Konusunu Oylayın.: İslamda reform hareketleri

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
İslamda reform hareketleri
  1. 21.Aralık.2010, 19:48
    1
    Misafir

    İslamda reform hareketleri






    İslamda reform hareketleri Mumsema net bir bilgi ??


  2. 21.Aralık.2010, 19:48
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 23.Aralık.2010, 14:07
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,811
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Yanıt: İslamda reform hareketleri




    Islam tarihini yakindan ve dikkatle incelersek, Avrupa'daki ronesans ve reform hareketlerine benzer egilimlerin ortaya cikmis oldugunu ama, Islam'in tutuculugu ve Islam imparatorluklari arasindaki dusmanlik ve inanc farklarindan dolayi, bir kivilcim gibi fazla surmeden sondugunu goruruz.

    15 ve 16nci yuzyillarda Dogu Avrupa, Orta Dogu ve Hindistanda uc Musluman imparatorluk hukum suruyordu... Anadolu ve Dogu Avrupa'da Osmanli imparatorlugu, Iran'da Safavi imparatorlugu, Hindistan'da ise Mogol imparatorlugu... Bu imparatorluklarin her birinde kendi kimliklerini yansitan Islam'sal kultur isildamaktaydi. Bunlardan Iran Safavilerinde gelisen kulturun Italya ronesansina benzedigini ileri surebiliriz. Her iki kulturde de sanatkarlar kendilerini daha cok resim sanati ve yagli boya tablolarla belirtmisler ve kendi eski pagan koklerine donmeye tesebbus ediyor izlenimini uyandirmislardi. Yine de bu uc muhtesem imparatorlugun gelistirmeye calistigi ronesans atilimi mevcut tutuculugu parcalayacak ve olusacak catlaklardan filizlenerek, ilerde imparatorluklarin paylastigi ortak bir kulture donusecek gucten yoksundu.... Tutucu Islam Avrupa'da gozlemlenen ronesans hareketi gibi, bu ilkel duzeydeki ronesansin yayilmasi icin uygun degildi.. Pagan geleneklerin gelismesine Islam izin vermezdi. Bu yuzden ronesans hareketi basladiktan kisa bir zaman sonra, yavasladi, durdu ve yok oldu... Biz kisa bir zaman suren bu bas kaldirmaya, Islam'da, dogmadan olen, ronesans diyebiliriz. Islam dunyasi son derece onemli bir firsati kacirmis oldu..

    Ilginc olarak Hristiyan dunyasinda deneyimlenen reform hareketinin benzeri yine Iran'da Safavi hanedanligi sirasinda yasanmistir...
    Safavi hanedanligi sirasinda Iran'da 12 Siilik devlet dini olmustur... Bu donem ayni zamanda siilerle sunniler arasindaki dusmanliklarin baslangicina da rastlamaktadir. Bu zamana kadar siilerle daha sofistike ve mistik olan sunniler arasinda cok sayida musterek taraflar vardi. 16nci yuzyilda Avrupa'da nasil mezhep savaslari olduysa, siilerle sunniler arasinda da oyle bir mucadele baslamisti.. Safavi hanedanligini kuran Sah Ismail 1503 yilinda Azerbeycan'da tahta cikti ve gucunu Iran ve Irak'da hissettirmede gecikmedi. Sah Ismail sunnileri yok etmeye azmetmisti. Bu yuzden siiligi kendi halkina daha once hic sahit olunmayan acimasiz bir sekilde zorla empoze etti. Kendini zamaninin imami olarak goruyordu, Sah Ismail...
    Sah Ismail'in bu atilimi Avrupa'daki reform hareketinin Islam dunyasindaki karsiti olarak kabul edilebilir. Her iksinin de kokeninde gelenekleri protesto etmek vardir. Her ikisi de aristokrasiye karsidir ve krallik rejiminin tesisi ile niteliklidir. Reform yapan siiler, protestanlar nasil manastirlari kapattilarsa, kendi etki alanlarindaki tarikatlari da oyle kapatmislardir. Bu reformistler ayrica Osmanli imparatorlugundaki sunnilerle de uyusmazliga girmislerdir.


