Konusunu Oylayın.: Çalışırken kaset vb den kuran dinlemek caiz midir?

5 üzerinden 4.33 | Toplam : 3 kişi
Çalışırken kaset vb den kuran dinlemek caiz midir?
  1. 30.Aralık.2010, 00:45
    1
    Misafir

    Çalışırken kaset vb den kuran dinlemek caiz midir?






    Çalışırken kaset vb den kuran dinlemek caiz midir? Mumsema Çalışırken kaset v.b. den kuran dinlemek caiz midir konu hakkında bir açıklama yapar mısınız ?


  2. 30.Aralık.2010, 00:45
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 30.Aralık.2010, 01:42
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Yanıt: çalışırken kaset vb den kuran dinemek caiz midir?




    Sual: Kur’anı Türkçe tercümesinden okumak uygun mu?
    CEVAP
    Hayır, değildir. Diyanetin hazırladığı Kur'an-ı kerim mealinin önsözünde diyor ki:
    (Kur'an-ı kerim, yalnız Türkçeye değil, hiçbir dile hakkıyla çevrilemez. Eski tefsirlerin ışığı altında verilen manalara da tercüme değil, meal demek uygundur. Kur'anın yalnız manasını ifade eden sözleri, Kur'an hükmünde tutmak, namazda okumak caiz olmaz. Hiçbir tercüme, aslının yerini tutamaz.)

    Büyük İslam âlimi İbni Hacer-i Mekki hazretleri buyurdu ki:
    (Kur'an-ı kerimi Arapçadan başka harf ile yazmak ve Kur'an-ı kerim yerine tercümesini okumak haramdır. Kur'an-ı kerimi tercüme etmek başka, yapılan tercümeyi Kur'an yerine koymak başkadır. Arapçadan başka harf ile yazmak ve böyle yazılmış olanı okumak haramdır. Kur'anı Arapça harflerle, okunduğu gibi yazmak bile haramdır.) [Fetava-i fıkhıyye s.37]

    Sual: Sitede deniyor ki: (Kur'anı Arapça harflerle, okunduğu gibi yazmak suretiyle değiştirmek bile haramdır.) Buna göre, Latin harfleriyle okunduğu gibi yazmak nasıl caiz olur? Sitede İslam harfleriyle yazıldığı gibi Latin harfleriyle de sureler yazılmıştır. Bu caiz midir? Suudilerin hacılara dağıttığı Mushafta okunuşuna yani tecvit kaidesine göre yazılmıştır. Bu caiz oluyor mu?
    CEVAP
    Kur’anı okunduğu gibi yazmak başka, bilmeyen birisine öğretmek niyetiyle okunuş şekliyle yazmak başkadır. Sitede ayrıca sesli olarak da veriliyor ki, yanlış okunmasın diye.

    Suudilerin dağıttığı Mushafta, okunuşuna göre yazılmışsa, yani bazı harfler eksik veya fazla ise caiz olmaz.

    Latin harfleriyle yazmak haramdır. Ama zaruret olunca, Mushafı değil, bazı sure ve âyetleri Latin harfleriyle yazmak caiz olur. Mushafı Latin harfleriyle yazmak için bir zaruret, bir ihtiyaç mevzubahis olamaz. Ama İslam harflerini bilmeyen, namazda okuyacağı, sure ve duaları Latin harfleriyle yazıp öğrenebilir. Sonra bilen birisine dinlettirir, doğru denirse okumaya devam eder.

    Sual: Âyet-i kerimelerin mealleri okunurken bunlardan önce besmele okumakta ve sonunda (sadekallahülazim) demekte herhangi bir sakınca var mıdır?
    CEVAP
    Besmele çekilir de, sadaka.... denmez, çünkü onlar Allah’ın kelamı değil, mütercimin anladığı manalardır. Yanlış olma ihtimali her zaman mevcuttur. (Sadakallahülazîm = Allahü teâlâ doğru söyledi demektir.)

    Sual: (Kur'an okuyan bir çok kimse var ki, Kur’an-ı kerim onlara lanet eder) hadis-i şerifini âlimler nasıl açıklamıştır?
    CEVAP
    Muhyiddin-i Arabi hazretleri (Müsamere) adındaki kitabında buyuruyor ki:
    Hazret-i Ebu Hüreyre’nin haber verdiği hadis-i şerifte, (Bir zaman gelir ki, müslümanlar birbirlerinden ayrılır, parçalanırlar. Şeriatı bırakıp, kendi düşüncelerine, görüşlerine uyarlar. Kur’an-ı kerimi mizmarlardan, yani çalgılardan, şarkı gibi okurlar. Allah için değil, keyf için okurlar. Böyle okuyanlara ve dinleyenlere hiç sevap verilmez. Allahü teâlâ bunlara lanet eder. Azap verir!) buyuruldu. Başka bir hadis-i şerifte, (Kur’an-ı kerimi Arap şivesi ile, onların sesi ile okuyun! Fasıklar, şarkıcılar gibi okumayın!) buyuruldu.

    Başka bir hadis-i şerifte, (Kur’an-ı kerim, okuyanlarına, ya şefaat edecek veya düşman olacaktır) buyuruldu. (Müslim)

    Demek ki, Kur’an-ı kerim, Allah rızası için, dinimizin bildirdiği şekilde okuyana şefaat edecek, şarkıcılar gibi okuyana düşman olacak, ona lanet edecektir. (Şir’a)

    Sual: Başı ve kolları açık, Kur’an-ı kerim okumak caiz midir?
    CEVAP
    Erkeğin başı ve kolları açık okuması tenzihen; kadının ise, tahrimen mekruhtur.

    Sual: Vasıta sürerken direksiyon başında ezberden Kur’an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Çok iyi olur.

    Sual: İdrarlı yatalak hastanın yanında Yasin-i şerif okumak caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kur'an okumasını bilmiyorum. Bir hocaya Yasin okutup teybe aldım. Bu teybi babamın kabrine götürüp açıyorum. Teypten okunan Yasini babama dinletmekle, kendim okumam arasında fark var mı?
    CEVAP
    Çok fark vardır. Teypten okunan Kur’an-ı kerimin, Yasin-i şerifin ölüye faydası olmaz. (M.Erbea)

    Sual: Namaz kılınan bir evde hiç Kur'an okunmasa, yani Kur'an okumayı bilen hiç kimse olmasa günah olur mu?
    CEVAP
    Bir evde namaz kılan varsa, o evde Kur’an-ı kerim okunuyor demektir. Ezbere okununca da Kur’an-ı kerim okunmuş olur. Bir evde ezbere de Kur’an-ı kerim okunmuyorsa, o ev kabir gibidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Evlerinizde Kur’an okumayı artırın! Kur'an okunmayan evin hayrı azalır, şerri çoğalır, o ev halkına darlık gelir.) [Dare kutni]

    Sual: Muayyen özrü zuhur eden kadın, evde kocasının, oğlunun veya kızının okuduğu Kur’an-ı kerimi, mukabeleyi dinleyebilir mi?
    CEVAP
    Kur’an-ı kerime dokunmamak şartı ile mukabele dinlemekte mahzur yoktur. Ancak özürlü kadın, mukabele dinlemek için camiye gidemez. Camiye girmesi haram olur. Hatta camiye abdestsiz de girilmez. (Mevkufat)

    (Evde mukabele okumanın sevabı olmaz) diyenler, dinimize iftira ediyorlar. Kadınların camiye gitmeyip, evde, kadın bir hocanın okuyacağı mukabeleyi dinlemeleri çok sevap olur.

