Konusunu Oylayın.: Cahil bir kimsenin işlediği aynı suçu bilginde işlese hangisi daha çok günah kazanır?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 3 kişi
Cahil bir kimsenin işlediği aynı suçu bilginde işlese hangisi daha çok günah kazanır?
  1. 18.Haziran.2010, 15:48
    1
    Misafir

    Cahil bir kimsenin işlediği aynı suçu bilginde işlese hangisi daha çok günah kazanır?

  2. 18.Haziran.2010, 17:38
    2
    meçhul_100
    ˙·٠• FiLiSTiN•٠·˙

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 10.Mayıs.2007
    Üye No: 626
    Mesaj Sayısı: 2,162
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Yaş: 29
    Bulunduğu yer: Diyar-ı Sivas

    --->: Cahil bir kimsenin işlediği aynı suçu bilginde işlese hangisi daha çok günah kazanır?




    Sual: Bir günahı bilerek işlemek mi, yoksa bilmeden işlemek mi daha günahtır?

    CEVAP


    Öğrenmesi farz olan, şeyi bilmemek özür olmaz, günah olur. Bir hadis-i şerif meali:

    (Aynı günahı işleyen âlime bir, cahile iki günah yazılır. Âlim, yalnız günahın cezasını; cahil ise, hem günahın, hem de o meseleyi öğrenmemenin cezasını çeker.) [Deylemi]

    Bir de şu durum var. Cahil bir günahı gafletle işler. Âlim ise kasten işleyebilir. Kasten işlemek daha büyük günahtır. Mesela cahil, kendi bahçesine uzanan komşunun meyvesini yese, buna, başkasının meyvesini yemek günahı ile birlikte bu meseleyi öğrenmemek günahı yazılır. Fakat âlim bunu yaparsa, kasten haram işlemiş olur. Bunun cezası, cahilin iki günahından daha ağır olur. Bilerek, kasten günah işlemek günaha önem vermemek anlamı da taşıyabilir. İki hadis-i şerif meali:

    (Zebaniler, günahkâr hafızlara, puta tapanlardan daha önce azap yapar. Çünkü bilerek yapılan günah, bilmeyerek yapılandan daha kötüdür.) [Taberani]

    (İlmi ile amel etmeyen âlim, kıyamette en şiddetli azaba düçar olur.) [Beyheki]

    Demek ki, hem bize lazım olan bilgileri öğrenmemiz, hem de bunlarla amel etmemiz gerekir

    alıntıdır...

    İlim sahibi olanlar ile cahil olanların yaptıkları hataların sorumluluğu aynı mıdır? Allah’ın emirlerini yerine getirmemekte, hangisinin günahı daha çoktur?

    Bilenlerle bilmeyenler bir olmadığına göre, iyilikleri gibi, kötülükleri de bir olmaz. Nitekim;

    - Hz. Ebu Zer el-Ğifarî, bir adamı -Arap olmayan zenci- annesiyle ayıplamıştır. Hz. Peygamber (a.s.m) bunu duyunca, Ebu Zer’e “Sen cahiliye devrinden kalma bir haslet/özellik(ırkçılık) taşıyorsun.” (Buharî, Edeb, 44) diyerek onu azarlamıştır.

    Aslında Cahiliyeden kalma özellik, gayr-ı İslamî bir vasıftır. Oysa Ebu Zer, imanın zirvesinde olan bir sahabidir. Elbette bu nebevî sözler, onun imanını hedef almamıştır. Ancak, Ebu Zer gibi büyük bir insandan çıkan bu çirkin sözlerin çirkinliğinin boyutuna işaret etmek üzere kullanılmış ve bir daha bu tür hatalara girmemesi için sert bir uyarı olarak sarf edilmiştir. Çünkü, onun gibi büyük insanlardan çıkan çirkin bir söz -küçük de olsa- ondan daha aşağı mertebede olanlara nispetle büyük sayılır. (krş. İbn Hacer, ilgili hadisin şerhi).

    Ayrıca, bu hadisten şunu da öğrenebiliyoruz ki; bir müminin bütün sıfatlarının mümin olması lazım değildir. Kişi, Müslüman olmayan bazı sıfatlar taşımakla da imandan çıkmaz.

    - Hz. Üsame’nin bildirdiğine göre, Peygamberimiz (a.s.m) şöyle buyurmuştur: “Kıyamet günü, bir adam getirilip ateşe atılır. Bağırsakları ateşe saçılır. Merkebin değirmen çevresinde dolaşması gibi, kendi çevresinde dönüp durur. Derken, cehennemdekiler yanına toplanır ve ‘Be adam, senin bu durumun nedir? Bizi kötülükten sakındıran, iyiliği emreden sen değil miydin? ‘Adam şu cevabı verir: ‘Dediğiniz doğrudur; ancak ben sizden yapmanızı istediğim şeyleri kendim yapmazdım ve yapmamanızı tavsiye ettiğim şeyleri de yapardım’ (işte durum bundan ibarettir).”(Buharî, Bed’ul-halk, 10).

