Konusunu Oylayın.: Hanefi mezhebi usül kitaplarinin önemli olanlarini tarih sirasina göre müelliflerinin adlari ve vefat tarihleri

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Hanefi mezhebi usül kitaplarinin önemli olanlarini tarih sirasina göre müelliflerinin adlari ve vefat tarihleri
  1. 29.Kasım.2010, 16:16
    1
    Misafir

    Hanefi mezhebi usül kitaplarinin önemli olanlarini tarih sirasina göre müelliflerinin adlari ve vefat tarihleri






    Hanefi mezhebi usül kitaplarinin önemli olanlarini tarih sirasina göre müelliflerinin adlari ve vefat tarihleri Mumsema hanefi mezhebi usül kitaplarinin önemli olanlarini tarih sirasina göre müelliflerinin adlari ve vefat tarihleri


  2. 21.Temmuz.2013, 21:32
    2
    Ramadan
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 24.Ağustos.2009
    Üye No: 51064
    Mesaj Sayısı: 1,163
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 12
    Yaş: 32

    Cevap: hanefi mezhebi usül kitaplarinin önemli olanlarini tarih sirasina göre müelliflerinin adlari




    Hanefi üsülü kitapları

    TIKLA

    Günümüze Kadar Yapılan Hanefi Usulü Fıkıh çalışmaları


    GİRİŞ
    Günümüze kadar yazılan Hanefi fıkıh usûlu eserlerini araştırma konusu edindiğimiz bu çalışmamızda, Hanefi fıkıh usûlu kitaplarını mevcut yazılı literatür ansiklobedilerinden taradık ve dağınık olarak bulunan bu eserleri konuyla ilgili olan araştırıcılara bir kolaylık olsun diye bir araya topladık.Sadece Hanefi fakihlerinin eserlerini derlemeyi amaç edindiğimizden dolayı yalnızca hakkında Hanefi ekolüne mensub olduğuna dair kayıt bulunanları veya bölge itibarıyla Hanefi olduğuna kanaat getirdiklerimizi yazdıkları eserler de bunu teyid ediyorsa çalışmamıza aldık.Çalışmamız esnasında dikkatimizi çeken diğer bir konu da 20. yy. da fıkıh usûlü alanındaki eserlerin çoğunun Mâliki ve Caferi âlimler tarafından yazılmış olmasıdır. Bu ayrıca incelenmesi gereken bir konudur.

    Şurası bir gerçekki literatür çalışmaları diğer tüm çalışmalar içinde belki de en zor olanıdır. Uzun uzadıya ansiklobedileri tarar ve topladığınız donelerin sizin fikri olgunlaşmanıza pek de fayda sağlamıyacağını bilirsiniz, ancak bu gibi çalışmaları sizden çok daha önce yapanların yolunu takip ederek, bu alanda da birşeyler yapılması gerektiğine inanırsınız. İşte bu çalışmamızda bizi motive eden anlayış da budur. Başarı ALLAH’tandır.

    Araştırmanın Metodu

    Araştırmamızda Katip Çelebi’nin Keşfu’z-zunun isimli eseri ile Hayreddin Zirikli’nin el-Âlâm isimli eserinden faydalandık. Başlangıçtan 1331 H./1912 M. yılına kadar olan dönemi Keşfu’z-zunun’ dan, sonraki dönemi iseel-Âlâm’ dan takip ettik. Böylece hem aynı şeyleri tekrar etmemiş hem de tarihi süreci, zamandan da tasarruf ederek takip etmiş olduk. Hanefi olup olmadığından şüphelendiğimiz bazı isimleri kontrol etmek için de Kasım b.Kutluboğa’nın Tacu’t-teracim’i ile Ahmet Özel’in Hanefi Fıkıh Alimleri isimli eserlerinden faydalandık.Ayrıca Hanefi olduğuna dair bir bilgi edinemediğimiz ancak Hanefi olduğunu zannettiğimiz kişileri de, şayet doğum yerleri hanefilerin yoğunlukla bulundukları bölgeler ise ve eserleri içinde de Hanefi olduklarına delil teşkil edebilecek bir işaret varsa hanefiler içine kattık.