    Sual: Başı açık Kur’an okuyabilir miyim?
    CEVAP
    Kadının başı açık Kur'an okuması mekruhtur.

    Sual: Evde hanım, geniş erkek pijaması giyili olduğu halde Kur’an-ı kerimi okuyabilir mi?
    CEVAP
    Okuyabilir.

    Sual: Kur’an-ı kerim, iş yapanların yanında okunur mu?
    CEVAP
    Açıktan okunmaz. Onlar duymayacak kadar yavaşça okunur.

    Sual: Camide Kur'an okunurken isteyen çıkıp gidebilir mi?
    CEVAP
    Çıkıp gidebilir, orada duruyorsa dinlemesi gerekir.

    Sual: Teypten, banttan, radyodan okunan Kur’an-ı kerimi dinlemek, tekrar etmek günah mıdır? Yoksa iş yaparken mi dinlemek uygun değildir?
    CEVAP
    İş yaparken dinlemek uygun olmaz. İş yapmazken dinlenir, tekrar etmekte de mahzur yoktur, öğrenmek için de dinlemekte mahzur yoktur.

    Sual: CD'den Kur'an dinlemek caiz mi? Dinlemekle hatim olur mu?
    CEVAP
    Öğrenmek niyetiyle dinlenir. Dinlemekle hatim olmaz.

    Sual: (Tefekkürsüz Kur'an okumakta hayır yoktur) sözü âyet midir, kudsi hadis midir?
    CEVAP
    Âyet de hadis de değildir.

    Sual: Kur’an-ı kerim okurken, bağdaş kurup okumak edebe aykırı mıdır?
    CEVAP
    Evet aykırıdır. Fakat yorulunca bağdaş kurmakta mahzur yoktur.

    Sual: Kasetten Yasin-i şerif takip edilir mi?
    CEVAP
    Öğrenmek için dinlenir. İbadet için olmaz.

    Sual: Cenaze kaldırılmadan önce yanında Kur’an okunur mu?
    CEVAP
    Cenazenin karşısında okunur.
    Hasta yanında Yasin suresini okumak mühim sünnettir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Yanında Yasin-i şerif okunan hasta, suya doymuş olarak vefat eder ve doymuş olarak kabre girer.) Yani, can vermenin hasıl edeceği susuzluğu duymaz. Yasin-i şerifte, kıyamette olan şeyler, dünyanın geçici olduğu, Cennet nimetleri ve Cehennemdeki azaplar bildirildiğinden, hasta yanında okununca, iman ile gitmeye sebep olan şeyleri işitmiş olur. (Rad) suresini okumak, ruhun çıkmasını kolaylaştırır. İnsan ölünce, Hanefi’de necs olur. Kur’an-ı kerim, yanında değil, karşısında ve sessiz okunabilir. Diğer üç mezhebe göre necs olmaz.

    Sual: Ölü yıkanmadan yanında Kur'an-ı kerim okumanın mekruh olduğu söylenmektedir. Doğru mudur?
    CEVAP
    Ölü yıkanmadan önce, yanında Kur'an-ı kerim okumaya mekruh diyen âlimler var ise de, ölünün üzeri örtülü iken ve yatağına bitişik olmayarak, sessiz okumak caizdir. (Redd-ül Muhtar)

    Sual: Kabristanda Kur'an okumak caiz midir?
    CEVAP
    Evet, sünnettir. (Halebi-yi kebir)

    Sual: Yasin'de Selamün.... diye başlayan âyeti üç kere okumak mı lazım?
    CEVAP
    Öyle bir şey yok, okunması da günah olmaz. Okumak lazım diyerek okumak bid'at olur.

    Sual: Sure ve âyet okurken euzü besmele okunur mu?
    CEVAP
    Sure okurken, euzü ve besmele okunur. Âyet-i kerime okurken, âlimlerin çoğuna göre, yalnız euzü okunur, besmele okunmaz. Mesela Âyet-el kürsi, Amenerresulü, Hüvallahüllezi gibi âyetleri okurken besmele çekmek gerekmez. Sadece euzü okunur. Besmele de çekilirse mahzuru olmaz.

    Sual: Sure veya âyet okurken euzü besmele çekmenin hükmü nedir?
    CEVAP
    Sure veya âyet okumaya başlarken euzü okumak vaciptir. Diğer surelere başlarken besmele okumak sünnettir.

    Namaz içinde fatihadan önce besmele çekmek sünnet, namaz dışında fatiha okumaya başlarken besmele okumak vaciptir. Şafii mezhebinde ise her zaman fatiha okurken besmele çekmek farzdır.

    Sual: Otobüste, dolmuşta müzik çalınırken, sessizce Kur’anı yüzüne bakarak okumak günah mı?
    CEVAP
    Günah olmaz, sevap olur. Müziği işitmez olur. Ancak fasıklar yanında okuyup fitneye, alaya sebep olmamalıdır. Belediye otobüslerinde bazen görüyoruz, kötü kimselerin alaylı bakışlarına, hatta sataşmalarına sebep oluyorlar. Böyle alaya sebep olmak günahtır.

    Sual: (Tefekkürsüz Kur'an okumakta hayır yoktur) sözü uygun mu?
    CEVAP
    Tefekkürsüz Kur’an sözü herkes için değildir. Arapçayı ve diğer İslami ilimleri bilen için doğrudur. Fakat Arapça bilmeyene Kur’an okuman faydasızdır demektir ki çok yanlış olur. Çünkü Allahü teâlâ, (Anlamadan da Kur’an okuyan benim rızama kavuşur) buyuruyor.

    Sual: Kur’an-ı kerim okurken, Tam İlmihal’deki ibni Kemal hazretlerinin duraklarını öğrendim. Buradaki med, sekte ne demektir?
    CEVAP
    Med uzatılacak demektir. Sekte durmak demektir, bir miktar durulur.

    Sual: Kur’an-ı kerim okunduktan sonra veya duanın akabinde el fatiha deniliyor. Burada okunan nedir?
    CEVAP
    Fatiha okunur. Fakat okumak şart değildir, okunursa iyi olur. Hatta salevat-ı şerife getirip okumak daha iyidir.

    Sual: Bazen mescitte Kur’an okuyorum. O sırada dışarıdan biri gelip selamün aleyküm diyor. Kur’anı okurken bölmek istemiyorum, içimden alsam selamı olur mu?
    CEVAP
    Kur’an okuyana selam verilmez. Almak zorunda değilsiniz.

    Sual: Evimizde Kur’an var ama okuyan yok. Sıkıntılarımızın bir sebebi de bu olabilir mi?
    CEVAP
    Her gün az da olsa, Kur’an-ı kerim okuyan biri olmalıdır! Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Kur'an okunmayan evin, hayrı azalır, şerri çoğalır, ev halkına darlık gelir.) [Dare Kutni]

    Sual: Sandalyeye oturup yüzünden Kur’an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Mushaf, belden aşağı olmazsa caizdir.

