Konusunu Oylayın.: Çarşaf islam emri mi?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Çarşaf islam emri mi?
  1. 22.Temmuz.2010, 15:17
    1
    Misafir

    Çarşaf islam emri mi?

  2. 22.Temmuz.2010, 18:46
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,654
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 336
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    --->: Çarşaf islam emri mi?




    Alıntı
    kapanmak örtünmek dinimizin emri ama çarşaf arap kültüründe değil mi bilgilendirirseniz sevinirim
    Çarşaf islami bir emir değil tavsiyedir.
    Sahabe eşlerinin çarşaf giydikleri sabittir.
    Siyah ve bol elbise, haram bakışları geri çevirir.
    Alıntı
    Çarşafla mı yoksa manto (pardesü) ile mi tesettür sağlanmış olur?

    Soru

    sitenizde cilbabın bir karşılığınında çarşaf olduğu ve Allah'ın tesettür emrine uymak için giyilen dış örtünün Kur'an-ı Kerîm'deki adı olduğunu okudum. "Ey Peygamber! hanımlarına, kızlarına ve müminlerin hanımlarına söyle, dışarı çıkarken üstlerine cilbablarını alsınlar. Bu, onların tanınmasını ve bundan dolayı incitilmemelerini sağlar" ayeti kerimeye göre mümin hanımların dış kıyafeti çarşafmı olmalıdır? aksi takdirde diğer kıyafetlerle (pardesü, tunik vs.) tanınmaktadır.
    Cevap

    Değerli Kardeşimiz;


    Bizim anlayabildiğimiz kadarıyla İslâm’da elbisenin ismi ve resmi mühim değildir. Mühim olan vasfıdır. Yâni, el yüz dışındaki bütün bedeni örtüyor mu, vücut hatlarını belli etmeyecek genişlik ve uzunlukta bedeni kaplıyor mu? Aranan vasıf budur.

    Bir elbise böyle ise, yâni eşarp saçın telini dahi göstermiyor, manto vücudun hatlarını dahi gizliyor, kalın çoraplar diz üstlerine kadar çıkıp teni kapatıyorsa farz olan giyim hâsıl olmuştur. Siz bunun adına ne derseniz deyin.

    İşte bu giyim bir (fetva) gereğidir. Yâni mecburi olan kısımdır.

    Ayrıca bu giyimin üzerine bir de çarşaf ilâve eden olursa, elbette bu da bir (takvâ) gereğidir, tebrike şayân bir titizliktir. Kendini bütünüyle gizlemektir.
    Ne var ki (fetva) mecburi, (takvâ) ihtiyarî olduğundan çarşafa herkesi zorlamamız mümkün değildir. İlgi duyanlar, gönülden alâka hissedenler tercih eder, istemeyenlere ısrar olunmaz. Zira takvâsını zorlamak, bazan fetvasını da kayba sebeb oluyor, başka mahzurlar da tevlid edebiliyor.
    Hem fetva gereği olan giyime herkes alâka duyabilir. Ama, henüz fetvayı göze alamayanlara takvâyı gösterecek olursak büsbütün zorlanır, iyice alâkasızlığa sebeb olabilir.

    Demek ki, geniş bir eşarp, vücud hatlarını belli etmeyecek bolluk ve uzunlukta bir manto, yahut pardesü, kalınca çorap, topukları kapalı ayakkabı, (fetva) gereği olan bir tesettürü temin etmektedir. Bunu hemen herkes benimseyip tatbik edebilir. Bunun yanında ayrıca çarşafa da alâka duyup ilâve etmek, bir takvâ gereği olduğundan itirazı mümkün olmayan yüce bir fazilettir. Ancak ısrarla değil, sevdirmekle, içinden ilgi duymakla hâsıl olacak bir tercihtir bu.
    En iyi, iyinin de icrasına mani oluyor bazan. O takdirde pişmanlık zuhur ediyor, keşke sadece iyiyi yapsaydık da, en iyiyi sonraya bıraksaydık denebiliyor.

