Konusunu Oylayın.: Temel hadis kaynaklarını yazar mısınız

5 üzerinden 4.42 | Toplam : 12 kişi
Temel hadis kaynaklarını yazar mısınız
  1. 23.Kasım.2010, 17:53
    1
    Misafir

    Temel hadis kaynaklarını yazar mısınız






    Temel hadis kaynaklarını yazar mısınız Mumsema Temel hadis kaynaklarını yazar mısınız ? dinimizde temel hadis kaynakları nelerdir ?


  2. 23.Kasım.2010, 17:53
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 23.Kasım.2010, 19:52
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    --->: temel hadis kaynaklarını yazar mısınız




    Sahih-i Buhari
    Sahih-i Müslim
    Sünen-i Nesai
    Sünen-i Tirmizi
    Sünen-i Ebu Davut
    Sünen-i İbn Mace

    Bunlar ehl-i Sünnetin sağlam güvenilir hadisçileridir.


    Hadis ilminde hadisler ravisine, senedine, doğruluğuna, geliş şekline göre sınıflara ayrılır.
    Esas olarak üç hadis türü vardır:
    Sahih (صحيح‎) hadîs: Ravi ve senet itibariyle kesinlikle şüphesiz gelen hadisler.
    Hasen ('حسن) hadîs: Yazılışında kusur bulunan hadisler.
    Zayıf (ضعيف) hadîs: Senedinde ve metninde bir illet bulunan hadisler.
    Uydurulmuş sözlere ise mevzu denilmektedir.
    Hadis, Kur'an'dan sonra ikinci kaynaktır. Kur'an'ın tefsirinde hadis başlıca kaynaktır. Hadis, sünnetin yaslandığı kaynaktır. İslam mezheplerinin doğuşunda hadisler farklılıklara yol açan birer fıkıh usulü kaynağı da sayılır.
    İslam'da Kütüb-i sitte denilen temel hadis kitapları:
    İmam Buhari
    Müslim
    Ebu Davud
    Tirmizi
    İmam Nesâi
    İbn Mace'nin yazdığı kitaplardır.
    Buhari ve Müslim'e sahihayn denilir, Sahihleri ile meşhur iki hadis yazarıdır. Diğer dört hadis yazarının kitapları Sünendir. Diğer hadîs kitabı türleri: Cami, Müsned, Mucem, Müstedrek, Mustahrec, Cüz, Tabakat.
    Hadîs ilimleri usul ve esastan meydana gelir: Usuli Hadis, hadislerin ravisini, senedini, metnini araştıran ilim dalıdır. Hadisi kimin rivayet ettiğini, hadisin kesintili olup olmadığını, metnin doğruluğunu araştırır. Alt ilim dalları vardır.
    Cerh ve Ta'dil, raviyi redd (cerh) veya duzeltmeyi (tadil) ele alır.
    Rical, ravilerin hayatını ele alır.
    Hadis ihtilafı, birbiriyle çelişen hadisleri karşılaştırır.
    İlelilhadis, hadisin doğruluğunu zedeleyen gizli noktaları aydınlatır.

