Konusunu Oylayın.: Teşehhüd ve parmağı kaldırmak hakkında

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Teşehhüd ve parmağı kaldırmak hakkında
  1. 28.Temmuz.2010, 09:03
    1
    Misafir

    Teşehhüd ve parmağı kaldırmak hakkında






    Teşehhüd ve parmağı kaldırmak hakkında Mumsema "Şehadet esnasında (Lâ İlahe) derken parmağı kaldırmak ve (İllallah) derken indirmek gerekir Diğer parmak bükülür, başparmak ile orta parmak halkalanır Bir çok kimseler bu sünneti yapamazlar Bu sebeple terkini uygun görenler de vardır Fakat sünnet olduğu da unutulmamalıdır."
    deniyor, lakin aklima takilan bir soru var. Arapca'da 'La ilahe' demek hasa 'Allah yok' demek, ve biz burada parmagimizi kaldirarak buna sahitlik etmis olmuyor muyuz? 'La ilahe illallah' derken parmagin kaldirilmasi daha dogru degil mi?


  2. 28.Temmuz.2010, 09:03
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    "Şehadet esnasında (Lâ İlahe) derken parmağı kaldırmak ve (İllallah) derken indirmek gerekir Diğer parmak bükülür, başparmak ile orta parmak halkalanır Bir çok kimseler bu sünneti yapamazlar Bu sebeple terkini uygun görenler de vardır Fakat sünnet olduğu da unutulmamalıdır."
    deniyor, lakin aklima takilan bir soru var. Arapca'da 'La ilahe' demek hasa 'Allah yok' demek, ve biz burada parmagimizi kaldirarak buna sahitlik etmis olmuyor muyuz? 'La ilahe illallah' derken parmagin kaldirilmasi daha dogru degil mi?


    Benzer Konular

    - Teşehhüdde parmak kaldırmak hakkında bilgi verir misiniz?

    - Teşehhüd Ne Demektir?

    - Ettehiyyatü okurken baş parmağı kaldırmak

    - Tahiyyatta işaret parmağı kaldırmak

    - Namaz kılarken işaret parmağı kaldırmak

  3. 28.Temmuz.2010, 09:35
    2
    Şema
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Mart.2007
    Üye No: 123
    Mesaj Sayısı: 9,332
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 103

    --->: Teşehhud hakkinda




    Alıntı
    'La ilahe illallah' derken parmagin kaldirilmasi daha dogru degil mi?
    bu imam şafinin görüşüdür. diğeri ise imamı azamın.
    her iki imamın delilleri var.
    ______________________

    Hz. Abdullah b. Ömer anlatıyor: Hz. Peygamber(a.s.m) –teşehüdde /tehiyatta- oturduğu zaman, sol elini sol dizinin üstüne, sağ elini de sağ dizinin üstüne koyardı, elini elli üç rakamı oluşturacak şekilde(yani üç parmağını kapalı, büyük baş parmağının ucunu, açık olarak bırakılan şahadet parmağının ikinci mafsal/boğumuna yapıştırmak suretiyle) düğümlerdi ve şahadet parmağıyla da (şahadetlerde, havaya kaldırarak) işaret ederdi”

    (Müslim, Mesacid, 113).

    GENİŞ BİLGİ İÇİN TIKLA: Teşehhüdde parmaklar nasıl tutulmalıdır?


  4. 28.Temmuz.2010, 09:35
    2
    Moderatör



    Alıntı
    'La ilahe illallah' derken parmagin kaldirilmasi daha dogru degil mi?
    bu imam şafinin görüşüdür. diğeri ise imamı azamın.
    her iki imamın delilleri var.
    ______________________

    Hz. Abdullah b. Ömer anlatıyor: Hz. Peygamber(a.s.m) –teşehüdde /tehiyatta- oturduğu zaman, sol elini sol dizinin üstüne, sağ elini de sağ dizinin üstüne koyardı, elini elli üç rakamı oluşturacak şekilde(yani üç parmağını kapalı, büyük baş parmağının ucunu, açık olarak bırakılan şahadet parmağının ikinci mafsal/boğumuna yapıştırmak suretiyle) düğümlerdi ve şahadet parmağıyla da (şahadetlerde, havaya kaldırarak) işaret ederdi”

    (Müslim, Mesacid, 113).

    GENİŞ BİLGİ İÇİN TIKLA: Teşehhüdde parmaklar nasıl tutulmalıdır?


