. Bu namazın, cemaatle kılınan diğer namazlardan farkı sadece yukarıda sözünü ettiğimiz hususlardır.

    Kadın erkeklerin olduğu yerde müezzinlik yapamaz. Ancak eşi ve çocuklarının yanında müezzinlik yapmasının bir sakıncası yoktur.

    Bu arada şu durumu da hatırlatalım:

    Karı-koca aynı namazın farzını cemaatle değil de, ayrı olarak kılacak olsalar bir hizada durmalarında mahzur yoktur.

    Evde kılınan cemaatle namaza, erkeğin kendisine nikâhı düşen veya düşmeyen kadın akrabaları da katılabilirler. Erkek yakınları varsa, yukarıda tarif ettiğimiz saf tertibine göre cemaat olurlar.

    Namazın evde cemaatle kılınması, evde mânevî bir havanın teşekkülüne sebep olması açısından önemlidir. Böylece namaz kılma çağına gelmemiş olan çocuklar bile cemaate iştirak etme sevinciyle ruhlarında namazın zevkini yaşarlar.

    Bu vesileyle ayrıca evde namazın vaktinde kılınması gerçekleştirilmiş olur.


    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet





+ Yorum Gönder