Konusunu Oylayın.: Şafilerde kefaret ne olarak verilir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Şafilerde kefaret ne olarak verilir?
  1. 26.Ağustos.2010, 14:13
    1
    Misafir

    Şafilerde kefaret ne olarak verilir?






    Şafilerde kefaret ne olarak verilir? Mumsema şafilerde kefaret ne olarak verilir


  2. 26.Ağustos.2010, 14:13
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 21.Haziran.2013, 20:53
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,581
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Şafilerde kefaret ne olarak verilir?




    Şafii mezhebinde Yemin Kefareti Nasıl Verilir?

    Yemin kefareti, on fakiri doyurmak veya giydirmek ya da bir köleyi hürri*yetine kavuşturmaktır. Bu üçü arasındaki sıraya uymak zorunlu değildir. An*cak bu sayılanlardan birini yapma gücüne sahip olmayan kişinin, üç gün oruç tutması gerekir.

    Yemin kefareti olarak yiyecek vermede şu hususlar göz önünde bulundu rulmalıdır:

    1. On fakirin her birine 1 müd/avuç (yaklaşık 600 gr.) yiyecek verilmelidir.

    2. Kefaret olarak verilen yiyecek, kefaret veren kişinin bulunduğu belde halkının çoğunlukla tüketmekte olduğu yiyeceklerden olmalıdır. Kefaret veren kişi, bu yiyeceği kendi adına da verse, başkasının adına da verse, bu nitelik*teki bir yiyecek maddesini vermelidir.

    3. On fakirin her birine tam 1 müd/avuç yiyecek maddesi verilmelidir. 10 müd yiyeceği on bir fakire paylaştırmak ya da beş fakire giyecek, beş fakire de yiyecek vermek durumunda verilen bu kefaret geçerli olmaz.Yemin kefareti olarak fakirlere giyecek verme durumunda, verilen giye*ceklerin pantolon, gömlek, sarık, başörtüsü ve ihram gibi giyilmesi âdet olan ve giysi olarak adlandınlabilen şeyler olması şarttır. Bu giysilerden on tane alıp on fakire dağıtmak yeterli olur. Meselâ eldiven, ayakkabı, kuşak veya tak*kenin verilmesi yeterli olmaz. Verilen giysinin, kendisinden yararlanılabilecek derecede sağlam ve dayanıklı olması şart, fakat yeni olması şart değildir. Yıp-ranmamış olmak kaydıyla giyilmiş, hatta yıkanmış olsa bile kefaret olarak ve*rilmesi yeterli olur.Yemin kefareti vermede insanların örf, âdet, zaman, mekân ve yaşantı farklılıklarını göz önünde bulundurmakta yarar vardır. Sırf kitaplardaki nakille*re dayanarak herkese aynı hükmü uygulamakla hem İslâm'a hem de müslü-manlara haksızlık yapılmış olur. Sırf kitaplarda yazıyor diye aynı tıbbî tedavi yöntemini farklı bölgelerde yaşayan farklı tabiatlara sahip insanlara ayırım gözetmeksizin uygulamak nasıl başarılı sonuçlar getirmezse, dinî hükümleri de bu farklılıkları görmezden gelerek herkese aynı şekilde uygulamak, dinimize karşı büyük bir cinayet olur. (İbn Kayyim, (İ'lâmü'l-Muvakkıîn, 3/66.)



    Kefaret için köle azat etmeye gelince, azat edilecek kölenin mümin olma*sı şarttır. Ancak zamanımızda kölelik müessesesi yaşamadığından, kefaret*lerde köle azat etme hükmünün uygulanmasına imkân kalmamıştır.Ömrünün çoğu zamanında kendisinin ve bakmakla yükümlü olduğu kim*selerin yeterli azığından fazla bir şeye sahip olmaması nedeniyle yiyecek ve*ya giyecek vermekten ya da köle azat etmekten âciz olan kişi, nisab miktarı mala sahip olsa bile kefaret olarak üç gün oruç tutar. Çünkü nisab miktarı mal, gerek kendisinin, gerek bakmakla yükümlü olduğu kimselerin ömürlerinin ço*ğu zamanında kendileri için yeterli olmayabilir.Bu orucu tutarken, kefaret orucu olduğuna niyet etmek şarttır. Ama peş peşe tutulması, kuvvetli görüşe göre şart değildir.