  5. 01.Haziran.2011, 05:39
    3
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 7,511
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Cevap: Teşehhud ve parmağı kaldırmak hakkinda

    Hanefilere göre: (1) Namaz kılan kişi teşehhütte sağ elini sağ uyluğu üzerine, sol elini sol uyluğu üzerine koyar ve parmaklarını açar Bu durum aynen iki secde arasındaki oturuş gibidir Parmakların arası az açılır, uçlan dizlerin üzerine konur, fakat en sahih olan görüşe göre, ellerle diz kapakları tutulmaz Mutemed olan görüşe göre, kelime-i şehadet getirirken sağ elin işaret parmağı, "Lâ ilâhe"nin "Lâ"sında kaldırılıp uluhiyetin ispatı sırasında yani "İllallah" derken indirilir ki, bu kaldırma ve indirme işaretleri ile Allah'ın eşinin bulunmadığını teyit edilmiş olsun Oturuşta parmakların hiç biri yumulmaz
    Teşehhüdde parmaklar nasıl tutulmalıdır? Bunlann dayandıklan delil, Sahih-i Müslim'de İbni Zübeyr'den rivayet edilen ve buna delâlet eden bir hadistir Çünkü Müslim'deki rivayette sadece işaret parmağının kaldınlıp indirilmesi ile yetinildiği zikredilmiştir
    Malikilere göre: (2) Teşehhüt durumunda sol el serbest bırakılır ve işaret parmağı ile baş parmak dışında sağ el yumulur Bu parmaklar da küçük parmak, onu takip eden parmak ve orta parmaktır Bu parmakların baş kısmı baş parmağın dibindeki etli kısma bitiştirilip işaret parmağı ile onunla işaret ediliyormuşçasına uzatılır
    Teşehhüdün başından sonuna kadar işaret parmağının vasat bir şekilde sağa sola hareket ettirilmesi menduptur Aşağı yukan tarzında değil Bunun dayandığı delil Vail b Hucr'un rivayet ettiği hadistir Vail, Hz Peygamber (as)'in namaz kılma şeklini anlatırken şöyle diyor: "Sonra oturup sol ayağını yere yatırdı ve sol elinin avuç kısmını uyluğu üzerine ve sol dizi üzerine koydu ve sağ dirseğini sağ uyluğunun hizasına getirdi Sonra parmaklarından ikisini yumarak halka şeklinde yaptı, sonra parmağını kaldırdı ve bu parmağını hareket ettirdiğini gördüm, dua ediyordu"(3-4)
    Şafiî ve Hanbelîlere göre: (5) Birinci ve ikinci teşehhütte otururken ellerin iki uyluk üzerine konulması sünnettir Şâfiilere göre, kişi sol elini açıp parmaklarını birbirine bitiştirir Öyle ki, parmakların uçları diz kapakları ile eşit bir duruma gelmelidir, yine parmakların uç kısmı bütünü ile kıbleye karşı yöneltilmiş ve parmaklann arası açık olmamalıdır Çünkü parmakların arasını açık tutmak baş parmağın kıbleden çevrilmesine yol açar
    Şâfiilere göre teşehhütte oturan kişi sağ elini sağ uyluğu üzerine kor ve elin küçük parmağı ile onun yanındakini ve orta parmağını yumar Hanbebîlere göre ise, baş parmağını orta parmağı ile birlikte halka yapar
    Sonra işaret parmağı ile işaret ederek "İllallah" sözünde parmağı kaldırır, fakat sağa sola hareket ettirmez Hz Peygamber (as) böyle yapmıştır Devamlı olarak da yukarıda İbni Zübeyr'in rivayetinde geçtiği üzere parmağına bakar
    Şafii ve Hanbelilerde azhar olan görüşe göre oturan kişi teşehhütte baş parmağını işaret parmağına bitiştirir Bunun şekli 53 rakamı gibi olur Baş parmağı elinin altına avuç içine almak suretiyle bu rakam görünümü temin edilir Eğer baş parmak ile işaret parmağını birlikte salıverirse yahut orta parmağın üzerinde ikisini yumarsa yahut başları ile ikisi arasında halka yaparsa yahut orta parmakların ucunu baş parmağına bağlarsa sünneti yerine getirmiş olur Çünkü bütün bunlarla ilgili hadisler gelmiştir Fakat birincisi daha faziletlidir Nitekim Şâfiflerde bu görüşü benimsemişlerdir Çünkü ravileri daha fakih kimselerdir

