Konusunu Oylayın.: Saç ekimi helal midir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Saç ekimi helal midir?
  1. 26.Şubat.2010, 12:10
    1
    Misafir

    Saç ekimi helal midir?

  2. 26.Şubat.2010, 17:40
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,581
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    --->: saç ekimi helal midir?




    Saç ekimi caiz mi


    Bu meselenin, aynıyla Kurân-ı Kerim’de ya da sünnette bulunmayacağı açıktır. Çünkü bu, yeni bir tekniktir. Ancak sünnette, yani Allah Rasulü’nün (sa) uygulamasında hükmü varolan, insandan insana saç naklidir. Buna bir bakıma insan saçından yapılan peruk kullanma da diyebiliriz. Hz. Peygamber’in kesinkes yasakladığı budur ve biz bunu başka bir yazımızda anlatmaya çalıştık. Orada uzunca anlattığımız gibi, peruk kullanmanın yasak oluşu, iki sebebe bağlanmıştır: 1.İnsanın bir parçası olan saçın yedek parça gibi bir başkasına takılması ve bu sebeple insana karşı gösterilen saygısızlık. 2.Başkasının saçıyla kendsini saçlı gibi gösterip karşısındakileri kandırma.

    Görüleceği üzere, peruk kullanmakla, saç ektirmenin benzer yönleri olduğu gibi, farklı yönleri de vardır ve bu sebeple saç ektirme de peruk kullanma gibi kesin haramdır demek mümkün değildir. Çünkü saç ektirme bir defa insanın kendi saçıyla yapılan bir ameliyedir. İkinci olarak, kalıcı olup bir bakıma kandırma anlamı içermeyebilir. Üçüncü olarak, yine bir bakıma tedavi sayılabilir. İşte bu sebeple saç ektirmenin kesin haram olduğu söylenemez.

    Ancak bir ölçüde farklı görünme, bir bakıma da estetik bir ameliye sayılabileceği için tamamen masum ve helal da olmamalıdır. Bu sebeple biz bu konunun son hükmünü verme durumunda değiliz, ama, haram olmasa da bir kerahet/mekruhluk içerdiğini, kendinden emin olan ve olduğundan başka türlü görünme gereği duymayan insanların buna ihtiyaç duymayacağını, yapılmaması halinde hiçbir gayri meşruluk yapılmış olmayacağını, ama yapılması durumunda en azından bir şüphe taşıdığını söyleyebiliriz.

    Gusül ve abdeste gelince, ektirilmiş saçın bunlara mani olduğunu söylemek mümkün diğildir. Çünkü deriye işlenen saç kökleri olsa dahi, temizleme görevi onların üzerine intikal eder ve üzerinin yıkanmasıyla abdest ya da gusül tamam olmuş olur. (Allahu alem)
    Selam ve dua ile...Sorularla İslamiyet Editör
    Saç ekimi caiz mi


  3. 26.Şubat.2010, 17:40
    2
    Moderatör



    Saç ekimi caiz mi


    Bu meselenin, aynıyla Kurân-ı Kerim’de ya da sünnette bulunmayacağı açıktır. Çünkü bu, yeni bir tekniktir. Ancak sünnette, yani Allah Rasulü’nün (sa) uygulamasında hükmü varolan, insandan insana saç naklidir. Buna bir bakıma insan saçından yapılan peruk kullanma da diyebiliriz. Hz. Peygamber’in kesinkes yasakladığı budur ve biz bunu başka bir yazımızda anlatmaya çalıştık. Orada uzunca anlattığımız gibi, peruk kullanmanın yasak oluşu, iki sebebe bağlanmıştır: 1.İnsanın bir parçası olan saçın yedek parça gibi bir başkasına takılması ve bu sebeple insana karşı gösterilen saygısızlık. 2.Başkasının saçıyla kendsini saçlı gibi gösterip karşısındakileri kandırma.

