Konusunu Oylayın.: Zemahşeri'nin Kur'an-ı Kerim Tefsiri

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 7 kişi
Zemahşeri'nin Kur'an-ı Kerim Tefsiri
  1. 07.Eylül.2010, 23:03
    1
    Misafir

    Zemahşeri'nin Kur'an-ı Kerim Tefsiri






    Zemahşeri'nin Kur'an-ı Kerim Tefsiri Mumsema Zemahşeri'nin Kur'an-ı Kerim Tefsirine ihtiyacım var bana Zemahşeri'nin türkçe çevirisini yazar mısınız ?


  2. 07.Eylül.2010, 23:03
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    Zemahşeri'nin Kur'an-ı Kerim Tefsirine ihtiyacım var bana Zemahşeri'nin türkçe çevirisini yazar mısınız ?


    Benzer Konular

    - Kuran'ı Kerim Tefsiri

    - Kur'an-ı Kerim Tefsiri - Ömer Nasuhi Bilmen

    - Rüyada Kuran-ı Kerim Tefsiri Görmek

    - Zemahşeri - Keşşaf Tefsiri

    - Kur'anı Kerim Şifa tefsiri ile ilgili bilgi

  3. 24.Kasım.2010, 13:29
    2
    ehli-sunnet
    Feseyekfikehumullah

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Eylül.2010
    Üye No: 79032
    Mesaj Sayısı: 2,015
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 21
    Bulunduğu yer: Uzaklardan..

    --->: Zemahşeri'nin Kur'an-ı Kerim Tefsiri




    Mu'tezile yandaşıdır kardeşim dikkat.