    Yirminci yy. alimlerinde ise daha farklı bir metod kullandık.Burada Maliki, Şafii veya Hanbeli oldukları açıkça zikredilenleri çalışmamız dışında bırakırken, hangi mezhebe mensub oldukları açıkça zikredilmeyenleri Hanefi usûlcülerle beraber çalışmamıza dahil ettik ve bunların bağlı oldukları mezhebe dair elimizdeki kaynak kitaplarda bir bilgi olmadığını da belirttik. Bununla da okuyucuya, son yy. da yazılan fıkıh usûlü kitaplarından Hanefi ekolüne ait olanları ve en azından diğer üç mezhebe ait olmıyanları tanıtmak istedik. Ta ki bu dönemle ilgili araştırma yapmak isteyen okuyucuya da bir kolaylık olsun.

    Ayrıca yukarıda anlattıklarımıza ek olarak çalışmamız sırasında bulabildiğimiz Hanefi usûlü fıkıh kitaplarının metodlarını daha detaylı bir şekilde anlatmaya çalıştık. Burada da ya bizzat müelliflerin kendi metodlarıyla ilgili olarak anlattıklarından ya da şârihlerin o kitap hakkında anlattıklarından yararlandık. Ancak okuyucu tarafından da takdir edileceği üzere toplam sayı içerisinde bunlar gerçekten azdır. Çünkü bir çoklarının nerede, hangi kütüphanelerde dahi olduğu bilinmeyen ve üzerlerinde herhangi bir çalışma yapılmamış olan bu eserleri tek tek bularak metodlarını araştırma konusu yapmak, bizim şu mütevazi çalışmamızın tâkatini kat kat aşacaktır ki, biz de böyle bir yükümlülüğü üzerimize almış değiliz.

    Daha önce de belirttiğimiz gibi bizim amacımız, İslam hukukunun gelişimine kendilerine özgü bir metodla katkıda bulunmuş olan Hanefi bilginlerinin eserlerini, derli toplu bir şekilde konuyla ilgilenen araştırmacılara sunmaktır. Bu noktada şunu da belitmemiz gerekmektedir ki, gerek fıkıh gerekse, usûlü fıkıh bizim henüz yeni ilgilenmeye başladığımız bir alandır. Bu yüzden ortaya çıkan eksiklikler veya hatalardan ötürü okuyucunun bizi mâzur görmesini ve bir hata ile karşılaştığında onun yukarıda söylediğimiz nedenlerden dolayı olduğunu bilmesini istiyoruz.

    Araştırmamız esnasında bulduğumuz eserleri, elden geldiğince İslam Ansiklopedisi’nden ve DİB kütüphanesinden aldığımız usûlü fıkıha dair kitap listesinden de kontrol ederek kitaplar hakkında mümkün olan en fazla bilgiye ulaşmaya çalıştık.


    Not: Bu yazi serisi Akademik bir Arastirma'dan olusan Ilmi bir Tez'dir


    selam ve hürmetlerimle...



  3. 21.Temmuz.2013, 21:32
    2
    Devamlı Üye



    Hanefi üsülü kitapları

    TIKLA

    Günümüze Kadar Yapılan Hanefi Usulü Fıkıh çalışmaları


    GİRİŞ
    Günümüze kadar yazılan Hanefi fıkıh usûlu eserlerini araştırma konusu edindiğimiz bu çalışmamızda, Hanefi fıkıh usûlu kitaplarını mevcut yazılı literatür ansiklobedilerinden taradık ve dağınık olarak bulunan bu eserleri konuyla ilgili olan araştırıcılara bir kolaylık olsun diye bir araya topladık.Sadece Hanefi fakihlerinin eserlerini derlemeyi amaç edindiğimizden dolayı yalnızca hakkında Hanefi ekolüne mensub olduğuna dair kayıt bulunanları veya bölge itibarıyla Hanefi olduğuna kanaat getirdiklerimizi yazdıkları eserler de bunu teyid ediyorsa çalışmamıza aldık.Çalışmamız esnasında dikkatimizi çeken diğer bir konu da 20. yy. da fıkıh usûlü alanındaki eserlerin çoğunun Mâliki ve Caferi âlimler tarafından yazılmış olmasıdır. Bu ayrıca incelenmesi gereken bir konudur.

    Şurası bir gerçekki literatür çalışmaları diğer tüm çalışmalar içinde belki de en zor olanıdır. Uzun uzadıya ansiklobedileri tarar ve topladığınız donelerin sizin fikri olgunlaşmanıza pek de fayda sağlamıyacağını bilirsiniz, ancak bu gibi çalışmaları sizden çok daha önce yapanların yolunu takip ederek, bu alanda da birşeyler yapılması gerektiğine inanırsınız. İşte bu çalışmamızda bizi motive eden anlayış da budur. Başarı ALLAH’tandır.