    Görüleceği üzere, peruk kullanmakla, saç ektirmenin benzer yönleri olduğu gibi, farklı yönleri de vardır ve bu sebeple saç ektirme de peruk kullanma gibi kesin haramdır demek mümkün değildir. Çünkü saç ektirme bir defa insanın kendi saçıyla yapılan bir ameliyedir. İkinci olarak, kalıcı olup bir bakıma kandırma anlamı içermeyebilir. Üçüncü olarak, yine bir bakıma tedavi sayılabilir. İşte bu sebeple saç ektirmenin kesin haram olduğu söylenemez.

    Ancak bir ölçüde farklı görünme, bir bakıma da estetik bir ameliye sayılabileceği için tamamen masum ve helal da olmamalıdır. Bu sebeple biz bu konunun son hükmünü verme durumunda değiliz, ama, haram olmasa da bir kerahet/mekruhluk içerdiğini, kendinden emin olan ve olduğundan başka türlü görünme gereği duymayan insanların buna ihtiyaç duymayacağını, yapılmaması halinde hiçbir gayri meşruluk yapılmış olmayacağını, ama yapılması durumunda en azından bir şüphe taşıdığını söyleyebiliriz.

    Gusül ve abdeste gelince, ektirilmiş saçın bunlara mani olduğunu söylemek mümkün diğildir. Çünkü deriye işlenen saç kökleri olsa dahi, temizleme görevi onların üzerine intikal eder ve üzerinin yıkanmasıyla abdest ya da gusül tamam olmuş olur. (Allahu alem)
    Selam ve dua ile...Sorularla İslamiyet Editör
    Saç ekimi caiz mi


  4. 14.Mart.2011, 19:13
    3
    DangeR
    bir mum ışığı

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Mart.2011
    Üye No: 85439
    Mesaj Sayısı: 1,038
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 11
    Yaş: 29

    Cevap: saç ekimi helal midir?

    Saç Ektirme ve Akıl-Vahiy İlişkisi

    Hocam ben Elazığ'dan B. A. Sosyoloji 4. sınıf öğrencisiyim ve sizi özellikle Eğitim Bilim Dergisi olmak üzere sair yerlerden takip ediyorum. Hocam bir iki sorum olacak. Size sormamın sebebi sizi bu gibi güncel konularda...kabul etmemdir. Eğer zaman ayırır da cevap verirseniz memnun olurum. İlk sorum saç ektirmek caiz midir, hükmü nedir? İkincisi bilim ile din arasındaki ilişki İslam'da nasıl ele alınmıştır; mesela bilimin kriterlerine göre akla ve deneye dayanmayan şeyler kabul edilmez. Oysa ki biz Allah'ı, deneysiz yani apriori olarak yaratılan insanla, kainatla ispat edebiliriz. Yani bilimle iman veya din arasında nasıl bir ilişki, nasıl bir ayrım var. Hocam mutlaka bir şekilde cevabınızı bekliyorum. şimdiden teşekkür ederim...

    Cevap:

    1. Saçsızlık yüzünden maddi veya psikolojik olarak rahatsız olan bir kimse başına saç ektirebilir; bu bir nevi tedavidir ve caizdir. Ekilen, yapıştırılan saçı yerinden çıkarmak imkansız veya zor ise yıkanırken suyu bunun üzerinden geçirmek yani kendi saçı gibi üzerinden yıkamak yeterli olur.