    Burdan okuyabilirsiniz

    ZAMAHŞERİ VE TEFSİRİ

    Prof Dr İsmilil CERRAHOGLU



    İslam İlim aleminde büyük bir şöhrete erişmiş olan Mahmud b

    Omer ez-Zamahşeri, 467 11075 senesi Rceeb ayının 27 çarşamba günü

    Harizm'in büyük bir kasabası olan Zamahşer'de, Mclikşahın hükümdarlığı

    devresinde dünyaya geldi

    Eski tarihçilerin, müslüman seyyah ve eoğrafyacıların, hakkında

    verdikleri gösterişli bilgilerden anlaşıldığı na göre, Harizm, Orta Asyanın

    medeni gelişmesinde büyük tesiri olan ehemmiyetli bölgelerden

    biridir Müellifimiz ez-Zamahşeri, böyle bir bölgede, ilim ve alimleri

    seven, çeşitli şehirlerde ilim müesseseleri inşa ettiren, cemiyet hayatını

    sükun ve emniyete kavuşturan, ferdi hayat yaşayışım en yüksek seviyyeye

    ulaştıran, Nizamu'I-Mü1k gibi bir vezirin hüküm sürdüğü bir devirde

    ortaya çıkmıştı O devirde alimler, zamanın gailelerinden uzak

    olarak, iHmle meşguloluyorlar, geçimIeri için başka iş sahalarında çalışmak

    meeburiyetini hissetmiyorlardı

    ez-Zamahşerinin ailesi hakkında fazla bir bilgiye sahip değiliz

    Kendi ifadelerinden anlaşıldığına göre, dini emirlere riayet eden bir

    aileden gelmektedir Annesinin, duaları kabulolunan saliha, ince ve

    atıfet sahibi bir kadın olduğuhU söyler Çocukluğunda yakaladığı bir

    kuşun ayağının kırılmasına sebeb oluşu neticesinde, Annesi de onun

    ayağının kırılmasını AUahtan istemiş ve daha sonraları bu istek tahakkuk

    etmekle, annesini duaları kabulolunan bir kadın olarak tanıtmak

    ister Bahası da, sebebi pek iyi bilinmeyen bir hadise neticesinde hapsedilmiş

    ve hapisde iken 494/1101 senesinde vefat etmiştir Diviinu'l-Edeb

    adlı eserindeki şiirlerinden anlaşıldığına göre, babası, kendini dine vermiş,

    gecelerini iba~et, gündüzlerini oruçla geçiren, ibadetlerini aksatmıyan,

    alim, edib, malı az ve ona ehemmiyet vermiyen zühd ve takva

    sahibi bir insandı

    Her zaman ve her devirde olduğu gibi, o zamanda da ilim elde etmek

    için alim namzedleri şehir şehir dolaşırıar, gittikleri yerlerdeki

    60 ıSMAiL CERRAHOGLU

    £ılimlerden fpy7alırlarılı ez-Zamah!;eri tlc, höyle hir nam7l'ıl olma yaşına

    gelince, Sam[ın oğullarının elinde Imluııan, ilim ve edejJ yönünden

    ylldı7ların doğduğu hir yer oları Buh£ıraya ilim almak İçin gitti Babası

    vefat ettiğinde, 0, ilim talehi için memleketinden n7aklarda hUIllImyor-

    Ju Fakir fakat niıttaki hir aile i~'i!llle yetişen ez-Zamahşeri, ileride hayatına

    tesir e<leeek ilk ilmi ve edebi bilgileri hu £ıile mnhiti içcri~inden

    almıştı Onun ilmı ve fikri gel ii'mcsi!l~cn fazla tesir eden, MahmıuI h

    Cerir ed-Dahbi cl-Isfalulnı (Ü 507 11113) olmuştur Bu zat dil hilgileıiııde,

    nahivde Vf' eıleh'te zamanının yeganesi 'olarak biliııir Bir müddet

    Harizm'de ikamf'L ctmi~, onun ilminden ve ahlakından imanlar istifafle

    f'tmişlel'di ° ilisanlardan biri hdki de ı'n ınühimmi cz-Zamahşt'rl itli

    el-1Wııfassal ve Estısu'l-Belfiga adlı eserlerinde bu hocasının Lt~siri açık

    olarak görülür ed-D£ıhhi, ez-Z;ımahşeriye sadece dil ve nahiv yönündnı

    tesir etmemiş, ayııı zamanda' ona itiz£ıli fkirlerini ıle aşılaını:'1tı Çünkü

    hu zat, mantık, felsefe ve iti7a/ yöniinde tlı' kuvvetli ve mf~zhehini yaymakta

    hnsh hir kimse id; Hiirizm'de iLiz[ı1i fikirleri öyle sağlam hir

    şekilde yaymış olacak ki, artık IIarizm kelimesi, ımıtezilc kelimesi ilc

    eş anlamlı hir manayn gelmeye Iıairlamıştı Hocası ilc talehesi arasmdaki

    hu münasehet sadece ilim çf'r~'ı~yeı;iiçerisinde kalmamı'l, O, e7-Zamah

    şerıyc maıi yönden olduğu gibi, Onun devlet rieilli yanında şöhrete ulaşmasına

    da yardımı ü1mll:;tur Nizamu'I-Mülk yanında mevkii olan ını

    z£ıt, f~n iyi talebesi oiarak ez-Zamahşeriyi, ilim aşıkı olan hıı me~hfı]'