    Sual: Kur’an-ı kerimi okurken, sandalyede veya divanda oturarak okumak (ayakları aşağı sallayarak) edebe mugayir midir?
    CEVAP
    Edebe mugayir değildir, okunabilir.

    Sual: Kur'an okurken konuşulsa, tekrar okurken ne denir?
    CEVAP
    Âlimlerin çoğuna göre esteizü billah demek kâfidir.


  4. 30.Aralık.2010, 01:42
    2
    Silent and lonely rains



    Sual: Kur’anı Türkçe tercümesinden okumak uygun mu?
    CEVAP
    Hayır, değildir. Diyanetin hazırladığı Kur'an-ı kerim mealinin önsözünde diyor ki:
    (Kur'an-ı kerim, yalnız Türkçeye değil, hiçbir dile hakkıyla çevrilemez. Eski tefsirlerin ışığı altında verilen manalara da tercüme değil, meal demek uygundur. Kur'anın yalnız manasını ifade eden sözleri, Kur'an hükmünde tutmak, namazda okumak caiz olmaz. Hiçbir tercüme, aslının yerini tutamaz.)

    Büyük İslam âlimi İbni Hacer-i Mekki hazretleri buyurdu ki:
    (Kur'an-ı kerimi Arapçadan başka harf ile yazmak ve Kur'an-ı kerim yerine tercümesini okumak haramdır. Kur'an-ı kerimi tercüme etmek başka, yapılan tercümeyi Kur'an yerine koymak başkadır. Arapçadan başka harf ile yazmak ve böyle yazılmış olanı okumak haramdır. Kur'anı Arapça harflerle, okunduğu gibi yazmak bile haramdır.) [Fetava-i fıkhıyye s.37]

    Sual: Sitede deniyor ki: (Kur'anı Arapça harflerle, okunduğu gibi yazmak suretiyle değiştirmek bile haramdır.) Buna göre, Latin harfleriyle okunduğu gibi yazmak nasıl caiz olur? Sitede İslam harfleriyle yazıldığı gibi Latin harfleriyle de sureler yazılmıştır. Bu caiz midir? Suudilerin hacılara dağıttığı Mushafta okunuşuna yani tecvit kaidesine göre yazılmıştır. Bu caiz oluyor mu?
    CEVAP
    Kur’anı okunduğu gibi yazmak başka, bilmeyen birisine öğretmek niyetiyle okunuş şekliyle yazmak başkadır. Sitede ayrıca sesli olarak da veriliyor ki, yanlış okunmasın diye.

    Suudilerin dağıttığı Mushafta, okunuşuna göre yazılmışsa, yani bazı harfler eksik veya fazla ise caiz olmaz.

    Latin harfleriyle yazmak haramdır. Ama zaruret olunca, Mushafı değil, bazı sure ve âyetleri Latin harfleriyle yazmak caiz olur. Mushafı Latin harfleriyle yazmak için bir zaruret, bir ihtiyaç mevzubahis olamaz. Ama İslam harflerini bilmeyen, namazda okuyacağı, sure ve duaları Latin harfleriyle yazıp öğrenebilir. Sonra bilen birisine dinlettirir, doğru denirse okumaya devam eder.

    Sual: Âyet-i kerimelerin mealleri okunurken bunlardan önce besmele okumakta ve sonunda (sadekallahülazim) demekte herhangi bir sakınca var mıdır?
    CEVAP
    Besmele çekilir de, sadaka.... denmez, çünkü onlar Allah’ın kelamı değil, mütercimin anladığı manalardır. Yanlış olma ihtimali her zaman mevcuttur. (Sadakallahülazîm = Allahü teâlâ doğru söyledi demektir.)

    Sual: (Kur'an okuyan bir çok kimse var ki, Kur’an-ı kerim onlara lanet eder) hadis-i şerifini âlimler nasıl açıklamıştır?
    CEVAP
    Muhyiddin-i Arabi hazretleri (Müsamere) adındaki kitabında buyuruyor ki:
    Hazret-i Ebu Hüreyre’nin haber verdiği hadis-i şerifte, (Bir zaman gelir ki, müslümanlar birbirlerinden ayrılır, parçalanırlar. Şeriatı bırakıp, kendi düşüncelerine, görüşlerine uyarlar. Kur’an-ı kerimi mizmarlardan, yani çalgılardan, şarkı gibi okurlar. Allah için değil, keyf için okurlar. Böyle okuyanlara ve dinleyenlere hiç sevap verilmez. Allahü teâlâ bunlara lanet eder. Azap verir!) buyuruldu. Başka bir hadis-i şerifte, (Kur’an-ı kerimi Arap şivesi ile, onların sesi ile okuyun! Fasıklar, şarkıcılar gibi okumayın!) buyuruldu.

    Başka bir hadis-i şerifte, (Kur’an-ı kerim, okuyanlarına, ya şefaat edecek veya düşman olacaktır) buyuruldu. (Müslim)

    Demek ki, Kur’an-ı kerim, Allah rızası için, dinimizin bildirdiği şekilde okuyana şefaat edecek, şarkıcılar gibi okuyana düşman olacak, ona lanet edecektir. (Şir’a)

    Sual: Başı ve kolları açık, Kur’an-ı kerim okumak caiz midir?
    CEVAP
    Erkeğin başı ve kolları açık okuması tenzihen; kadının ise, tahrimen mekruhtur.

    Sual: Vasıta sürerken direksiyon başında ezberden Kur’an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Çok iyi olur.

    Sual: İdrarlı yatalak hastanın yanında Yasin-i şerif okumak caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kur'an okumasını bilmiyorum. Bir hocaya Yasin okutup teybe aldım. Bu teybi babamın kabrine götürüp açıyorum. Teypten okunan Yasini babama dinletmekle, kendim okumam arasında fark var mı?
    CEVAP
    Çok fark vardır. Teypten okunan Kur’an-ı kerimin, Yasin-i şerifin ölüye faydası olmaz. (M.Erbea)

    Sual: Namaz kılınan bir evde hiç Kur'an okunmasa, yani Kur'an okumayı bilen hiç kimse olmasa günah olur mu?
    CEVAP
    Bir evde namaz kılan varsa, o evde Kur’an-ı kerim okunuyor demektir. Ezbere okununca da Kur’an-ı kerim okunmuş olur. Bir evde ezbere de Kur’an-ı kerim okunmuyorsa, o ev kabir gibidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Evlerinizde Kur’an okumayı artırın! Kur'an okunmayan evin hayrı azalır, şerri çoğalır, o ev halkına darlık gelir.) [Dare kutni]

    Sual: Muayyen özrü zuhur eden kadın, evde kocasının, oğlunun veya kızının okuduğu Kur’an-ı kerimi, mukabeleyi dinleyebilir mi?
    CEVAP
    Kur’an-ı kerime dokunmamak şartı ile mukabele dinlemekte mahzur yoktur. Ancak özürlü kadın, mukabele dinlemek için camiye gidemez. Camiye girmesi haram olur. Hatta camiye abdestsiz de girilmez. (Mevkufat)

    (Evde mukabele okumanın sevabı olmaz) diyenler, dinimize iftira ediyorlar. Kadınların camiye gitmeyip, evde, kadın bir hocanın okuyacağı mukabeleyi dinlemeleri çok sevap olur.