    Şâfiiler ve Hanbelilerin bu meselede dayandıklan delil İbni Ömer'in rivayet ettiği hadistir: "Hz Peygamber (as) sağ elini sağ dizi üzerine koyup elli üç sayısı şeklinde parmaklarını yumdu ve işaret parmağı ile işarette bulundu" (6) Parmaklan hareket ettirmemesi gerektiğinin delili Abdullah b Zübeyr'in rivayet ettiği şu hadistir: "Hz Peygamber (as) dua ettiği zaman parmağı ile işaret eder ve parmağını hareket ettirmezdi"(7) Sa'd b Ebu Vakkas'ın rivayetinde ise şöyle buyurulmaktadır: "Ben parmaklarımla dua ederken Hz Peygamber (as) bana uğradı, ve "ehad, ehad" diyerek işaret parmağı ile işarette bulundu" (8)
    __________________________________
    1- ed-Dürrü't-Muhtâr, I,474,231 - Neylü'l-Evtâr, II, 283
    2- eş-Şerhu's-Sağır, I, 330
    3- Beyhaki şöyle dedi: Hareket ettirmekten maksadının onunla işaret etmek olması muhtemeldir Hareketinin tekrarlanması değil Dolayısıyla bu şekilde İbni Zübeyr'in rivayeti ve Ahmed, Ebu Dâvud, Neseî ve İbni Hıbban nezdindeki şu sözler arasında çelişki meydana gelmemektedir "Hz Peygamber (as) işaret parmağı ile işaret eder, onu hareket ettirmez, gözü bu parmağından öteye geçmezdi" Neylü't-Evtâr, II, 283
    4- Bu hadisi Ahmed, Neseî, Ebu Dâvud, İbni Mace, İbni Huzeyme ve Beyhaki rivayet etmişlerdir (Neylü't-Evtâr, II, 283) Beyhaki İbni Ömer'den zayıf bir hadis rivayet etmiştir: "Namazda parmakları hareket ettirmek, şeytana korku vermektir"
    5- Muğnİ'l-Muktâc, 1172 vd Haşiyetü'l-Bacuri, 1,177, el-Muğnî, I, 534
    6- Bu hadisi Muslim rivayet etmiştir Bu keyfiyetin elli üç olması bazı hesapçılara göredir Çokları bu şekle 59 adını vermektedirler Fakihler haberin lafzına dayanarak elli üç manasını tercih etmişler-dir
    7- Ahmed, Ebu Dâvud, Nesei ve İbni Mace rivayet etmişlerdir
    8- Bu hadisi Nesei rivayet etmiştir

    İslam Fıkhı, Vehbe Zuhayli, c II, s 39-40


  6. 01.Haziran.2011, 05:39
    3
    Üye
    Hanefilere göre: (1) Namaz kılan kişi teşehhütte sağ elini sağ uyluğu üzerine, sol elini sol uyluğu üzerine koyar ve parmaklarını açar Bu durum aynen iki secde arasındaki oturuş gibidir Parmakların arası az açılır, uçlan dizlerin üzerine konur, fakat en sahih olan görüşe göre, ellerle diz kapakları tutulmaz Mutemed olan görüşe göre, kelime-i şehadet getirirken sağ elin işaret parmağı, "Lâ ilâhe"nin "Lâ"sında kaldırılıp uluhiyetin ispatı sırasında yani "İllallah" derken indirilir ki, bu kaldırma ve indirme işaretleri ile Allah'ın eşinin bulunmadığını teyit edilmiş olsun Oturuşta parmakların hiç biri yumulmaz
    Teşehhüdde parmaklar nasıl tutulmalıdır? Bunlann dayandıklan delil, Sahih-i Müslim'de İbni Zübeyr'den rivayet edilen ve buna delâlet eden bir hadistir Çünkü Müslim'deki rivayette sadece işaret parmağının kaldınlıp indirilmesi ile yetinildiği zikredilmiştir
    Malikilere göre: (2) Teşehhüt durumunda sol el serbest bırakılır ve işaret parmağı ile baş parmak dışında sağ el yumulur Bu parmaklar da küçük parmak, onu takip eden parmak ve orta parmaktır Bu parmakların baş kısmı baş parmağın dibindeki etli kısma bitiştirilip işaret parmağı ile onunla işaret ediliyormuşçasına uzatılır
    Teşehhüdün başından sonuna kadar işaret parmağının vasat bir şekilde sağa sola hareket ettirilmesi menduptur Aşağı yukan tarzında değil Bunun dayandığı delil Vail b Hucr'un rivayet ettiği hadistir Vail, Hz Peygamber (as)'in namaz kılma şeklini anlatırken şöyle diyor: "Sonra oturup sol ayağını yere yatırdı ve sol elinin avuç kısmını uyluğu üzerine ve sol dizi üzerine koydu ve sağ dirseğini sağ uyluğunun hizasına getirdi Sonra parmaklarından ikisini yumarak halka şeklinde yaptı, sonra parmağını kaldırdı ve bu parmağını hareket ettirdiğini gördüm, dua ediyordu"(3-4)
    Şafiî ve Hanbelîlere göre: (5) Birinci ve ikinci teşehhütte otururken ellerin iki uyluk üzerine konulması sünnettir Şâfiilere göre, kişi sol elini açıp parmaklarını birbirine bitiştirir Öyle ki, parmakların uçları diz kapakları ile eşit bir duruma gelmelidir, yine parmakların uç kısmı bütünü ile kıbleye karşı yöneltilmiş ve parmaklann arası açık olmamalıdır Çünkü parmakların arasını açık tutmak baş parmağın kıbleden çevrilmesine yol açar
    Şâfiilere göre teşehhütte oturan kişi sağ elini sağ uyluğu üzerine kor ve elin küçük parmağı ile onun yanındakini ve orta parmağını yumar Hanbebîlere göre ise, baş parmağını orta parmağı ile birlikte halka yapar
    Sonra işaret parmağı ile işaret ederek "İllallah" sözünde parmağı kaldırır, fakat sağa sola hareket ettirmez Hz Peygamber (as) böyle yapmıştır Devamlı olarak da yukarıda İbni Zübeyr'in rivayetinde geçtiği üzere parmağına bakar
    Şafii ve Hanbelilerde azhar olan görüşe göre oturan kişi teşehhütte baş parmağını işaret parmağına bitiştirir Bunun şekli 53 rakamı gibi olur Baş parmağı elinin altına avuç içine almak suretiyle bu rakam görünümü temin edilir Eğer baş parmak ile işaret parmağını birlikte salıverirse yahut orta parmağın üzerinde ikisini yumarsa yahut başları ile ikisi arasında halka yaparsa yahut orta parmakların ucunu baş parmağına bağlarsa sünneti yerine getirmiş olur Çünkü bütün bunlarla ilgili hadisler gelmiştir Fakat birincisi daha faziletlidir Nitekim Şâfiflerde bu görüşü benimsemişlerdir Çünkü ravileri daha fakih kimselerdir

