Konusunu Oylayın.: Alkol kullanıyorum namazımı kılabilirmiyim

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Alkol kullanıyorum namazımı kılabilirmiyim
  1. 13.Aralık.2010, 18:39
    1
    Misafir

    Alkol kullanıyorum namazımı kılabilirmiyim






    Alkol kullanıyorum namazımı kılabilirmiyim Mumsema hergün alkol alıyorum (bira) ama namaz kılmak istiyorum alkol kullanmamın namazıma bir zararı varmı bırakmak istiyorum bırakamıyorum namazımıda kılmak istiyorum lütfen beni aydınlatırmısınız


  2. 13.Aralık.2010, 22:51
    2
    VanLi*
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 02.Nisan.2010
    Üye No: 74830
    Mesaj Sayısı: 1,056
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 12
    Bulunduğu yer: Van Erciş

    Yanıt: alkol kullanıyorum namazımı kılabilirmiyim




    Hangisini çok istersen doğal olarak ona yönelir ötekini sevdiğin için feda edersin.İşte buda senin durumundakiler için geçerli sen namaz kılıcaksan ve namazı alkolden çok seviyorsan tabi sevdiğin yöne gidiceksin ve senin namaz sevgin alkol sevgini bastırıp kısa zamanda yok edecektir.


    ÎÇKÎ İÇMENİN CEZASI



    Haram olan içkilerden bahsederken bu konu mufassal bir şekilde izah edilmişti . Fakat cezalardan söz ederken -hızlı bir şekilde- içki iç-menin de cezasından bahsetmek istiyoruz. Böylece bu konu da cezalar arasındaki yerine oturmuş olur.
    Her kim sarhoşluk verici birşey içerse -adı ne olursa olsun, hangi maddeden yapılmış olursa olsun- ona hadd cezası uygulanır. İçilen iç-kinin az olması durumu değiştirmez.
    Rivayet edildiğine göre bir kişi Hz. Peygamber'e, arpadan ve mızr adı verilen bir içki ile bal'dan yapılan ve eî-bit denilen İçkinin hükmünü sormuş, Hz.
    - Bu içki sarhoşluk verici midir?
    - Evet!
    - Her sarhoşluk veren haramdır. Dünyada iken sarhoş edici içki içene ahirette tînet'ul-habâl'den içirmesi aziz ve celil olan Allah üzerine bir taahhüddür.
    Bunu duyanlar şöyle dediler:
    - Ey Allah'ın Rasûlü! Tînet'ul-Habâî nedir?
    - Cehennem ehlinin teri ve usâresidir.[1] ,
    İçki içmenin cezası kırk sopadır. Bu sopalar seksene kadar artırı-labilir..
    Enes b. Mâlik şöyle rivayet etmektedir: 'Allah'ın Rasûlü, şarap içene papuçla ve hurma değnekleriyle kırk defa vururdu'.[2]
    İmam (devlet başkanı) kırk sopa haricinde, içki içene tâzir cezası olarak kırk değnek daha vurabilir, eğer bunda bir yarar görürse..
    İçki içene vurulan kırk değnekten fazlasının tâzir cezası olduğunun delili Ebu Sâsân Hudayn b. Munzir'in rivayet ettiği şu hadîstir: "Ben Medine'de Osman b. Affan'ın yanında iken Velid b. Ukbe onun yanına getirildi. Velid (vali bulunduğu Kûfe'de) sabah namazını iki rekât kıldıktan sonra cemaate dönüp 'Size daha fazla kıldırayım mı?' diye sormuştu. Kendisi aleyhinde iki kişi şehadet etti. Bu iki şahitten biri Humran'dır; Humran Velid'in şarap içtiğini, öteki şahit de Velid'i kusarken gördüğünü söyledi. Halife bulunan Osman 'O şarap içmedikçe kusmaz- dedi. Akabinde 'Ey Ali! Kalk ona celde vur' dedi. Ali de 'Kalk ey Hasan! Ona sen celde vur' dedi. Bunun üzerine Hasan da (ona öfkelenmişcesine) 'Hilafetin serinlik, afiyet ve iyiliklerine nail olan, onun sıcaklık, şiddet ve kötülüklerini de üzerine alsın' meselini söyledi (yani bu değnek vurma vazifesini, bizzat Osman yahut onun en yakın akrabalarından biri üzerine alsın demek istedi). Sonra 'Ey Abdullah b. Cafer! Kalk onu sen kamçıla1 dedi. O da kalktı ve Velid'i kamçıladı. Ali de kamçı adedini sayıyordu.. Ebubekir de 40 değnek vurdu. Ömer ise 80 değnek vurdu. Bu sayıların hepsi de sünnettir..[3]
    Böylelikle 40 adediyle iktifa etti. Çünkü bu miktarı Hz. Peygamber tatbik etmişti. Ukubat babından en ihtiyatlı olanı da budur. Nitekim kişiye cezasını hakettiğinden fazla ceza vermek zulüm olur.
    Peygamber şöyîe buyurmuştur: Seksen sopanın kırkı, içki içmenin cezası, kalanı da tâzir cezasıdır; yani hâkim isterse kırk sopadan ayrı olarak tâzir cezası da verebilir Nihayet sayı kırka ulaşınca, Ali 'Dur' dedi ve sonra 'Peygamber 40 değnek vurdu
    İçki İçmenin Sabit Olması ve Cezanın Uygulanması