    vezirc tanıtmıştı O, Şiirlerinde Im Hziri medhedcr ve över Mclikşiıh

    zamanında dey!et riciili ile o!aıı münasehetlerinin artmasına rağm(~n,

    m,ll ve hırs yönünden hiiyük ı~meııerine ula~amadığı anlaşılan ez-Zamahşeri,

    Horasaııa gitti ve orada, Ehfı'IFeth Ali h et-Has:~yn e1-Erdistanı

    ve lJbeyduHah h l\izami'I-Mülk'ü medh etti Daha sonra, Selçuklulann

    merkezi olan Isfahan'a geldi İslama yaptığı hüyük hizmet-

    IcrdeJl dolayı :iVldikşah'l öv(~n şiirler söyledi

    512 scnesind(~ yakalan ılığı bir hastalık, kendisindeki mansab Ye

    mala karşı olan aşırı hırsılan onu knrtardı Bu gihi tamahlardan kUltuluşun,

    melik Ye hiikümdarların civarından uzaklaşmakla mümkün olabileceğini

    anladı \oe hu maniahnlan kurtulmak için l\Iekkeye giLmeye

    karar verdi Bu arada (La Bağdada uğradı Bağdatta Ehu'I-Hattab h

    d-Batar, Ebfı Said cş-Şakani, Ehu Mansur cl-Hiırisi'd(~n hadis işitti

    ed-Diımegani ve eş-Şerif cş-Şccerl gihi fakihlerlc giiriiştü Daha sonra

    Mekkeye giderek, fazilet sahibi !~l-Emirn'l-Alcvi, L1eyy h İsa h Hamza

    b Vahhas'ın büyük yardımlarını giirdü ez-Zamahşt'rl, ilim almak için

    çeşitli beldeleri dolaşmış Ye şöhreLi ııfukları aşlJllş olmasına rağını~n,

    bu çeşitli hölgelerdeki hocaları kaynaklarda birer birer zikredilmeıııiştir

    ZAMAHŞERİ VE TEFSiRİ 61

    Yukarıda saydığımı? hocalarmdan başka, Ebu'l-Hasen Ali b Muz

    affer en-Neysühuri, Ehu'n-Nasr d-Isbahiinı, Ehu Mansur el-Ceviilik)'

    den de ilim almıştı Mekkede, 518 senesinden önce Sibeveyh'in meşhur

    "Kitab"ını Abdullah b Talha IJ Muhammed h Abdillah el-Yaburi

    (ö SI8/1124) den okuduğu bilinmektedir Mekkede biraz kaldıktan

    sonra eski dilcilerin yaptıkları gibi, arab beldelerini dolaşmaya başladı

    Esriirıı'l-Beliiğu'du (T-R-B) maddesinde arap topraklarmdaki bütün

    türbelere girdiğini ve onları gördüğünü söyler Yemende Hemedam

    ziyaret etti ve oradaki "Ali Ze~iri" övdü

    Mekkede eserlcr tdif(~ yönelmiş, tcdrise başlamış olmasına rağmen,

    ez-Zamahşeriyi, vatan hasreti ile dolu olarakHftrizme dönmeye kararlı

    olduğunu görüyoruz 0, Hürizm'e döndükten sonra, Harzemşah lakahmı

    alan ~1:ulıammed h Anııştekin (Ü 52l/112?) ona orada bir ev

    tahsis etmiş ve Ez-Zamahşerı hu zatm yanında iyi bir mevki elde etmişti

    Bu zat ülünce yerine geçen oğlu Atsı? (Ö 551/1156) zamanmda,

    miiellifimizin durumu daha da sağlamlaşmıştı NIllhuddimetu'I-Edeb adlı

    eserini bu ?ata ithaf etmiştir '

