Konusunu Oylayın.: Dinimizde elbise temizliği ile ilgili

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 8 kişi
Dinimizde elbise temizliği ile ilgili
  1. 28.Aralık.2009, 00:53
    1
    Misafir

    Dinimizde elbise temizliği ile ilgili






    Dinimizde elbise temizliği ile ilgili Mumsema dinimizde elbise temizliği ile ilgili bir kompozisyon


  2. 28.Aralık.2009, 00:53
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 28.Aralık.2009, 09:43
    2
    imamhatipli42
    Özel Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 23.Ocak.2007
    Üye No: 7
    Mesaj Sayısı: 3,569
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 51

    --->: dinimizde elbise temizliği ile ilgili




    Müddesir Suresi 4. Ayet Tefsiri


    4. Ve giysilerini, elbiseni artık temizle. Giysi ve elbise, bazan bunları giyen kişinin kendisinden, bunların temizliği de giyenin temizliğinden kinaye olur. Nitekim, "Filân kişinin eteği temizdir." denildiği zaman onun iffetli ve ahlâkının temiz olduğu anlatılmak istenir. Gaylân b. Seleme:
    "Allah'a hamdolsun ben ne ahlâksız elbisesi giydim, ne de bir özür ile maskelenirim." beytinde kendisinin ne ahlâksızlık, ne de bir leke ile kirlenmediğini ve kirlenmeyeceğini anlatmıştır. Antere:
    "Uzun mızrakla giysisini parçaladım. Kerim kişi mızrağa yabancı değildir." beytinde giysi kelimesini kullanarak onunla nefisten kinaye etmiştir. İmrü'l-Kays da:
    "Eğer benim bir huyum sana kötü geldiyse benim giysilerimi kendi giysilerinden sıyırıver, kurtulursun." beytinde giysi ile kalpten kinaye etmiştir.
    Bunlar gibi bu âyette de "siyab" (giysi) kelimesi nefisten veya kalpten kinaye olmak üzere birçok tefsirci âyetini "kendini veya kalbini günahtan, haksızlıktan temiz tut, yaptığın uyarıları kabule engel olacak kirli huylardan sakın, öğütlerinin kabul edilmesini sağlayacak olan güzel ahlâk ile ahlâklan" diye manevî ve ahlâkî temizlik ile tefsir etmişlerdir. Fakat kinaye, hakikî mânânın da kastedilmesine engel olmadığı için, bu şekilde bir tefsir aynı zamanda gerek bedenin gerek elbisenin maddi temizliğinin emredilmiş olmasına aykırı olmaz. Çünkü "taharet" ve "nezafet" kelimeleri dilimizde temizlik mânâsına gelmekle birlikte taharet, nezafetten daha genel olarak maddî ve manevî temizliği kapsar. Bununla beraber burada bundan başka bir mânâ daha vardır ki o da "siyâb" kelimesinin bir şeyi yakından bürüyen, kuşatan şeyden ve zarftan kinaye ve mecaz olmasıdır. Nitekim bir takım kişilerin üzerine atılıp binerek alıp getirdikleri bir deveyi anlatmış olduğu şu beytinde Leylâ:
    "Ona hafif hafif bazı giysiler attılar. Şimdi onun ürkütülmüş deve kuşundan başka bir benzerini göremeyiz." derken devenin üzerindeki insanları önce giysilere, sonra da koşan deve kuşunun üzerindeki tüylere benzetmiştir. Yani "seni üzerindeki giysiler gibi yakından sarmış olan cemaat ve topluluğunu, ilk önce etrafındaki kimseleri temizle" demek olur ki bu mânâ "Önce en yakın akrabalarını uyar."(Şuara, 26/214) âyetinin mânâsına da uygun düşer. Hem bunda Hz. Peygamber (s.a.v)'in maddî ve manevî nefis temizliği öncelikle anlatılmış olacağından onun nefsindeki temizliğini hatırlatmaya gerek kalmaz.