    Ayrıca bugün muhafazakâr giyimi sevdirmek zorunda olduğumuz da bir vakıadır. Çarşaf gibi nihaî noktaya herkes talip olamaz. Ancak güzel bir manto, yahut zarif bir pardesü, geniş ve zarif baş örtüsü, kalın ve sağlam bir çorap, hemen her hanımefendinin dikkatini çekip alâka duymasına sebeb olabilir. Giyenler bunun içinde çevrenin baskısına mâruz kalmayacakları gibi, görenlerin de imrenme ve gıbtalarına sebeb olabilir. Böylece muhafazakâr giyimin lehte bir örneği verilmiş olunur, aleyhte bir manzara bahismevzu olmaz. Nasibi olanların da böyle bir giyim içinde olmanın huzur ve saadet getireceğine aklı keser. Tercih ettiği bu fetva gereğinde huzur bulduktan sonra, takvâ gereği düşünülebilir, içinden duyacağı alâkayla tekamül bahismevzu olabilir.

    Şurası bir gerçektir ki, bugün kim gibi giyinip, kim gibi yaşayacağını bilemez hale gelmiş mütereddid ve mütehayyirler pek çoktur. Onlara güzel örnek olmak, beğenecekleri bir giyim içinde görünmek, İslâm’ın emrini tatbik edebilecekleri hissini vermek çok mühim bir hizmet ve irşadî bir fazilettir. Yâni muhafazakâr giyimli bir hanımefendi böyle mütereddid ve mütehayyirlere birer vaiz ve mürşiddirler. Sevimli giyimleriyle onlara örnek oluyor, ikaz ve tembihte bulunmuş oluyorlar. Nasibi olanlar bu makul ve mantıkî giyimden nasiblerini alır, duymaları gereken alâkayı hissedebilirler. Yeter ki muhafazakâr giyimli hanımefendilerimiz örnekliklerini güzelce yapsınlar, giyimi çirkin ve kötü göstermekten uzak bir temizlik ve zarafette bulunsunlar.

    Peygamberimizin hadisinden aldığımız şu ölçü tesettürlü hanımlarımıza pek güzel ikaz ve irşadda bulunmaktadır:

    — İyi giyimin örneğini verip yayılmasına sebeb olan hanımlar sebeb olduklarının sevabına lâyık olmaktalar. Kötü giyimin örneğini verip yayılmasına sebeb olan hanımlar da kötü giyimin vebaline mâruz kalmaktalar.

    Demek ki, asıl mes’ele, iyi giyim örneği verip, sevaba lâyık olmak; kötü giyimin örneğine bürünüp de günaha sebeb olmaktan uzak kalmaktır.


    Ahmed Şahin



  3. 22.Temmuz.2010, 18:46
    2
    Moderatör



    Alıntı
    kapanmak örtünmek dinimizin emri ama çarşaf arap kültüründe değil mi bilgilendirirseniz sevinirim
    Çarşaf islami bir emir değil tavsiyedir.
    Sahabe eşlerinin çarşaf giydikleri sabittir.
    Siyah ve bol elbise, haram bakışları geri çevirir.
    Alıntı
    Çarşafla mı yoksa manto (pardesü) ile mi tesettür sağlanmış olur?

    Soru

    sitenizde cilbabın bir karşılığınında çarşaf olduğu ve Allah'ın tesettür emrine uymak için giyilen dış örtünün Kur'an-ı Kerîm'deki adı olduğunu okudum. "Ey Peygamber! hanımlarına, kızlarına ve müminlerin hanımlarına söyle, dışarı çıkarken üstlerine cilbablarını alsınlar. Bu, onların tanınmasını ve bundan dolayı incitilmemelerini sağlar" ayeti kerimeye göre mümin hanımların dış kıyafeti çarşafmı olmalıdır? aksi takdirde diğer kıyafetlerle (pardesü, tunik vs.) tanınmaktadır.
    Cevap

    Değerli Kardeşimiz;


    Bizim anlayabildiğimiz kadarıyla İslâm’da elbisenin ismi ve resmi mühim değildir. Mühim olan vasfıdır. Yâni, el yüz dışındaki bütün bedeni örtüyor mu, vücut hatlarını belli etmeyecek genişlik ve uzunlukta bedeni kaplıyor mu? Aranan vasıf budur.

