Konusunu Oylayın.: Mastar nedir ve bana mastarları açıklarmısınız semai mastar kıyasi mastarı detaylı olarak öğrenmek istiyorum

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 7 kişi
Mastar nedir ve bana mastarları açıklarmısınız semai mastar kıyasi mastarı detaylı olarak öğrenmek istiyorum
  1. 14.Aralık.2010, 23:11
    1
    Misafir

    Mastar nedir ve bana mastarları açıklarmısınız semai mastar kıyasi mastarı detaylı olarak öğrenmek istiyorum






    Mastar nedir ve bana mastarları açıklarmısınız semai mastar kıyasi mastarı detaylı olarak öğrenmek istiyorum Mumsema mastar nedir ve bana mastarları açıklarmısınız semai mastar kıyasi mastarı detaylı olarak öğrenmek istiyorum çok acil


  2. 14.Aralık.2010, 23:11
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 14.Aralık.2010, 23:38
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Yanıt: mastar nedir ve bana mastarları açıklarmısınız semai mastar kıyasi mastarı detaylı olarak öğrenmek istiyorum





    Arap Dilinde Mastarın Önemi
    Dr. Mustafa KIRKIZ
    Fırat Üniversitesi
    lahiyat Fakültesi
    mkirkiz@firat.edu.tr
    Özet:
    Arapçada prensipte türemis kelimelerin kökünü teskil eden mastarın, kendine
    has bazı hususiyetleri vardır. Bu nedenle Arapçanın mastar yapısı, dilbilimcilerin
    dikkatini çekmi

    s ve üzerinde bir takım ihtilaflar ortaya çıkmıstır. Ona ait bazı
    vezinlerin semaî (Araplardan duymaya ba

    glı olması) diger bir kısmının da kendisinden
    i

    stikak kuralları çerçevesinde ortaya çıkması bu ihtilafların temelini teskil etmistir.
    Arapçada mastarın sarf ilmine göre i

    stikakını ele alırken, gramerde amil ve mamul
    bakımından ve bela
    gatta ise cümle içerisindeki edebi inceligini konu edinmistir.
    Anahtar Kelimeler:
    Fiil, mastar, istikak, sarf, nahiv, Basra, Küfe, ekol, sema’, kıyas.
    Abstract:
    In Arabic the verbal noun that derives from the root of the word has some
    special features. That’s why the infinitive structure of Arabic attracted attention of
    linguists, and it caused disputes among them. Some of the poetry’s being colloquial
    and the other’s derivation rules consists the foundation of these disputes. While
    considering the derivation of the infinitive in Arabic, we dealt on the literary delicacy
    of it in the sentence in view of reason and product.
    Key Words
    : Verb, infinitive, derivation, morphology, grammar, echol, hearing,
    comparision.
    G
    RS
    Arap dilinde mastarın önemli bir yeri vardır. Bunun yanında sarf
    ekolleri mastar hakkında de

    gisik görüsler serdetmislerdir. Her ekolün
    kendine göre bazı iddiaları ve savunmaları bulunmaktadır. Basra ekolüne
    göre fiili yapıya sahip olan her kelimenin bir mastardan türemi

    s olması
    gerekmektedir. Kûfe ekolüne göre ise mastarın kendisi mazi fiilden
    türemi

    stir. Basralılara göre fiille mastar karsılastırıldıgında, mastar asıl, fiil
    tali konumdadır. Buna göre mastar mazi fiilin, mazi muzari’in ve muzari de
    Dr. Mustafa KIRKIZ
    __________________________________________________ _________________________ _
    210
    emrin kayna

    gı olarak tasnif edilmektedir1. Kûfelilere göre ise, ikisi
    kar

    sılastırıldıgında fiil asıl, mastar da talidir. Her iki ekolün de kendilerine
    özgü bazı delilleri vardır. Burada kısaca mastar ve fiilin mahiyetinden
    bahsedece

    giz.
    Mastar
    Sarf ekollerinin delillerini zikretmeden önce, mastarın anlamını
    açıklamak daha uygun olacaktır. Mastarın sözcük anlamı:

    sm-i mekân  

     

    "Emir ondan çıktı." anlamında gelmektedir. Basralıların ekolüne
    göre, mastarın sözcük anlamı, develerin çıktı

    gı yer için kullanmaktadır.
    Kûfelilere göre ise, meful anlamında olup

    vezninden gelen bir kalıptır.
    Bu sözcük anlamından yola çıkarak; Basralılar, fiilin mastardan türediği iddiasında bulunmuslardır. Kûfeliler ise, mastarın fiilden türedigini iddia


    etmislerdir
    2. Istılah anlamı ise; Zamanla irtibatı olmayan ve soyut bir


    anlama delalet eden sözcük türüdür. Sarfçılara göre fiille mastar arasında
    ilmi i

    stikak iliskisi vardır. Basralılar, bu iliskiyi; mastarın kendi kalıbını terk
    edip yeni bir kalıba sahip olmasıyla açıklarken, Kûfeliler ise; fiilin, kendi
    yapısını terk edip yeni bir yapıya sahip olması

    seklinde açıklamıslardır.
    Böylece meydana gelen bu sarfî de

    gisime ilmî istikak denilir. Çünkü söz
    konusu i

    stikakın tanımı; iki kelime arasında mana ve harf bakımından bir
    münasebet olup, onlardan birini asıl, di

    gerini de tali olarak kabul etmektir3.
    Sarfî i

    stikaka gelince; bir kelimenin diger bir kelimeden kalıpsal
    olarak türemesi demektir

