Konusunu Oylayın.: Boşanma Halleri

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Boşanma Halleri
  1. 30.Haziran.2010, 14:28
    1
    Misafir

    Boşanma Halleri






    Boşanma Halleri Mumsema karım babasının evine ziyarete gitmek istiyordu.ben de gidince fazla kalma dedim. o da tebessüm ederek git hiç gelme demeni beklerdim dedi. ben de öfkelenerek tamam git hiç gelme dedim.söyledikten sonra acaba nikahıma zarar mı geldi diye düşündüm. eşim bana o sözü söylemeden önce boşanmak veya niyet etmek aklımın ucundan bile geçmiyordu. bu bir vesvese mi yoksa nikaha zarar geldi mi


  2. 30.Haziran.2010, 14:28
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    karım babasının evine ziyarete gitmek istiyordu.ben de gidince fazla kalma dedim. o da tebessüm ederek git hiç gelme demeni beklerdim dedi. ben de öfkelenerek tamam git hiç gelme dedim.söyledikten sonra acaba nikahıma zarar mı geldi diye düşündüm. eşim bana o sözü söylemeden önce boşanmak veya niyet etmek aklımın ucundan bile geçmiyordu. bu bir vesvese mi yoksa nikaha zarar geldi mi


    Benzer Konular

    - Cennetliklerin halleri

    - Özür halleri

    - Hemzenin halleri

    - Meni Halleri

    - Hayvanların komik halleri

  3. 30.Haziran.2010, 16:11
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,584
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    --->: Boşanma Halleri




    Alıntı
    karım babasının evine ziyarete gitmek istiyordu.ben de gidince fazla kalma dedim. o da tebessüm ederek git hiç gelme demeni beklerdim dedi. ben de öfkelenerek tamam git hiç gelme dedim.söyledikten sonra acaba nikahıma zarar mı geldi diye düşündüm. eşim bana o sözü söylemeden önce boşanmak veya niyet etmek aklımın ucundan bile geçmiyordu. bu bir vesvese mi yoksa nikaha zarar geldi mi
    A) Sarih ve Kinayî Talak


    Sarih boşama, boşamadan başka mânâya gelmeyen bir sözdür. Kinayî boşama İse, boşama mânâsında açık olmayıp boşama mânâsına geldiği gibi başka mânâya da gelen sözdür. Bu bakımdan boşama, sarih ve kinayî olmak üzere ikiye ayrılır.

    A. Sarih Talak


    Sarih boşama, boşamadan başka bir mânâya gelmeyen lafızlardır. Bu da üç kelimedir; talak, firak ve serah. Bu lafızların talak'a delâlet ettikleri kesindir. Çünkü şeriatta bu lafızlar, genellikle bu mânâda kullanılır. Nitekim Kur'an-ı Kerim'de de bu mânâda kullanılmıştır.
    Ey Peygamber! Kadınları boşamak istediğiniz zaman (=tallaktumû) onları (temizlenme) vakitlerinde (ve münasebette bulunmadan) boşamayın. (Talak/1)
    Eğer dünya hayatını ve süsünü istiyorsanız, gelin size boşanma (=serahen) bedellerinizi vereyim ve sizleri güzellikle salayım.
    (Ahzab/28)
    Veya güzellikle onlardan ayrılın (=fârikû).
    (Talak/2)
    Bu kelimelerin tercümesi de sarih talak kabul edilir. Çünkü bu keli­meler o dilde talak mânâsında kullanılmaktadır.

    A/b. Kinayî Talak


    Kinayî boşama, kullanılan lafız boşama mânâsında açık olmayıp boşama mânâsına geldiği gibi, başka bir mânâya da gelen sözle olur. Meselâ enti baliyyetun (sen benden hâlisin), enti beriyyetun (sen benden
    berisin), enti bettetun (aramız ke------), îzhebî haysu şi'te (dilediğin yere git), ilhakı biehlike (ailenin yanına git), habluki ala ğaribiki (yuların omu-zundadır, yani serbestsin), a'zibi (benden uzaklaş), ağrubi (benden ayrıl), enti aleyye haramun (sen bana haramsın) gibi kelimelerin tümünün boşanmaya delâlet etmesi kinaye yoluyladır. Çünkü bu lafızlar, boşanmaya delâlet edebileceği gibi, başka mânâlara da gelir.