    ez-Zamahşeri bir ara Şam'a da uğramış, İslama büyük hizmeti

    dokunan, Biltmiler vı~ Hristiyanlarla mücadele eden Tftcu'l-Mclik (O

    526/1132)i medhü sena etmişti Tekrar Mekke-ye döndüğünde İbn Yah

    iıas'ın yardımı ile yerleşmiş ve tefsirindeki mııkaddimesinden anlaşılacağı

    üzere, Ha?reti Ebı) Bekrin hilafı~t müddeti kadar hir ?aman siireein

    de Kur'an Tefsiri "1+Keşşaf" mı tamamlamıştı Bu bereketli yer sayesinde

    hir çok esl~r1eri telif etmiş olmasma rağmen, yine vatan hasreti

    galehc çalmış ve Mekkeden ayrılmaya karar vermişti Memleketine

    dönerken 533 senesinde Bağdat'a tekrar uğradı ve hu arada bazı dile

    iiit kitalıları Ebü Mansfır c1-Cevi\liki'ye okudu Sonra vatanma döndü

    Atsız'dan hürmP,t vl~itihar gördiL 538 (1l44 senesi arefesinde, Harizm'in

    Cüreaniyye kasahasında vefat etti İbn Batuta, onun türhesini gördüğiirıii

    söyler

    e:ı-Zamahşeri, hayatınm büyiik IJir bölümünü ilme ve eser telifine

    vl'rmİş, (~vlftdı ıyal mesuliyetinden u?ak kalmış nadir şahsiyyetlcrden

    hiridir Böyle kıymetli eser verişinin, veltHI oluşunun sebehini, Divutııı'l-

    Edf!b adlı eserindt~ki hir şiirinde, ana babanın, aile ve evlat terhi

    yesindeki güçlükleri dile getirerek "hu sehchten evlenip nesil üretmekten

    vazgeçtim, en gü:ıcl yololan mesihilik;(ruhbanlık) yolunu seçtim" demek

    suretiyle, i:ah etmektedir Kısaçası o, nefsini tamamen ilmI' adamıştı

    Talebderi ve eserleri Onun indinde, sulbünden gelecek nesilden daha hayırlı

    idi Hakikaten müellifimiz, kendisi hakkında söylenenlere bihakkın


  4. 24.Kasım.2010, 13:29
    2
    Feseyekfikehumullah



    Mu'tezile yandaşıdır kardeşim dikkat.

    Burdan okuyabilirsiniz

    ZAMAHŞERİ VE TEFSİRİ

    Prof Dr İsmilil CERRAHOGLU



    İslam İlim aleminde büyük bir şöhrete erişmiş olan Mahmud b

    Omer ez-Zamahşeri, 467 11075 senesi Rceeb ayının 27 çarşamba günü

    Harizm'in büyük bir kasabası olan Zamahşer'de, Mclikşahın hükümdarlığı

    devresinde dünyaya geldi

    Eski tarihçilerin, müslüman seyyah ve eoğrafyacıların, hakkında

    verdikleri gösterişli bilgilerden anlaşıldığı na göre, Harizm, Orta Asyanın

    medeni gelişmesinde büyük tesiri olan ehemmiyetli bölgelerden

    biridir Müellifimiz ez-Zamahşeri, böyle bir bölgede, ilim ve alimleri

    seven, çeşitli şehirlerde ilim müesseseleri inşa ettiren, cemiyet hayatını

    sükun ve emniyete kavuşturan, ferdi hayat yaşayışım en yüksek seviyyeye

    ulaştıran, Nizamu'I-Mü1k gibi bir vezirin hüküm sürdüğü bir devirde

    ortaya çıkmıştı O devirde alimler, zamanın gailelerinden uzak

    olarak, iHmle meşguloluyorlar, geçimIeri için başka iş sahalarında çalışmak

    meeburiyetini hissetmiyorlardı

    ez-Zamahşerinin ailesi hakkında fazla bir bilgiye sahip değiliz

    Kendi ifadelerinden anlaşıldığına göre, dini emirlere riayet eden bir

    aileden gelmektedir Annesinin, duaları kabulolunan saliha, ince ve

    atıfet sahibi bir kadın olduğuhU söyler Çocukluğunda yakaladığı bir

    kuşun ayağının kırılmasına sebeb oluşu neticesinde, Annesi de onun

    ayağının kırılmasını AUahtan istemiş ve daha sonraları bu istek tahakkuk

    etmekle, annesini duaları kabulolunan bir kadın olarak tanıtmak

    ister Bahası da, sebebi pek iyi bilinmeyen bir hadise neticesinde hapsedilmiş

    ve hapisde iken 494/1101 senesinde vefat etmiştir Diviinu'l-Edeb

    adlı eserindeki şiirlerinden anlaşıldığına göre, babası, kendini dine vermiş,

    gecelerini iba~et, gündüzlerini oruçla geçiren, ibadetlerini aksatmıyan,

    alim, edib, malı az ve ona ehemmiyet vermiyen zühd ve takva

    sahibi bir insandı

    Her zaman ve her devirde olduğu gibi, o zamanda da ilim elde etmek

    için alim namzedleri şehir şehir dolaşırıar, gittikleri yerlerdeki

    60 ıSMAiL CERRAHOGLU

    £ılimlerden fpy7alırlarılı ez-Zamah!;eri tlc, höyle hir nam7l'ıl olma yaşına

    gelince, Sam[ın oğullarının elinde Imluııan, ilim ve edejJ yönünden

    ylldı7ların doğduğu hir yer oları Buh£ıraya ilim almak İçin gitti Babası

    vefat ettiğinde, 0, ilim talehi için memleketinden n7aklarda hUIllImyor-

    Ju Fakir fakat niıttaki hir aile i~'i!llle yetişen ez-Zamahşeri, ileride hayatına