    Bir elbise böyle ise, yâni eşarp saçın telini dahi göstermiyor, manto vücudun hatlarını dahi gizliyor, kalın çoraplar diz üstlerine kadar çıkıp teni kapatıyorsa farz olan giyim hâsıl olmuştur. Siz bunun adına ne derseniz deyin.

    İşte bu giyim bir (fetva) gereğidir. Yâni mecburi olan kısımdır.

    Ayrıca bu giyimin üzerine bir de çarşaf ilâve eden olursa, elbette bu da bir (takvâ) gereğidir, tebrike şayân bir titizliktir. Kendini bütünüyle gizlemektir.
    Ne var ki (fetva) mecburi, (takvâ) ihtiyarî olduğundan çarşafa herkesi zorlamamız mümkün değildir. İlgi duyanlar, gönülden alâka hissedenler tercih eder, istemeyenlere ısrar olunmaz. Zira takvâsını zorlamak, bazan fetvasını da kayba sebeb oluyor, başka mahzurlar da tevlid edebiliyor.
    Hem fetva gereği olan giyime herkes alâka duyabilir. Ama, henüz fetvayı göze alamayanlara takvâyı gösterecek olursak büsbütün zorlanır, iyice alâkasızlığa sebeb olabilir.

    Demek ki, geniş bir eşarp, vücud hatlarını belli etmeyecek bolluk ve uzunlukta bir manto, yahut pardesü, kalınca çorap, topukları kapalı ayakkabı, (fetva) gereği olan bir tesettürü temin etmektedir. Bunu hemen herkes benimseyip tatbik edebilir. Bunun yanında ayrıca çarşafa da alâka duyup ilâve etmek, bir takvâ gereği olduğundan itirazı mümkün olmayan yüce bir fazilettir. Ancak ısrarla değil, sevdirmekle, içinden ilgi duymakla hâsıl olacak bir tercihtir bu.
    En iyi, iyinin de icrasına mani oluyor bazan. O takdirde pişmanlık zuhur ediyor, keşke sadece iyiyi yapsaydık da, en iyiyi sonraya bıraksaydık denebiliyor.

    Ayrıca bugün muhafazakâr giyimi sevdirmek zorunda olduğumuz da bir vakıadır. Çarşaf gibi nihaî noktaya herkes talip olamaz. Ancak güzel bir manto, yahut zarif bir pardesü, geniş ve zarif baş örtüsü, kalın ve sağlam bir çorap, hemen her hanımefendinin dikkatini çekip alâka duymasına sebeb olabilir. Giyenler bunun içinde çevrenin baskısına mâruz kalmayacakları gibi, görenlerin de imrenme ve gıbtalarına sebeb olabilir. Böylece muhafazakâr giyimin lehte bir örneği verilmiş olunur, aleyhte bir manzara bahismevzu olmaz. Nasibi olanların da böyle bir giyim içinde olmanın huzur ve saadet getireceğine aklı keser. Tercih ettiği bu fetva gereğinde huzur bulduktan sonra, takvâ gereği düşünülebilir, içinden duyacağı alâkayla tekamül bahismevzu olabilir.

    Şurası bir gerçektir ki, bugün kim gibi giyinip, kim gibi yaşayacağını bilemez hale gelmiş mütereddid ve mütehayyirler pek çoktur. Onlara güzel örnek olmak, beğenecekleri bir giyim içinde görünmek, İslâm’ın emrini tatbik edebilecekleri hissini vermek çok mühim bir hizmet ve irşadî bir fazilettir. Yâni muhafazakâr giyimli bir hanımefendi böyle mütereddid ve mütehayyirlere birer vaiz ve mürşiddirler. Sevimli giyimleriyle onlara örnek oluyor, ikaz ve tembihte bulunmuş oluyorlar. Nasibi olanlar bu makul ve mantıkî giyimden nasiblerini alır, duymaları gereken alâkayı hissedebilirler. Yeter ki muhafazakâr giyimli hanımefendilerimiz örnekliklerini güzelce yapsınlar, giyimi çirkin ve kötü göstermekten uzak bir temizlik ve zarafette bulunsunlar.