    Şâfiiler ve Hanbelilerin bu meselede dayandıklan delil İbni Ömer'in rivayet ettiği hadistir: "Hz Peygamber (as) sağ elini sağ dizi üzerine koyup elli üç sayısı şeklinde parmaklarını yumdu ve işaret parmağı ile işarette bulundu" (6) Parmaklan hareket ettirmemesi gerektiğinin delili Abdullah b Zübeyr'in rivayet ettiği şu hadistir: "Hz Peygamber (as) dua ettiği zaman parmağı ile işaret eder ve parmağını hareket ettirmezdi"(7) Sa'd b Ebu Vakkas'ın rivayetinde ise şöyle buyurulmaktadır: "Ben parmaklarımla dua ederken Hz Peygamber (as) bana uğradı, ve "ehad, ehad" diyerek işaret parmağı ile işarette bulundu" (8)
    __________________________________
    1- ed-Dürrü't-Muhtâr, I,474,231 - Neylü'l-Evtâr, II, 283
    2- eş-Şerhu's-Sağır, I, 330
    3- Beyhaki şöyle dedi: Hareket ettirmekten maksadının onunla işaret etmek olması muhtemeldir Hareketinin tekrarlanması değil Dolayısıyla bu şekilde İbni Zübeyr'in rivayeti ve Ahmed, Ebu Dâvud, Neseî ve İbni Hıbban nezdindeki şu sözler arasında çelişki meydana gelmemektedir "Hz Peygamber (as) işaret parmağı ile işaret eder, onu hareket ettirmez, gözü bu parmağından öteye geçmezdi" Neylü't-Evtâr, II, 283
    4- Bu hadisi Ahmed, Neseî, Ebu Dâvud, İbni Mace, İbni Huzeyme ve Beyhaki rivayet etmişlerdir (Neylü't-Evtâr, II, 283) Beyhaki İbni Ömer'den zayıf bir hadis rivayet etmiştir: "Namazda parmakları hareket ettirmek, şeytana korku vermektir"
    5- Muğnİ'l-Muktâc, 1172 vd Haşiyetü'l-Bacuri, 1,177, el-Muğnî, I, 534
    6- Bu hadisi Muslim rivayet etmiştir Bu keyfiyetin elli üç olması bazı hesapçılara göredir Çokları bu şekle 59 adını vermektedirler Fakihler haberin lafzına dayanarak elli üç manasını tercih etmişler-dir
    7- Ahmed, Ebu Dâvud, Nesei ve İbni Mace rivayet etmişlerdir
    8- Bu hadisi Nesei rivayet etmiştir

    İslam Fıkhı, Vehbe Zuhayli, c II, s 39-40





+ Yorum Gönder