    İçki içmek, iki şeyle sabit olur:
    1. Delil ile (iki adil müslümanm şehadetiyle) sabit olur.
    2. İçki içen kişinin, içki içtiğini itiraf etmesiyle sabit olur.
    Yani bir kişi içki içtiğini itiraf ederse veya iki adil müslüman o ki-şinin içki içtiğine şehadet ederlerse, o kişinin içki içtiği sabit olur ve içki içme cezası tatbik edilir. Kişinin kusmasıyla veya ağzının içki kokmasıyla ceza uygulanmaz.. Şüphe olduğunda hadd düşer.
    Muhaddirât (Uyuşturucular) Tahdir'in Mânâsı
    Takdir, tembellikten, ağırlıktan ve fûtu retten ötürü aklın ve fikrin dengesinin bozulmasıdır. İşte akılda bu durumu meydana getiren -afyon, eroin, benç ve benzeri gibi- maddelerin tümü uyuşturucudur.
    Çünkü kişi bilmeyerek içmiş olabilir veya ona zorla içirilmiş olabilir
    Uyuşturucu Maddelerin Hükmü


    Uyuşturucu maddeler ne şekilde alınırsa alınsın -iğne ile, ağız yo-luyla veya başka bir yolla- haramdır . Çünkü uyuşturucu maddeler akla ve bedene zarar vermektedir.
    Ümmü Seleme şöyle rivayet etmektedir: 'Rasûlullah (s.a), sarhoşluk ve dalgınlık veren herşeyi (yemekten ve içmekten) nehyetti[4].

    Uyuşturucu Madde Kullanmanın Cezası


    Uyuşturucu madde kullanan kişiye tâzir cezası verilir . Bu ceza, kul-lanılan madde, çeşidi ve şiddeti açısından hâkim tarafından araştırıldık-tan sonra adil bir şekilde tatbik edilir. Bu ceza hapis, dayak, kulak çekmek oiabiiir. Ancak tâzir cezası, şer'an tesbit ve tayin edilmiş ceza-ların en azından fazla olmamalıdır.
    Uyuşturucu maddeler konusu, haram olan içkilerden bahsederken izah edilmişti. Bu nedenle burada kısaca değinmekle yetiniyoruz..
    Özellikle içki içmek yaygınlaşmışsa, önleyici olması bakımından tâzir cezası olarak kırk sopa daha vurması yerindedir Fakat şu 40 adedi bana en sevimli olanıdır' sözlerini de ilave etti" Allah bize hakikati nasip etsin




    [1] Müslim/2001-2002

    [2] Müslim/1706

    [3] Müslim/1707

    [4] Ebu Dâvud/3686


  3. 13.Aralık.2010, 22:51
    2
    Devamlı Üye



    Hangisini çok istersen doğal olarak ona yönelir ötekini sevdiğin için feda edersin.İşte buda senin durumundakiler için geçerli sen namaz kılıcaksan ve namazı alkolden çok seviyorsan tabi sevdiğin yöne gidiceksin ve senin namaz sevgin alkol sevgini bastırıp kısa zamanda yok edecektir.