    Araştırmanın Metodu

    Araştırmamızda Katip Çelebi’nin Keşfu’z-zunun isimli eseri ile Hayreddin Zirikli’nin el-Âlâm isimli eserinden faydalandık. Başlangıçtan 1331 H./1912 M. yılına kadar olan dönemi Keşfu’z-zunun’ dan, sonraki dönemi iseel-Âlâm’ dan takip ettik. Böylece hem aynı şeyleri tekrar etmemiş hem de tarihi süreci, zamandan da tasarruf ederek takip etmiş olduk. Hanefi olup olmadığından şüphelendiğimiz bazı isimleri kontrol etmek için de Kasım b.Kutluboğa’nın Tacu’t-teracim’i ile Ahmet Özel’in Hanefi Fıkıh Alimleri isimli eserlerinden faydalandık.Ayrıca Hanefi olduğuna dair bir bilgi edinemediğimiz ancak Hanefi olduğunu zannettiğimiz kişileri de, şayet doğum yerleri hanefilerin yoğunlukla bulundukları bölgeler ise ve eserleri içinde de Hanefi olduklarına delil teşkil edebilecek bir işaret varsa hanefiler içine kattık.

    Yirminci yy. alimlerinde ise daha farklı bir metod kullandık.Burada Maliki, Şafii veya Hanbeli oldukları açıkça zikredilenleri çalışmamız dışında bırakırken, hangi mezhebe mensub oldukları açıkça zikredilmeyenleri Hanefi usûlcülerle beraber çalışmamıza dahil ettik ve bunların bağlı oldukları mezhebe dair elimizdeki kaynak kitaplarda bir bilgi olmadığını da belirttik. Bununla da okuyucuya, son yy. da yazılan fıkıh usûlü kitaplarından Hanefi ekolüne ait olanları ve en azından diğer üç mezhebe ait olmıyanları tanıtmak istedik. Ta ki bu dönemle ilgili araştırma yapmak isteyen okuyucuya da bir kolaylık olsun.

    Ayrıca yukarıda anlattıklarımıza ek olarak çalışmamız sırasında bulabildiğimiz Hanefi usûlü fıkıh kitaplarının metodlarını daha detaylı bir şekilde anlatmaya çalıştık. Burada da ya bizzat müelliflerin kendi metodlarıyla ilgili olarak anlattıklarından ya da şârihlerin o kitap hakkında anlattıklarından yararlandık. Ancak okuyucu tarafından da takdir edileceği üzere toplam sayı içerisinde bunlar gerçekten azdır. Çünkü bir çoklarının nerede, hangi kütüphanelerde dahi olduğu bilinmeyen ve üzerlerinde herhangi bir çalışma yapılmamış olan bu eserleri tek tek bularak metodlarını araştırma konusu yapmak, bizim şu mütevazi çalışmamızın tâkatini kat kat aşacaktır ki, biz de böyle bir yükümlülüğü üzerimize almış değiliz.

    Daha önce de belirttiğimiz gibi bizim amacımız, İslam hukukunun gelişimine kendilerine özgü bir metodla katkıda bulunmuş olan Hanefi bilginlerinin eserlerini, derli toplu bir şekilde konuyla ilgilenen araştırmacılara sunmaktır. Bu noktada şunu da belitmemiz gerekmektedir ki, gerek fıkıh gerekse, usûlü fıkıh bizim henüz yeni ilgilenmeye başladığımız bir alandır. Bu yüzden ortaya çıkan eksiklikler veya hatalardan ötürü okuyucunun bizi mâzur görmesini ve bir hata ile karşılaştığında onun yukarıda söylediğimiz nedenlerden dolayı olduğunu bilmesini istiyoruz.

    Araştırmamız esnasında bulduğumuz eserleri, elden geldiğince İslam Ansiklopedisi’nden ve DİB kütüphanesinden aldığımız usûlü fıkıha dair kitap listesinden de kontrol ederek kitaplar hakkında mümkün olan en fazla bilgiye ulaşmaya çalıştık.


    Not: Bu yazi serisi Akademik bir Arastirma'dan olusan Ilmi bir Tez'dir


    selam ve hürmetlerimle...






+ Yorum Gönder