    Sünnet: Hazreti Peygamberin hayat tarzı ve dini mirası, hüküm çıkarılan hadisler,
    peygamberin, sonra ashabının, sonra tabiinin, sonra ümmetin örnek aldığı usul
    Sünnetullah: Allah'ın hükmü ve yasaları
    Metluv vahiy: Kuranı Kerim
    Gayri metluv vahiy: Hadisler
    Siret: Hazreti Muhammed'in hayatı, ahlakı, dış görünüşü (çoğulu siyer)
    Hadis: Hazreti Muhammed'in söz, iş ve takrirleri, ayetlerin tefsiri, haber, Kuran'ın tatbikatı, vahyi gayri metluv
    Eser: Ashabın sözlerinin de içinde olduğu hadis
    Haber: Kuran, hadis, ashab ictihadı ve diğer bilgilerin tümü
    Ashab: Hazreti Muhammed'in zamanında yaşayıp, onunla görüşmüş, müslüman ve aklı başında insanlar
    Tabiin: Ashab zamanında yaşayanlar
    Tebeut Tabiin: Tabiinden hadis nakledenler
    Mütevatir: Hazreti Muhammed'in zamanına şahit olmuş kişilerin ittifakla bildirdikleri söz
    Meşhur: Hazreti Muhammed'in zamanında değil, tabiin ve sonrakilerce tevatürle nakledilmiş söz
    Vahid Haber: Bir veya birkaç kişinin naklettiği söz (fıkıhta delil hükmüne geçmez)
    Gayri sahih: Karışık söz, neshe uğramış (zayıf ama uydurma değildir)
    Mevzu: Uydurma, gerçek dışı (nakli bile günahtır)
    İstinbat: Hüküm çıkarma
    Muhaddis: Hadis bilimci (hadislerin anlamından çok ifade ve sağlamlığına bakar)
    Fakih: Hadisin sebebi, siyakı, maksadı ve delaleti ile meşgul olan kişi
    İsrailiyat: Mevzu söz, uydurmalar
    Sıhhat: Hadiste aranan doğruluk şartı (akla aykırılık, Kurana aykırılık, İslam'ın ruhuna aykırılık, fıtrata ve tabiata aykırılık, tarihe aykırılık yönünden)
    Kezzabin: Yalancılar
    La tectemiu ümmeti aled dalale: Ümmetin, dalalet üzerinde birleşmeyeceğini ifade eden cümle (topyekün herkes hata yapamaz anlamında)
    Nesh: Bir hadisin diğerinin zorluğunu hafifletmesi
    Rivayet: Dedi, rivayet etti, haber verdi, bildirdi ifadeleriyle belirli kişilerin belirli şartlarla bir metni kaynağına götüren zincir
    Tedvin: Derleme
    Dirayet: Ebu Hanife'nin sıhhat için mana rivayetini kabul etmemesi, söz zincirinde ravinin şurasını hatırlamıyorum dediği durum, usul ve metin incelemesi, Ebu Hanife'nin 17 hadise tam intibakı.
    İmla: Söyleyerek yazdırma
    Tevsik: Doğruluğu kanıtlama
    Yemin: Hadis rivayet edene önce yemin ettirmek (Halife Ali'nin uyguladığı bir yöntemdir)
    Sika: Güvenilir
    Garib: Şaz, bir kişiden gelen nakil

    Hadis Rivayet Eden Başlıca Sahabeler

    Ebu Hureyre - 5374 hadis
    Abdullah ibn Ömer - 2630 hadis
    Enes bin Malik - 2286 hadis
    Ayşe - 2210 hadis
    İbn-i Abbas - 1660 hadis
    Cabir bin Abdullah - 1540 hadis
    Ebu Said el-Hudri - 1170 hadis.[2]
    Hz. Muhammed hakkında hadisleri
    Peygamber, "Benden Kur’an haricinde hiç bir şey yazmayınız. Kur'an'dan başka benden bir şey yazmış olan varsa onu derhal imha etsin. Benden bir hadis rivayet ediniz; bunun bir mahzuru yoktur; benim söylemediğim bir şeyi kim bile bile bana isnad ederse, cehennemdeki yerini hazırlasın."[3] dediği rivayet edilmektedir.
    Ne zaman ki, Kur'an-ı Kerim ayetlerinin çoğunluğu nazil oldu; birçok hafızlar tarafından ezberlendi ve artık başka bir şeyle karışması hususundaki endişe ortadan kalktı; işte o zaman İslam Peygamberi Muhammed'in, hadislerin yazılabileceğini ifade ederek, "İlmi (hadisi) yazı ile tespit ediniz."[4] dediği de rivayet olunmaktadır.
    Dış bağlantılar

    S-İ-E


  4. 23.Kasım.2010, 19:52
    2
    Silent and lonely rains



    Sahih-i Buhari
    Sahih-i Müslim
    Sünen-i Nesai
    Sünen-i Tirmizi
    Sünen-i Ebu Davut
    Sünen-i İbn Mace

    Bunlar ehl-i Sünnetin sağlam güvenilir hadisçileridir.