    ÎÇKÎ İÇMENİN CEZASI



    Haram olan içkilerden bahsederken bu konu mufassal bir şekilde izah edilmişti . Fakat cezalardan söz ederken -hızlı bir şekilde- içki iç-menin de cezasından bahsetmek istiyoruz. Böylece bu konu da cezalar arasındaki yerine oturmuş olur.
    Her kim sarhoşluk verici birşey içerse -adı ne olursa olsun, hangi maddeden yapılmış olursa olsun- ona hadd cezası uygulanır. İçilen iç-kinin az olması durumu değiştirmez.
    Rivayet edildiğine göre bir kişi Hz. Peygamber'e, arpadan ve mızr adı verilen bir içki ile bal'dan yapılan ve eî-bit denilen İçkinin hükmünü sormuş, Hz.
    - Bu içki sarhoşluk verici midir?
    - Evet!
    - Her sarhoşluk veren haramdır. Dünyada iken sarhoş edici içki içene ahirette tînet'ul-habâl'den içirmesi aziz ve celil olan Allah üzerine bir taahhüddür.
    Bunu duyanlar şöyle dediler:
    - Ey Allah'ın Rasûlü! Tînet'ul-Habâî nedir?
    - Cehennem ehlinin teri ve usâresidir.[1] ,
    İçki içmenin cezası kırk sopadır. Bu sopalar seksene kadar artırı-labilir..
    Enes b. Mâlik şöyle rivayet etmektedir: 'Allah'ın Rasûlü, şarap içene papuçla ve hurma değnekleriyle kırk defa vururdu'.[2]
    İmam (devlet başkanı) kırk sopa haricinde, içki içene tâzir cezası olarak kırk değnek daha vurabilir, eğer bunda bir yarar görürse..
    İçki içene vurulan kırk değnekten fazlasının tâzir cezası olduğunun delili Ebu Sâsân Hudayn b. Munzir'in rivayet ettiği şu hadîstir: "Ben Medine'de Osman b. Affan'ın yanında iken Velid b. Ukbe onun yanına getirildi. Velid (vali bulunduğu Kûfe'de) sabah namazını iki rekât kıldıktan sonra cemaate dönüp 'Size daha fazla kıldırayım mı?' diye sormuştu. Kendisi aleyhinde iki kişi şehadet etti. Bu iki şahitten biri Humran'dır; Humran Velid'in şarap içtiğini, öteki şahit de Velid'i kusarken gördüğünü söyledi. Halife bulunan Osman 'O şarap içmedikçe kusmaz- dedi. Akabinde 'Ey Ali! Kalk ona celde vur' dedi. Ali de 'Kalk ey Hasan! Ona sen celde vur' dedi. Bunun üzerine Hasan da (ona öfkelenmişcesine) 'Hilafetin serinlik, afiyet ve iyiliklerine nail olan, onun sıcaklık, şiddet ve kötülüklerini de üzerine alsın' meselini söyledi (yani bu değnek vurma vazifesini, bizzat Osman yahut onun en yakın akrabalarından biri üzerine alsın demek istedi). Sonra 'Ey Abdullah b. Cafer! Kalk onu sen kamçıla1 dedi. O da kalktı ve Velid'i kamçıladı. Ali de kamçı adedini sayıyordu.. Ebubekir de 40 değnek vurdu. Ömer ise 80 değnek vurdu. Bu sayıların hepsi de sünnettir..[3]
    Böylelikle 40 adediyle iktifa etti. Çünkü bu miktarı Hz. Peygamber tatbik etmişti. Ukubat babından en ihtiyatlı olanı da budur. Nitekim kişiye cezasını hakettiğinden fazla ceza vermek zulüm olur.
    Peygamber şöyîe buyurmuştur: Seksen sopanın kırkı, içki içmenin cezası, kalanı da tâzir cezasıdır; yani hâkim isterse kırk sopadan ayrı olarak tâzir cezası da verebilir Nihayet sayı kırka ulaşınca, Ali 'Dur' dedi ve sonra 'Peygamber 40 değnek vurdu
    İçki İçmenin Sabit Olması ve Cezanın Uygulanması