    Sual: Başı açık Kur’an okuyabilir miyim?
    CEVAP
    Kadının başı açık Kur'an okuması mekruhtur.

    Sual: Evde hanım, geniş erkek pijaması giyili olduğu halde Kur’an-ı kerimi okuyabilir mi?
    CEVAP
    Okuyabilir.

    Sual: Kur’an-ı kerim, iş yapanların yanında okunur mu?
    CEVAP
    Açıktan okunmaz. Onlar duymayacak kadar yavaşça okunur.

    Sual: Camide Kur'an okunurken isteyen çıkıp gidebilir mi?
    CEVAP
    Çıkıp gidebilir, orada duruyorsa dinlemesi gerekir.

    Sual: Teypten, banttan, radyodan okunan Kur’an-ı kerimi dinlemek, tekrar etmek günah mıdır? Yoksa iş yaparken mi dinlemek uygun değildir?
    CEVAP
    İş yaparken dinlemek uygun olmaz. İş yapmazken dinlenir, tekrar etmekte de mahzur yoktur, öğrenmek için de dinlemekte mahzur yoktur.

    Sual: CD'den Kur'an dinlemek caiz mi? Dinlemekle hatim olur mu?
    CEVAP
    Öğrenmek niyetiyle dinlenir. Dinlemekle hatim olmaz.

    Sual: (Tefekkürsüz Kur'an okumakta hayır yoktur) sözü âyet midir, kudsi hadis midir?
    CEVAP
    Âyet de hadis de değildir.

    Sual: Kur’an-ı kerim okurken, bağdaş kurup okumak edebe aykırı mıdır?
    CEVAP
    Evet aykırıdır. Fakat yorulunca bağdaş kurmakta mahzur yoktur.

    Sual: Kasetten Yasin-i şerif takip edilir mi?
    CEVAP
    Öğrenmek için dinlenir. İbadet için olmaz.

    Sual: Cenaze kaldırılmadan önce yanında Kur’an okunur mu?
    CEVAP
    Cenazenin karşısında okunur.
    Hasta yanında Yasin suresini okumak mühim sünnettir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Yanında Yasin-i şerif okunan hasta, suya doymuş olarak vefat eder ve doymuş olarak kabre girer.) Yani, can vermenin hasıl edeceği susuzluğu duymaz. Yasin-i şerifte, kıyamette olan şeyler, dünyanın geçici olduğu, Cennet nimetleri ve Cehennemdeki azaplar bildirildiğinden, hasta yanında okununca, iman ile gitmeye sebep olan şeyleri işitmiş olur. (Rad) suresini okumak, ruhun çıkmasını kolaylaştırır. İnsan ölünce, Hanefi’de necs olur. Kur’an-ı kerim, yanında değil, karşısında ve sessiz okunabilir. Diğer üç mezhebe göre necs olmaz.

    Sual: Ölü yıkanmadan yanında Kur'an-ı kerim okumanın mekruh olduğu söylenmektedir. Doğru mudur?
    CEVAP
    Ölü yıkanmadan önce, yanında Kur'an-ı kerim okumaya mekruh diyen âlimler var ise de, ölünün üzeri örtülü iken ve yatağına bitişik olmayarak, sessiz okumak caizdir. (Redd-ül Muhtar)

    Sual: Kabristanda Kur'an okumak caiz midir?
    CEVAP
    Evet, sünnettir. (Halebi-yi kebir)

    Sual: Yasin'de Selamün.... diye başlayan âyeti üç kere okumak mı lazım?
    CEVAP
    Öyle bir şey yok, okunması da günah olmaz. Okumak lazım diyerek okumak bid'at olur.

    Sual: Sure ve âyet okurken euzü besmele okunur mu?
    CEVAP
    Sure okurken, euzü ve besmele okunur. Âyet-i kerime okurken, âlimlerin çoğuna göre, yalnız euzü okunur, besmele okunmaz. Mesela Âyet-el kürsi, Amenerresulü, Hüvallahüllezi gibi âyetleri okurken besmele çekmek gerekmez. Sadece euzü okunur. Besmele de çekilirse mahzuru olmaz.

    Sual: Sure veya âyet okurken euzü besmele çekmenin hükmü nedir?
    CEVAP
    Sure veya âyet okumaya başlarken euzü okumak vaciptir. Diğer surelere başlarken besmele okumak sünnettir.

    Namaz içinde fatihadan önce besmele çekmek sünnet, namaz dışında fatiha okumaya başlarken besmele okumak vaciptir. Şafii mezhebinde ise her zaman fatiha okurken besmele çekmek farzdır.

    Sual: Otobüste, dolmuşta müzik çalınırken, sessizce Kur’anı yüzüne bakarak okumak günah mı?
    CEVAP
    Günah olmaz, sevap olur. Müziği işitmez olur. Ancak fasıklar yanında okuyup fitneye, alaya sebep olmamalıdır. Belediye otobüslerinde bazen görüyoruz, kötü kimselerin alaylı bakışlarına, hatta sataşmalarına sebep oluyorlar. Böyle alaya sebep olmak günahtır.

    Sual: (Tefekkürsüz Kur'an okumakta hayır yoktur) sözü uygun mu?
    CEVAP
    Tefekkürsüz Kur’an sözü herkes için değildir. Arapçayı ve diğer İslami ilimleri bilen için doğrudur. Fakat Arapça bilmeyene Kur’an okuman faydasızdır demektir ki çok yanlış olur. Çünkü Allahü teâlâ, (Anlamadan da Kur’an okuyan benim rızama kavuşur) buyuruyor.

    Sual: Kur’an-ı kerim okurken, Tam İlmihal’deki ibni Kemal hazretlerinin duraklarını öğrendim. Buradaki med, sekte ne demektir?
    CEVAP
    Med uzatılacak demektir. Sekte durmak demektir, bir miktar durulur.

    Sual: Kur’an-ı kerim okunduktan sonra veya duanın akabinde el fatiha deniliyor. Burada okunan nedir?
    CEVAP
    Fatiha okunur. Fakat okumak şart değildir, okunursa iyi olur. Hatta salevat-ı şerife getirip okumak daha iyidir.

    Sual: Bazen mescitte Kur’an okuyorum. O sırada dışarıdan biri gelip selamün aleyküm diyor. Kur’anı okurken bölmek istemiyorum, içimden alsam selamı olur mu?
    CEVAP
    Kur’an okuyana selam verilmez. Almak zorunda değilsiniz.

    Sual: Evimizde Kur’an var ama okuyan yok. Sıkıntılarımızın bir sebebi de bu olabilir mi?
    CEVAP
    Her gün az da olsa, Kur’an-ı kerim okuyan biri olmalıdır! Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Kur'an okunmayan evin, hayrı azalır, şerri çoğalır, ev halkına darlık gelir.) [Dare Kutni]

    Sual: Sandalyeye oturup yüzünden Kur’an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Mushaf, belden aşağı olmazsa caizdir.

    Sual: Kur’an-ı kerimi okurken, sandalyede veya divanda oturarak okumak (ayakları aşağı sallayarak) edebe mugayir midir?
    CEVAP
    Edebe mugayir değildir, okunabilir.