    İmam Gazalî bu hadisi yorumlarken, “Alim olan kimsenin cezasının daha şiddetli/kat kat fazla olmasının sebebi, onun ilim sahibi olup, bilerek suç işlemesidir”… “değişik hadis/haber ve eserler (sahabe ve diğer büyük zatlardan nakledilen haberler), alim olan kimsenin işlediği suçtan ötürü, aynı suçu işleyen cahil bir kimseden daha fazla azap göreceğini göstermektedir.” (İhyau’l-ulum, 1/65-66).

    Ancak şunu da unutmamak gerekir ki, ilim sahibi insanların yapacağı ibadetlerin sevabı da ona göre fazla olacaktır.

    Önemli bir uyarı:

    Bazı kimseler; “günahımız fazla olmasın diye biz bazı şeyleri öğrenmek istemiyoruz” diyebiliyorlar. Bu düşünce son derece yanlıştır. Bu gibi insanlar, hem işledikleri günahlardan, hem de öğrenmeleri gereken şeyleri öğrenmemekten sorguya çekilebilirler. Çünkü, insanın muhtaç olduğu ilmi öğrenmesi farzdır, bunu öğrenmeyen kimse, bir farzı/vacibi terk etmekle günahkâr olacağı şüphesizdir.


    Yapılması gereken nedir?

    Her mümin öğrenmesi gereken bilgileri öğrenecek ve onunla amel edecektir. Böylece hem ilmin hem de amelin sevabını kazanacaktır. Dileyen ilim öğrenecek, ilmiyle amel edecek ve başkasına da bunu öğretecektir. Bu takdirde ise, hem ilmin, hem amelin hem de muallimliğin sevabını kazanacaktır.



    Sorularla İslamiyet




  3. 18.Haziran.2010, 17:38
    2
    ˙·٠• FiLiSTiN•٠·˙



    Sual: Bir günahı bilerek işlemek mi, yoksa bilmeden işlemek mi daha günahtır?

    CEVAP


    Öğrenmesi farz olan, şeyi bilmemek özür olmaz, günah olur. Bir hadis-i şerif meali:

    (Aynı günahı işleyen âlime bir, cahile iki günah yazılır. Âlim, yalnız günahın cezasını; cahil ise, hem günahın, hem de o meseleyi öğrenmemenin cezasını çeker.) [Deylemi]

    Bir de şu durum var. Cahil bir günahı gafletle işler. Âlim ise kasten işleyebilir. Kasten işlemek daha büyük günahtır. Mesela cahil, kendi bahçesine uzanan komşunun meyvesini yese, buna, başkasının meyvesini yemek günahı ile birlikte bu meseleyi öğrenmemek günahı yazılır. Fakat âlim bunu yaparsa, kasten haram işlemiş olur. Bunun cezası, cahilin iki günahından daha ağır olur. Bilerek, kasten günah işlemek günaha önem vermemek anlamı da taşıyabilir. İki hadis-i şerif meali:

    (Zebaniler, günahkâr hafızlara, puta tapanlardan daha önce azap yapar. Çünkü bilerek yapılan günah, bilmeyerek yapılandan daha kötüdür.) [Taberani]

    (İlmi ile amel etmeyen âlim, kıyamette en şiddetli azaba düçar olur.) [Beyheki]

    Demek ki, hem bize lazım olan bilgileri öğrenmemiz, hem de bunlarla amel etmemiz gerekir

    alıntıdır...

    İlim sahibi olanlar ile cahil olanların yaptıkları hataların sorumluluğu aynı mıdır? Allah’ın emirlerini yerine getirmemekte, hangisinin günahı daha çoktur?

    Bilenlerle bilmeyenler bir olmadığına göre, iyilikleri gibi, kötülükleri de bir olmaz. Nitekim;

    - Hz. Ebu Zer el-Ğifarî, bir adamı -Arap olmayan zenci- annesiyle ayıplamıştır. Hz. Peygamber (a.s.m) bunu duyunca, Ebu Zer’e “Sen cahiliye devrinden kalma bir haslet/özellik(ırkçılık) taşıyorsun.” (Buharî, Edeb, 44) diyerek onu azarlamıştır.

    Aslında Cahiliyeden kalma özellik, gayr-ı İslamî bir vasıftır. Oysa Ebu Zer, imanın zirvesinde olan bir sahabidir. Elbette bu nebevî sözler, onun imanını hedef almamıştır. Ancak, Ebu Zer gibi büyük bir insandan çıkan bu çirkin sözlerin çirkinliğinin boyutuna işaret etmek üzere kullanılmış ve bir daha bu tür hatalara girmemesi için sert bir uyarı olarak sarf edilmiştir. Çünkü, onun gibi büyük insanlardan çıkan çirkin bir söz -küçük de olsa- ondan daha aşağı mertebede olanlara nispetle büyük sayılır. (krş. İbn Hacer, ilgili hadisin şerhi).

    Ayrıca, bu hadisten şunu da öğrenebiliyoruz ki; bir müminin bütün sıfatlarının mümin olması lazım değildir. Kişi, Müslüman olmayan bazı sıfatlar taşımakla da imandan çıkmaz.