    Hanefî mezhebine göre ise bu orucun peş peşe tutulması şarttır.


  4. 21.Haziran.2013, 20:53
    2
    Moderatör



    Şafii mezhebinde Yemin Kefareti Nasıl Verilir?

    Yemin kefareti, on fakiri doyurmak veya giydirmek ya da bir köleyi hürri*yetine kavuşturmaktır. Bu üçü arasındaki sıraya uymak zorunlu değildir. An*cak bu sayılanlardan birini yapma gücüne sahip olmayan kişinin, üç gün oruç tutması gerekir.

    Yemin kefareti olarak yiyecek vermede şu hususlar göz önünde bulundu rulmalıdır:

    1. On fakirin her birine 1 müd/avuç (yaklaşık 600 gr.) yiyecek verilmelidir.

    2. Kefaret olarak verilen yiyecek, kefaret veren kişinin bulunduğu belde halkının çoğunlukla tüketmekte olduğu yiyeceklerden olmalıdır. Kefaret veren kişi, bu yiyeceği kendi adına da verse, başkasının adına da verse, bu nitelik*teki bir yiyecek maddesini vermelidir.

    3. On fakirin her birine tam 1 müd/avuç yiyecek maddesi verilmelidir. 10 müd yiyeceği on bir fakire paylaştırmak ya da beş fakire giyecek, beş fakire de yiyecek vermek durumunda verilen bu kefaret geçerli olmaz.Yemin kefareti olarak fakirlere giyecek verme durumunda, verilen giye*ceklerin pantolon, gömlek, sarık, başörtüsü ve ihram gibi giyilmesi âdet olan ve giysi olarak adlandınlabilen şeyler olması şarttır. Bu giysilerden on tane alıp on fakire dağıtmak yeterli olur. Meselâ eldiven, ayakkabı, kuşak veya tak*kenin verilmesi yeterli olmaz. Verilen giysinin, kendisinden yararlanılabilecek derecede sağlam ve dayanıklı olması şart, fakat yeni olması şart değildir. Yıp-ranmamış olmak kaydıyla giyilmiş, hatta yıkanmış olsa bile kefaret olarak ve*rilmesi yeterli olur.Yemin kefareti vermede insanların örf, âdet, zaman, mekân ve yaşantı farklılıklarını göz önünde bulundurmakta yarar vardır. Sırf kitaplardaki nakille*re dayanarak herkese aynı hükmü uygulamakla hem İslâm'a hem de müslü-manlara haksızlık yapılmış olur. Sırf kitaplarda yazıyor diye aynı tıbbî tedavi yöntemini farklı bölgelerde yaşayan farklı tabiatlara sahip insanlara ayırım gözetmeksizin uygulamak nasıl başarılı sonuçlar getirmezse, dinî hükümleri de bu farklılıkları görmezden gelerek herkese aynı şekilde uygulamak, dinimize karşı büyük bir cinayet olur. (İbn Kayyim, (İ'lâmü'l-Muvakkıîn, 3/66.)



    Kefaret için köle azat etmeye gelince, azat edilecek kölenin mümin olma*sı şarttır. Ancak zamanımızda kölelik müessesesi yaşamadığından, kefaret*lerde köle azat etme hükmünün uygulanmasına imkân kalmamıştır.Ömrünün çoğu zamanında kendisinin ve bakmakla yükümlü olduğu kim*selerin yeterli azığından fazla bir şeye sahip olmaması nedeniyle yiyecek ve*ya giyecek vermekten ya da köle azat etmekten âciz olan kişi, nisab miktarı mala sahip olsa bile kefaret olarak üç gün oruç tutar. Çünkü nisab miktarı mal, gerek kendisinin, gerek bakmakla yükümlü olduğu kimselerin ömürlerinin ço*ğu zamanında kendileri için yeterli olmayabilir.Bu orucu tutarken, kefaret orucu olduğuna niyet etmek şarttır. Ama peş peşe tutulması, kuvvetli görüşe göre şart değildir.

    Hanefî mezhebine göre ise bu orucun peş peşe tutulması şarttır.





+ Yorum Gönder