    Hadis ilminde hadisler ravisine, senedine, doğruluğuna, geliş şekline göre sınıflara ayrılır.
    Esas olarak üç hadis türü vardır:
    Sahih (صحيح‎) hadîs: Ravi ve senet itibariyle kesinlikle şüphesiz gelen hadisler.
    Hasen ('حسن) hadîs: Yazılışında kusur bulunan hadisler.
    Zayıf (ضعيف) hadîs: Senedinde ve metninde bir illet bulunan hadisler.
    Uydurulmuş sözlere ise mevzu denilmektedir.
    Hadis, Kur'an'dan sonra ikinci kaynaktır. Kur'an'ın tefsirinde hadis başlıca kaynaktır. Hadis, sünnetin yaslandığı kaynaktır. İslam mezheplerinin doğuşunda hadisler farklılıklara yol açan birer fıkıh usulü kaynağı da sayılır.
    İslam'da Kütüb-i sitte denilen temel hadis kitapları:
    İmam Buhari
    Müslim
    Ebu Davud
    Tirmizi
    İmam Nesâi
    İbn Mace'nin yazdığı kitaplardır.
    Buhari ve Müslim'e sahihayn denilir, Sahihleri ile meşhur iki hadis yazarıdır. Diğer dört hadis yazarının kitapları Sünendir. Diğer hadîs kitabı türleri: Cami, Müsned, Mucem, Müstedrek, Mustahrec, Cüz, Tabakat.
    Hadîs ilimleri usul ve esastan meydana gelir: Usuli Hadis, hadislerin ravisini, senedini, metnini araştıran ilim dalıdır. Hadisi kimin rivayet ettiğini, hadisin kesintili olup olmadığını, metnin doğruluğunu araştırır. Alt ilim dalları vardır.
    Cerh ve Ta'dil, raviyi redd (cerh) veya duzeltmeyi (tadil) ele alır.
    Rical, ravilerin hayatını ele alır.
    Hadis ihtilafı, birbiriyle çelişen hadisleri karşılaştırır.
    İlelilhadis, hadisin doğruluğunu zedeleyen gizli noktaları aydınlatır.

    Sünnet: Hazreti Peygamberin hayat tarzı ve dini mirası, hüküm çıkarılan hadisler,
    peygamberin, sonra ashabının, sonra tabiinin, sonra ümmetin örnek aldığı usul
    Sünnetullah: Allah'ın hükmü ve yasaları
    Metluv vahiy: Kuranı Kerim
    Gayri metluv vahiy: Hadisler
    Siret: Hazreti Muhammed'in hayatı, ahlakı, dış görünüşü (çoğulu siyer)
    Hadis: Hazreti Muhammed'in söz, iş ve takrirleri, ayetlerin tefsiri, haber, Kuran'ın tatbikatı, vahyi gayri metluv
    Eser: Ashabın sözlerinin de içinde olduğu hadis
    Haber: Kuran, hadis, ashab ictihadı ve diğer bilgilerin tümü
    Ashab: Hazreti Muhammed'in zamanında yaşayıp, onunla görüşmüş, müslüman ve aklı başında insanlar
    Tabiin: Ashab zamanında yaşayanlar
    Tebeut Tabiin: Tabiinden hadis nakledenler
    Mütevatir: Hazreti Muhammed'in zamanına şahit olmuş kişilerin ittifakla bildirdikleri söz
    Meşhur: Hazreti Muhammed'in zamanında değil, tabiin ve sonrakilerce tevatürle nakledilmiş söz
    Vahid Haber: Bir veya birkaç kişinin naklettiği söz (fıkıhta delil hükmüne geçmez)
    Gayri sahih: Karışık söz, neshe uğramış (zayıf ama uydurma değildir)
    Mevzu: Uydurma, gerçek dışı (nakli bile günahtır)
    İstinbat: Hüküm çıkarma
    Muhaddis: Hadis bilimci (hadislerin anlamından çok ifade ve sağlamlığına bakar)
    Fakih: Hadisin sebebi, siyakı, maksadı ve delaleti ile meşgul olan kişi
    İsrailiyat: Mevzu söz, uydurmalar
    Sıhhat: Hadiste aranan doğruluk şartı (akla aykırılık, Kurana aykırılık, İslam'ın ruhuna aykırılık, fıtrata ve tabiata aykırılık, tarihe aykırılık yönünden)
    Kezzabin: Yalancılar
    La tectemiu ümmeti aled dalale: Ümmetin, dalalet üzerinde birleşmeyeceğini ifade eden cümle (topyekün herkes hata yapamaz anlamında)
    Nesh: Bir hadisin diğerinin zorluğunu hafifletmesi
    Rivayet: Dedi, rivayet etti, haber verdi, bildirdi ifadeleriyle belirli kişilerin belirli şartlarla bir metni kaynağına götüren zincir
    Tedvin: Derleme
    Dirayet: Ebu Hanife'nin sıhhat için mana rivayetini kabul etmemesi, söz zincirinde ravinin şurasını hatırlamıyorum dediği durum, usul ve metin incelemesi, Ebu Hanife'nin 17 hadise tam intibakı.
    İmla: Söyleyerek yazdırma
    Tevsik: Doğruluğu kanıtlama
    Yemin: Hadis rivayet edene önce yemin ettirmek (Halife Ali'nin uyguladığı bir yöntemdir)
    Sika: Güvenilir
    Garib: Şaz, bir kişiden gelen nakil