    Sual: Kur'an okurken konuşulsa, tekrar okurken ne denir?
    CEVAP
    Âlimlerin çoğuna göre esteizü billah demek kâfidir.


  5. 30.Aralık.2010, 01:46
    3
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Yanıt: çalışırken kaset vb den kuran dinemek caiz midir?

    Sual: Biri (Benim Mushafımı kimse okumasın) dese, onun Mushafından Kur'an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Kur'an kursunda herkes yüksek sesle okusa caiz olur mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Banttan dinlemekle hatim olur mu?
    CEVAP
    Olmaz.

    Sual: Mukabeleyi dinlemekle hatim sevabı olur mu?
    CEVAP
    Dinlemekle olmaz. Dinleme sevabına kavuşulur.

    Sual: Latin harfleriyle karışık elif ba ile Kur'an öğrenmek caiz mi?
    CEVAP
    Karışık olmayan ile hocadan öğrenmelidir!

    Sual: Gizli okurken de meddi lazım dört elif miktarı çekilir mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Elifba okurken kaf koyun başlı, elif direk gibi demek caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kur’an-ı kerim okuyanı güzel okuduğu için alkışlamak caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir ve iyidir.

    Sual: Göz ile Kur'an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Göz ile okunmaz. Bakma sevabına kavuşulur.

    Sual: Lafzatullah yerleri, kırmızı olan Mushafları okumak caiz mi?
    CEVAP
    Evet caizdir.

    Sual: Küçük mescitte rahlede Kur'an okuyan oluyor. Yanından geçince, rahle belden aşağı kalıyor. Günah olur mu?
    CEVAP
    Günah olmaz.

    Sual: Tecvide uygun okumak için Mushafa işaret koymak caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kuleuzüleri çocuğa üflerken kendime de üflesem olur mu?
    CEVAP
    Ayrı ayrı okumak efdaldir.

    Sual: Sure-i Muhammedi okuyup bitirdikten sonra mı, Muhammed ismi geçince mi salevat getirmek lazımdır?
    CEVAP
    Bitirdikten sonra.

    Sual: Âyet-el-kürsiye Allahüla demek caiz mi?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Kur'anın latin harfli yazılışını abdestsiz okumak caiz mi?
    CEVAP
    Abdestli okumak da caiz değildir.

    Sual: Sure-i Yusuftaki Teveffeni dua için Teveffena okunur mu?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Komşunun okuduğu Kur’an-ı kerimi, bizim evden rahatça işitiyoruz. Helaya gitmemiz caiz mi?
    CEVAP
    Evet. Günahı yüksek sesle okuyanadır.

    Sual: Kur'an okunurken, farz-ı kifaye diye konuşuluyor. Caiz mi?
    CEVAP
    Günaha giriyorlar.

    Sual: Haşr suresinin sonu nereden başlar?
    CEVAP
    Hüvallahüllezi'den başlar. Lev enzelna’dan veya La yestevi’den okumak daha iyidir.

    Sual: Kur'an okumasını bilmeyen, sayfasını açıp baksa, sevap olur mu?
    CEVAP
    Kur'an okumasını bilmeyenin de, bereket için evde Mushaf bulundurması çok iyidir. Açıp sayfasına bakmak sevaptır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Beş şey ibadettir: Az yemek, camide oturmak, Kâbe’ye, Mushafa ve âlimin yüzüne bakmak.) [Deylemi]

    Kur'an-ı kerimi öğrenmek zor değildir. Öğrenip okumak çok sevaptır. Hadis-i şerifte, (Ümmetimin yaptığı ibadetlerin en kıymetlisi, Kur'an-ı kerimi, Mushafa bakarak okumaktır) buyuruldu. (Şir’a)

    Sual: Almanya’daki camimizin imamı, her akşam Yasin okuyordu. O gidince, yerine gelen imam, (Yasin okumak bid'at) diyerek okumuyor. Yasin okumak bid'at mi?
    CEVAP
    Bid'at değildir. İmam, tembelliğinden okumamış olabilir. Her zaman Kur'an-ı kerim ve Yasin-i şerif okumak sevaptır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
    (Geceleyin Yasin okuyan, affedilmiş olarak sabaha çıkar.) [Buhari]
    (Her gece Yasin okumaya devam eden şehid olarak ölür.) [Taberani]

    Yasin-i şerif okumak bu kadar faziletli olmasına rağmen, okuma mecburiyeti yoktur. İmam okumuyorsa, oku diye onu sıkıştırmak doğru olmaz.

    Sual: Hadis-i şerifte, (Sabah-akşam, Haşr suresinin son üç âyetini okuyan şehid olarak ölür) buyurulduğu için, sabah-akşam Haşr suresinin sonunu okuyorum. Camide kıldığım zaman imam okuyor, biz dinliyoruz. Ben okumasam, yine aynı sevaba kavuşur, şehid olarak ölür müyüm?
    CEVAP
    Kur'an-ı kerimi okumak sünnet, dinlemek farzdır. Dinleyen, okuyandan daha fazla sevap aldığı için, ayrıca okuması gerekmez. Her gece Amenerresulüyü okuyan da, imamdan dinlemişse, onun da okuması gerekmez. (Şir’a)

    Sual: Her gece Tebareke suresi ile, Amenerresulü okuyorum. Tebareke'yi ve Amenerresulü'yü yatsı namazında zammı sure olarak okuyan, aynı fazilete kavuşur mu?
    CEVAP
    Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
    (Namazda okunan Kur'an-ı kerim, namaz dışında okunan Kur'an-ı kerimden daha sevaptır.) [Cami'ussagir şerhi]

    Zammı sure olarak okununca, aynı sevaba fazlasıyla kavuşulduğuna göre, namazda okumak daha sevaptır.

    Sual: Kuleuzüleri okuduktan sonra avuca üfleyip elleri vücuda sürmenin faydası var mı?
    CEVAP
    Resulullah efendimiz, bazı âyetleri okur mübarek avuçlarına üfler ve avuçları ile mübarek vücutlarını mesh ederlerdi. Birçok hastalık için iyidir

    Sual: İki kişinin sesli olarak, bir odada hatim okumaları caiz mi?
    CEVAP
    Şaşırtmak ihtimali olduğu için mekruh olur.

    Sual: Hatmi dinleyen, yavaşça kendi de okursa, hatim olur mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Her sayfa 2 kere okunup Kur'an hatmedilse, 2 hatim mi olur?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Hatimde bazıları İnşirah suresinden itibaren, bazıları da Duha suresinden itibaren Besmeleden önce Allahü ekber diyerek tekbir okuyorlar. Bunlar caiz mi, bid'at mi?
    CEVAP
    Caizdir, bid'at değildir. Hatta tekbir ile birlikte tehlil ve tahmid, yani Allahü ekber, La ilahe illallah vel hamdülillah demek de caizdir. (Sarih-in Nas)

    Sual: Ramazan ayında kendi ölülerimizin ruhuna hatim indirmeye başladım. Sonra da başka insanlar geldi aklıma ve Ramazanda tanıdıklarımızdan da ölen oldu. Okumaya başlarken onlara niyet etmemiştim. Şimdi başka mevtaları da hatmime ekleyebilir miyim?
    CEVAP
    Evet onlara da hatta Âdem aleyhisselamdan bugüne kadar gelen her müslümana hediye edebilirsiniz ve her birine bölünmeden aynısı gider.

