Konusunu Oylayın.: Edep ile ilgili hutbe

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Edep ile ilgili hutbe
  1. 15.Ocak.2010, 07:32
    1
    Misafir

    Edep ile ilgili hutbe






    Edep ile ilgili hutbe Mumsema Edep ile ilgili hutbe


  2. 15.Ocak.2010, 07:32
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 26.Aralık.2012, 00:45
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,810
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: Edep ile ilgili hutbe




    MÜMİNİN ZİYNETİ EDEP VE HAYA


    Tin:4-5

    Muhterem Müslümanlar!
    Haya, utanma duygusu demektir. Bir ahlak terimi olarak ise, insanın, çirkin sözlerden uzak durması, kendini aşağılık eylemlerden alıkoyması, gözü bakılması haram olan şeylerden koruması demektir. İslam Dini; iman, ibadet ve ahlaktan oluşan yapısı ile mensuplarının imandan taviz vermeyen, ibadetlerini aksatmayan, ahlaklı, haya sahibi, edebe aykırı davranışlardan kaçınmalarını ister.Edep ve haya müminin süsüdür.Onu, Allah’a karşı, insanlara karşı güzel gösteren imanını sağlamlaştıran, ibadetlerini geçerli kılan değer katan hayadır.Haya; kişiye fazilet yollarını, maddeten ve manen ilerleme yollarını gösterir.Buna karşılık edep ve hayadan mahrum olanlar her türlü kötü davranışa girişir.Yaptığı edebe aykırı işlerden üzüntü duymayan, kalbin üzüntüsü yüzüne hicap olarak yansımayan insanı, ahlak ve fazilet yollarına sevketmek zordur.Kur’an-ı Kerimde Yüce Rabbimiz; “ Şüphesiz ki, biz insanı en güzel biçimde yarattık.”(1) diye buyurmakta, haya ve edebe aykırı davranışlar sergileyenleri de, “Aşağıların aşağısına indirdik.”(2) ifadesiyle insanın iradesiyle baş başa kalınca düştüğü durumu gözler önüne sermektedir.

    Aziz Cemaat!
    Haya, Allah’a karşı, insanlara karşı ve kişinin kendisine karşı olmak üzere üç kısımdır.Allah’a karşı haya O’nun emir ve yasaklarına uymakla olur.İnsanlara karşı haya, onlara eziyet etmemekle olur.Kişinin kendine karşı hayası ise edep sahibi olmasıyla olur.İnsanın fıtratında olan haya ve edepte ortamın olumsuz etkileri sonucu bozulmalar olmamasına, Kur’an da açıkça insanın düşmanı olarak belirtilen şeytanın vesveselerine göre hareket etmemeye dikkat etmek gerekir.Kur’an-ı Kerimde “Utanma duygusu”(3) ve “Çekinme”(4) anlamlarında iki yerde geçen haya duygusu insanın söz, fiil ve davranışlarını düzenler.Günlük hayatda sergilenecek hal ve haraketler, söylenecek sözler İslam süzgecinden geçirilmeli, Kur’anın öngördüğü edebe, hayaya ters düşen çirkin ve kötü işler terk edilmeli, tavsiye ettiği güzel gördüğü davranışlara devam edilmelidir.Peygamberimiz(s.a.s): “Her dinin bir ahlakı vardır İslamın ahlakı da hayadır”(5) buyurmaktadır.

    Muhterem Müminler!
    Kur’an-ı Kerim bütün peygamberleri özellikle peygamberimizi her konuda olduğu gibi edep ve haya konusunda model olarak gösterir.Hz. Aişe Resulullahı kastederek “Onun ahlakı Kur’an dan ibaretdi.” şeklindeki sözü, onun yaşadığı hayatın Kur’anın çizdiği yolda ilerlemekten ibaret olduğuna vurgu yapmaktadır.Gerçekten peygamberimiz çocukluğundan itibaren yüksek bir haya sahibiydi
    İslam dininin teşvik ettiği haya ve edebi, pasif kalmaktan , pısırıklıktan ve görev ihmaline götüren benzeri diğer ruh hallerinden ayırmak gerekir.Haya duygusu insanda yaratılıştan itibaren var olduğuna göre, var olduğu sürece hayalı olmaya edepli davranmaya devam etmelidir.
    Hutbemi bir hadisi şerif mealiyle bitiriyorum:
    “İman yetmiş küsür şubedir.En üst derecesi “Lailahe illallah” demek, en alt derecesi de geçenlere zarar verecek şeyleri yoldan kaldırmaktır.Haya da imandan bir şubedir.”(6)