    Peygamberimizin hadisinden aldığımız şu ölçü tesettürlü hanımlarımıza pek güzel ikaz ve irşadda bulunmaktadır:

    — İyi giyimin örneğini verip yayılmasına sebeb olan hanımlar sebeb olduklarının sevabına lâyık olmaktalar. Kötü giyimin örneğini verip yayılmasına sebeb olan hanımlar da kötü giyimin vebaline mâruz kalmaktalar.

    Demek ki, asıl mes’ele, iyi giyim örneği verip, sevaba lâyık olmak; kötü giyimin örneğine bürünüp de günaha sebeb olmaktan uzak kalmaktır.


    Ahmed Şahin



  4. 22.Temmuz.2010, 18:47
    3
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,422
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 141
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    --->: Çarşaf islam emri mi?

  5. 22.Temmuz.2010, 19:34
    4
    Rayyan Emir
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 10.Mayıs.2010
    Üye No: 75986
    Mesaj Sayısı: 791
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 11
    Yaş: 37

    --->: Çarşaf islam emri mi?

    sanildiginin aksine carsaf,abaya bir ozgurluktur. bir yerim acildi mi korkusu olmaz rahatliktir, her kiyafete uygun esarp almak gerektirmez israfi onler. ben modernlestirilmis halini guzel buluyorum. o da abaya denilen uzun kollu kuyruklu bol elbise.siyah,kahverengi, iki renk olanlari mevcut. Allah (c.c) fitne fesatsiz ,tertemiz giymek nasip etsin


  6. 22.Temmuz.2010, 19:34
    4
    Devamlı Üye
    sanildiginin aksine carsaf,abaya bir ozgurluktur. bir yerim acildi mi korkusu olmaz rahatliktir, her kiyafete uygun esarp almak gerektirmez israfi onler. ben modernlestirilmis halini guzel buluyorum. o da abaya denilen uzun kollu kuyruklu bol elbise.siyah,kahverengi, iki renk olanlari mevcut. Allah (c.c) fitne fesatsiz ,tertemiz giymek nasip etsin


  7. 22.Temmuz.2010, 19:38
    5
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,422
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 141
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    --->: Çarşaf islam emri mi?

    Alıntı
    Allah (c.c) fitne fesatsiz ,tertemiz giymek nasip etsin
    amin kardeşim amin..
    zira çarşafı giymek,onun hakkını vermek herkesin harcı değil



  8. 22.Temmuz.2010, 19:38
    5
    Hüvel Baki..
    Alıntı
    Allah (c.c) fitne fesatsiz ,tertemiz giymek nasip etsin
    amin kardeşim amin..
    zira çarşafı giymek,onun hakkını vermek herkesin harcı değil



  9. 22.Temmuz.2010, 19:45
    6
    Rayyan Emir
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 10.Mayıs.2010
    Üye No: 75986
    Mesaj Sayısı: 791
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 11
    Yaş: 37

    --->: Çarşaf islam emri mi?

    dogru once kalbi takvayla,tevazuyla giydirmek gerekir ki uzerindeki gelinlik gibi dursun. ne giydiginin anlamini bilmek gerekir ki egreti durmasin. ama bu ulkede zor egerki birgun herkes istedigini giyme ozgurlugune sahip olursa. giyim egitimi verilmeli diyanet tarafindan.. amaci,ne anlattigi, farkli amacla kullanilirsa gunahi anlatilmali tek tek . bilincsiziz vesselam..


  10. 22.Temmuz.2010, 19:45
    6
    Devamlı Üye
    dogru once kalbi takvayla,tevazuyla giydirmek gerekir ki uzerindeki gelinlik gibi dursun. ne giydiginin anlamini bilmek gerekir ki egreti durmasin. ama bu ulkede zor egerki birgun herkes istedigini giyme ozgurlugune sahip olursa. giyim egitimi verilmeli diyanet tarafindan.. amaci,ne anlattigi, farkli amacla kullanilirsa gunahi anlatilmali tek tek . bilincsiziz vesselam..





+ Yorum Gönder