    Hadis Rivayet Eden Başlıca Sahabeler

    Ebu Hureyre - 5374 hadis
    Abdullah ibn Ömer - 2630 hadis
    Enes bin Malik - 2286 hadis
    Ayşe - 2210 hadis
    İbn-i Abbas - 1660 hadis
    Cabir bin Abdullah - 1540 hadis
    Ebu Said el-Hudri - 1170 hadis.[2]
    Hz. Muhammed hakkında hadisleri
    Peygamber, "Benden Kur’an haricinde hiç bir şey yazmayınız. Kur'an'dan başka benden bir şey yazmış olan varsa onu derhal imha etsin. Benden bir hadis rivayet ediniz; bunun bir mahzuru yoktur; benim söylemediğim bir şeyi kim bile bile bana isnad ederse, cehennemdeki yerini hazırlasın."[3] dediği rivayet edilmektedir.
    Ne zaman ki, Kur'an-ı Kerim ayetlerinin çoğunluğu nazil oldu; birçok hafızlar tarafından ezberlendi ve artık başka bir şeyle karışması hususundaki endişe ortadan kalktı; işte o zaman İslam Peygamberi Muhammed'in, hadislerin yazılabileceğini ifade ederek, "İlmi (hadisi) yazı ile tespit ediniz."[4] dediği de rivayet olunmaktadır.
    Dış bağlantılar

    S-İ-E


  5. 29.Aralık.2012, 19:36
    3
    Misafir

    Cevap: temel hadis kaynaklarını yazar mısınız

    Abdullah b. Amrb. As'ın hz peygamberden bizzad duyduğu 1000 kadar hadisi yazıp bir araya getirdiği "es-sahi fetüs" sıdıkası gelir.


  6. 29.Aralık.2012, 19:36
    3
    CİHADGENÇKURT - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    CİHADGENÇKURT
    Misafir
    Abdullah b. Amrb. As'ın hz peygamberden bizzad duyduğu 1000 kadar hadisi yazıp bir araya getirdiği "es-sahi fetüs" sıdıkası gelir.


  7. 21.Ekim.2013, 02:00
    4
    Misafir

    Cevap: temel hadis kaynaklarını yazar mısınız

    Teşekkür ederim Uraşmışsın Teşekkürler


  8. 21.Ekim.2013, 02:00
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Teşekkür ederim Uraşmışsın Teşekkürler





+ Yorum Gönder