    Mehmet SALTIK

    1)Et-Tin suresi:4
    2)Et-Tin suresi:5
    3)Kasas suresi:25
    4)Ahzap suresi:53
    5)Muvatta c.2 s.905
    6)Müslim Sahih(I,III)


  4. 26.Aralık.2012, 00:45
    2
    Editör



    MÜMİNİN ZİYNETİ EDEP VE HAYA


    Tin:4-5

    Muhterem Müslümanlar!
    Haya, utanma duygusu demektir. Bir ahlak terimi olarak ise, insanın, çirkin sözlerden uzak durması, kendini aşağılık eylemlerden alıkoyması, gözü bakılması haram olan şeylerden koruması demektir. İslam Dini; iman, ibadet ve ahlaktan oluşan yapısı ile mensuplarının imandan taviz vermeyen, ibadetlerini aksatmayan, ahlaklı, haya sahibi, edebe aykırı davranışlardan kaçınmalarını ister.Edep ve haya müminin süsüdür.Onu, Allah’a karşı, insanlara karşı güzel gösteren imanını sağlamlaştıran, ibadetlerini geçerli kılan değer katan hayadır.Haya; kişiye fazilet yollarını, maddeten ve manen ilerleme yollarını gösterir.Buna karşılık edep ve hayadan mahrum olanlar her türlü kötü davranışa girişir.Yaptığı edebe aykırı işlerden üzüntü duymayan, kalbin üzüntüsü yüzüne hicap olarak yansımayan insanı, ahlak ve fazilet yollarına sevketmek zordur.Kur’an-ı Kerimde Yüce Rabbimiz; “ Şüphesiz ki, biz insanı en güzel biçimde yarattık.”(1) diye buyurmakta, haya ve edebe aykırı davranışlar sergileyenleri de, “Aşağıların aşağısına indirdik.”(2) ifadesiyle insanın iradesiyle baş başa kalınca düştüğü durumu gözler önüne sermektedir.

    Aziz Cemaat!
    Haya, Allah’a karşı, insanlara karşı ve kişinin kendisine karşı olmak üzere üç kısımdır.Allah’a karşı haya O’nun emir ve yasaklarına uymakla olur.İnsanlara karşı haya, onlara eziyet etmemekle olur.Kişinin kendine karşı hayası ise edep sahibi olmasıyla olur.İnsanın fıtratında olan haya ve edepte ortamın olumsuz etkileri sonucu bozulmalar olmamasına, Kur’an da açıkça insanın düşmanı olarak belirtilen şeytanın vesveselerine göre hareket etmemeye dikkat etmek gerekir.Kur’an-ı Kerimde “Utanma duygusu”(3) ve “Çekinme”(4) anlamlarında iki yerde geçen haya duygusu insanın söz, fiil ve davranışlarını düzenler.Günlük hayatda sergilenecek hal ve haraketler, söylenecek sözler İslam süzgecinden geçirilmeli, Kur’anın öngördüğü edebe, hayaya ters düşen çirkin ve kötü işler terk edilmeli, tavsiye ettiği güzel gördüğü davranışlara devam edilmelidir.Peygamberimiz(s.a.s): “Her dinin bir ahlakı vardır İslamın ahlakı da hayadır”(5) buyurmaktadır.

    Muhterem Müminler!
    Kur’an-ı Kerim bütün peygamberleri özellikle peygamberimizi her konuda olduğu gibi edep ve haya konusunda model olarak gösterir.Hz. Aişe Resulullahı kastederek “Onun ahlakı Kur’an dan ibaretdi.” şeklindeki sözü, onun yaşadığı hayatın Kur’anın çizdiği yolda ilerlemekten ibaret olduğuna vurgu yapmaktadır.Gerçekten peygamberimiz çocukluğundan itibaren yüksek bir haya sahibiydi
    İslam dininin teşvik ettiği haya ve edebi, pasif kalmaktan , pısırıklıktan ve görev ihmaline götüren benzeri diğer ruh hallerinden ayırmak gerekir.Haya duygusu insanda yaratılıştan itibaren var olduğuna göre, var olduğu sürece hayalı olmaya edepli davranmaya devam etmelidir.
    Hutbemi bir hadisi şerif mealiyle bitiriyorum:
    “İman yetmiş küsür şubedir.En üst derecesi “Lailahe illallah” demek, en alt derecesi de geçenlere zarar verecek şeyleri yoldan kaldırmaktır.Haya da imandan bir şubedir.”(6)

    Mehmet SALTIK

    1)Et-Tin suresi:4
    2)Et-Tin suresi:5
    3)Kasas suresi:25
    4)Ahzap suresi:53
    5)Muvatta c.2 s.905
    6)Müslim Sahih(I,III)





+ Yorum Gönder