    - Hz. Üsame’nin bildirdiğine göre, Peygamberimiz (a.s.m) şöyle buyurmuştur: “Kıyamet günü, bir adam getirilip ateşe atılır. Bağırsakları ateşe saçılır. Merkebin değirmen çevresinde dolaşması gibi, kendi çevresinde dönüp durur. Derken, cehennemdekiler yanına toplanır ve ‘Be adam, senin bu durumun nedir? Bizi kötülükten sakındıran, iyiliği emreden sen değil miydin? ‘Adam şu cevabı verir: ‘Dediğiniz doğrudur; ancak ben sizden yapmanızı istediğim şeyleri kendim yapmazdım ve yapmamanızı tavsiye ettiğim şeyleri de yapardım’ (işte durum bundan ibarettir).”(Buharî, Bed’ul-halk, 10).

    İmam Gazalî bu hadisi yorumlarken, “Alim olan kimsenin cezasının daha şiddetli/kat kat fazla olmasının sebebi, onun ilim sahibi olup, bilerek suç işlemesidir”… “değişik hadis/haber ve eserler (sahabe ve diğer büyük zatlardan nakledilen haberler), alim olan kimsenin işlediği suçtan ötürü, aynı suçu işleyen cahil bir kimseden daha fazla azap göreceğini göstermektedir.” (İhyau’l-ulum, 1/65-66).

    Ancak şunu da unutmamak gerekir ki, ilim sahibi insanların yapacağı ibadetlerin sevabı da ona göre fazla olacaktır.

    Önemli bir uyarı:

    Bazı kimseler; “günahımız fazla olmasın diye biz bazı şeyleri öğrenmek istemiyoruz” diyebiliyorlar. Bu düşünce son derece yanlıştır. Bu gibi insanlar, hem işledikleri günahlardan, hem de öğrenmeleri gereken şeyleri öğrenmemekten sorguya çekilebilirler. Çünkü, insanın muhtaç olduğu ilmi öğrenmesi farzdır, bunu öğrenmeyen kimse, bir farzı/vacibi terk etmekle günahkâr olacağı şüphesizdir.


    Yapılması gereken nedir?

    Her mümin öğrenmesi gereken bilgileri öğrenecek ve onunla amel edecektir. Böylece hem ilmin hem de amelin sevabını kazanacaktır. Dileyen ilim öğrenecek, ilmiyle amel edecek ve başkasına da bunu öğretecektir. Bu takdirde ise, hem ilmin, hem amelin hem de muallimliğin sevabını kazanacaktır.



    Sorularla İslamiyet




  4. 18.Haziran.2010, 21:38
    3
    şaf_ak
    ...MüPteLaNıM...

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Aralık.2007
    Üye No: 5730
    Mesaj Sayısı: 1,134
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 19
    Yaş: 30

    --->: Cahil bir kimsenin işlediği aynı suçu bilginde işlese hangisi daha çok günah kazanır?

    hiç bilenle bilmeyen bir olur mu


  5. 18.Haziran.2010, 21:38
    3
    ...MüPteLaNıM...
    hiç bilenle bilmeyen bir olur mu


  6. 19.Haziran.2010, 00:03
    4
    DZALBAY
    Seyirci Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 08.Temmuz.2008
    Üye No: 24825
    Mesaj Sayısı: 2,274
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 38
    Yaş: 61

    --->: Cahil bir kimsenin işlediği aynı suçu bilginde işlese hangisi daha çok günah kazanır?

    Alıntı
    Her mümin öğrenmesi gereken bilgileri öğrenecek ve onunla amel edecektir. Böylece hem ilmin hem de amelin sevabını kazanacaktır. Dileyen ilim öğrenecek, ilmiyle amel edecek ve başkasına da bunu öğretecektir. Bu takdirde ise, hem ilmin, hem amelin hem de muallimliğin sevabını kazanacaktır.
    İşte, aynen böyle...Bilgi dediğin böyle paylaşılır...

    Allah CC razı olsun meçhul...


  7. 19.Haziran.2010, 00:03
    4
    Seyirci Üye
    Alıntı
    Her mümin öğrenmesi gereken bilgileri öğrenecek ve onunla amel edecektir. Böylece hem ilmin hem de amelin sevabını kazanacaktır. Dileyen ilim öğrenecek, ilmiyle amel edecek ve başkasına da bunu öğretecektir. Bu takdirde ise, hem ilmin, hem amelin hem de muallimliğin sevabını kazanacaktır.
    İşte, aynen böyle...Bilgi dediğin böyle paylaşılır...

    Allah CC razı olsun meçhul...


  8. 20.Mart.2017, 21:56
    5
    Misafir

    Yorum: Cahil bir kimsenin işlediği aynı suçu bilginde işlese hangisi daha çok günah kazanır?

    kurana dayanagı olmayan hadistir bu ayrıca bilenle bilmeyen bir olurmu ayetini bunla kıyaslamakda dogru degil


  9. 20.Mart.2017, 21:56
    5
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    kurana dayanagı olmayan hadistir bu ayrıca bilenle bilmeyen bir olurmu ayetini bunla kıyaslamakda dogru degil





+ Yorum Gönder