    tesir e<leeek ilk ilmi ve edebi bilgileri hu £ıile mnhiti içcri~inden

    almıştı Onun ilmı ve fikri gel ii'mcsi!l~cn fazla tesir eden, MahmıuI h

    Cerir ed-Dahbi cl-Isfalulnı (Ü 507 11113) olmuştur Bu zat dil hilgileıiııde,

    nahivde Vf' eıleh'te zamanının yeganesi 'olarak biliııir Bir müddet

    Harizm'de ikamf'L ctmi~, onun ilminden ve ahlakından imanlar istifafle

    f'tmişlel'di ° ilisanlardan biri hdki de ı'n ınühimmi cz-Zamahşt'rl itli

    el-1Wııfassal ve Estısu'l-Belfiga adlı eserlerinde bu hocasının Lt~siri açık

    olarak görülür ed-D£ıhhi, ez-Z;ımahşeriye sadece dil ve nahiv yönündnı

    tesir etmemiş, ayııı zamanda' ona itiz£ıli fkirlerini ıle aşılaını:'1tı Çünkü

    hu zat, mantık, felsefe ve iti7a/ yöniinde tlı' kuvvetli ve mf~zhehini yaymakta

    hnsh hir kimse id; Hiirizm'de iLiz[ı1i fikirleri öyle sağlam hir

    şekilde yaymış olacak ki, artık IIarizm kelimesi, ımıtezilc kelimesi ilc

    eş anlamlı hir manayn gelmeye Iıairlamıştı Hocası ilc talehesi arasmdaki

    hu münasehet sadece ilim çf'r~'ı~yeı;iiçerisinde kalmamı'l, O, e7-Zamah

    şerıyc maıi yönden olduğu gibi, Onun devlet rieilli yanında şöhrete ulaşmasına

    da yardımı ü1mll:;tur Nizamu'I-Mülk yanında mevkii olan ını

    z£ıt, f~n iyi talebesi oiarak ez-Zamahşeriyi, ilim aşıkı olan hıı me~hfı]'

    vezirc tanıtmıştı O, Şiirlerinde Im Hziri medhedcr ve över Mclikşiıh

    zamanında dey!et riciili ile o!aıı münasehetlerinin artmasına rağm(~n,

    m,ll ve hırs yönünden hiiyük ı~meııerine ula~amadığı anlaşılan ez-Zamahşeri,

    Horasaııa gitti ve orada, Ehfı'IFeth Ali h et-Has:~yn e1-Erdistanı

    ve lJbeyduHah h l\izami'I-Mülk'ü medh etti Daha sonra, Selçuklulann

    merkezi olan Isfahan'a geldi İslama yaptığı hüyük hizmet-

    IcrdeJl dolayı :iVldikşah'l öv(~n şiirler söyledi

    512 scnesind(~ yakalan ılığı bir hastalık, kendisindeki mansab Ye

    mala karşı olan aşırı hırsılan onu knrtardı Bu gihi tamahlardan kUltuluşun,

    melik Ye hiikümdarların civarından uzaklaşmakla mümkün olabileceğini

    anladı \oe hu maniahnlan kurtulmak için l\Iekkeye giLmeye

    karar verdi Bu arada (La Bağdada uğradı Bağdatta Ehu'I-Hattab h

    d-Batar, Ebfı Said cş-Şakani, Ehu Mansur cl-Hiırisi'd(~n hadis işitti

    ed-Diımegani ve eş-Şerif cş-Şccerl gihi fakihlerlc giiriiştü Daha sonra

    Mekkeye giderek, fazilet sahibi !~l-Emirn'l-Alcvi, L1eyy h İsa h Hamza

    b Vahhas'ın büyük yardımlarını giirdü ez-Zamahşt'rl, ilim almak için

    çeşitli beldeleri dolaşmış Ye şöhreLi ııfukları aşlJllş olmasına rağını~n,

    bu çeşitli hölgelerdeki hocaları kaynaklarda birer birer zikredilmeıııiştir

    ZAMAHŞERİ VE TEFSiRİ 61

    Yukarıda saydığımı? hocalarmdan başka, Ebu'l-Hasen Ali b Muz

    affer en-Neysühuri, Ehu'n-Nasr d-Isbahiinı, Ehu Mansur el-Ceviilik)'