    İçki içmek, iki şeyle sabit olur:
    1. Delil ile (iki adil müslümanm şehadetiyle) sabit olur.
    2. İçki içen kişinin, içki içtiğini itiraf etmesiyle sabit olur.
    Yani bir kişi içki içtiğini itiraf ederse veya iki adil müslüman o ki-şinin içki içtiğine şehadet ederlerse, o kişinin içki içtiği sabit olur ve içki içme cezası tatbik edilir. Kişinin kusmasıyla veya ağzının içki kokmasıyla ceza uygulanmaz.. Şüphe olduğunda hadd düşer.
    Muhaddirât (Uyuşturucular) Tahdir'in Mânâsı
    Takdir, tembellikten, ağırlıktan ve fûtu retten ötürü aklın ve fikrin dengesinin bozulmasıdır. İşte akılda bu durumu meydana getiren -afyon, eroin, benç ve benzeri gibi- maddelerin tümü uyuşturucudur.
    Çünkü kişi bilmeyerek içmiş olabilir veya ona zorla içirilmiş olabilir
    Uyuşturucu Maddelerin Hükmü


    Uyuşturucu maddeler ne şekilde alınırsa alınsın -iğne ile, ağız yo-luyla veya başka bir yolla- haramdır . Çünkü uyuşturucu maddeler akla ve bedene zarar vermektedir.
    Ümmü Seleme şöyle rivayet etmektedir: 'Rasûlullah (s.a), sarhoşluk ve dalgınlık veren herşeyi (yemekten ve içmekten) nehyetti[4].

    Uyuşturucu Madde Kullanmanın Cezası


    Uyuşturucu madde kullanan kişiye tâzir cezası verilir . Bu ceza, kul-lanılan madde, çeşidi ve şiddeti açısından hâkim tarafından araştırıldık-tan sonra adil bir şekilde tatbik edilir. Bu ceza hapis, dayak, kulak çekmek oiabiiir. Ancak tâzir cezası, şer'an tesbit ve tayin edilmiş ceza-ların en azından fazla olmamalıdır.
    Uyuşturucu maddeler konusu, haram olan içkilerden bahsederken izah edilmişti. Bu nedenle burada kısaca değinmekle yetiniyoruz..
    Özellikle içki içmek yaygınlaşmışsa, önleyici olması bakımından tâzir cezası olarak kırk sopa daha vurması yerindedir Fakat şu 40 adedi bana en sevimli olanıdır' sözlerini de ilave etti" Allah bize hakikati nasip etsin




    [1] Müslim/2001-2002

    [2] Müslim/1706

    [3] Müslim/1707

    [4] Ebu Dâvud/3686


  4. 13.Aralık.2010, 22:52
    3
    VanLi*
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 02.Nisan.2010
    Üye No: 74830
    Mesaj Sayısı: 1,056
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 12
    Bulunduğu yer: Van Erciş