    Sual: Biri (Okuduğun hatm-i tehlili ölmüş anama bağışla) dedi. Bağışladım. İki ay sonra başkasına da bağışlasam caiz olur mu?
    CEVAP
    Evet. Bütün müslümanlara da bağışlamak iyidir.

    Sual: Kur'anı hangi süre içinde hatmetmek lazım? Namaz kaza borçları olan için bu değişir mi?
    CEVAP
    Üç günden aşağı olmaz. Haftada bir olur, ayda bir olur, senede bir olur. Duruma göre olur. Kazası olan önce kazalarını ödemeye çalışmalıdır.

    Sual: Hatm-i şerif bitince Kur’an-ı kerimin sonundaki duayı hemen okuyup yeni bir hatme başlansa, sonrada camide topluca hatim duasına iştirak ettirilse uygun olur mu?
    CEVAP
    Hatim duası sonra da okunur. Hatim biter bitmez, hemen yeni bir hatme başlamak iyidir.

    Sual: Toplu olarak hatim duası caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir. Dua için toplanmak mekruhtur.

    Sual: Kur’an-ı kerimi hatmeden kimse, bilmeden bazı yerlerde mana değişecek şekilde yanlışlık yapmışsa, hatim sevabı alır mı?
    CEVAP
    Alamaz. Doğru okuduğu yerlerin sevabını alır.

    Sual: Hatim okununca ruhlarına hediye edilen kişilerin hepsine hatim sevabı hasıl oluyor. Buna göre tahsisin fazileti ne oluyor?
    CEVAP
    Peygamber efendimizin ruhuna göndermek duanın kabulü için şarttır. İsmen tahsis edilince, falanca tarafından gönderilmiştir diye mevtaya bildirilir. O da gönderene teveccüh eder. Gaflette değil ise ruhundan o anda istifade eder. Feyz alır. Diğerlerine sevap umumi olarak dağıtılır. Kimin gönderdiği bildirilmez.

    Sual: Ölen hocam, eshab-ı kiramın bazılarına dil uzatırdı. Okuduğum Kur'anın sevabını bağışlamam caiz mi?
    CEVAP
    Hayır. Kur'an-ı kerimde hepsinin Cennetlik olduğu bildiriliyor. Cennetlik kimseye sövülmez. Sövene de Kur’an okunmaz.

    Sual: Kur’an-ı kerim hatim ettikten sonra nasıl bir dua yapılır?
    CEVAP
    Farklı bir dua yok. Ne dua biliniyorsa o okunur. Mushafların sonunda bulunan dua da okunabilir.

    Sual: Kur’an-ı kerimi üç günden önce hatmetmek caiz olmadığına göre, imam-ı a’zamın bir namazda hatmetmesinin sebebi nedir?
    CEVAP
    Caiz olmaz fetvası bizim gibi avam içindir.

    Sual: Kur’an okurken, bütün gayretlerime rağmen, kelimeleri tam telaffuz edemiyorum. Kur’an okumam sahih oluyor mu? Okumaya devam etmem mi, yoksa bırakmam mı gerekir?
    CEVAP
    Cenab-ı Hak, hiç kimseye, gücünün üstünde bir şey yapmayı emretmez. Herkese yapabildiğinden sorar. Okuyabildiğiniz kadar devam etmeli. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
    (Kur’an için vekil edilen bir melek, Arap olmadığı için, doğru okuyamayan kimsenin, hatasını düzeltir ve doğru olarak yükseltir.) [Şirazi]

    Sual: Camide namaz kılarken, bunların tam yanlarında Kur'an okuyanlar oluyor. Mushaf belden aşağıda kalıyor. Bunun mahzuru olur mu?
    CEVAP
    Okuyanın hemen yanında değil de, biraz ileride kılınırsa mahzuru olmaz.

    Sual: Yatakta, Kur'an okurken ayakları uzatmak caiz midir?
    CEVAP
    Yorgan altında ve bacaklar bitişik vaziyette saygılı bir vaziyette, ezberden okumak caizdir. Ayakları toplayarak okumak, daha uygun olur.

    Sual: Kur'an okurken parmağı tükürükle ıslayıp açmak caiz midir?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Âyet veya sure okuduktan sonra, sadakallahülazîm demek şart mıdır?
    CEVAP
    Şart değildir. Unutulursa da, mahzuru olmaz. Söylemek iyi olur.

    Sual: Bilgisayardan Kur’an-ı kerim okurken abdestli olmak gerekir mi?
    CEVAP
    Âyetlere hiç dokunulmadıkça, nereden olursa olsun, Kur’an-ı kerim okurken, abdestli olmak gerekmez. Fakat abdestli okumak iyi olur.

    Sorular ve fetvalar....


  6. 30.Aralık.2010, 01:46
    3
    Silent and lonely rains
    Sual: Biri (Benim Mushafımı kimse okumasın) dese, onun Mushafından Kur'an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Kur'an kursunda herkes yüksek sesle okusa caiz olur mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Banttan dinlemekle hatim olur mu?
    CEVAP
    Olmaz.

    Sual: Mukabeleyi dinlemekle hatim sevabı olur mu?
    CEVAP
    Dinlemekle olmaz. Dinleme sevabına kavuşulur.

    Sual: Latin harfleriyle karışık elif ba ile Kur'an öğrenmek caiz mi?
    CEVAP
    Karışık olmayan ile hocadan öğrenmelidir!

    Sual: Gizli okurken de meddi lazım dört elif miktarı çekilir mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Elifba okurken kaf koyun başlı, elif direk gibi demek caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kur’an-ı kerim okuyanı güzel okuduğu için alkışlamak caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir ve iyidir.

    Sual: Göz ile Kur'an okumak caiz mi?
    CEVAP
    Göz ile okunmaz. Bakma sevabına kavuşulur.

    Sual: Lafzatullah yerleri, kırmızı olan Mushafları okumak caiz mi?
    CEVAP
    Evet caizdir.

    Sual: Küçük mescitte rahlede Kur'an okuyan oluyor. Yanından geçince, rahle belden aşağı kalıyor. Günah olur mu?
    CEVAP
    Günah olmaz.

    Sual: Tecvide uygun okumak için Mushafa işaret koymak caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kuleuzüleri çocuğa üflerken kendime de üflesem olur mu?
    CEVAP
    Ayrı ayrı okumak efdaldir.

    Sual: Sure-i Muhammedi okuyup bitirdikten sonra mı, Muhammed ismi geçince mi salevat getirmek lazımdır?
    CEVAP
    Bitirdikten sonra.

    Sual: Âyet-el-kürsiye Allahüla demek caiz mi?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Kur'anın latin harfli yazılışını abdestsiz okumak caiz mi?
    CEVAP
    Abdestli okumak da caiz değildir.

    Sual: Sure-i Yusuftaki Teveffeni dua için Teveffena okunur mu?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Komşunun okuduğu Kur’an-ı kerimi, bizim evden rahatça işitiyoruz. Helaya gitmemiz caiz mi?
    CEVAP
    Evet. Günahı yüksek sesle okuyanadır.