    Boşamada Kinayî Lafızları Kullanmanın Meşru Olduğunun Delili


    Kinayî lafzın boşanmaya delâlet etmesinin delili, Hz. Aişe'den rivayet edilen şu hadîstir; "Cevn kızı (Umeyme), Rasûlulİah(a nikâh olunup) hu­zuruna girdirildiği ve Rasûlullah da ona yaklaştığı zaman 'Senden Allah'a sığınırım!' dedi. Bunun üzerine Rasûlullah ona 'Sen şanı büyük olan Allah'a sığındın, artık ailenin yanına git!' buyurdu".[3]
    Hz. Peygamber'in 'ailenin yanma git' demesi, kinaye yoluyla boşamanın meşruiyetine delildir.

    Sarih ve Kinayî Lafızların Hükmü


    Yukarıda anlattıklarımızdan, sarih lafızlarla yapılan boşamanın -boşama niyeti olmasa dahi- kesin olarak tahakkuk ettiği anlaşılmıştır,
    Kinayî lafızlarla boşamaya gelince, -bu tür boşama halk arasında şöhret bulmuş olsa da- onda niyet şarttır. Meselâ boşama niyeti ol­maksızın aleyye'l-haram (benim üzerime haram olsun), enti aleyye haram (sen bana haramsın) gibi lafızlarla boşama gerçekleşmez.
    Tebük gazvesine katılmayan Ka'b b. Mâlik'e Hz. Peygamber, hanımından ayrılması için haber gönderdiğinde Ka'b b. Mâlik gelen ha­berciye (Huzeyme'ye) şöyle sordu:
    - Karımı boşayacak mıyım, yoksa ne yapacağım?
    - Hayır, boşama! Yalnız ondan ayrı dur, hanımına yaklaşma!
    "Bunun üzerine karıma 'Haydi babanın yanına git, Allah bu iş hakkında hükmünü verinceye kadar orada kal' dedim".[4]
    Bu hadîs, boşama niyeti olmadan söylenen kinayî lafızlarla boşanmanın tahakkuk etmediğine delâlet eder.
    Daha sonra Allah Teâlâ Ka'b b. Mâlik ve iki arkadaşını affettiğini bil­dirince, yeni bir nikâha gerek duymaksızın hanımını geri getirmiştir. Ka'b b. Mâlik boşamaya niyet etmediği için 5u sözlerle boşanma go ,-çekleşmemiştir.


  4. 30.Haziran.2010, 16:11
    2
    Moderatör



    Alıntı
    karım babasının evine ziyarete gitmek istiyordu.ben de gidince fazla kalma dedim. o da tebessüm ederek git hiç gelme demeni beklerdim dedi. ben de öfkelenerek tamam git hiç gelme dedim.söyledikten sonra acaba nikahıma zarar mı geldi diye düşündüm. eşim bana o sözü söylemeden önce boşanmak veya niyet etmek aklımın ucundan bile geçmiyordu. bu bir vesvese mi yoksa nikaha zarar geldi mi
    A) Sarih ve Kinayî Talak


    Sarih boşama, boşamadan başka mânâya gelmeyen bir sözdür. Kinayî boşama İse, boşama mânâsında açık olmayıp boşama mânâsına geldiği gibi başka mânâya da gelen sözdür. Bu bakımdan boşama, sarih ve kinayî olmak üzere ikiye ayrılır.