    4. Yani muzari fiilin mazi fiilden türemesi, mazinin
    açık bir

    sekilde muzariden önce meydana gelmis olmasıdır. Hâlbuki mastar
    ile fiil-i mazi arasında böyle bir ili

    ski bulunmamaktadır. Dolayısıyla mastar
    ile fiil arasındaki i

    stikak, ilmî istikak, digerleri arasındaki istikak ise sarfî
    i

    stikaktır.
    Kûfeliler, i

    stikak hakkında kendi iddialarına söyle delil getirmeye
    çalı

    smıslardır:
    Fiil, mastarın amili oldu

    guna göre, fiil asıl, mastar ise talidir. Onlara
    göre asıl olan talide amel edebilir. Bunun aksi olan, talinin asılda amel
    etmesi mümkün de

    gildir. Örnegin;   cümlesinde fiil, söz konusu
    mastarda amel edip, onu kendine mefulü mutlak yapmı

    stır. Zira onlara göre
    amil olan bir kelime mamul olan kelimeden önce var olmu

    stur. Varlıgı daha
    önce olan bir kelime, asıl olarak nitelenir. Di

    geri ise tali konumuna geçer.
    Bizce onların ileri sürdükleri bu delil, fazla tutarlı de

    gildir. Zira her hangi bir
    kelimenin asıllı

    gı ve taliligi birisinin amil digerinin mamul olması ile ispat
    1

    Atiyye, Corci Sahin, Sullemu’l-Lisan fi’s-Sarfi ve’n-Nahvi ve’l-Beyân, Dâru’r-Reyhân,
    Beyrût, trs. s.35.
    2

    es-Saban, Muhammed b. Ali, Hasiyetu’s-Saban, Dâru’l-Kutubi’l-lmiyye, Beyrût, 1997,
    c.1, s. 336; Esmer, Râcî,

    el-Mu’cem, s. 372; Atiyye, Sullemu’l-Lisan, s. 35.
    3

    Berde’i, Sadullah, Hadâikü’d-Dekâik, smet Matbaası stanbul, 1969, s. 288.
    4 Berde’i, Hadaik, s. 288.




  4. 14.Aralık.2010, 23:38
    2
    Silent and lonely rains




    Arap Dilinde Mastarın Önemi
    Dr. Mustafa KIRKIZ
    Fırat Üniversitesi
    lahiyat Fakültesi
    mkirkiz@firat.edu.tr
    Özet:
    Arapçada prensipte türemis kelimelerin kökünü teskil eden mastarın, kendine
    has bazı hususiyetleri vardır. Bu nedenle Arapçanın mastar yapısı, dilbilimcilerin
    dikkatini çekmi

    s ve üzerinde bir takım ihtilaflar ortaya çıkmıstır. Ona ait bazı
    vezinlerin semaî (Araplardan duymaya ba

    glı olması) diger bir kısmının da kendisinden
    i

    stikak kuralları çerçevesinde ortaya çıkması bu ihtilafların temelini teskil etmistir.
    Arapçada mastarın sarf ilmine göre i

    stikakını ele alırken, gramerde amil ve mamul
    bakımından ve bela
    gatta ise cümle içerisindeki edebi inceligini konu edinmistir.
    Anahtar Kelimeler:
    Fiil, mastar, istikak, sarf, nahiv, Basra, Küfe, ekol, sema’, kıyas.
    Abstract:
    In Arabic the verbal noun that derives from the root of the word has some
    special features. That’s why the infinitive structure of Arabic attracted attention of
    linguists, and it caused disputes among them. Some of the poetry’s being colloquial
    and the other’s derivation rules consists the foundation of these disputes. While
    considering the derivation of the infinitive in Arabic, we dealt on the literary delicacy
    of it in the sentence in view of reason and product.
    Key Words
    : Verb, infinitive, derivation, morphology, grammar, echol, hearing,
    comparision.
    G
    RS
    Arap dilinde mastarın önemli bir yeri vardır. Bunun yanında sarf
    ekolleri mastar hakkında de

    gisik görüsler serdetmislerdir. Her ekolün
    kendine göre bazı iddiaları ve savunmaları bulunmaktadır. Basra ekolüne
    göre fiili yapıya sahip olan her kelimenin bir mastardan türemi