    Sual: Kur'an okunurken, farz-ı kifaye diye konuşuluyor. Caiz mi?
    CEVAP
    Günaha giriyorlar.

    Sual: Haşr suresinin sonu nereden başlar?
    CEVAP
    Hüvallahüllezi'den başlar. Lev enzelna’dan veya La yestevi’den okumak daha iyidir.

    Sual: Kur'an okumasını bilmeyen, sayfasını açıp baksa, sevap olur mu?
    CEVAP
    Kur'an okumasını bilmeyenin de, bereket için evde Mushaf bulundurması çok iyidir. Açıp sayfasına bakmak sevaptır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Beş şey ibadettir: Az yemek, camide oturmak, Kâbe’ye, Mushafa ve âlimin yüzüne bakmak.) [Deylemi]

    Kur'an-ı kerimi öğrenmek zor değildir. Öğrenip okumak çok sevaptır. Hadis-i şerifte, (Ümmetimin yaptığı ibadetlerin en kıymetlisi, Kur'an-ı kerimi, Mushafa bakarak okumaktır) buyuruldu. (Şir’a)

    Sual: Almanya’daki camimizin imamı, her akşam Yasin okuyordu. O gidince, yerine gelen imam, (Yasin okumak bid'at) diyerek okumuyor. Yasin okumak bid'at mi?
    CEVAP
    Bid'at değildir. İmam, tembelliğinden okumamış olabilir. Her zaman Kur'an-ı kerim ve Yasin-i şerif okumak sevaptır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
    (Geceleyin Yasin okuyan, affedilmiş olarak sabaha çıkar.) [Buhari]
    (Her gece Yasin okumaya devam eden şehid olarak ölür.) [Taberani]

    Yasin-i şerif okumak bu kadar faziletli olmasına rağmen, okuma mecburiyeti yoktur. İmam okumuyorsa, oku diye onu sıkıştırmak doğru olmaz.

    Sual: Hadis-i şerifte, (Sabah-akşam, Haşr suresinin son üç âyetini okuyan şehid olarak ölür) buyurulduğu için, sabah-akşam Haşr suresinin sonunu okuyorum. Camide kıldığım zaman imam okuyor, biz dinliyoruz. Ben okumasam, yine aynı sevaba kavuşur, şehid olarak ölür müyüm?
    CEVAP
    Kur'an-ı kerimi okumak sünnet, dinlemek farzdır. Dinleyen, okuyandan daha fazla sevap aldığı için, ayrıca okuması gerekmez. Her gece Amenerresulüyü okuyan da, imamdan dinlemişse, onun da okuması gerekmez. (Şir’a)

    Sual: Her gece Tebareke suresi ile, Amenerresulü okuyorum. Tebareke'yi ve Amenerresulü'yü yatsı namazında zammı sure olarak okuyan, aynı fazilete kavuşur mu?
    CEVAP
    Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
    (Namazda okunan Kur'an-ı kerim, namaz dışında okunan Kur'an-ı kerimden daha sevaptır.) [Cami'ussagir şerhi]

    Zammı sure olarak okununca, aynı sevaba fazlasıyla kavuşulduğuna göre, namazda okumak daha sevaptır.

    Sual: Kuleuzüleri okuduktan sonra avuca üfleyip elleri vücuda sürmenin faydası var mı?
    CEVAP
    Resulullah efendimiz, bazı âyetleri okur mübarek avuçlarına üfler ve avuçları ile mübarek vücutlarını mesh ederlerdi. Birçok hastalık için iyidir

    Sual: İki kişinin sesli olarak, bir odada hatim okumaları caiz mi?
    CEVAP
    Şaşırtmak ihtimali olduğu için mekruh olur.

    Sual: Hatmi dinleyen, yavaşça kendi de okursa, hatim olur mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Her sayfa 2 kere okunup Kur'an hatmedilse, 2 hatim mi olur?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Hatimde bazıları İnşirah suresinden itibaren, bazıları da Duha suresinden itibaren Besmeleden önce Allahü ekber diyerek tekbir okuyorlar. Bunlar caiz mi, bid'at mi?
    CEVAP
    Caizdir, bid'at değildir. Hatta tekbir ile birlikte tehlil ve tahmid, yani Allahü ekber, La ilahe illallah vel hamdülillah demek de caizdir. (Sarih-in Nas)

    Sual: Ramazan ayında kendi ölülerimizin ruhuna hatim indirmeye başladım. Sonra da başka insanlar geldi aklıma ve Ramazanda tanıdıklarımızdan da ölen oldu. Okumaya başlarken onlara niyet etmemiştim. Şimdi başka mevtaları da hatmime ekleyebilir miyim?
    CEVAP
    Evet onlara da hatta Âdem aleyhisselamdan bugüne kadar gelen her müslümana hediye edebilirsiniz ve her birine bölünmeden aynısı gider.

    Sual: Biri (Okuduğun hatm-i tehlili ölmüş anama bağışla) dedi. Bağışladım. İki ay sonra başkasına da bağışlasam caiz olur mu?
    CEVAP
    Evet. Bütün müslümanlara da bağışlamak iyidir.

    Sual: Kur'anı hangi süre içinde hatmetmek lazım? Namaz kaza borçları olan için bu değişir mi?
    CEVAP
    Üç günden aşağı olmaz. Haftada bir olur, ayda bir olur, senede bir olur. Duruma göre olur. Kazası olan önce kazalarını ödemeye çalışmalıdır.

    Sual: Hatm-i şerif bitince Kur’an-ı kerimin sonundaki duayı hemen okuyup yeni bir hatme başlansa, sonrada camide topluca hatim duasına iştirak ettirilse uygun olur mu?
    CEVAP
    Hatim duası sonra da okunur. Hatim biter bitmez, hemen yeni bir hatme başlamak iyidir.

    Sual: Toplu olarak hatim duası caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir. Dua için toplanmak mekruhtur.

    Sual: Kur’an-ı kerimi hatmeden kimse, bilmeden bazı yerlerde mana değişecek şekilde yanlışlık yapmışsa, hatim sevabı alır mı?
    CEVAP
    Alamaz. Doğru okuduğu yerlerin sevabını alır.

    Sual: Hatim okununca ruhlarına hediye edilen kişilerin hepsine hatim sevabı hasıl oluyor. Buna göre tahsisin fazileti ne oluyor?
    CEVAP
    Peygamber efendimizin ruhuna göndermek duanın kabulü için şarttır. İsmen tahsis edilince, falanca tarafından gönderilmiştir diye mevtaya bildirilir. O da gönderene teveccüh eder. Gaflette değil ise ruhundan o anda istifade eder. Feyz alır. Diğerlerine sevap umumi olarak dağıtılır. Kimin gönderdiği bildirilmez.

    Sual: Ölen hocam, eshab-ı kiramın bazılarına dil uzatırdı. Okuduğum Kur'anın sevabını bağışlamam caiz mi?
    CEVAP
    Hayır. Kur'an-ı kerimde hepsinin Cennetlik olduğu bildiriliyor. Cennetlik kimseye sövülmez. Sövene de Kur’an okunmaz.