    2. İnsanların bilgi edinme, gerçeği -kesin veya kuvvetli ihtimal düzeyinde- öğrenme yolu yalnızca bilim değildir. Bilim gözlem ve deneye dayanır; bu alanlara girmeyen konular ve gerçekler bilimin dışında kalır. Bunların (dışında kalanların) bir kısmı akıl ile, düşünce ile bilinir. Bir kısmı ise akıl ile de -ya hiç veya tam olarak- bilinemez; işte bu alanda geçerli bir bilgi kaynağı da vahiydir. Peygamberler dışında kalan insanlar vahyi alamazlar; ancak iki yoldan vahiy ile gelen bilginin doğru olduğu sonucuna (akıl yoluyla) varırlar: 1. Peygamberlerin hayat ve şahsiyetlerini öğrenirler ve böyle insanların yalan söylemeyecekleri sonucuna ulaşırlar. 2. Vahyin söylediklerinin, akıl ve bilimle çatışmadığını, kendi arasında tutarlı olduğunu ve aklın sorup da cevaplayamadığı konularda tatmin edici bilgiler verdiğini görürler. Hasılı bilimin alanı dardır, akıl ondan daha geniş olmakla beraber bütün bilinmezler için o da yetersiz kalır. Din aklın ve bilimin yeterli olduğu konularda teyit ve irşad edici olur, yetersiz kaldığı konularda ise aydınlatıcı bilgiler ve hayat kurallar getirir, ama bunlar bilim ve akıl ile çatışmaz, çelişmez.


  5. 14.Mart.2011, 19:13
    3
    DangeR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    bir mum ışığı
    Saç Ektirme ve Akıl-Vahiy İlişkisi

    Hocam ben Elazığ'dan B. A. Sosyoloji 4. sınıf öğrencisiyim ve sizi özellikle Eğitim Bilim Dergisi olmak üzere sair yerlerden takip ediyorum. Hocam bir iki sorum olacak. Size sormamın sebebi sizi bu gibi güncel konularda...kabul etmemdir. Eğer zaman ayırır da cevap verirseniz memnun olurum. İlk sorum saç ektirmek caiz midir, hükmü nedir? İkincisi bilim ile din arasındaki ilişki İslam'da nasıl ele alınmıştır; mesela bilimin kriterlerine göre akla ve deneye dayanmayan şeyler kabul edilmez. Oysa ki biz Allah'ı, deneysiz yani apriori olarak yaratılan insanla, kainatla ispat edebiliriz. Yani bilimle iman veya din arasında nasıl bir ilişki, nasıl bir ayrım var. Hocam mutlaka bir şekilde cevabınızı bekliyorum. şimdiden teşekkür ederim...

    Cevap:

    1. Saçsızlık yüzünden maddi veya psikolojik olarak rahatsız olan bir kimse başına saç ektirebilir; bu bir nevi tedavidir ve caizdir. Ekilen, yapıştırılan saçı yerinden çıkarmak imkansız veya zor ise yıkanırken suyu bunun üzerinden geçirmek yani kendi saçı gibi üzerinden yıkamak yeterli olur.

    2. İnsanların bilgi edinme, gerçeği -kesin veya kuvvetli ihtimal düzeyinde- öğrenme yolu yalnızca bilim değildir. Bilim gözlem ve deneye dayanır; bu alanlara girmeyen konular ve gerçekler bilimin dışında kalır. Bunların (dışında kalanların) bir kısmı akıl ile, düşünce ile bilinir. Bir kısmı ise akıl ile de -ya hiç veya tam olarak- bilinemez; işte bu alanda geçerli bir bilgi kaynağı da vahiydir. Peygamberler dışında kalan insanlar vahyi alamazlar; ancak iki yoldan vahiy ile gelen bilginin doğru olduğu sonucuna (akıl yoluyla) varırlar: 1. Peygamberlerin hayat ve şahsiyetlerini öğrenirler ve böyle insanların yalan söylemeyecekleri sonucuna ulaşırlar. 2. Vahyin söylediklerinin, akıl ve bilimle çatışmadığını, kendi arasında tutarlı olduğunu ve aklın sorup da cevaplayamadığı konularda tatmin edici bilgiler verdiğini görürler. Hasılı bilimin alanı dardır, akıl ondan daha geniş olmakla beraber bütün bilinmezler için o da yetersiz kalır. Din aklın ve bilimin yeterli olduğu konularda teyit ve irşad edici olur, yetersiz kaldığı konularda ise aydınlatıcı bilgiler ve hayat kurallar getirir, ama bunlar bilim ve akıl ile çatışmaz, çelişmez.





+ Yorum Gönder