    den de ilim almıştı Mekkede, 518 senesinden önce Sibeveyh'in meşhur

    "Kitab"ını Abdullah b Talha IJ Muhammed h Abdillah el-Yaburi

    (ö SI8/1124) den okuduğu bilinmektedir Mekkede biraz kaldıktan

    sonra eski dilcilerin yaptıkları gibi, arab beldelerini dolaşmaya başladı

    Esriirıı'l-Beliiğu'du (T-R-B) maddesinde arap topraklarmdaki bütün

    türbelere girdiğini ve onları gördüğünü söyler Yemende Hemedam

    ziyaret etti ve oradaki "Ali Ze~iri" övdü

    Mekkede eserlcr tdif(~ yönelmiş, tcdrise başlamış olmasına rağmen,

    ez-Zamahşeriyi, vatan hasreti ile dolu olarakHftrizme dönmeye kararlı

    olduğunu görüyoruz 0, Hürizm'e döndükten sonra, Harzemşah lakahmı

    alan ~1:ulıammed h Anııştekin (Ü 52l/112?) ona orada bir ev

    tahsis etmiş ve Ez-Zamahşerı hu zatm yanında iyi bir mevki elde etmişti

    Bu zat ülünce yerine geçen oğlu Atsı? (Ö 551/1156) zamanmda,

    miiellifimizin durumu daha da sağlamlaşmıştı NIllhuddimetu'I-Edeb adlı

    eserini bu ?ata ithaf etmiştir '

    ez-Zamahşeri bir ara Şam'a da uğramış, İslama büyük hizmeti

    dokunan, Biltmiler vı~ Hristiyanlarla mücadele eden Tftcu'l-Mclik (O

    526/1132)i medhü sena etmişti Tekrar Mekke-ye döndüğünde İbn Yah

    iıas'ın yardımı ile yerleşmiş ve tefsirindeki mııkaddimesinden anlaşılacağı

    üzere, Ha?reti Ebı) Bekrin hilafı~t müddeti kadar hir ?aman siireein

    de Kur'an Tefsiri "1+Keşşaf" mı tamamlamıştı Bu bereketli yer sayesinde

    hir çok esl~r1eri telif etmiş olmasma rağmen, yine vatan hasreti

    galehc çalmış ve Mekkeden ayrılmaya karar vermişti Memleketine

    dönerken 533 senesinde Bağdat'a tekrar uğradı ve hu arada bazı dile

    iiit kitalıları Ebü Mansfır c1-Cevi\liki'ye okudu Sonra vatanma döndü

    Atsız'dan hürmP,t vl~itihar gördiL 538 (1l44 senesi arefesinde, Harizm'in

    Cüreaniyye kasahasında vefat etti İbn Batuta, onun türhesini gördüğiirıii

    söyler

    e:ı-Zamahşeri, hayatınm büyiik IJir bölümünü ilme ve eser telifine

    vl'rmİş, (~vlftdı ıyal mesuliyetinden u?ak kalmış nadir şahsiyyetlcrden

    hiridir Böyle kıymetli eser verişinin, veltHI oluşunun sebehini, Divutııı'l-

    Edf!b adlı eserindt~ki hir şiirinde, ana babanın, aile ve evlat terhi

    yesindeki güçlükleri dile getirerek "hu sehchten evlenip nesil üretmekten

    vazgeçtim, en gü:ıcl yololan mesihilik;(ruhbanlık) yolunu seçtim" demek

    suretiyle, i:ah etmektedir Kısaçası o, nefsini tamamen ilmI' adamıştı

    Talebderi ve eserleri Onun indinde, sulbünden gelecek nesilden daha hayırlı

    idi Hakikaten müellifimiz, kendisi hakkında söylenenlere bihakkın





+ Yorum Gönder