    Sual: Kur’an-ı kerim hatim ettikten sonra nasıl bir dua yapılır?
    CEVAP
    Farklı bir dua yok. Ne dua biliniyorsa o okunur. Mushafların sonunda bulunan dua da okunabilir.

    Sual: Kur’an-ı kerimi üç günden önce hatmetmek caiz olmadığına göre, imam-ı a’zamın bir namazda hatmetmesinin sebebi nedir?
    CEVAP
    Caiz olmaz fetvası bizim gibi avam içindir.

    Sual: Kur’an okurken, bütün gayretlerime rağmen, kelimeleri tam telaffuz edemiyorum. Kur’an okumam sahih oluyor mu? Okumaya devam etmem mi, yoksa bırakmam mı gerekir?
    CEVAP
    Cenab-ı Hak, hiç kimseye, gücünün üstünde bir şey yapmayı emretmez. Herkese yapabildiğinden sorar. Okuyabildiğiniz kadar devam etmeli. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
    (Kur’an için vekil edilen bir melek, Arap olmadığı için, doğru okuyamayan kimsenin, hatasını düzeltir ve doğru olarak yükseltir.) [Şirazi]

    Sual: Camide namaz kılarken, bunların tam yanlarında Kur'an okuyanlar oluyor. Mushaf belden aşağıda kalıyor. Bunun mahzuru olur mu?
    CEVAP
    Okuyanın hemen yanında değil de, biraz ileride kılınırsa mahzuru olmaz.

    Sual: Yatakta, Kur'an okurken ayakları uzatmak caiz midir?
    CEVAP
    Yorgan altında ve bacaklar bitişik vaziyette saygılı bir vaziyette, ezberden okumak caizdir. Ayakları toplayarak okumak, daha uygun olur.

    Sual: Kur'an okurken parmağı tükürükle ıslayıp açmak caiz midir?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Âyet veya sure okuduktan sonra, sadakallahülazîm demek şart mıdır?
    CEVAP
    Şart değildir. Unutulursa da, mahzuru olmaz. Söylemek iyi olur.

    Sual: Bilgisayardan Kur’an-ı kerim okurken abdestli olmak gerekir mi?
    CEVAP
    Âyetlere hiç dokunulmadıkça, nereden olursa olsun, Kur’an-ı kerim okurken, abdestli olmak gerekmez. Fakat abdestli okumak iyi olur.

    Sorular ve fetvalar....


  7. 30.Aralık.2010, 02:00
    4
    nesligul
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 30.Ekim.2010
    Üye No: 80092
    Mesaj Sayısı: 306
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 4
    Yaş: 30
    Bulunduğu yer: Hollanda

    Yanıt: çalışırken kaset vb den kuran dinemek caiz midir?

    [COLOR=red]cok faydali bilgiler bilmedigim seylerde vardi ogrenmis oldum..ALLAH C.C razi olsun desert rose


    Alıntı
    Kuran-ı Kerim bir insan tarafından sesli olarak okunuyorsa bunu dinlemek farz-ı kifayedir.
    Ayet-i Kerime’de mealen; “Hem Kur’ân okunduğu zaman, hemen onu dinleyin ve susun ki merhamet olunasınız!” (Araf, 204) buyrulmuştur.
    Ancak; çalışırken, televizyon, bilgisayar, radyo vb cihazlardan Kur’an-ı Kerim dinlemekte bir mahzur yoktur.
    Radyo, tv ya da internet yoluyla Kuran’ı dinlemenin hükmünü Elmalılı Hamdi Yazır Araf suresi 204. ayetin tefsirinde şu şekilde açıklamıştır:
    Bir kitabı sessiz olarak okumaya kıraat denilemeyeceği gibi, çalan veya çınlayan yankı yapan bir sesi dinlemek de kıraat dinlemek demek değildir, bir çınlamayı dinlemektir. Şu halde Kur’ân okuyan bir okuyucunun sesini aksettiren gramofondan veya radyodan gelen sese de kıraat denilemez. Bu gibi sesler bir kıraat değil, bir kıraatin yankısı ve yansımasıdır, bunlara dinleme ve susma emrinin hükmü terettüp etmez. Yani dinlenilmesi ve susulması vacip olan Kur’ân, gramofonda çalınan Kur’ân değil, bir insan tarafından okunan Kur’ân'dır.
    Bir ses yankısı dahi olsa gramofonda çalınan veya radyoda çalınan bir Kuran'ı dinlemek vacip değildir diye onu dinlememek vacipmiş gibi zannedilmemelidir. Zira tam anlamıyla bir kıraat değilse bile yine de kıraat benzeri bir şeydir. Çünkü nefsî kelâma delalet etmektedir. Şu halde dinlenilmesi vacip veya müstehap değilse bile en azından caizdir, evladır ve hatta ona da saygısızlık etmek caiz değildir. Nerede olursa olsun okunan Kuran'ı dinlemek sevaptır, dinlememek sevap değildir. (Hak Dini Kur’ân Dili)



  8. 30.Aralık.2010, 02:00
    4
    Devamlı Üye
    [COLOR=red]cok faydali bilgiler bilmedigim seylerde vardi ogrenmis oldum..ALLAH C.C razi olsun desert rose


    Alıntı
    Kuran-ı Kerim bir insan tarafından sesli olarak okunuyorsa bunu dinlemek farz-ı kifayedir.
    Ayet-i Kerime’de mealen; “Hem Kur’ân okunduğu zaman, hemen onu dinleyin ve susun ki merhamet olunasınız!” (Araf, 204) buyrulmuştur.
    Ancak; çalışırken, televizyon, bilgisayar, radyo vb cihazlardan Kur’an-ı Kerim dinlemekte bir mahzur yoktur.
    Radyo, tv ya da internet yoluyla Kuran’ı dinlemenin hükmünü Elmalılı Hamdi Yazır Araf suresi 204. ayetin tefsirinde şu şekilde açıklamıştır:
    Bir kitabı sessiz olarak okumaya kıraat denilemeyeceği gibi, çalan veya çınlayan yankı yapan bir sesi dinlemek de kıraat dinlemek demek değildir, bir çınlamayı dinlemektir. Şu halde Kur’ân okuyan bir okuyucunun sesini aksettiren gramofondan veya radyodan gelen sese de kıraat denilemez. Bu gibi sesler bir kıraat değil, bir kıraatin yankısı ve yansımasıdır, bunlara dinleme ve susma emrinin hükmü terettüp etmez. Yani dinlenilmesi ve susulması vacip olan Kur’ân, gramofonda çalınan Kur’ân değil, bir insan tarafından okunan Kur’ân'dır.
    Bir ses yankısı dahi olsa gramofonda çalınan veya radyoda çalınan bir Kuran'ı dinlemek vacip değildir diye onu dinlememek vacipmiş gibi zannedilmemelidir. Zira tam anlamıyla bir kıraat değilse bile yine de kıraat benzeri bir şeydir. Çünkü nefsî kelâma delalet etmektedir. Şu halde dinlenilmesi vacip veya müstehap değilse bile en azından caizdir, evladır ve hatta ona da saygısızlık etmek caiz değildir. Nerede olursa olsun okunan Kuran'ı dinlemek sevaptır, dinlememek sevap değildir. (Hak Dini Kur’ân Dili)






+ Yorum Gönder