    A. Sarih Talak


    Sarih boşama, boşamadan başka bir mânâya gelmeyen lafızlardır. Bu da üç kelimedir; talak, firak ve serah. Bu lafızların talak'a delâlet ettikleri kesindir. Çünkü şeriatta bu lafızlar, genellikle bu mânâda kullanılır. Nitekim Kur'an-ı Kerim'de de bu mânâda kullanılmıştır.
    Ey Peygamber! Kadınları boşamak istediğiniz zaman (=tallaktumû) onları (temizlenme) vakitlerinde (ve münasebette bulunmadan) boşamayın. (Talak/1)
    Eğer dünya hayatını ve süsünü istiyorsanız, gelin size boşanma (=serahen) bedellerinizi vereyim ve sizleri güzellikle salayım.
    (Ahzab/28)
    Veya güzellikle onlardan ayrılın (=fârikû).
    (Talak/2)
    Bu kelimelerin tercümesi de sarih talak kabul edilir. Çünkü bu keli­meler o dilde talak mânâsında kullanılmaktadır.

    A/b. Kinayî Talak


    Kinayî boşama, kullanılan lafız boşama mânâsında açık olmayıp boşama mânâsına geldiği gibi, başka bir mânâya da gelen sözle olur. Meselâ enti baliyyetun (sen benden hâlisin), enti beriyyetun (sen benden
    berisin), enti bettetun (aramız ke------), îzhebî haysu şi'te (dilediğin yere git), ilhakı biehlike (ailenin yanına git), habluki ala ğaribiki (yuların omu-zundadır, yani serbestsin), a'zibi (benden uzaklaş), ağrubi (benden ayrıl), enti aleyye haramun (sen bana haramsın) gibi kelimelerin tümünün boşanmaya delâlet etmesi kinaye yoluyladır. Çünkü bu lafızlar, boşanmaya delâlet edebileceği gibi, başka mânâlara da gelir.

    Boşamada Kinayî Lafızları Kullanmanın Meşru Olduğunun Delili


    Kinayî lafzın boşanmaya delâlet etmesinin delili, Hz. Aişe'den rivayet edilen şu hadîstir; "Cevn kızı (Umeyme), Rasûlulİah(a nikâh olunup) hu­zuruna girdirildiği ve Rasûlullah da ona yaklaştığı zaman 'Senden Allah'a sığınırım!' dedi. Bunun üzerine Rasûlullah ona 'Sen şanı büyük olan Allah'a sığındın, artık ailenin yanına git!' buyurdu".[3]
    Hz. Peygamber'in 'ailenin yanma git' demesi, kinaye yoluyla boşamanın meşruiyetine delildir.

    Sarih ve Kinayî Lafızların Hükmü


    Yukarıda anlattıklarımızdan, sarih lafızlarla yapılan boşamanın -boşama niyeti olmasa dahi- kesin olarak tahakkuk ettiği anlaşılmıştır,
    Kinayî lafızlarla boşamaya gelince, -bu tür boşama halk arasında şöhret bulmuş olsa da- onda niyet şarttır. Meselâ boşama niyeti ol­maksızın aleyye'l-haram (benim üzerime haram olsun), enti aleyye haram (sen bana haramsın) gibi lafızlarla boşama gerçekleşmez.
    Tebük gazvesine katılmayan Ka'b b. Mâlik'e Hz. Peygamber, hanımından ayrılması için haber gönderdiğinde Ka'b b. Mâlik gelen ha­berciye (Huzeyme'ye) şöyle sordu:
    - Karımı boşayacak mıyım, yoksa ne yapacağım?
    - Hayır, boşama! Yalnız ondan ayrı dur, hanımına yaklaşma!
    "Bunun üzerine karıma 'Haydi babanın yanına git, Allah bu iş hakkında hükmünü verinceye kadar orada kal' dedim".[4]
    Bu hadîs, boşama niyeti olmadan söylenen kinayî lafızlarla boşanmanın tahakkuk etmediğine delâlet eder.
    Daha sonra Allah Teâlâ Ka'b b. Mâlik ve iki arkadaşını affettiğini bil­dirince, yeni bir nikâha gerek duymaksızın hanımını geri getirmiştir. Ka'b b. Mâlik boşamaya niyet etmediği için 5u sözlerle boşanma go ,-çekleşmemiştir.





+ Yorum Gönder