    Yanıt: alkol kullanıyorum namazımı kılabilirmiyim

    Namaz'ın Hikmetleri


    Namaz'ın birçok hikmet ve sırları vardır . Bunları şöyle özetleyebiliriz:
    1. İnsan, namaz vasıtasıyla gerçek şahsiyetini bulur. Bu da Allah'ın kulu olduğunu idrak etmesidir. Dünya zevkleri ve insanlarla meşgul ol-ması, insana bu gerçeği unutturduğu zaman, namaz bu gerçeği tekrar hatırlatır.
    2. Namaz sayesinde insan nefsine, Allah'tan başka hakikî nimet yere-nin ve yardım edenin olmadığı gerçeği yerleşir. Her ne kadar birtakım se-bepler insana yardım ediyor, nimet veriyor görünseler de gerçekte veren Allah'tır.. İnsan zahirî ve dünyevî sebeplerle meşgul olup gaflete daldığında, namaz ger-çek sebebin, yardımcının, nimet, zarar ve fayda verenin, diriltenin ve öl-dürenin Allah olduğunu insana hatırlatır.
    Çünkü o sebepleri insana müsahhar kılan Allah Teâlâ'dır 3. İnsan, namaz sayesinde işlediği günahlardan tevbe etmek için bir fırsat ve uygun bir zaman bulur, zira insan gece ve gündüz birçok gü-nahla karşı karşıyadır. Bazen bunların farkına varır, bazen de varmaz. İşte tekrar tekrar gelen namaz vakitleri, insanı günahlardan temizleyecek olan fırsatlardır. Hz.
    Beş vakit namazın meseli, sizden birinizin kapısı önünde bol bol akan ve içinde günde beş defa yıkandığı bir nehir gibidir.[1]
    Ravi, Hasan'ın şöyle dediğini de ekliyor: 'Nehir, o kişinin vücudunda kirden birşey bırakır mı?'
    ' Yine Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
    [Söyleyin, birinizin kapısının önünden bir nehir aksa, (ev sahibi de) günde beş defa o nehirde yıkansa ne dersiniz; vücudunda kirden, pastan eser kalır mı? Sahabîler 'Hayır, hiçbir şey kalmaz' dediler]. Hz. Peygamber şöyle devam etti: Beş vakit namaz da işte bunun gibidir. Allah Teâlâ onlarla günahları yıkar, siler1.[2]
    Peygamber bu durumu şöyle ifade etmiştir: 4, Namaz, insanın kalbindeki Allah'a iman akidesinin gıdasıdır; zira dünyanın zevkleri ve şeytanın vesveseleri insana o akideyi unutturabilir-ler. O akîde insanın kalbine yerleşmiş olsa bile unutulması mümkündür. Heva ve hevese, yanıltıcı dostlara uyup bu unutkanlığa devam ederse, insan tıpkı suyu kesilen ağaç gibi sonunda inkâra düşer. Suyu kesilen ağaç önce kurur, bir süre böyle kalır, sonra da yıkılır gider. Fakat müslüman namaza devam ederse, namaz onun imanı için gıda olur. Dünya ve dünyanın zevkleri artık o kişinin İmanını zayıflatmaya veya yok etmeye güç yetiremez.


    [1] Müslim/668, (Cabir b. Abdullah'tan)

    [2] Müslim/667, (Ebu Hüreyre'den)


  5. 13.Aralık.2010, 22:52
    3
    Devamlı Üye
    Namaz'ın Hikmetleri


    Namaz'ın birçok hikmet ve sırları vardır . Bunları şöyle özetleyebiliriz:
    1. İnsan, namaz vasıtasıyla gerçek şahsiyetini bulur. Bu da Allah'ın kulu olduğunu idrak etmesidir. Dünya zevkleri ve insanlarla meşgul ol-ması, insana bu gerçeği unutturduğu zaman, namaz bu gerçeği tekrar hatırlatır.
    2. Namaz sayesinde insan nefsine, Allah'tan başka hakikî nimet yere-nin ve yardım edenin olmadığı gerçeği yerleşir. Her ne kadar birtakım se-bepler insana yardım ediyor, nimet veriyor görünseler de gerçekte veren Allah'tır.. İnsan zahirî ve dünyevî sebeplerle meşgul olup gaflete daldığında, namaz ger-çek sebebin, yardımcının, nimet, zarar ve fayda verenin, diriltenin ve öl-dürenin Allah olduğunu insana hatırlatır.
    Çünkü o sebepleri insana müsahhar kılan Allah Teâlâ'dır 3. İnsan, namaz sayesinde işlediği günahlardan tevbe etmek için bir fırsat ve uygun bir zaman bulur, zira insan gece ve gündüz birçok gü-nahla karşı karşıyadır. Bazen bunların farkına varır, bazen de varmaz. İşte tekrar tekrar gelen namaz vakitleri, insanı günahlardan temizleyecek olan fırsatlardır. Hz.
    Beş vakit namazın meseli, sizden birinizin kapısı önünde bol bol akan ve içinde günde beş defa yıkandığı bir nehir gibidir.[1]
    Ravi, Hasan'ın şöyle dediğini de ekliyor: 'Nehir, o kişinin vücudunda kirden birşey bırakır mı?'
    ' Yine Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
    [Söyleyin, birinizin kapısının önünden bir nehir aksa, (ev sahibi de) günde beş defa o nehirde yıkansa ne dersiniz; vücudunda kirden, pastan eser kalır mı? Sahabîler 'Hayır, hiçbir şey kalmaz' dediler]. Hz. Peygamber şöyle devam etti: Beş vakit namaz da işte bunun gibidir. Allah Teâlâ onlarla günahları yıkar, siler1.[2]
    Peygamber bu durumu şöyle ifade etmiştir: 4, Namaz, insanın kalbindeki Allah'a iman akidesinin gıdasıdır; zira dünyanın zevkleri ve şeytanın vesveseleri insana o akideyi unutturabilir-ler. O akîde insanın kalbine yerleşmiş olsa bile unutulması mümkündür. Heva ve hevese, yanıltıcı dostlara uyup bu unutkanlığa devam ederse, insan tıpkı suyu kesilen ağaç gibi sonunda inkâra düşer. Suyu kesilen ağaç önce kurur, bir süre böyle kalır, sonra da yıkılır gider. Fakat müslüman namaza devam ederse, namaz onun imanı için gıda olur. Dünya ve dünyanın zevkleri artık o kişinin İmanını zayıflatmaya veya yok etmeye güç yetiremez.