  4. 23.Aralık.2010, 14:07
    2
    Editör



    Islam tarihini yakindan ve dikkatle incelersek, Avrupa'daki ronesans ve reform hareketlerine benzer egilimlerin ortaya cikmis oldugunu ama, Islam'in tutuculugu ve Islam imparatorluklari arasindaki dusmanlik ve inanc farklarindan dolayi, bir kivilcim gibi fazla surmeden sondugunu goruruz.

    15 ve 16nci yuzyillarda Dogu Avrupa, Orta Dogu ve Hindistanda uc Musluman imparatorluk hukum suruyordu... Anadolu ve Dogu Avrupa'da Osmanli imparatorlugu, Iran'da Safavi imparatorlugu, Hindistan'da ise Mogol imparatorlugu... Bu imparatorluklarin her birinde kendi kimliklerini yansitan Islam'sal kultur isildamaktaydi. Bunlardan Iran Safavilerinde gelisen kulturun Italya ronesansina benzedigini ileri surebiliriz. Her iki kulturde de sanatkarlar kendilerini daha cok resim sanati ve yagli boya tablolarla belirtmisler ve kendi eski pagan koklerine donmeye tesebbus ediyor izlenimini uyandirmislardi. Yine de bu uc muhtesem imparatorlugun gelistirmeye calistigi ronesans atilimi mevcut tutuculugu parcalayacak ve olusacak catlaklardan filizlenerek, ilerde imparatorluklarin paylastigi ortak bir kulture donusecek gucten yoksundu.... Tutucu Islam Avrupa'da gozlemlenen ronesans hareketi gibi, bu ilkel duzeydeki ronesansin yayilmasi icin uygun degildi.. Pagan geleneklerin gelismesine Islam izin vermezdi. Bu yuzden ronesans hareketi basladiktan kisa bir zaman sonra, yavasladi, durdu ve yok oldu... Biz kisa bir zaman suren bu bas kaldirmaya, Islam'da, dogmadan olen, ronesans diyebiliriz. Islam dunyasi son derece onemli bir firsati kacirmis oldu..

    Ilginc olarak Hristiyan dunyasinda deneyimlenen reform hareketinin benzeri yine Iran'da Safavi hanedanligi sirasinda yasanmistir...
    Safavi hanedanligi sirasinda Iran'da 12 Siilik devlet dini olmustur... Bu donem ayni zamanda siilerle sunniler arasindaki dusmanliklarin baslangicina da rastlamaktadir. Bu zamana kadar siilerle daha sofistike ve mistik olan sunniler arasinda cok sayida musterek taraflar vardi. 16nci yuzyilda Avrupa'da nasil mezhep savaslari olduysa, siilerle sunniler arasinda da oyle bir mucadele baslamisti.. Safavi hanedanligini kuran Sah Ismail 1503 yilinda Azerbeycan'da tahta cikti ve gucunu Iran ve Irak'da hissettirmede gecikmedi. Sah Ismail sunnileri yok etmeye azmetmisti. Bu yuzden siiligi kendi halkina daha once hic sahit olunmayan acimasiz bir sekilde zorla empoze etti. Kendini zamaninin imami olarak goruyordu, Sah Ismail...
    Sah Ismail'in bu atilimi Avrupa'daki reform hareketinin Islam dunyasindaki karsiti olarak kabul edilebilir. Her iksinin de kokeninde gelenekleri protesto etmek vardir. Her ikisi de aristokrasiye karsidir ve krallik rejiminin tesisi ile niteliklidir. Reform yapan siiler, protestanlar nasil manastirlari kapattilarsa, kendi etki alanlarindaki tarikatlari da oyle kapatmislardir. Bu reformistler ayrica Osmanli imparatorlugundaki sunnilerle de uyusmazliga girmislerdir.





+ Yorum Gönder