  4. 28.Aralık.2009, 09:43
    2
    Özel Üye



    Müddesir Suresi 4. Ayet Tefsiri


    4. Ve giysilerini, elbiseni artık temizle. Giysi ve elbise, bazan bunları giyen kişinin kendisinden, bunların temizliği de giyenin temizliğinden kinaye olur. Nitekim, "Filân kişinin eteği temizdir." denildiği zaman onun iffetli ve ahlâkının temiz olduğu anlatılmak istenir. Gaylân b. Seleme:
    "Allah'a hamdolsun ben ne ahlâksız elbisesi giydim, ne de bir özür ile maskelenirim." beytinde kendisinin ne ahlâksızlık, ne de bir leke ile kirlenmediğini ve kirlenmeyeceğini anlatmıştır. Antere:
    "Uzun mızrakla giysisini parçaladım. Kerim kişi mızrağa yabancı değildir." beytinde giysi kelimesini kullanarak onunla nefisten kinaye etmiştir. İmrü'l-Kays da:
    "Eğer benim bir huyum sana kötü geldiyse benim giysilerimi kendi giysilerinden sıyırıver, kurtulursun." beytinde giysi ile kalpten kinaye etmiştir.
    Bunlar gibi bu âyette de "siyab" (giysi) kelimesi nefisten veya kalpten kinaye olmak üzere birçok tefsirci âyetini "kendini veya kalbini günahtan, haksızlıktan temiz tut, yaptığın uyarıları kabule engel olacak kirli huylardan sakın, öğütlerinin kabul edilmesini sağlayacak olan güzel ahlâk ile ahlâklan" diye manevî ve ahlâkî temizlik ile tefsir etmişlerdir. Fakat kinaye, hakikî mânânın da kastedilmesine engel olmadığı için, bu şekilde bir tefsir aynı zamanda gerek bedenin gerek elbisenin maddi temizliğinin emredilmiş olmasına aykırı olmaz. Çünkü "taharet" ve "nezafet" kelimeleri dilimizde temizlik mânâsına gelmekle birlikte taharet, nezafetten daha genel olarak maddî ve manevî temizliği kapsar. Bununla beraber burada bundan başka bir mânâ daha vardır ki o da "siyâb" kelimesinin bir şeyi yakından bürüyen, kuşatan şeyden ve zarftan kinaye ve mecaz olmasıdır. Nitekim bir takım kişilerin üzerine atılıp binerek alıp getirdikleri bir deveyi anlatmış olduğu şu beytinde Leylâ:
    "Ona hafif hafif bazı giysiler attılar. Şimdi onun ürkütülmüş deve kuşundan başka bir benzerini göremeyiz." derken devenin üzerindeki insanları önce giysilere, sonra da koşan deve kuşunun üzerindeki tüylere benzetmiştir. Yani "seni üzerindeki giysiler gibi yakından sarmış olan cemaat ve topluluğunu, ilk önce etrafındaki kimseleri temizle" demek olur ki bu mânâ "Önce en yakın akrabalarını uyar."(Şuara, 26/214) âyetinin mânâsına da uygun düşer. Hem bunda Hz. Peygamber (s.a.v)'in maddî ve manevî nefis temizliği öncelikle anlatılmış olacağından onun nefsindeki temizliğini hatırlatmaya gerek kalmaz.


  5. 31.Ekim.2010, 14:09
    3
    *ÜSTÜNBAŞ*
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 30.Haziran.2010
    Üye No: 77032
    Mesaj Sayısı: 724
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 8
    Yaş: 75

    --->: dinimizde elbise temizliği ile ilgili

    ÇEVREMİZ VE BİZ !.. (Temizlik üzerine)
    Çevresi temiz olan insan medenidir,
    Hastalıkların çoğu, pisliğin nedenidir,
    Sevilmeyen insan , yolları kirletenidir,
    Daim örnek olalım, ÇEVREMİZ VE BİZ..

    SİGARA izmaritini, atmayalım yerlere,
    Pis insan olarak, düşmeyelim dillere,
    İzmarit çöp kutusu takalım direklere,
    Hep pırıl pırıl olsun, ÇEVREMİZ VE BİZ..

    Dinimiz diyor, imanın yarısı temizliktir,
    Yapılacak işler mutlak, önemli titizliktir,
    Şiirlerle bunları anlatmak, belkide ilktir,
    Size örnek olalım, ÇEVREMİZ VE V BİZ..

    Yazan : ÜSTÜNBAŞ (19.11.2009) Tarihinde internette yayınlantı.

    NOT : Ayrıca kendi ürettiğim bir veciz sözüm var aynen yazıyorum.. Birlikte okuyalım :

    " NE KADAR TEMİZ İSEN, O KADAR İNSANSIN." (*ÜSTÜNBAŞ*)


  6. 31.Ekim.2010, 14:09
    3
    *ÜSTÜNBAŞ* - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    ÇEVREMİZ VE BİZ !.. (Temizlik üzerine)
    Çevresi temiz olan insan medenidir,
    Hastalıkların çoğu, pisliğin nedenidir,
    Sevilmeyen insan , yolları kirletenidir,
    Daim örnek olalım, ÇEVREMİZ VE BİZ..

    SİGARA izmaritini, atmayalım yerlere,
    Pis insan olarak, düşmeyelim dillere,
    İzmarit çöp kutusu takalım direklere,
    Hep pırıl pırıl olsun, ÇEVREMİZ VE BİZ..

    Dinimiz diyor, imanın yarısı temizliktir,
    Yapılacak işler mutlak, önemli titizliktir,
    Şiirlerle bunları anlatmak, belkide ilktir,
    Size örnek olalım, ÇEVREMİZ VE V BİZ..

    Yazan : ÜSTÜNBAŞ (19.11.2009) Tarihinde internette yayınlantı.

    NOT : Ayrıca kendi ürettiğim bir veciz sözüm var aynen yazıyorum.. Birlikte okuyalım :

    " NE KADAR TEMİZ İSEN, O KADAR İNSANSIN." (*ÜSTÜNBAŞ*)





+ Yorum Gönder