    s olması
    gerekmektedir. Kûfe ekolüne göre ise mastarın kendisi mazi fiilden
    türemi

    stir. Basralılara göre fiille mastar karsılastırıldıgında, mastar asıl, fiil
    tali konumdadır. Buna göre mastar mazi fiilin, mazi muzari’in ve muzari de
    Dr. Mustafa KIRKIZ
    __________________________________________________ _________________________ _
    210
    emrin kayna

    gı olarak tasnif edilmektedir1. Kûfelilere göre ise, ikisi
    kar

    sılastırıldıgında fiil asıl, mastar da talidir. Her iki ekolün de kendilerine
    özgü bazı delilleri vardır. Burada kısaca mastar ve fiilin mahiyetinden
    bahsedece

    giz.
    Mastar
    Sarf ekollerinin delillerini zikretmeden önce, mastarın anlamını
    açıklamak daha uygun olacaktır. Mastarın sözcük anlamı:

    sm-i mekân  

     

    "Emir ondan çıktı." anlamında gelmektedir. Basralıların ekolüne
    göre, mastarın sözcük anlamı, develerin çıktı

    gı yer için kullanmaktadır.
    Kûfelilere göre ise, meful anlamında olup

    vezninden gelen bir kalıptır.
    Bu sözcük anlamından yola çıkarak; Basralılar, fiilin mastardan türediği iddiasında bulunmuslardır. Kûfeliler ise, mastarın fiilden türedigini iddia


    etmislerdir
    2. Istılah anlamı ise; Zamanla irtibatı olmayan ve soyut bir


    anlama delalet eden sözcük türüdür. Sarfçılara göre fiille mastar arasında
    ilmi i

    stikak iliskisi vardır. Basralılar, bu iliskiyi; mastarın kendi kalıbını terk
    edip yeni bir kalıba sahip olmasıyla açıklarken, Kûfeliler ise; fiilin, kendi
    yapısını terk edip yeni bir yapıya sahip olması

    seklinde açıklamıslardır.
    Böylece meydana gelen bu sarfî de

    gisime ilmî istikak denilir. Çünkü söz
    konusu i

    stikakın tanımı; iki kelime arasında mana ve harf bakımından bir
    münasebet olup, onlardan birini asıl, di

    gerini de tali olarak kabul etmektir3.
    Sarfî i

    stikaka gelince; bir kelimenin diger bir kelimeden kalıpsal
    olarak türemesi demektir

    4. Yani muzari fiilin mazi fiilden türemesi, mazinin
    açık bir

    sekilde muzariden önce meydana gelmis olmasıdır. Hâlbuki mastar
    ile fiil-i mazi arasında böyle bir ili

    ski bulunmamaktadır. Dolayısıyla mastar
    ile fiil arasındaki i

    stikak, ilmî istikak, digerleri arasındaki istikak ise sarfî
    i

    stikaktır.
    Kûfeliler, i

    stikak hakkında kendi iddialarına söyle delil getirmeye
    çalı

    smıslardır:
    Fiil, mastarın amili oldu

    guna göre, fiil asıl, mastar ise talidir. Onlara
    göre asıl olan talide amel edebilir. Bunun aksi olan, talinin asılda amel
    etmesi mümkün de

    gildir. Örnegin;   cümlesinde fiil, söz konusu
    mastarda amel edip, onu kendine mefulü mutlak yapmı

    stır. Zira onlara göre
    amil olan bir kelime mamul olan kelimeden önce var olmu

    stur. Varlıgı daha
    önce olan bir kelime, asıl olarak nitelenir. Di

    geri ise tali konumuna geçer.
    Bizce onların ileri sürdükleri bu delil, fazla tutarlı de

    gildir. Zira her hangi bir
    kelimenin asıllı

    gı ve taliligi birisinin amil digerinin mamul olması ile ispat
    1

    Atiyye, Corci Sahin, Sullemu’l-Lisan fi’s-Sarfi ve’n-Nahvi ve’l-Beyân, Dâru’r-Reyhân,
    Beyrût, trs. s.35.
    2

    es-Saban, Muhammed b. Ali, Hasiyetu’s-Saban, Dâru’l-Kutubi’l-lmiyye, Beyrût, 1997,
    c.1, s. 336; Esmer, Râcî,

    el-Mu’cem, s. 372; Atiyye, Sullemu’l-Lisan, s. 35.
    3

    Berde’i, Sadullah, Hadâikü’d-Dekâik, smet Matbaası stanbul, 1969, s. 288.
    4 Berde’i, Hadaik, s. 288.




  5. 18.Mart.2014, 14:38
    3
    Misafir

    Cevap: mastar nedir ve bana mastarları açıklarmısınız

    teşekkürler çok güzel açıkladınız mastarları


  6. 18.Mart.2014, 14:38
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    teşekkürler çok güzel açıkladınız mastarları





+ Yorum Gönder