    [1] Müslim/668, (Cabir b. Abdullah'tan)

    [2] Müslim/667, (Ebu Hüreyre'den)


  6. 13.Aralık.2010, 23:40
    4
    şaf_ak
    ...MüPteLaNıM...

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Aralık.2007
    Üye No: 5730
    Mesaj Sayısı: 1,134
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 18
    Yaş: 30

    Yanıt: alkol kullanıyorum namazımı kılabilirmiyim

    Allah cc bizleri doğru yoldan ayırmasın...yarın ahirette neden içki içmedin diye değil neden namaz kılmadın diye soracaklar şeytanın seni oyalamasına izin verme kardeşim...Allah cc yardımcın olsun...


  7. 13.Aralık.2010, 23:40
    4
    ...MüPteLaNıM...
    Allah cc bizleri doğru yoldan ayırmasın...yarın ahirette neden içki içmedin diye değil neden namaz kılmadın diye soracaklar şeytanın seni oyalamasına izin verme kardeşim...Allah cc yardımcın olsun...


  8. 13.Aralık.2010, 23:46
    5
    @mir
    âb ü kil

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Ağustos.2009
    Üye No: 49589
    Mesaj Sayısı: 3,358
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 36
    Yaş: 43
    Bulunduğu yer: Dârü'l-İmtihân

    Yanıt: alkol kullanıyorum namazımı kılabilirmiyim

    dolaz Nickli Üyeden Alıntı
    hergün alkol alıyorum (bira) ama namaz kılmak istiyorum alkol kullanmamın namazıma bir zararı varmı bırakmak istiyorum bırakamıyorum namazımıda kılmak istiyorum lütfen beni aydınlatırmısınız
    içkinin haram olduğunu bilmek
    yaptığınızın günah olduğunu kabul etmek
    içkiyi tamamen bırakmaya azmetmek ve bırakmak için gerekli şeyleri aşama aşama da olsa yapmak
    ve okuduğunuz sureyi anlamayacak kadar sarhoş olmak şartı ile
    namaz kılabilirsiniz Allahu Alem

    içkiyi terk edemezseniz bile namazı sakın terk etmeyin
    ama dediklerimi de yapmanız gerekiyor


  9. 13.Aralık.2010, 23:46
    5
    âb ü kil
    dolaz Nickli Üyeden Alıntı
    hergün alkol alıyorum (bira) ama namaz kılmak istiyorum alkol kullanmamın namazıma bir zararı varmı bırakmak istiyorum bırakamıyorum namazımıda kılmak istiyorum lütfen beni aydınlatırmısınız
    içkinin haram olduğunu bilmek
    yaptığınızın günah olduğunu kabul etmek
    içkiyi tamamen bırakmaya azmetmek ve bırakmak için gerekli şeyleri aşama aşama da olsa yapmak
    ve okuduğunuz sureyi anlamayacak kadar sarhoş olmak şartı ile
    namaz kılabilirsiniz Allahu Alem

    içkiyi terk edemezseniz bile namazı sakın terk etmeyin
    ama dediklerimi de yapmanız gerekiyor





+ Yorum Gönder