+ Yorum Gönder
Soru ve Cevaplar ve Misafir Soruları Kategorisinden Anne Ve Baba Sağ iken Diğer Kardeşlerin Gönlü Olmadan Onun Mallarından Faydalanmak Doğrumu? Konusununa Bakıyorsunuz..
  1. Misafir

    Anne Ve Baba Sağ iken Diğer Kardeşlerin Gönlü Olmadan Onun Mallarından Faydalanmak Doğrumu?





    Sual: Bizler 2 kardeşiz, bir kız ve bir oğlan, Ben babamın tek oğlu olduğumdan Babamın evinde oturmaktayım, emekliyim, aylık 1750.-TL.gelirim var,ayrıca 60.000-TL.nakit param var. Babam oturduğum evden dolayı benden kira talep etmemektedir, çocuğumu babam (Dedesi) evlendirdi,Oğlum 1000.-TL.maaşla çalışmakta olup, ayda 500.-TL.de babam yardım yapmaktadır. Buna Karşılık Kız kardeşime hiç bir yardım yapmamaktadır. Kardeşimde: Çeşitli zamanlarda anneme,babama ve bana Bu yapılan yardımın islama uygun olmadığını sağlığında babam eşit olarak yardım yapması gerektiğini söyleyerek hakkımı helal etmiyorum. diyor.Bu yapılan yardım islama uyğunmu, Kardeşimin bir hakkı varmı, Bu yapılan yardımdan dolayı bir sorumluluğumuz varmı. SAYĞILARIMLA. ?







  2. @mir
    âb ü kil

    --->: Anne Ve Baba Sağ iken Diğer Kardeşlerin Gönlü Olmadan Onun Mallarından Faydalanmak Doğrumu?


    Reklam



    Cevap: BİR BABANIN MAL BAĞIŞLARKEN ÇOCUKLARI
    ARASINDA AYIRIM YAPMASININ DOĞRU OLMADIĞI

    Hadis

    1777 Nu'mân İbni Beşîr radıyallahu anhümâ'nın anlattığına göre, babası onu Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'e götürdü ve:

    – Ben, sahip olduğum bir köleyi bu oğluma verdim, dedi Bunun üzerine Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:

    – "Buna verdiğini diğer çocuklarına da verdin mi?" diye sordu Babam Beşir:

    – Hayır, vermedim, dedi Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:

    – "O halde hibenden dön" buyurdu

    Müslim'in bir rivayetine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:

    – "Bu hibeyi çocuklarının hepsine yaptın mı?" buyurdu Beşir:

    – Hayır, yapmadım, dedi Bunun üzerine Peygamberimiz:

    – "Allah'tan korkunuz; çocuklarınız arasında adaletli davranınız"buyurdu Bunun üzerine babam hibesinden döndü ve derhal o bağışını geri aldı

    Müslim, Hibât 13


    Müslim'in bir başka rivayetine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:

    – "Ey Beşir! Bundan başka oğlun var mı?" diye sordu Beşir:

    – Evet, var, dedi Peygamberimiz:

    – "Buna verdiğin gibi onlara da verdin mi?" buyurdu Beşir:

    – Hayır, vermedim, dedi Bunun üzerine:

    – "O halde beni şahit tutma; çünkü ben bir zulme şahit olamam" buyurdu

    Müslim, Hibât 14


    Müslim'in bir başka rivayetinde, Hz Peygamber:

    "Beni bir zulme şahit kılma" buyurdu

    Müslim, Hibât 16

    Yine Müslim'in bir diğer rivayetinde, Peygamberimiz:

    "Bu bağışına benden başkasını şahit göster" buyurdu ve:

    – "Çocuklarının sana iyilik yapmada eşit olmaları seni sevindirir mi?" diye sordu Beşir:

    – Elbette, evet, cevabını verdi

    – "O halde (aralarında sen de eşit davran) böyle yapma" buyurdu

    Müslim, Hibât 17

    Buhârî, Hibe 12, Şehâdât 9; Müslim, Hibât 9, 10, 14, 17, 18 Ayrıca bk Tirmizî, Ahkâm 30; Nesâî, Nihal 1; İbni Mâce, Hibât 1

    Açıklamalar

    Nu'mân İbni Beşîr'in naklettiği bu hadis, gösterilen kaynaklarda çeşitli ravilerden rivayet edilmiştir Nu'mân'ın babası Beşîr İbni Sa'd meşhur sahâbîlerdendir Annesi de meşhur sahâbî Abdullah İbni Revâha'nın kız kardeşi Amra Binti Revâha'dır Nu'man'a, babası Beşîr'in ayrıcalıklı mal veya köle bağışında bulunmasını ve buna Resûl-i Ekrem Efendimiz'in de şahit olmasını annesi Amre istemişti Beşîr de henüz küçük bir çocuk olan oğlu Nu'man'ı elinden tutarak Peygamber Efendimiz'in yanına getirmiş ve durumu o'na arzetmiş, kendisinin de bu bağışa şahit olmasını talep etmişti

    Fakat sevgili Peygamberimiz Beşîr'e başka çocukları olup olmadığını sorarak, bir bağış yapacaksa hepsine aynı şekilde davranmasını tavsiye buyurdu Böyle yapıp âdil davranmadıkça kendisine şahitlik yapmayacağını da açıkça ortaya koydu. "Ben bir zulme şahitlik yapamam" buyurdu

    İslâm âlimleri bu hadisi dikkate alarak, bir kimse çocuklarından bazısına mal bağışlayıp diğerlerine bir şey vermese bu bağışın câiz olup olmadığını tartışmışlar, bir kısmı bunun câiz olmayacağını söylerken, bir kısmı da câiz olacağını ifade etmişlerdir Tâvus, Atâ İbni Ebî Rebâh, Mücâhid, Urve, İbrahim en-Nehaî, Şa'bî ve Zâhirî mezhebi uleması bunun câiz olmayacağı kanaatindedirler Çünkü Peygamberimiz Beşîr'e "Onu geri al" demiştir Buna karşılık Sevrî, Leys İbni Sa'd, Ebû Hanîfe, Ebû Yûsuf, İmam Muhammed, İmam Şâfiî ve bir rivayete göre Ahmed İbni Hanbel bu bağışın câiz olduğunu söylemişlerdir

    Onlara göre hadisteki "Geri al" emri vücub için değil, fazilet ve ihsan kabilinden bir emirdir Bazı âlimler, bir babanın bütün çocuklarını eşit tutması farzdır, demişler ve bu hadisi delil göstermişlerdir Ulemânın büyük çoğunluğuna göre, çocuklar arasında eşitliğe riayet farz değil, müstehaptır Çocukların erkek ve kız olmaları arasında bir fark gözetilmemiştir Ancak bir babaya yakışan, fevkalâde zaruret olmadıkça bütün çocuklarına eşit davranmaktır Çünkü ayrıcalıklı bir davranış aile içindeki düzeni bozar, sevgi ve muhabbeti noksanlaştırır ve münakaşalara sebep olur

    Hadisten Öğrendiklerimiz

    1 Bir babanın miras ve bağış hususunda bütün çocuklarına eşit davranması müstehaptır

    2 Baba bir çocuğuna yaptığı bağıştan dönebilir

    3 Kardeşler arasında sevgisizlik ve münakaşaya sebep olacak tavır ve davranışlardan sakınmak gerekir

    4 Mübah olmayan hususlarda şahitliği üstlenmek mekruhtur

    5 Hibede şahit tutmak vâcip değil, câizdir


    Riyazüs Salihin



    www.islamseli.net adresinden alınmıştır.

+ Yorum Gönder